handdator

Visa fullständig version : Vassleprotein ökar fettförlusten och minskar muskelförlusten under diet.


King Grub
2008-03-29, 16:45
This study evaluated a specialized whey fraction (Prolibra, high in leucine, bioactive peptides and milk calcium) for use as a dietary supplement to enhance weight loss. METHODS: This was a randomized, double-blind, parallel-arm, 12-week study. Caloric intake was reduced 500 calories per day. Subjects consumed Prolibra or an isocaloric ready-to-mix beverage 20 minutes before breakfast and 20 minutes before dinner. Body fat and lean muscle tissue were measured by dual-energy x-ray absorptiometry (DEXA). Body weight and anthropometric measurements were recorded every 4 weeks. Blood samples were taken at the beginning and end of the study. Statistical analyses were performed on all subjects that completed (completer analysis) and all subjects that lost at least 2.25 kg of body weight (responder analysis). Within group significance was determined at P<0.05 using a two-tailed paired t-test and between group significance was determined using one way analysis of covariance with baseline data as a covariate. RESULTS: Both groups lost a significant amount of weight and the Prolibra group tended to lose more weight than the control group; however the amount of weight loss was not significantly different between groups after 12 weeks. Prolibra subjects lost significantly more body fat compared to control subjects for both the completer (2.81 vs. 1.62 kg P=0.03) and responder (3.63 vs. 2.11 kg, P=0.01) groups. Prolibra subjects lost significantly less lean muscle mass in the responder group (1.07 vs. 2.41 kg, P=0.02). The ratio of fat to lean loss (kg fat lost/kg lean lost) was much larger for Prolibra subjects for both completer (3.75 vs. 1.05) and responder (3.39 vs. 0.88) groups. CONCLUSIONS: Subjects in both the control and treatment group lost a significant amount of weight with a 500 calorie reduced diet. Subjects taking Prolibra lost significantly more body fat and showed a greater preservation of lean muscle compared to subjects consuming the control beverage. Because subjects taking Prolibra lost 6.1% of their body fat mass, and because a 5% reduction of body fat mass has been shown to reduce the risk of obesity related disease, the results have practical significance.

Nutr Metab (Lond). 2008 Mar 27;5(1):8. A whey-protein supplement increases fat loss and spares lean muscle in obese subjects: a randomized human clinical study.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-8.pdf

Scratch89
2008-03-29, 17:58
Det här var alltså utan styrketräning? Kanske ska beställa lite mer vassle, isf. Undrar om det påverkar något att de drack innan måltiderna. Högst troligen skulle väl effekterna varit samma, om de åt det tillsammans med de övriga måltiderna, men ändå.

Danny Devito
2008-03-29, 19:17
Grymt stora skillnader ju, på bara 12 veckor. Ballt!

Eddie Vedder
2008-03-29, 21:12
Kanske ska beställa lite mer vassle, isf.

Den stora frågan i det här fallet är ju dessutom hur potent detta Prolibra är jämfört med vanligt Whey80 t.ex.

Det var ju trots allt den särskild vasslefraktion i det här fallet, bl.a. nämns ju att den är extra kalciumrik och kalcium i sig har ju visat sig ha gynnsam påverkan på fettförlust i samband med energiunderskott. Högre leucinhalt är ju ytterligare en faktor som kanske kan skilja sig en aning. Positivt resultat utan tvekan, intressant om det sedan är överförbart på "random vasslepulver".

Scratch89
2008-03-29, 22:36
Ja, självklart får man ta sådant i akt. Det som jag tyckte var bra i studion dock var att de faktiskt drack en näringslösning. Några andra studier på intag av protein och dess optimalitet har intaget bestått av intravenöst intag, vilket inte direkt är bra för överförbarheten på normala människor.

Vanligt vasslepulver har också ett stort överskott av leucin, har jag för mig. Jag ska se om jag kan titta på mitt pulver.

Eddie Vedder
2008-03-29, 22:50
Vanligt vasslepulver har också ett stort överskott av leucin, har jag för mig. Jag ska se om jag kan titta på mitt pulver.

Säker på att du inte tänker på lysin?

