handdator

Visa fullständig version : Lisa Nordén 3:a i världscupspremiären


machine gun
2008-03-30, 16:12
Den svenska triathleten Lisa Nordén blev trea i världscuppremiären i Mooloolaba. Lisa är därmed den första svensken någonsin som placerad sig topp 3 i världscupsammanhang i triathlon.

Lisa Nordén, från Kristianstad, sprang tidigt i morse in på en 3:e plats i världscuppremiären i Mooloolaba, Australien. I och med tredjeplatsen blir Lisa den första svensken någonsin som placerar sig topp 3 i världscupsammanhang. Minst lika viktigt är alla de olympiska poäng tredjeplasten innebar. Lisa tog i och med detta ett mycket stort steg närmare OS i Beijing.

Mooloolabas 25 gradiga vatten inbjöd till en spektakulärt simmoment innehållandes både bodysurfing och vatten löpning . Lisa gick upp ur vattnet 39 sekunder efter täten och avancerade snabbt upp till första gruppen på cykelmomentet. Väl på plats i den ca 20 damer stora första klungan såg Lisa till att ligga väl inbäddad och låta stjärnorna Snowsill och Fernades ta ansvar för dragjobbet.
Lisa växlade som åttonde tjej ut på löpningen. Hon positionerade sig snabbt topp 5, löpandes tillsammans med Laura Bennett, USA. I fronten pågick giganterna kamp mellan Snowsill och Fernandes. Ut på varv två tvingades Bennet släppa Lisas rygg och Lisa befanns sig nu på tredje plats, 25 sekunder bakom Snowsill och Fernandes. Var det dags för den första topp 3 placeringen i Svensk triathlonhistoria (Joakim Willén, Motala, har varit WC 4:a) världcupsammanhang?
Efter tre (av fyra) varv fick Snowsill en lucka till Fernandes, ett försprång hon behöll ända in i mål. Lisa utökade avståndet bakåt till fjärde placerade Bennett och sprang överlycklig in på 3:e plats. Svensk triathlonhistoria är skriven av fröken Nordén från Kristianstad. Grattis!
http://www.svensktriathlon.org/t2.aspx?p=107443&x=1&a=1128217

2008 Mooloolaba BG Triathlon World Cup
1.5km swim, 40km bike, 10km run

Top 10 Elite women
1. Emma Snowsill (AUS) 2:00:44
2. Vanessa Fernandes (POR) 2:01:22
3. Lisa Norden (SWE) 2:02:07
4. Laura Bennnett (USA) 2:02:37
5. Andrea Whitcombe (GBR) 2:02:45
6. Olga Zausaylova (RUS) 2:02:50
7. Alee Sharp (AUS) 2:02:52
8. Juri Ide (JAP) 2:03:12
9. Emma Moffatt (AUS) 2:03:16
10. Anja Dittmer (GER) 2:03:33
http://www.slowtwitch.com/News/Gomez_and_Snowsill_win_in_Mooloolaba__294.html


Det går bra för svenska kvinnliga triathleter just nu. Eva Nyström kom i mål på 9:e plats i 70.3 ½ Ironman California på tiden 4:40:55.

½ Ironman: 1.9k swim, 40 km bike, 10km run

http://www.slowtwitch.com/News/Potts_and_Csomor_rock_California_70.3_293.html

Jay-Z
2008-03-30, 17:21
Kul. Henne har jag skrivit en artikel om...så man kan säga att jag upptäckte henne. :Virro

machine gun
2008-03-31, 15:21
Sammandrag från tävlingen: http://www.triathlon.org/?call=TWpreg==&keep=sh

Yankeee
2008-03-31, 15:32
½ Ironman: 1.9k swim, 40 km bike, 10km run


Snarare 1/4 Ironman förutom simningen som är 1/2.

machine gun
2008-03-31, 15:37
Snarare 1/4 Ironman förutom simningen som är 1/2.

Haha, så går det när man klipper och klistrar lite för fort.


