handdator

Visa fullständig version : Korv Stroganoff utan falukorv


bra_danne
2008-03-29, 08:51
Hej.
Jag är ingen rackare på sånt här med att laga mat och räkna ut kalorier och proteiner o.s.v. Dock är jag en baddare på att göra korv stroganoff vilket är hyfsat nyttigt att käka om man tränar mycket. Vad jag förstår så är falukorv inte helt jättenyttigt jämfört med andra chark-produkter. Därför undrar jag vad jag kan byta ut falukorven mot för att få liknande smak men en nyttigare måltid?
MVH /Danne

Gnusram
2008-03-29, 08:57
Biff Stroganoff kanske?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biff_Stroganoff

bra_danne
2008-03-29, 09:06
Ok, tack för svaret. Men exakt vad heter den köttsorten då?

Gnusram
2008-03-29, 09:09
Biff

Googla Biff Stroganoff så ska du se.

magdalenae
2008-03-29, 09:10
Annars har ju scan denna falukorven: http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=6256&cat=17&ref=1
Innehåller bara 140 kcal/100 g om det är lågkalori du är ute efter:)

Koloftw
2008-03-29, 09:10
Du kan garanterat göra den på fläskfilé/fläskkotlett om du vill ha magert kött.

Eddie Vedder
2008-03-29, 09:14
Annars har ju scan denna falukorven: http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=6256&cat=17&ref=1
Innehåller bara 140 kcal/100 g om det är lågkalori du är ute efter:)

Det där är inte falukorv.;)

lectris
2008-03-29, 09:42
vegetarisk korv kanske? dafgårds har jättegod veg chorizo som är lagom kryddig. har själv inte provat men kan säkert funka :D

Halldin
2008-03-29, 10:00
Kan rekommendera Smoked Tabasco:
http://www.tabasco.com/images/content/pf_chipnew_bottle.gif

Fick en linsgryta att smaka exakt som korv stroganoff. :MrT:

Srednq
2008-03-29, 10:13
scans lättkorv (7% fett tror jag) är god och fungerar alldeles säker i korv stroganoff

(den som ser ut som en falukorv)

Alfred Nobel
2008-03-29, 11:18
Korvstroganoff är just korvstroganoff pga korven och jag ser inget fel i att välja fettsnålare korvar istället för en vanlig falukorv. Ett alternativ till korv är biff, gärna strimmlad lövbiff och då skapas en biffstroganoff som inte har samma recept men som blir en fetsnålare variant. Riktigt gott.

I mitt hem är korvstroganoff med lite kabanoss, grillkorv, chorizio inte alls fel någonstans. Snarare tvärt om - mer smak.

jebu
2008-03-29, 11:25
Kassler funkar rätt bra också att använda istället för korv, men inte är det någon fara att äta lite korv ibland. Ta en light variant ifall det är så farligt att få i sig lite fett... är inte nyttigt heller att stressa upp sig över allt heller.

/Martin

Gädda
2008-03-29, 18:39
Kycklingkorv.

Larsson85
2008-03-30, 17:24
Går det att få tag på falukorv och andra charkprodukter utan E250? Tycker att det bör öppna sig en marknad för sånt efter den senaste tidens skriverier.

Eddie Vedder
2008-03-30, 17:32
Går det att få tag på falukorv och andra charkprodukter utan E250? Tycker att det bör öppna sig en marknad för sånt efter den senaste tidens skriverier.

Det är knappast någon nyhet att E250 kan vara hälsofarligt i stora mängder. Det kommer knappast förändras i första taget förrän man hittar ett lämpligt substitut till nitrit, både ur säkerhetssynpunkt och sensorisk synpunkt. Det rent sensoriska skulle man ju kunna skita i visserligen, lite tråkigare färg kan man ju leva med. Men skyddet mot C. botulinum måste ju finas där och mig veterligt är nitrit tillsammans med Na det enda skyddet vi känner till idag.

Sverker lär veta det här.

