handdator

Visa fullständig version : Kardio även under muskeluppbyggnad!


Nano-Sekund
2008-03-29, 17:18
Vi är väll många som gnuggat på med våra olika kardio aktiviterer under alla "mindre roliga veckor" under en deff! ,men det jag undrar är om det är
många som kör Kardio även under muskeluppbyggnadsfasen

Givetvis så måste man ju äta ännu mera för att inte hamna på underskott om man kör kardio även under uppyggnad, men vilka possitiva/negativa konsekvenser kan det ha=?

//Nano

Koloftw
2008-03-29, 17:24
Negativa:

Mindre uppreglering av proteinsyntesen efter styrketräning
Jobbigt och tråkigt, om man tycker det

Positiva:
Resten (:D)



Sen får man definiera cardio också, är det att ta vanliga promenader så är det nog snarare ett måste för att inte förlora hälsan totalt.

loztdignity
2008-03-29, 17:36
Du investerar i ditt välmående vilket är kanske den viktigaste orsaken till att hålla sig fysiskt aktiv överhuvudtaget.

Nano-Sekund
2008-03-29, 22:42
Tack för svaren =)

Okej! när jag syftar på kardio så är det väll främst promenader eller lättare jogging som gäller (under uppbyggnad asså)

Vad är det bästa upplägget när det gäller kardio? som för mig som kör ett 4 splits styrkeupplägg (Mån Tis Vila Tor Fre Vila Vila) Ska man lägga in kardion direkt efter styrkepassen eller ska man ta den på morgonen?/kvällen?

Hur många gånger i veckan bör man köra kardio?

//Nano

DaGoose
2008-03-30, 03:40
Själv kör jag både styrketräning och cardio under bulk, mest för att jag vill bättra på min kondition. Av egen erfarenhet kan jag säga att du inte bör köra det efter styrkepassen. Testade några gånger och kändes som om hela effekten av styrketräningen gick förlorad. Men det kanske känns annorlunda för dig, du får pröva och se vad som känns bäst.

Men det bästa borde ändå vara att du kör cardio på dagar då du inte tränar styrka. Hur många gånger per vecka är upp till dig själv men 2 gånger är väl ganska lagom? Sen kan du ju köra mer om du känner för det.

Nano-Sekund
2008-03-30, 12:57
Jo jag har också kännt att kardion inte passar för mig direkt efter styrkepasset...

Kommer mest troligt att lägga kardion på 2 av mina 3 lediga dagar. samt kanske klämma in något mera kardiopass på de dagar jag kör en mindre muskelgrupp.

//Nano