RÄTTELSE!
½ IM: 1,9 km simning, 90 km cykel, 21,1 km löpning


(Att ingen reagerat förrän nu säger kanske en del om forumets triathlonkunskaper)

Tricce
2008-03-31, 15:40
Haha, så går det när man klipper och klistrar lite för fort.


RÄTTELSE!
½ IM: 1,9 km simning, 90 km cykel, 21,1 km löpning


(Att ingen reagerat förrän nu säger kanske en del om forumets triathlonkunskaper)

ok vi kan väl kalla det kunskaper jag hade nog valt ordet intresse ;)

machine gun
2008-03-31, 15:41
ok vi kan väl kalla det kunskaper jag hade nog valt ordet intresse ;)

Kunskap förutsätter ofta intresse ;)

Yankeee
2008-03-31, 15:46
(Att ingen reagerat förrän nu säger kanske en del om forumets triathlonkunskaper)

För lite konditionsatleter här :\

machine gun
2008-03-31, 15:46
Om Lisa representerar Sverige i OS har jag dock en känsla av att intresset för sporten kommer att öka, om än tillfälligt. Just OS har en tendens att få folk att kolla på sporter de aldrig skulle drömma om att titta på annars, så länge en svensk är med.

Tricce
2008-03-31, 15:47
Upplägget är ju bra men det är väl för media inte följt det direkt som intresset inte finns antar jag, vilket iof beror på lack of Swedes.

machine gun
2008-03-31, 15:51
Upplägget är ju bra men det är väl för media inte följt det direkt som intresset inte finns antar jag, vilket iof beror på lack of Swedes.

Jag tycker att en svensk i världscupen borde räcka för att det ska få medial uppmärksamhet i Sverige. Det räcker ju fint i andra sporter.

Men triathlon är inte så stort i Sverige (ännu?). När Jonas Colting vann Ultraman på Hawaii var det inte ens en notis i tidningarna dagen efter (tills jag och några till mailbombade DN, då la de in en kort notis).

barfota
2008-03-31, 16:13
sjukt tight mellan tiderna fastän så många kilometer passerade.

machine gun
2008-03-31, 17:27
Lisas egna reflektioner kring loppet: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.1429906

machine gun
2008-04-12, 16:53
Några dagar sent, men ändå...

Fortsatta framgångar - Lisa tog silver i andra världscuptävlingen och leder nu den totala världscupen!

http://www.svensktriathlon.org/t2.aspx?p=107443&x=1&a=1129048
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2158425

Nitrometan
2008-04-12, 17:08
För lite konditionsatleter här :\
Är inte det en självmotsägelse?

kondition och atlet på samma gång - det är det väl bara brottare som fixar?

Atlet (grekiska athletes) är en stark man, tyngdlyftare. I forntidens Grekland kallades en deltagare i de nationella tävlingsspelen för atlet och kunde vara brottare, spjutkastare, kapplöpare o.s.v. I idrottssammanhang har ordet atlet numera börjat användas i Sverige i betydelsen idrottare (manlig eller kvinnlig). Ordet atlet i den senare betydelsen är en anglicism.



MG: Grymt att hon leder världscupen.

machine gun
2008-04-12, 17:11
Klipp från SVT: http://svt.se/play?a=1105738

Yankeee
2008-04-12, 17:13
Är inte det en självmotsägelse?

kondition och atlet på samma gång - det är det väl bara brottare som fixar?


Vad pratar du om?

Nitrometan
2008-04-12, 17:25
Vad pratar du om?
Atlet. Enligt Svenska Akademien, Horace och hans polare:
person som utmärker sig gm i hög grad muskulös o. kraftig (kämpalik, herkulisk) kroppsbyggnad (o. därför gör intryck af att ega mer än vanlig styrka).

i fråga om moderna förh.: i vissa fysiska styrkeprof (brottning, lyftande af tunga vikter m. m.) speciellt tränad person, i sht sådan som uppträder inför offentligheten.