Scratch89
2008-03-29, 22:58
Säker på att du inte tänker på lysin?

Nu innehöll den iofs ett relativt högt innehåll av båda, såg jag. Men ja, det är svårt att veta vad det är som påverkar så hårt. Vore roligt om de hade en till grupp som fick vanligt gym-Kalle-proteinpulver.

Blockerad
2008-03-30, 13:22
"Subjects consumed Prolibra or an isocaloric ready-to-mix beverage 20 minutes before breakfast and 20 minutes before dinner."

Är det vanligt att man tar (vassle-)protein ca 20 min före - eller i samband med - en måltid? Är det välkänt att det har en bra effekt?

King Grub
2008-03-30, 13:42
Vill man att vassleprotein (eller EAA) skall stimulera proteinsyntesen, skall det tas när magen är tom.

Blockerad
2008-03-30, 13:50
Vill man att vassleprotein (eller EAA) skall stimulera proteinsyntesen, skall det tas när magen är tom.

... Men vill man behålla så mycket muskler som möjligt gentemot hur mycket fett man förlorar under diet ska man ta det 20 min innan måltid?

Är detta något man alltså kan köra med fördel under deff men inte under bulk?

King Grub
2008-03-30, 14:15
Men vill man behålla så mycket muskler som möjligt gentemot hur mycket fett man förlorar under diet ska man ta det 20 min innan måltid?

Nej, det finns inga sådana exakta minutintervall som är kända som "bäst". Mellan målen.

Är detta något man alltså kan köra med fördel under deff men inte under bulk?

Vassle och EAA stimulerar proteinsyntesen oavsett mål med träningen.

Coldsmith
2008-03-30, 14:16
Vill man att vassleprotein (eller EAA) skall stimulera proteinsyntesen, skall det tas när magen är tom.

hur menar du här? Jag har alltid trott att proteinintag/ökat proteinintag stimulerar proteinsyntesen (bygger upp?). Nånstans missförstår jag förstår jag. Men vart? :)

King Grub
2008-03-30, 14:19
hur menar du här? Jag har alltid trott att proteinintag/ökat proteinintag stimulerar proteinsyntesen (bygger upp?). Nånstans missförstår jag förstår jag. Men vart? :)

Det är bara snabbt protein (vassle, EAA, t ex) som stimulerar (uppreglerar över basnivåer) proteinsyntesen. Kasein och långsamt protein från mat gör det inte. Intar man snabbt protein med eller efter en vanlig måltid, blandas allt i magen och det snabba proteinet är inte längre snabbt, utan tas upp långsammare, vilket gör att proteinsyntesstimuleringen minskar eller uteblir.

Coldsmith
2008-03-30, 14:23
Det är bara snabbt protein (vassle, EAA, t ex) som stimulerar (uppreglerar över basnivåer) proteinsyntesen. Kasein och långsamt protein från mat gör det inte. Intar man snabbt protein med eller efter en vanlig måltid, blandas allt i magen och det snabba proteinet är inte längre snabbt, utan tas upp långsammare, vilket gör att proteinsyntesstimuleringen minskar eller uteblir.

Ok, då tror jag att jag förstår. Men proteinet tas ändå upp och används av kroppen till att bygga upp? Började nästan fundera där ett tag :)

King Grub
2008-03-30, 14:35
Givetvis kan även långsamt protein användas i den vanliga, pågående proteinsyntesen.

Långsamt protein reducerar även proteinnedbrytningen. Det gör inte snabbt.

Tittar man bara på effekten av intaget av ett isolerat mål ger långsamt protein bättre proteinbalans än snabbt. Vassle ger alltså också bättre proteinbalans om det intas som en del av en komplett måltid, även om stimulansen av proteinsyntesen då trubbas.

Men, vill man stimulera proteinsyntesen, är det intag av snabbt protein på tom mage som gäller. Som i exemplet i tråden behöver man inte tänka på att göra vasslet långsammare för att få bättre proteinbalans - man har ju dom vanliga måltiderna med långsamt protein till det.

Att varva intag av snabb protein och långsamt är antagligen en god idé för anabolism.

