handdator

Visa fullständig version : Steroider och Våld


Timme
2008-03-30, 05:12
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1099095&lid=puff_1099097&lpos=lasmer

Mr. Moose
2008-03-30, 05:34
Inget nytt.

Visst kan steroider göra folk mer aggresiva men det är samma personer som blir aggresiva efter ett par drinkar!

Allan
2008-03-30, 06:34
Kan väl vara bra att veta för Aftonbladets läsare.

Eddie Vedder
2008-03-30, 07:13
Och för den med intresse att faktiskt läsa vad som skrivits och inte bara några korta sammanfattande spalter så finns den här:

http://publications.uu.se/theses/abstract.xsql?dbid=8508

Klötz, Fia (2008). Anabolic Androgenic Steroids and Criminality.

Ignatius72
2008-03-30, 07:51
Inget nytt.

Visst kan steroider göra folk mer aggresiva men det är samma personer som blir aggresiva efter ett par drinkar!

Det behöver det nödvändigtvis inte vara och för det andra så finns det ett antal beskrivningar som puckona själva gjort där de pratar om en black out av raseri där de slagit sönder både det ena och andra.

skaparn
2008-03-30, 08:20
B]Aggressiva personer sökes[/B]

Känner du dig aggressiv och kriminell? Vi behöver nu 10 personer att ingå i en dubbelblind studie där en grupp fylls med rikliga mängder prepp och en annan med sockerpiller. Sedan kommer vi genomföra en serie tester i retsamma situationer såsom internetdebatter kring SL-teknik och snabbköpsköer för att se hur mycket respektive grupp roidar. Studien pågår i tre veckor eller tills dess att någon blir bannad

aitamaa
2008-03-30, 08:53
B]Aggressiva personer sökes[/B]

Känner du dig aggressiv och kriminell? Vi behöver nu 10 personer att ingå i en dubbelblind studie där en grupp fylls med rikliga mängder prepp och en annan med sockerpiller. Sedan kommer vi genomföra en serie tester i retsamma situationer såsom internetdebatter kring SL-teknik och snabbköpsköer för att se hur mycket respektive grupp roidar. Studien pågår i tre veckor eller tills dess att någon blir bannad

muahahaha

Nitrometan
2008-03-30, 10:02
Aggressiva personer sökes

Känner du dig aggressiv och kriminell? Vi behöver nu 10 personer att ingå i en dubbelblind studie där en grupp fylls med rikliga mängder prepp och en annan med sockerpiller. Sedan kommer vi genomföra en serie tester i retsamma situationer såsom internetdebatter kring SL-teknik och snabbköpsköer för att se hur mycket respektive grupp roidar. Studien pågår i tre veckor eller tills dess att någon blir bannad

:thumbup:

Har du fått några kandidater?

Allan
2008-03-30, 10:14
I avhandlingens två första studier undersöktes brott i belastningsregistret
för personer som testade positivt för AAS, och jämfördes med brott
begångna av dem som testade negativt. I de två sista studierna tillfrågades
patienter på ett center för missbruksbehandling (studie III) och interner på ett
fängelse (studie IV) om deras bruk av AAS. Studiedeltagarnas historia
kartlades med Addiction Severity Index, ett intervjuformulär som fokuserar
på bland annat tidigare missbruk, psykiatrisk problematik, familjehistoria
och kriminalitet.

Min erfarenhet är ju att man ytterligt sällan testar våldsbrottslingar för steroider. Det är bara vid "uppenbar misstanke", förmodligen när det är klossigt folk eller om annan misstanke föreligger, och knappt det. Hennes underlag känns extremt tunt i det läget.

Coldsmith
2008-03-30, 10:38
Min erfarenhet är ju att man ytterligt sällan testar våldsbrottslingar för steroider. Det är bara vid "uppenbar misstanke", förmodligen när det är klossigt folk eller om annan misstanke föreligger, och knappt det. Hennes underlag känns extremt tunt i det läget.

Urvalet i undersökning skulle aldrig ha godkännts om det inte var vetenskapligt godtaget. Universitet och professorer skulle aldrig godkänna en sån här rapport om urvalet var snedvridet. OM dom har det, så är det ju GROVT tjänstefel av dom.

Sen är det ju flera olika studier som man vägt samman. Iaf vad jag förstått.

Intressant är det hursomhelst, vänder liksom upp och ned på Svenssons uppfattning.

Eddie Vedder
2008-03-30, 10:39
Sen är det ju flera olika studier som man vägt samman. Iaf vad jag förstått.

Ja det stämmer. Det är en doktorsavhandling och ingen enskild studie.