Konditionsidrottare brukar inte se ut så.


Men sen finns ju anglicismen där atlet anses betyda all sorts idrottare (engelskans athlete).

Fast det är inte korrekt svenska.



Det var alltså bara en språklig notering. Inget du behöver hänga upp dig på.

Yankeee
2008-04-12, 17:34
Atlet. Enligt Svenska Akademien, Horace och hans polare:





Konditionsidrottare brukar inte se ut så.


Men sen finns ju anglicismen där atlet anses betyda all sorts idrottare (engelskans athlete).

Fast det är inte korrekt svenska.



Det var alltså bara en språklig notering. Inget du behöver hänga upp dig på.


a) hos de gamla grekerna o. romarna: person som deltog i täflingarna vid de offent*liga spelen, i sht (yrkesmässig) gymnastisk täf*lingskämpe.

Eftersom att löpning var en av grenarna har jag lite problem med att förstå vars du vill komma.

Nitrometan
2008-04-12, 17:58
Eftersom att löpning var en av grenarna har jag lite problem med att förstå vars du vill komma.
Orka. På svenska betyder atlet nån som är stor å stark. Typ en OL-lyftare.

http://cache.daylife.com/imageserve/0ddK3LJ1oMg0o/340x.jpg

Yankeee
2008-04-12, 18:09
Orka. På svenska betyder atlet nån som är stor å stark. Typ en OL-lyftare.


OL står för Olympisk Lyftning. Att lägga till lyftare efteråt är alltså överflödigt och felaktigt.

Detta är bara en språklig notering. Inget du behöver hänga upp dig på.

GurraGo
2008-04-12, 19:19
Kul för Lisa och Sverige, men ang. intresset för triathlon så tror jag att OS bara kan höja det tillfälligt. Just att det är tre sporter/idrotter (?) som man ska fokusera på samtidigt gör att målgruppen blir ganska smal och att de som själva vill träna måste ha väldigt mycket tid och tålamod.

Men kul att det går bra för Lisa och Sverige som sagt.

machine gun
2008-04-13, 16:16
Kul för Lisa och Sverige, men ang. intresset för triathlon så tror jag att OS bara kan höja det tillfälligt. Just att det är tre sporter/idrotter (?) som man ska fokusera på samtidigt gör att målgruppen blir ganska smal och att de som själva vill träna måste ha väldigt mycket tid och tålamod.

Men kul att det går bra för Lisa och Sverige som sagt.

Det finns ju iofs ett ganska stort intresse för 7-kamp i Sverige... Att vara intresserad behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man sysslar med det själv.

Jag tror att fler kommer få upp ögonen för triathlon som fenomen om Lisa Nordén tävlar för Sverige i OS, speciellt om det går bra för henne (om jag säger curling och vinter-OS, vad säger du då?). Nån vecka senare arrangeras dessutom den hittills största triathlontävlingen som gått av stapeln i Sverige - Stockholm triathlon, med beräknat 2000 deltagare. Vilket är enormt, med tanke på att det idag bara finns ca 650 licensierade triathleter i Sverige. Man räknar dock inte med att höja det antalet med 1350 personer ;) utan man hoppas kunna få många motionärer att köra sitt kanske första lopp. Samtidigt kommer det även vara SM i olympisk distans, så förhoppningsvis kommer även Sverigeeliten att vara representerad.

GurraGo
2008-04-13, 16:33
Det finns ju iofs ett ganska stort intresse för 7-kamp i Sverige... Att vara intresserad behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man sysslar med det själv.

