handdator

Visa fullständig version : Variation av Reps


bugulu
2008-03-28, 22:56
Finns det någon skillnad att göra variationer i sina reps när man kör 2-3 sets på samma övning?

Exempel:

Bänkpress 10x 70kg
Bänkpress 8x 80kg
Bänkpress 6x 90kg
Bänkpress 4x 100kg


Fyller det här någon funktion överhuvudtaget förutom att man lyfter mer självklart men tänkte mer på styrkeökning/volym relaterat?

Tack i förhand

ChrisDEFC
2008-03-28, 23:18
Har inge direkt svar på frågan men vad jag tror så kan man lika gärna köra 3set på 100 med 4 reps men åxå lika gärna göra 3set med 8*80kg.
generellt sett så sägs det ju att man tränar med för maxstyrka genom att köra nära maxstyrka med få reps och mer för volymökningar om man kör lite fler reps (runt 10 per set).
personligen har jag testat att bara köra tungt i perioder och bara lätt i perioder och mitt nuvarande schema kör jag tungt på basövningar, medel på en övning/muskel och en övning lättare/muskel. det kan då se ut som så att jag på ryggdagen kör 5*5 i mark, 3*8 i chins och sen avsluta med 3*10-12 i stångrodd. tänkte testa det upplägget lite just för att det tar så olika att köra tungt och "lätt" för när jag kör tungt blir jag helt slut i huvudet för nervsystemet för sig väl en turn antar jag men kan tom känna mig hyfsat fräsch i kroppen efter passet. när jag kör med lättare vikter och många reps blir det tvärt om att jag kan känna mig fräsch i huvudet efteråt men grymt uppumpad och helt tom i kroppen så nått mittemellan borde kunna funka.
...men kommer garanterat gå på en tung period snart igen då det känns som det ger mest och jag vill verkligen bli starkare.

bugulu
2008-03-29, 00:05
Jodå, jag visste om det där med att 1-6 reps (eller något liknande) är för styrkeökning , volymökning (7-12) och uthållighet 13+ typ eller något liknande.

Dock undrar jag om det finns fördelar med att köra samma övning men att man har olika reps, som mitt exempel visade d.v.s.