Allan
2008-03-30, 10:49
Man kan hur som helst inte komma från att hon drar långtgående slutsatser från ett tunt material. De flesta som döms för våldsbrott döms inte till fängelse första gången, utan majoriteten av alla som är dömda för detta har enbart fått bötesstraff - och där är hon då rakt inte och forskar. Istället inriktar hon sig på folk som är kriminella - dömda till fängelse eller till vård-, och konstaterar att steroiderna förmodligen inte haft nån effekt på huruvida de varit våldsamma eller inte. Och det är säkert riktigt.
Men det är ju inte där man ska diskutera förekommande våld, utan i de icke-kriminella folklagren. All aggressivitet behöver ju inte uttryckas i våld mot andra.

bigtraps
2008-03-30, 11:32
Sedan jag började träna 1983 har jag sett på nära håll hur folk reagerar på steroider. Har aldrig stött på någon som i vanliga fall är lugn och sansad som förvandlats till våldsverkare. Därimot så är min erfarenhet att killar som i vanliga fall har hett temprament blir ännu hetare under kur. Jag personligen
fick en betydligt kortare stubin. Har därimot aldrig någonsin slagit en annan
människa. Har mest gett mej på döda ting. Men den absolut största biverkningen för mej personligen var den nedstämdhet som följde efter man
slutat.

Coldsmith
2008-03-30, 11:38
Man kan hur som helst inte komma från att hon drar långtgående slutsatser från ett tunt material. De flesta som döms för våldsbrott döms inte till fängelse första gången, utan majoriteten av alla som är dömda för detta har enbart fått bötesstraff - och där är hon då rakt inte och forskar. Istället inriktar hon sig på folk som är kriminella - dömda till fängelse eller till vård-, och konstaterar att steroiderna förmodligen inte haft nån effekt på huruvida de varit våldsamma eller inte. Och det är säkert riktigt.
Men det är ju inte där man ska diskutera förekommande våld, utan i de icke-kriminella folklagren. All aggressivitet behöver ju inte uttryckas i våld mot andra.

Tror intre det finns en doktorsavhandling som godkännts som har ett tunt material. Det är ingen C-uppsats på en högskola :).

tp_88
2008-03-30, 13:06
Lustigt lite uppmärksamhet den fått i media, det är väl roligare att citera Tommy Moberg som påstår att det är ett typexempel att random preppare slår ihjäl sin flickvän, misstänker jag.

Säkerligen blir folk instabila och begår i vissa fall våldsbrott, åtminstone delvis pga steroiderna, men den bilden media målat upp senast tiden är jag övertygad om är överdriven. Jag menar, det är ju inte alkohol vi pratar om. ;)

Timme
2008-03-30, 13:31
Lustigt lite uppmärksamhet den fått i media, det är väl roligare att citera Tommy Moberg som påstår att det är ett typexempel att random preppare slår ihjäl sin flickvän, misstänker jag.

Säkerligen blir folk instabila och begår i vissa fall våldsbrott, åtminstone delvis pga steroiderna, men den bilden media målat upp senast tiden är jag övertygad om är överdriven. Jag menar, det är ju inte alkohol vi pratar om. ;)

Tommy Moberg har varit och föreläst i min skola fyra år i rad. Jag har varit på 2 av dem.

Jag tycker inte om hans skräckpropaganda som är full av överdrifter. Det ger med största sannolikhet bara motsatt effekt.

Exempel 1.
-Tommy Moberg: "AAS gör så att man blir en tickande bomb som kan döda vem som helst, när som helst."

-Pelle: "Men prepparloffe är jätte schyst och jättegrov.
Alltså ljuger Tommy Moberg om allt, AAS är bra grejer och inte det minsta farligt"

Timme
2008-03-30, 13:35
B]Aggressiva personer sökes[/B]

Känner du dig aggressiv och kriminell? Vi behöver nu 10 personer att ingå i en dubbelblind studie där en grupp fylls med rikliga mängder prepp och en annan med sockerpiller. Sedan kommer vi genomföra en serie tester i retsamma situationer såsom internetdebatter kring SL-teknik och snabbköpsköer för att se hur mycket respektive grupp roidar. Studien pågår i tre veckor eller tills dess att någon blir bannad

Klockren :D

tp_88
2008-03-30, 13:37
Tommy Moberg har varit och föreläst i min skola fyra år i rad. Jag har varit på 2 av dem.

Jag tycker inte om hans skräckpropaganda som är full av överdrifter. Det ger med största sannolikhet bara motsatt effekt.

Exempel 1.
-Tommy Moberg: "AAS gör så att man blir en tickande bomb som kan döda vem som helst, när som helst."

-Pelle: "Men prepparloffe är jätte schyst och jättegrov.
Alltså ljuger Tommy Moberg om allt, AAS är bra grejer och inte det minsta farligt"
Precis, det tror jag också. Har tom startat en tråd om det för ett tag sedan. :)

Coldsmith
2008-03-30, 13:39
Tommy Moberg har varit och föreläst i min skola fyra år i rad. Jag har varit på 2 av dem.