Sågär skrev jag i tråden om "rent" kött för en stund sedan när en dylik fråga dök upp:

Jag tror inte du hittar någon påläggsskinka utan nitrit (E250). Det finns lagstadgat att vissa livsmedel MÅSTE innehålla vissa ämnen och/eller vara behandlade på ett visst sätt för att få säljas i butik. Finns det mikrobiologiska risker med ett livsmedel där nitrit är ett viktigt skydd så måste det finnas där.

Det kan jämföras med pastörisering av mjölkprodukter t.ex. Vill du ha opastöriserad mjölk får du bege dig direkt till bonden, mjölken anses inte skälig som livsmedel förrän den pastöriserats nämligen.

Så vill du ha påläggsskinka utan nitrit får du nog leta upp obehandlat kött och skiva själv.

Koloftw
2008-03-30, 17:35
Om inte annat så får affärerna börja sälja pjälster (eller vad det nu än heter?) igen så får man göra egen korv hemma, välja fetthalt och kryddor heeeelt själv :eating:

Tolkia
2008-03-30, 18:02
Om inte annat så får affärerna börja sälja pjälster (eller vad det nu än heter?) igen så får man göra egen korv hemma, välja fetthalt och kryddor heeeelt själv :eating:
Det gör de redan (dock heter det fjälster) och det finns en hel del som gör korv hemma, särskilt till jul. Bara att börja (du verkar ju ha intresse för saken, eftersom du påpekar detta någon gång emellanåt).

Koloftw
2008-03-30, 19:07
Det gör de redan (dock heter det fjälster) och det finns en hel del som gör korv hemma, särskilt till jul. Bara att börja (du verkar ju ha intresse för saken, eftersom du påpekar detta någon gång emellanåt).

*gah!* bakom disk då, eller? Har nämligen aldrig sett det någon stans i affären, vart brukar det ligga?


Andra gången jag påpekar :D

Larsson85
2008-03-30, 20:28
Det är knappast någon nyhet att E250 kan vara hälsofarligt i stora mängder. Det kommer knappast förändras i första taget förrän man hittar ett lämpligt substitut till nitrit, både ur säkerhetssynpunkt och sensorisk synpunkt. Det rent sensoriska skulle man ju kunna skita i visserligen, lite tråkigare färg kan man ju leva med. Men skyddet mot C. botulinum måste ju finas där och mig veterligt är nitrit tillsammans med Na det enda skyddet vi känner till idag.

Sverker lär veta det här.

Sågär skrev jag i tråden om "rent" kött för en stund sedan när en dylik fråga dök upp:

Jag tycker inte att detta låter helt vettigt. Det finns massor av färska köttprodukter som inte innehåller E250, vad är det som gör att falukorv är mer känsligt än köttfärs? Borde man inte kunna sälja köttet fryst, så att man försäkrar att där inte är några onda bakterier i det när det lämnar fabriken, och sen fryser det direkt. Jag har flera gånger gjort köttbullar hemma, och sen fryst in. Varför kan inte scan göra lika dant? De färdiga köttbullar som jag har köpt har innehållit E250.

magdalenae
2008-03-30, 21:41
Nä kanske inte om man ska vara petig men det smakar falukorv iallafall:)

Eddie Vedder
2008-03-31, 05:26
Jag tycker inte att detta låter helt vettigt.

Då får du väl kontakta Livsmedelsverkets mikrobiologiska enhet och berätta för dom hur du tycker att dom ska sköta sitt jobb om du nu anser att du vet bättre.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11302&epslanguage=SV

egge
2008-03-31, 11:02
Brukar köpa en kalkonkorv som visserligen inte är samma sak som falukorv men den ser likadan ut. Smakar bättre och känns betydligt köttigare än vanlig falukorv. Jag gissar att den är nyttigare men jag är inte säker.

Osten80
2008-03-31, 11:08
Brukar köpa en kalkonkorv som visserligen inte är samma sak som falukorv men den ser likadan ut. Smakar bättre och känns betydligt köttigare än vanlig falukorv. Jag gissar att den är nyttigare men jag är inte säker.

Jag köpte någon sorts kyckling(falu)korv en gång. Det gör jag inte om. :D
Tyvärr är ju inte falukorv speciellt nyttigt, men det är ändå en av mina absoluta favoriter.