handdator

Visa fullständig version : Äter för mycket, för hungrig?


Caelvin
2008-03-29, 14:22
Tjenare

Jag har lite problem av en deff. Jag äter för mycket. Jag äter vanligtvis rätt mycket men under deffen kan det bli ungefär såhära.

Frukost
Flingor, fil
Lunch, husmanskost
flingor lr frukt macka etc.
sen middag
och frukt lr något efter träningen.

men oftast när jag kmr hem så är jag för hungrig och helt orkelös
och kan då äta en Portion från en anann middag igen. som mellanmål och sedan igen middag med familjen.

Jag har lite dålig vana att verkligen slänga i mig maten. Kanske inte tuggar ordentligt kan man finna mer mättnad, lr längre ifall man verkligen tuggar ordentligt.

Men allmänt kan ni ge er tips för att försöka sluka hungern. Vet fiber, proteiner är mättande etc. men generella tips :P
ha en fortsatt trevlig kväll!

bugulu
2008-03-29, 16:11
Vad jag vet tar det ungefär 20 minuter för hjärnan att förstå att man är mätt, dock är det här inget jag kan säga med all säkerhet, bara hört det från andra håll.

Mitt tips till dig:

1. Efter varje tugga, ställ ner gaffeln/skeden och tugga ordentligt och svälj och sedan tar du upp gaffeln/skeden.

2. Om du äter med någon annan, försök prata mycket, det kommer automatiskt ta längre tid att snacka. Strunt i dem som säger att det är ohyfsat att prata när man äter.. vadå behöver man så mycket koncentration att käka att man inte pallar något annat? *bs* Och man blir mer social också, själv tycker jag det är grymt äckligt att käka i 10 minuter utan att höra något annat ljud än tuggandet av någon annan. Mer prat åt folket!

Räkna också på hur mycket du äter, när du får fram den siffra du är nöjd med (kanske -500 av ditt totala intag varje dag) så håll dig till det, man brukar inte veta hru mycket man käkar om man inte håller räkningen.

Lycka till!

Eddie Vedder
2008-03-29, 16:53
Jag kan bara utgå från mina egna mättnadspreferenser men du äter en del saker som jag själv inte skulle kunna hålla mig mätt på om jag deffade.

Att till stor del leva på flingor och fil och samt en och annan macka är något jag själv aldrig skulle kunna hålla mig mätt på. Finns jättemånga trådar på kolo om mat som mättar bra, hur många som helst.:)

Vanliga tips brukar vara potatis, magra köttprodukter, skära ner lite på såsen och pastan/riset för att fylla ut tallriken med mycket grönsaker t.ex. Havregrynsgröt är något många känner sig mätta på trots att en portion gröt på t.ex. 1.5-2dl havregryn och någon dl mjölk/yoghurt/fil/keso.. faktiskt inte ger några jättemängder energi.

Lite småtips bara, alla fungerar givetvis inte som jag men min spontana reaktion var i alla fall att jag aldrig skulle kunna hålla mig mätt på det där. Och då pratar jag inte ens om bantning utan jag skulle inte kunna göra det vid energibalans heller.

Caelvin
2008-03-29, 17:31
Tackar för tipsen låter bra. Hoppas det finns flera liknande =)
tack igen och trevlig kväll!

JakeShaft
2008-04-02, 07:14
Finns ju en hederlig gammal svensson sanning att dra i sig äppelcidervinäger eller något annat ordentligt surt i samband med måltiden helst ngt innan. Då sänker du det glykemiska indexet på maten och borde hålla dig mätt längre. Vet dock inte om det gör ngn märkbar skillnad. Men absolut värt att prova.

egge
2008-04-02, 11:50
Det här med gröt måste vara personligt för en protion havregrynsgröt till frukost håller mig mätt i max en timme. Föredrar grovt bröd och juice. Eller fil och start musli om man ska vara onyttig. :D

Ett tips kan vara att dricka mycket vatten till måltiderna. Fyller ganska bra.

JakeShaft
2008-04-02, 12:19
Det här med gröt måste vara personligt för en protion havregrynsgröt till frukost håller mig mätt i max en timme. Föredrar grovt bröd och juice. Eller fil och start musli om man ska vara onyttig. :D


Håller helt med, äter jag endast gröt til frukost är jag hungrig strax därefter och det är redigt hungrig. Därför slänger jag alltid i mig 2 wasa sport med 7-8g kaviar +2 kokta ägg. Då kan jag klara mig 3-4 timmar utan att känna någon direkt hunger.

Eddie Vedder
2008-04-02, 12:44
Det här med gröt måste vara personligt för en protion havregrynsgröt till frukost håller mig mätt i max en timme. Föredrar grovt bröd och juice.

Innehåller måltiden med juice och macka/mackor exakt lika mycket energi som grötmåltiden då?

egge
2008-04-02, 12:49
Innehåller måltiden med juice och macka/mackor exakt lika mycket energi som grötmåltiden då?

Hördudu, jag är nybörjare i denna forumdelen. Kom inte här och kaxa. :D:D

Ärligt talat så nej, den innehåller säkert mer. Jag blev bara förvånad när jag testade gröt till frukost en dag och var hungrig lagom till man kom till skolan.

Eddie Vedder
2008-04-02, 12:58
Hördudu, jag är nybörjare i denna forumdelen. Kom inte här och kaxa. :D:D

Ärligt talat så nej, den innehåller säkert mer. Jag blev bara förvånad när jag testade gröt till frukost en dag och var hungrig lagom till man kom till skolan.

Då kan du inte säga att du blir mer mätt ju. Jag blir mer mätt av två kg lösgodis än 300g potatis t.ex.;)

Vill du veta vad du blir mest mätt av mellan två olika måltider måste det ju åtminstone vara lika mycket energi i båda. Sedan kan man ju standardiseringsonanera till förbannelse och ta varenda variabel i åtanke för att få det så exakt man bara kan men det känns lite väl overkill kanske.:D

Rahf
2008-04-02, 13:16
Snackar vi 2-3dl havregryn som man gör gröt av så blir jag redigt mätt, riktigt redigt mätt. Snackar vi samma kalorimängd från valfritt bröd med valfritt pålägg och en klick smör/margarin så kommer jag inte ens i närheten. Japp, jag har testat det för skojs skull faktiskt ;).