Jag tycker inte om hans skräckpropaganda som är full av överdrifter. Det ger med största sannolikhet bara motsatt effekt.

Exempel 1.
-Tommy Moberg: "AAS gör så att man blir en tickande bomb som kan döda vem som helst, när som helst."

-Pelle: "Men prepparloffe är jätte schyst och jättegrov.
Alltså ljuger Tommy Moberg om allt, AAS är bra grejer och inte det minsta farligt"

Jag håller med. Tror att den bästa avskräckande effekten man kan få kommer via ren ärlighet och öppenhet.

Hur mycket lyssnade man på anti-alkohol-nissarna som kom till högstadiet och snackade. "Dricker man så blir man alkoholist, dör, blir misshandlad och våldtagen och får sociala problem bla bla". Själv satt man i stolen och tänkte "konstigt, det hände inte sist jag var ute och festade, då hade alla trevligt och jag fick min första kyss, undrans när man kan uppleva det igen".

Timme
2008-03-30, 13:45
Precis, det tror jag också. Har tom startat en tråd om det för ett tag sedan. :)

Jag håller med. Tror att den bästa avskräckande effekten man kan få kommer via ren ärlighet och öppenhet.

Hur mycket lyssnade man på anti-alkohol-nissarna som kom till högstadiet och snackade. "Dricker man så blir man alkoholist, dör, blir misshandlad och våldtagen och får sociala problem bla bla". Själv satt man i stolen och tänkte "konstigt, det hände inte sist jag var ute och festade, då hade alla trevligt och jag fick min första kyss, undrans när man kan uppleva det igen".

Exakt. Skräckpropagande är värdelöst och hjälper inte de som föreläsarna försöker nå.

Det enda det gör att att skrämma "Svenssons" till att bli än mer rädda för muskler och allt som rör styrketräning och muskelbyggning.

Tommy Moberg förklarade att det tog väldigt lång tid att bygga upp trapezius musklerna. Om man såg en ung kille med grova traps så skulle man börja ställa frågor och "akta" sig för honom. Nu vet ju inte jag vad han anser är grova traps men inte sjutton växer trapsen bättre än någon annan muskelgrupp?

Coldsmith
2008-03-30, 13:47
Exakt. Skräckpropagande är värdelöst och hjälper inte de som föreläsarna försöker nå.

Det enda det gör att att skrämma "Svenssons" till att bli än mer rädda för muskler och allt som rör styrketräning och muskelbyggning.

Tommy Moberg förklarade att det tog väldigt lång tid att bygga upp trapezius musklerna. Om man såg en ung kille med grova traps så skulle man börja ställa frågor och "akta" sig för honom. Nu vet ju inte jag vad han anser är grova traps men inte sjutton växer trapsen bättre än någon annan muskelgrupp?

Beror ju på ens genetiska förutsättningar.

Vissa har stora lår, vissa har stora armar, vissa har stora axlar, vissa har stora bröst, vissa har nästan inga bröst (jag).
Men vissa kanske gendopar sig :D

Vem är denna moberg alltså? Måste ut och googla lite.

Timme
2008-03-30, 13:51
Beror ju på ens genetiska förutsättningar.

Vissa har stora lår, vissa har stora armar, vissa har stora axlar, vissa har stora bröst, vissa har nästan inga bröst (jag).
Men vissa kanske gendopar sig :D

Vem är denna moberg alltså? Måste ut och googla lite.


Moberg är en snubbe från Göteborg som är handbollstärnare och som jobbar med unga missbrukare av aas.

Ja, precis men generellt sett så växer inte traps sämre än andra muskler. Inte om man tränar dem med tunga bra övningar (marklyft, shurgs).




Här är en till artikel
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=738281,00.html?from=sectionlinks77

Jacksatan
2008-03-30, 14:01
Exempel 1.
-Tommy Moberg: "AAS gör så att man blir en tickande bomb som kan döda vem som helst, när som helst."

-Pelle: "Men prepparloffe är jätte schyst och jättegrov.
Alltså ljuger Tommy Moberg om allt, AAS är bra grejer och inte det minsta farligt"

Exakt så jag tror att många resonerar också, tråkigt nog.

Timme
2008-03-30, 15:29
Exakt så jag tror att många resonerar också, tråkigt nog.

Tyvärr :(

AAS är allt annat än ofarligt men det blir ju bara löjligt om man ska överdriva allt.

olander08
2008-03-30, 16:24
Inget nytt.

Visst kan steroider göra folk mer aggresiva men det är samma personer som blir aggresiva efter ett par drinkar!

Rationalisera mera.