handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag välja för cykel?


NuclearWinter
2008-03-30, 15:39
Snål som jag är har jag fortfarande inte köpt någon cykel trots att jag har haft bra cykelväg till skolan i tre år nu. Men när jag börjar som student på KI (om jag kommer in heh) lär jag inte ha råd med busskort.

Sträckan jag kommer cykla är väl ca 5-10 km två gånger om dagen, främst på asfalt. Men jag vill inte ha en cykel som inte tål att cykla på landsväg i lugnt tempo några gånger på sommaren också.

Jag bor uppe på en mördarbacke, så cykeln ska helst ha minst 18 växlar och inte vara så seg.

Jag har inte lust att lägga mer än 7-8000 på cykeln, inklusive standardlås och sådär.

vad behöver jag? En hybridcykel?
Hittade en "Stonebreaker 600" nedsänkt från 7000 till 2800 som kan köpas senast 20.00 ikväll, men jag tvekar verkligen. Mammas Nishiki-hybrid verkar så mycket smidigare.
Snälla hjälp mig *gah!*

machine gun
2008-03-30, 15:43
Kolla begagnatmarknaden i första hand. Cyklar har dåligt andrahandsvärde och en två år gammal cykel kostar ca hälften av en ny. Ska du inte ha den till mer än transportcykling gör det ju inte lika mkt om den inte är helt perfekt i storlek heller. Glöm inte att köpa ett bra lås! Snåla inte där.

För övrigt kommer du nog ha råd med busskort, det är rätt bra studentrabatt nuförtiden :)

Dumleman
2008-03-30, 16:14
Punkteringsrisken bör du väga in. Varje måndag, mitt i stan och du får räkna med att det ligger krossade glasflaskor lite här och var. Skit i fart-detaljerna då det är så kort väg du ska cykla och köp en mtb med rediga däck.

NuclearWinter
2008-03-30, 16:19
Kolla begagnatmarknaden i första hand. Cyklar har dåligt andrahandsvärde och en två år gammal cykel kostar ca hälften av en ny. Ska du inte ha den till mer än transportcykling gör det ju inte lika mkt om den inte är helt perfekt i storlek heller. Glöm inte att köpa ett bra lås! Snåla inte där.

För övrigt kommer du nog ha råd med busskort, det är rätt bra studentrabatt nuförtiden :)


Men jag vet fortfarande inte vilken typ av cykel. Och vet ju inte riktigt vad man ska titta efter på cyklar. Jag vill ändå inte tro att man kan bli Lika lurad i affären som av en privatperson.
Nej, låset är väl typ prio nummer ett. Bor inte i världens roligaste område, det ligger ölflaskor och kondomer på golvet i cykelrummet o.O
Jag tycker busskortet är svindyrt :O

machine gun
2008-03-30, 16:27
Men jag vet fortfarande inte vilken typ av cykel. Och vet ju inte riktigt vad man ska titta efter på cyklar. Jag vill ändå inte tro att man kan bli Lika lurad i affären som av en privatperson.
Nej, låset är väl typ prio nummer ett. Bor inte i världens roligaste område, det ligger ölflaskor och kondomer på golvet i cykelrummet o.O
Jag tycker busskortet är svindyrt :O

För transportcykling kortare sträckor tycker jag att vilken skitcykel som helst duger. Dessutom är de inte lika eftertraktade och kan lämnas fastlåsta i nåt cykelställ och faktiskt stå kvar när man kommer tillbaka (och blir en sån cykel stulen är det knappast hela världen heller). Jag har en gammal mtb-kopia (en sån där som ser ut som en mtb, men saknar dämpning i framgaffeln) med 7 växlar som jag använder för transport under sommarhalvåret. Har bytt till lite smalare mtb-däck för att det ska gå lite smidigare att cykla på asfalt.