EAA mellan målen stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på dom vanliga måltiderna:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

Vilken ev effekt på muskeltillväxten det skulle ha hos en frisk individ som lever ett normalrörligt liv med ett adekvat födointag och som inte befinner sig i något katabolt tillstånd är oklart.

Animalistic
2008-03-30, 14:49
Det är bara snabbt protein (vassle, EAA, t ex) som stimulerar (uppreglerar över basnivåer) proteinsyntesen. Kasein och långsamt protein från mat gör det inte. Intar man snabbt protein med eller efter en vanlig måltid, blandas allt i magen och det snabba proteinet är inte längre snabbt, utan tas upp långsammare, vilket gör att proteinsyntesstimuleringen minskar eller uteblir.

så tar man vassle ihop med t ex fullkornspasta på kvällen så håller proteinsyntesen igång under en längre period?

King Grub
2008-03-30, 14:54
Än enbart vassle, ja. Men varför inte äta ett normalkomponerat mål med något måltidsprotein i sådana fall.

Animalistic
2008-03-30, 14:59
Än enbart vassle, ja. Men varför inte äta ett normalkomponerat mål med något måltidsprotein i sådana fall.

klart att jag föredrar vanligt mål. men var nyfiken ;)

BigForre
2008-03-30, 16:00
Funderar över par saker...har varit lite opti sista dagarna och intar lite EAA efter de dagar när jag har tränat vid middagstid. Tar sedan en dusch och börjar styra frulle...börjar äta omkring 20 minuter efter att EAA intagits. Frågan är helt enkelt om kroppen hinner påbörja sin kraftiga höjning innan gröten slinker ner och stör.

Det jag också funderat över är, jag är ingen studietvivlare, men problemet är att de svara på precis den fråga om undersöks och inte mer. Kommer svaret på ett snabbt protein att vara lika bra år ut och år in...eller kan det tänkas vara avtagande?

Zatra
2008-03-30, 16:11
Om man vill dricka vassle på tom mage, hur lång tid innan måltid måste man då dricka det? Alltså, ungefär hur långt tid tar det för kroppen att ta upp prottedrinken.

King Grub
2008-03-30, 16:55
börjar äta omkring 20 minuter efter att EAA intagits. Frågan är helt enkelt om kroppen hinner påbörja sin kraftiga höjning innan gröten slinker ner och stör.

Det går säkert bra.

Det jag också funderat över är, jag är ingen studietvivlare, men problemet är att de svara på precis den fråga om undersöks och inte mer. Kommer svaret på ett snabbt protein att vara lika bra år ut och år in...eller kan det tänkas vara avtagande?

Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, hos alla, alltid.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/286/3/E321

Däremot mattas gensvaret aminosyreintag ger på proteinsyntesen i samband med styrketräning med tiden, ju längre man tränat.

På längre sikt verkar det som om det anabola gensvaret på styrketräning+EAA mattas, i och med en anpassning - i praktiken: ökningarna kommer långsammare. Så vet alla som tränat ett tag att det är, och detta är en av många faktorer som spelar in där.

Coldsmith
2008-03-30, 17:10
Däremot mattas gensvaret aminosyreintag ger på proteinsyntesen i samband med styrketräning med tiden, ju längre man tränat.

På längre sikt verkar det som om det anabola gensvaret på styrketräning+EAA mattas, i och med en anpassning - i praktiken: ökningarna kommer långsammare. Så vet alla som tränat ett tag att det är, och detta är en av många faktorer som spelar in där.

FInns det verklig forskning på det? Har läst ett antal ggr att gensvaret inte minskar alls även om man intar stora mängder.

King Grub
2008-03-30, 17:18
Det handlar inte om aminosyrorna, utan om långvarig styrketräning. Gensvaret på proteinsyntesen blir mindre och mindre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2902954&postcount=6

Coldsmith
2008-03-30, 17:34
Det handlar inte om aminosyrorna, utan om långvarig styrketräning. Gensvaret på proteinsyntesen blir mindre och mindre.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2902954&postcount=6

Ok, då hänger jag med.

