handdator

Visa fullständig version : Äta litet och ofta istället för mycket och sällan. Fördelar / Nackdelar?


DerClown
2008-03-28, 23:49
Hej.
Sökte omkring på forumet men hittade endast svar på att det inte är någo skillnad för ämnesomsättningen hos "normalt" folk ifall man äter 10 små måltider om dagen iställe för 3 stora, såvitt kcal intaget är lika stora.

Finns det några andra fördelar / Nackdelar, eller är detta bara en bantningsmyt?

Niskel
2008-03-29, 00:01
tror inte det spelar sån stor roll.. så vitt jag vet.. så ökar fettförbränningen om man äter ofta men lite... alltså ca var 3:etimme..

DerClown
2008-03-29, 00:08
tror inte det spelar sån stor roll.. så vitt jag vet.. så ökar fettförbränningen om man äter ofta men lite... alltså ca var 3:etimme..

Varför ökar det fettförbränningen å på hurudant sätt?
För att gå ner i fettvikt måste man ligga på underskott av kcal dagligen, och detta räknas vad som äts per dygn, och inte under vilken tid på dygnet det äts.

Niskel
2008-03-29, 00:11
Det vet jag faktiskt inte.. har hört att det är så, självklart måste man ligga på ett underskott om man ska ner i vikt..

Niskel
2008-03-29, 00:15
Men sen kan man komplettera med grönt te och dylikt och äta tex stark mat för att öka lite mer

Eddie Vedder
2008-03-29, 00:22
Det vet jag faktiskt inte.. har hört att det är så,

Fast så är det inte. Att fettförbränningen blir högre av två likvärdiga kaloriintag under en viss tidsperiod men med olika måltidsfrekvens finns det inget som stödjer.

Den enda skillnaden som jag direkt kan tänka mig mellan många småmåltider och färre stora är att det är sämre för tänderna med många små mål. Annars är det troligtvis hugget som stucket ur strikt kroppssammansättningssynpunkt (vilket långt ord va?:D).

Niskel
2008-03-29, 00:47
Jaha då hade man lite fel.. då har man lärt sig nått nytt ;) japp det var ett långt ord..

skaparn
2008-03-29, 09:06
Fast så är det inte. Att fettförbränningen blir högre av två likvärdiga kaloriintag under en viss tidsperiod men med olika måltidsfrekvens finns det inget som stödjer.

Den enda skillnaden som jag direkt kan tänka mig mellan många småmåltider och färre stora är att det är sämre för tänderna med många små mål. Annars är det troligtvis hugget som stucket ur strikt kroppssammansättningssynpunkt (vilket långt ord va?:D).

Nästan lika lång som tandläkarräkningsskräck (nej, det var kortare ser jag nu).

Tycker nästan det är konstigt att inte tandläkarkåren gett sig in i diskussionen om måltidsfrekvens. 6-7 måltider per dag borde ju med en lekmans logik innebära dubbelt så mycket slitage på tänderna som 3.

Rahf
2008-03-29, 09:19
Nästan lika lång som tandläkarräkningsskräck (nej, det var kortare ser jag nu).

Tycker nästan det är konstigt att inte tandläkarkåren gett sig in i diskussionen om måltidsfrekvens. 6-7 måltider per dag borde ju med en lekmans logik innebära dubbelt så mycket slitage på tänderna som 3.

Men om mängderna är lika stora, vad blir utslaget då? Där är den fundamentala frågan.

skaparn
2008-03-29, 09:21
Men om mängderna är lika stora, vad blir utslaget då? Där är den fundamentala frågan.

Det är jag ganska övertygad spelar väldigt liten roll. Det är nog frekvensen som är avgörande för kariesangrepp och frätning på emaljen.

Eddie Vedder
2008-03-29, 09:27
Men om mängderna är lika stora, vad blir utslaget då? Där är den fundamentala frågan.

Det är värre med fler angrepp. Det kan inte likställas med insulininsöndring, fettförbränning o.s.v. Där kan man prata om att likvärdig energimängd och makrokompisition (samma mat helt enkelt) ger samma effekt av olika måltidsfrekvens.

Samma sak gäller inte tandhälsan.

DerClown
2008-03-29, 10:33
Hur är det med att hålla en jämn blodsockernivå, genom att konstant äta små mängder? Vad främjar detta? Det kan ju iaf. inte främja nån fettförbränning, eftersom allt handlar om - kcal / dag, i det långa loppet.

Koloftw
2008-03-29, 10:35
Hur är det med att hålla en jämn blodsockernivå, genom att konstant äta små mängder? Vad främjar detta? Det kan ju iaf. inte främja nån fettförbränning, eftersom allt handlar om - kcal / dag, i det långa loppet.

Kroppen kan reglera blodglukosen via hormoner.

Insulin sänker.

Adrenalin, noradrenalin och glukagon är exempel på hormoner som höjer sockret, finns säkert fler dock.

Kroppen släpper ifrån sig glykogen från levern till blodet, och kroppen gör om aminosyror till glukos.

Sniggel
2008-03-29, 12:01
Hur är det med att hålla en jämn blodsockernivå, genom att konstant äta små mängder? Vad främjar detta? Det kan ju iaf. inte främja nån fettförbränning, eftersom allt handlar om - kcal / dag, i det långa loppet.

Blodsockernivån är inte ett problem hos friska människor som äter vettigt. Vissa kanske upplever att de får stora blodsockerdippar av en stadig middag (jag har själv gjort det när jag var yngre), men dessa är antingen inte helt friska, äter inte vettigt eller är på tok för inaktiva (denna gissar jag att det rör sig om oftast) och har därmed dålig insulinkänslighet eller något åt det hållet.

Som jag ser det så tror jag att det först och främst är individuellt vilket man föredrar (frekventa måltider eller få rejäla). Annars kan ju det kanske vara påfrestande med stora måltider för magsäcken (om man inte är van). Det tar ju dessutom tid att ta hand om all näring och energi och om man tränar bör nog det mesta av maten ha tagits om hand (vilket kanske kan ta 2-4 timmar) innan man börjar träna ifall man vill prestera bra och undvika ont i magen, håll osv.