Är du beredd att lägga ner lite mer pengar skulle jag satsa på en hybrid. Det är bra pendlarcyklar. En sån kan du dessutom träna med i viss utsträckning. Större stöldrisk dock - ta in den i lägenheten!

skaparn
2008-03-30, 16:52
Det är viktigt med ett fett drop så att du minimerar luftmotståndet. Denna hänger i en affär i Tokyo (LEVEL)

http://img215.imageshack.us/img215/5811/levelknaseh8.jpg

Srednq
2008-03-30, 17:01
du har pm

mangs
2008-03-31, 08:51
Den tragiska sanningen är att en hybrid-cykel hade passat dig utmärkt men pga att folk inte kan hålla sina fingrar i styr och skilja på ditt och mitt så kanske du bör fundera på en enklare och billiagre cykel. Tråkigt att man måste ta hänsyn till sådana faktorer men det är så världen ser ut idag. Jag lämnar aldrig min cykel stående vid busshållplatser etc utan max 15min utanför en affär någon enstaka gång. ANnars har jag min cykel där hemma.

wintersnowdrift
2008-03-31, 15:07
Rent spontant tycker jag, precis som de flesta i tråden, att en hybrid är den cykel som bäst passar in på dina önskemål. Ju mer du pröjsar, desto bättre och roligare cykel får du. Stöldrisken är ett dilemma naturligtvis. Jag brukar själv låsa pendlingscykeln med ett blocklås bak, ett bygellås mellan framhjul och ram samt en låsvajer som jag fäster i cykelställ eller dylikt. På så sätt är alla lösa delar fastlåsta. Vill någon sno en cykel så är det möjligt hur väl låst den än är - men den som vill ha min cykel ska i alla fall tvingas jobba för det. (Folk i min omgivning tycker att jag är smått paranoid med alla mina lås, men hittills *peppar peppar* har jag fått ha den ifred trots att jag bor i cykeltjuvarnas Mekka, aka Uppsala).

//Kristin

MasterChief
2008-03-31, 15:12
Rent spontant tycker jag, precis som de flesta i tråden, att en hybrid är den cykel som bäst passar in på dina önskemål. Ju mer du pröjsar, desto bättre och roligare cykel får du. Stöldrisken är ett dilemma naturligtvis. Jag brukar själv låsa pendlingscykeln med ett blocklås bak, ett bygellås mellan framhjul och ram samt en låsvajer som jag fäster i cykelställ eller dylikt. På så sätt är alla lösa delar fastlåsta. Vill någon sno en cykel så är det möjligt hur väl låst den än är - men den som vill ha min cykel ska i alla fall tvingas jobba för det. (Folk i min omgivning tycker att jag är smått paranoid med alla mina lås, men hittills *peppar peppar* har jag fått ha den ifred trots att jag bor i cykeltjuvarnas Mekka, aka Uppsala).

//Kristin

Som mig då :-/

http://blog.wired.com/gadgets/501791705_db4c19d58d_b%201.jpg

stargate
2008-03-31, 15:27
jag köpte en "greenfield" för runt tusenlappen på¨harald nyborg för ca 3 år sedan.
Helt seriöst så är detta bland det bästa köpet jag någonsin gjort i hela mitt liv, cykeln fungerar fortfarande perfekt och iom att den var så billig behöver jag inte vara så extremt rädd för att den ska bli stulen hela tiden. (cyklar stjäls som smör här).

shut teh face
2008-03-31, 15:39
Det är helt sjukt vad folk tkr om att sno cyklar. Jag har varit med om att jag lämnat cykeln utanför radhuset (men innanför grinden) och någon har gått in och tagit cykeln medans farsan står och lagar mat i köket (med fönster med "gården"). Jag sprang bara in och hämtade något, max 2-3 min.

Helt sjukt.

Tricce
2008-03-31, 15:41
Min cykel har stått på framsidan olåst sen jag flytta in här för 2år sen.
En sån mountainbike man fick på köpet om man köpte en tv på siba "typ"

Frippe_L
2008-03-31, 15:42
jag köpte en "greenfield" för runt tusenlappen på¨harald nyborg för ca 3 år sedan.
Helt seriöst så är detta bland det bästa köpet jag någonsin gjort i hela mitt liv, cykeln fungerar fortfarande perfekt och iom att den var så billig behöver jag inte vara så extremt rädd för att den ska bli stulen hela tiden. (cyklar stjäls som smör här).