Är lite trög idag tror jag :D

jakerbest
2008-03-30, 22:39
Vill man att vassleprotein (eller EAA) skall stimulera proteinsyntesen, skall det tas när magen är tom.

Förstår inte riktigt här. Om man käkat ett mål mat och vill ha i sig ännu mer protein och tar då en shake vassle. Har den då ingen inverkan?

Guddi
2008-03-30, 23:00
saxat från bodyrecomposition.com
Designed and reported to sell a product.

They compare a low protein diet 0,8g/kg with a nearly protein restricted diet 0,6g/kg, and to everybody's surprise patients on the protein restricted diet lost more muscle. The weight loss was modest and about half of what was expected if there would be 100% diet compliance and the drop out rate was very high (44%).

The control treatment is not very relevant. Who drinks a maltodextrin drink 2 times per day on a weight loss diet without exercise?

Designed a little differently it could have been an interesting study.
Nu är jag ingen expert på nutrition men han tar upp bra poäng. Att jämför 0,8g/kg mot 0,6g/kg känns inte riktigt rättvist.

Scratch89
2008-03-31, 00:37
Förstår inte riktigt här. Om man käkat ett mål mat och vill ha i sig ännu mer protein och tar då en shake vassle. Har den då ingen inverkan?

Jovisst. Proteinet kommer fortfarande att användas, men vasslets snabba effekt uteblir och kommer inte stimulera proteinsyntesen.

jakerbest
2008-03-31, 01:37
Jovisst. Proteinet kommer fortfarande att användas, men vasslets snabba effekt uteblir och kommer inte stimulera proteinsyntesen.

Aha, tack för att du klargjorde!

tsp
2008-04-02, 14:11
En liten bifråga rörande ämnet om det går bra.. Kan jag äta mitt Micro whey active vassleproteinpulver dagligen? Typ som mellanmål och kvällsmål? Även de dagar då jag inte tränar (varannan dag). Samt på träningsdagar, ska jag ta en portion på morgonen och en portion på eftermiddagen strax efter träningspasset? Väger 85kg, 194cm, hur mycket protein ska jag få i mig per dag, träningsdagar som "mellandagar" (om jag nu ska ta pulvret på mellandagarna)

King Grub
2008-04-02, 14:30
Ja, det kan du. Räkna in det i dygnets proteinintag bara, mängd väljer du själv.

tsp
2008-04-02, 18:31
Ja, det kan du. Räkna in det i dygnets proteinintag bara, mängd väljer du själv.

Tyvärr vet jag inte hur mycket protein jag bör få i mig per dygn och vet inte hur jag räknar ut det heller. Har du lust att dra till med en siffra så där på rak arm?

18år
85kg
194cm

tränat ett halvår på gym
3-4 träningspass i veckan

Danny Devito
2008-04-02, 18:41
Skit i att räkna. Ät/drick.

Ch4rles
2008-09-09, 16:31
Jag läste någonstans att på grund av vassleproteinets snabbhet oxiderar allt över 15g bort. Stämmer detta, och isåfall, kan man motverka det genom att dricka det i samband med mat?

King Grub
2008-09-09, 16:57
Det har inte med oxidationen att göra, utan med tarmens upptag som är begränsat.

Ch4rles
2008-09-09, 17:11
Menar du att det bara tar längre tid? Det är alltså inte meningslöst att ta mer än 15g vassle på en gång?

Oftast brukar jag ta en vassledrink som efterrätt när jag ätit en ganska proteinsnål måltid, det är därför jag undrar om det finns några fördelar/nackdelar med att ta det i samband med mat. Att snabbheten uteblir är jag medveten om. C'mon fördelar! :)

King Grub
2008-09-09, 17:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118046&highlight=oxiderar

Ch4rles
2008-09-09, 17:29
Tack, jag har nu läst igenom tråden. En sak är dock för mig fortfarande oklar. Klarar tarmen av att ta upp en större mängd vassle om det kombineras med långsammare protein/mat?

Det närmaste jag kom var Eddie Vedder som svarade "Vidare är det dessutom skillnad på andra former av intakt protein samt vassle i kombination med en måltid t.ex."

Ska jag tolka det som ett ja?