Jag tror att fler kommer få upp ögonen för triathlon som fenomen om Lisa Nordén tävlar för Sverige i OS, speciellt om det går bra för henne (om jag säger curling och vinter-OS, vad säger du då?). Nån vecka senare arrangeras dessutom den hittills största triathlontävlingen som gått av stapeln i Sverige - Stockholm triathlon, med beräknat 2000 deltagare. Vilket är enormt, med tanke på att det idag bara finns ca 650 licensierade triathleter i Sverige. Man räknar dock inte med att höja det antalet med 1350 personer ;) utan man hoppas kunna få många motionärer att köra sitt kanske första lopp. Samtidigt kommer det även vara SM i olympisk distans, så förhoppningsvis kommer även Sverigeeliten att vara representerad.

Ang. 7-kampsintresset så håller jag inte med dig. Då menar jag att det snarare är så att det finns/fanns ett stort intresse av att kolla på Carolina Kluft när hon utövade 7-kamp. Detta då hon var svenska, otroligt duktig och lägg till att hon var en speciell karaktär. Jag tror alltså att det kan vara många som kommer följa Nordén och triathlon under OS, men jag är lite tveksam till hur mycket det egentliga "intresset för sporten" ökar.

Sedan anser ju jag också att någon/några kommer börja med sporten och/eller följa den men jag tror ändå det bllir marginellt.

Ang. curlingen så säger jag samma sak som med 7-kampen, jag tror inte att det är någon egentlig intresseökning för sporten utan snarare ett intresse för en sport som Sverige är duktiga på.

Kul i alla fall med den stora triathlontävlingen ! Som sagt så är det alltid någon som får upp ögonen för sporten :thumbup:

machine gun
2008-04-13, 20:18
Ang. 7-kampsintresset så håller jag inte med dig. Då menar jag att det snarare är så att det finns/fanns ett stort intresse av att kolla på Carolina Kluft när hon utövade 7-kamp. Detta då hon var svenska, otroligt duktig och lägg till att hon var en speciell karaktär. Jag tror alltså att det kan vara många som kommer följa Nordén och triathlon under OS, men jag är lite tveksam till hur mycket det egentliga "intresset för sporten" ökar.

Sedan anser ju jag också att någon/några kommer börja med sporten och/eller följa den men jag tror ändå det bllir marginellt.

Ang. curlingen så säger jag samma sak som med 7-kampen, jag tror inte att det är någon egentlig intresseökning för sporten utan snarare ett intresse för en sport som Sverige är duktiga på.

Kul i alla fall med den stora triathlontävlingen ! Som sagt så är det alltid någon som får upp ögonen för sporten :thumbup:

Att folk får kännedom om att sporten existerar är en bra start :)

Cilia
2008-04-13, 20:26
Orka. På svenska betyder atlet nån som är stor å stark. Typ en OL-lyftare.

Gör det? För mig betyder det att man är vältränad och smidig. Jag skulle säga att många friidrottare är atleter. OL-lyftare kommer väldigt långt ner på den listan om jag fick räkna upp atleter.

Nitrometan
2008-04-13, 20:38
Gör det? För mig betyder det att man är vältränad och smidig. Jag skulle säga att många friidrottare är atleter. OL-lyftare kommer väldigt långt ner på den listan om jag fick räkna upp atleter.
Men då har du köpt anglicismen att atlet skulle vara samma som engelskans "athlete". "Athlete" är just vilken idrottare som helst.

"Athletic" - på engelska - betyder väl närmast - vältränad.

Cilia
2008-04-13, 20:40
Du kan ha rätt. Har aldrig sökt på ordet tidigare och är för lat för att hämta min SAOL men på den tillgängliga Wik står det

"Atlet (grekiska athletes) är en stark man, tyngdlyftare. I forntidens Grekland kallades en deltagare i de nationella tävlingsspelen för atlet och kunde vara brottare, spjutkastare, kapplöpare o.s.v. I idrottssammanhang har ordet atlet numera börjat användas i Sverige i betydelsen idrottare (manlig eller kvinnlig). Ordet atlet i den senare betydelsen är en anglicism."

Så jag är inte helt fel ute, även om jag inte kopplade ihop det med tyngdlyftare så är brottare, spjutkastare och kapplöpare med. Dom faller under den kategori jag nämnde först.