Det gjorde jag med när jag blev av med körkortet 3 mån en sommar. Cyklade runt i kommunen och till jobbet som inte var så långt. Två veckor efter jag fick tillbaka körkortet så kom jag ut en morgon och då var itne cykeln kvar, bara låset på marken i två delar *gah!*

machine gun
2008-03-31, 15:44
Var man bor har såklart betydelse för hur stor risk det är att cykeln blir stulen. Det stod 2 olåsta cyklar, i till synes bra skick skick, här utanför hela sommaren och hösten utan att de blev snodda (sen ställde ägaren in dem i förrådet över vintern). Och då bor jag ändå i Förorten(tm).

Tricce
2008-03-31, 15:45
Var man bor har såklart betydelse för hur stor risk det är att cykeln blir stulen. Det stod 2 olåsta cyklar, i till synes bra skick skick, här utanför hela sommaren och hösten utan att de blev snodda (sen ställde ägaren in dem i förrådet över vintern). Och då bor jag ändå i Förorten(tm).

Vi kanske bor på samma gård då! :)

machine gun
2008-03-31, 15:48
Vi kanske bor på samma gård då! :)

Med tanke på vilken ovanlig företeelse det verkar vara, så är det nog så :D

Honken
2008-03-31, 16:13
500mg tes-... ahaaaa! Erm, nevermind! :notme:

Handcuff
2008-08-25, 16:40
Fy vad dyrt med cykel...eller är jag snål när jag tycker det är dyrt med +5000:- för en cykel?

heltzonicka
2008-08-25, 16:46
När vi ändå är inne på ämnet cyklar, är det någon som har ett bra tips på en cykel som man ska cykla låångt på?
Jag hade tänkt dra iväg i vår med destination Afrika är har börjat småkika runt lite på cyklar.
Jag måste även ha en cykelvagn om jag ska kunna ha tält, några böcker och gitarren med.
Någon som har några bra tips på cyklar och framför allt sadlar?

Per B
2008-08-25, 17:11
Jag hade väldiga problem med att bestämma vad jag skulle ha för cykel förra våren. Sprang runt i alla cykelaffärer och kollade, men jag kunde ju inte ens bestämma mig vilken typ av cykel jag skulle ha. Jag ville dels ha en cykel att cykla till fotbollsträningarna (15 km enkel väg) på, men dessutom nåt som funkade bra till vardags också, t ex när jag skulle ner och handla. Det blev faktiskt att jag köpte två cyklar...

Dels en Scott Sportster P45

http://scottusa.com/service/files/images/products/products/photos/pQD9xPygs2E172mIu5r557m6Wo6238Y1.jpg

Den cykeln verkligen älskar jag, framför allt är bromsarna så otroligt bra (skivbromsar både fram och bak).

Som vardagscykel köpte jag en Crescent Citybike, 3-växlad (ser inte riktigt ut som den på bilden som är årets modell, men nästan)

http://www.crescent.se/files/crescent/crescent410/Y8C9035501447287.jpg

Förutom att ha den när jag cyklar och handlar på ICA så har jag också denna cykel till kontoret några km bort... de gånger jag haft min Scott-hybrid dit har jag märkt att den inte fått stå ifred trots att den varit rejält fastlåst.

Nåt jag verkligen gillar min vardagscykel (Crescent City) är navgeneratorn till framljuset: den funkar otroligt bra, även när man kör riktigt sakta. Ibland ångrar jag mig dock att jag inte valde den med 7 växlar istället, men för det mesta räcker det bra med 3. Det ger bra benträning dessutom att sega sig upp för backar på en något för hög växel. *flex*

Nu är ju jag inte student, så jag hade ju en lite annan budget som tillät mig att köpa 2 cyklar. Men av dessa 2 är det ju faktiskt den lite enklare som jag använder mest. Men skulle jag cykla 2 x 10 km varje dag på lite knaglig väg skulle jag nog välja hybriden.

Per B
2008-08-25, 17:22
Jag tänkte komplettera mitt föregående inlägg med en kommentar runt det här med antal växlar och växelsystem. Om jag bara skulle ha en cykel skulle jag helst ha en med växeln inbyggd i navet på bakhjulet, och inte drevväxlar som det är på min Scott Sportster. Min erfarenhet är att navväxeln funkar bättre och kräver mindre underhåll, och jag ser inte många tillfällen då jag inte skulle klara mig på 7 eller 8 växlar som man kan få med navväxel. (De 3 växlar jag har på min Citybike är dock på tok för lite om man cyklar lite längre)

Ett exempel på en hybrid som har 8-stegs navväxel, och dessutom skivbromsar, är Crescent Sport 308/318 (Herr/Dam). Antagligen över din budget, men detta inlägg var snarare en diskussion runt hur många växlar man egentligen behöver.

Per B
2008-08-25, 17:36
Hittade en "Stonebreaker 600" nedsänkt från 7000 till 2800 som kan köpas senast 20.00 ikväll, men jag tvekar verkligen.
2800 kr? Kan det stämma? På Cykelringen är den nedsatt från 12 000 till 6000 kr. För 2800 skulle jag slå till direkt.

Handcuff
2008-08-25, 17:42
Har kikat lite på en Giant XTC 2 08´ nedsatt från 10 995:-

Vill ha en REJÄL hojj som funkar året runt. Bra köp?

Handcuff
2008-08-25, 20:07
Har kikat lite på en Giant XTC 2 08´ nedsatt från 10 995:-

Vill ha en REJÄL hojj som funkar året runt. Bra köp?

http://i38.tinypic.com/103c0no.jpg


Något i den stilen känns rätt.

sunkan
2008-08-25, 20:13
2800 kr? Kan det stämma? På Cykelringen är den nedsatt från 12 000 till 6000 kr. För 2800 skulle jag slå till direkt.

finns en på blocket för 4600.

William
2008-08-25, 20:47
http://i38.tinypic.com/103c0no.jpg


Något i den stilen känns rätt.

Har själv en Giant XTC comp 1.0 -06 och är skitnöjd. Förvisso olika cyklar men Giant gör bra saker.

Flexbert
2008-08-25, 21:03
Om du ändå bara cyklar landsväg varför köpa en mountainbike? Jag hade nog köpt en damcykel med cykelkorg och 7 växlar. Om du cyklar 5km-10km kan det ju vara värt med cykelkorg så du slipper bli svettig på ryggen (av ryggsäcken/väskan). Dessutom har en damcykel lågt insteg så du slipper slita ut jeans/finbyxor.

Olsson
2008-08-25, 22:05
När vi ändå är inne på ämnet cyklar, är det någon som har ett bra tips på en cykel som man ska cykla låångt på?
Jag hade tänkt dra iväg i vår med destination Afrika är har börjat småkika runt lite på cyklar.
Jag måste även ha en cykelvagn om jag ska kunna ha tält, några böcker och gitarren med.
Någon som har några bra tips på cyklar och framför allt sadlar?

Här ser du hur en riktig hardcore långfärdsbike ser ut http://happymtb.org/forum/read.php/1/920794/922743

Killen har cyklat genom de flesta kontinenter och brukar vara ute 1 år i taget eller något sådant på cyklande resa. Mer info om honom här på hans egna hemsida (http://www.sandstorm.se)

Handcuff
2008-08-25, 22:16
Om du ändå bara cyklar landsväg varför köpa en mountainbike? Jag hade nog köpt en damcykel med cykelkorg och 7 växlar. Om du cyklar 5km-10km kan det ju vara värt med cykelkorg så du slipper bli svettig på ryggen (av ryggsäcken/väskan). Dessutom har en damcykel lågt insteg så du slipper slita ut jeans/finbyxor.

För att de är lika dyra?

Nä men jag vill ha en riktigt rejäl cykel så jag kan trampa på även när det blir slirigt ute.