handdator

Visa fullständig version : Handelsbankens e-legitimation gör mig galen


Motorbreath
2008-03-28, 20:22
Har spenderat flertalet timmar idag med att försöka logga in på Handelsbankens hemsida med e-legitimation, helt utan framgång.

Orsaken till att jag håller på med detta är att man måste använda just det inloggningssättet för att komma åt vissa funktioner på sidan, beställa kort etc. Av nån anledning har man inte befogenhet att göra dessa saker då man loggat in med engångskoder. Har snackat med supporten men de var inte till mycket hjälp.

Felet i Internet Explorer: Jag väljer "Logga in privat" och trycker på knappen "Logga in" under "Handelsbankens e-legitimation (certifikat)" kommer det upp en varningsruta med texten "Välj ett digitalt certifikat". I rutan finns inga certifikat att välja på och således är man fast.

Felet i Mozilla Firefox: Väljer samma och efter jag tryckt på samma knapp så får jag meddelandet "eleg.handelsbanken.se har mottagit ett inkorrekt eller oväntat meddelande. Felkod: -12227".

*grr* *grr27* :furious: *gah!* :insane:

Finns det någon lösning på detta problem? Förutom att byta bank.

Piranha
2008-03-28, 20:26
Har spenderat flertalet timmar idag med att försöka logga in på Handelsbankens hemsida med e-legitimation, helt utan framgång.

Orsaken till att jag håller på med detta är att man måste använda just det inloggningssättet för att komma åt vissa funktioner på sidan, beställa kort etc. Av nån anledning har man inte befogenhet att göra dessa saker då man loggat in med engångskoder. Har snackat med supporten men de var inte till mycket hjälp.

Felet i Internet Explorer: Jag väljer "Logga in privat" och trycker på knappen "Logga in" under "Handelsbankens e-legitimation (certifikat)" kommer det upp en varningsruta med texten "Välj ett digitalt certifikat". I rutan finns inga certifikat att välja på och således är man fast.

Felet i Mozilla Firefox: Väljer samma och efter jag tryckt på samma knapp så får jag meddelandet "eleg.handelsbanken.se har mottagit ett inkorrekt eller oväntat meddelande. Felkod: -12227".

*grr* *grr27* :furious: *gah!* :insane:

Finns det någon lösning på detta problem? Förutom att byta bank.

Prövat öppna den i IE?

Samt har du kört patcharna som finns att ladda hem på handelsbankens websida?

Jag tycker i övrigt att e-leg äger, perfekt att använda på myndigheter etc och slippa fylla i blanketter och skicka per post.

Motorbreath
2008-03-28, 20:35
Prövat öppna den i IE?

Samt har du kört patcharna som finns att ladda hem på handelsbankens websida?

Jag tycker i övrigt att e-leg äger, perfekt att använda på myndigheter etc och slippa fylla i blanketter och skicka per post.

Jo det har jag, har skrivit hur felet artar sig där med.

Några patchar har jag inte hittat, var på sidan finner man dem? Har sökt men inte funnit.

E-leg är fint såvida det är användarvänligt, vilket jag inte kan påstå att HB's är. Har fungerat tidigare men jag har inte använt det sedan jag formaterade hårddisken i höstas, om ens då.

Pudzianovski
2008-03-28, 20:39
Har du installerat allt man ska enligt HB hemsida. Jag använder HB själv och har aldrig haft problem med något. :(

MasterChief
2008-03-28, 20:40
Jag kanske läser som en kråka men har du certifikatet kvar på datorn?

Ladda ner Nexus Personal från Handelsbanken och ladda upp certifikatet därifrån. Att köra certifikat via sin webbrowser är inte helt bäst.

Piranha
2008-03-28, 20:41
Jo det har jag, har skrivit hur felet artar sig där med.

Några patchar har jag inte hittat, var på sidan finner man dem? Har sökt men inte funnit.

E-leg är fint såvida det är användarvänligt, vilket jag inte kan påstå att HB's är. Har fungerat tidigare men jag har inte använt det sedan jag formaterade hårddisken i höstas, om ens då.

Du har nog missat att förnya ditt certifikat då, de är ju tidsbuggade.

Sen har de bytt säkerhetsprogram.

Jag rekomenderar nog du exporterar din nyckel P12 fil och sen tar bort allt gammal, instalerar på nytt och hämtar tillbaks den exporterade nyckeln.

Börja här.
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&id=Central&navid=Hjalp_och_Support&sa=/shb/INeT/ICentSv.nsf/Default/q1A99A5F0FD9BE75CC1256B66005436C8&docname=nt%20|%2 0z2%20privattj%E4nster%20|%20internet%20och%20tele fon%20|%20hj%E4lp%20och%20support

Janitorr
2008-03-28, 20:42
stäng av nexus personal o logga sedan in på privat med firefox!

Motorbreath
2008-03-28, 20:54
Jag kanske läser som en kråka men har du certifikatet kvar på datorn?

Ladda ner Nexus Personal från Handelsbanken och ladda upp certifikatet därifrån. Att köra certifikat via sin webbrowser är inte helt bäst.

Nej det har jag inte.

Jag har Nexus Personal senaste versionen på datorn. Hur kommer jag åt certifikatet? :S

Motorbreath
2008-03-28, 20:55
stäng av nexus personal o logga sedan in på privat med firefox!

Förklara gärna lite mer ingående. Det du skriver fungerar inte för min del.

Pudzianovski
2008-03-28, 20:56
Varje gång jag köpt ny dator eller ominstallerat datorn har jag varit tvungen att hämta ut en ny kod på kontoret.

Motorbreath
2008-03-28, 21:00
Du har nog missat att förnya ditt certifikat då, de är ju tidsbuggade.

Sen har de bytt säkerhetsprogram.

Jag rekomenderar nog du exporterar din nyckel P12 fil och sen tar bort allt gammal, instalerar på nytt och hämtar tillbaks den exporterade nyckeln.

Börja här.
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&id=Central&navid=Hjalp_och_Support&sa=/shb/INeT/ICentSv.nsf/Default/q1A99A5F0FD9BE75CC1256B66005436C8&docname=nt%20|%2 0z2%20privattj%E4nster%20|%20internet%20och%20tele fon%20|%20hj%E4lp%20och%20support

Min e-legitimation har inte gått ut eller så.

Det var en äldre version av Nexus Personal när det fungerade sist för min del.

Jag har ingen nyckel P12 fil.

Är den där filen något man fick när man först aktiverade e-legitimationen eller nåt? Var ett bra tag sen nu.

Motorbreath
2008-03-28, 21:01
Varje gång jag köpt ny dator eller ominstallerat datorn har jag varit tvungen att hämta ut en ny kod på kontoret.

Ja då blev det ju helt plötsligt logiskt varför det inte funkade.

Piranha
2008-03-28, 21:02
LÄST på Handelsbankens websida.


Felkod - 12225 vid inloggning med Firefox

En e-legitimation består av två delcertifikat där den ena delen används för påloggning och den andra för signering.

I de senaste versionerna av Firefox så visas båda delcertifikaten i påloggningsrutan. Väljer man då "fel" certifikat får man felkod -12225. Väljer man det andra kommer man in på tjänsten och man kan utföra sina bankärenden som vanligt.


Allt står FÖ på websidan, som jag i övrigt rekomenderar du läser på lite.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&id=Central&navid=Hjalp_och_Support&sa=/shb/INeT/ICentSv.nsf/Default/q1A99A5F0FD9BE75CC1256B66005436C8&docname=nt%20|%2 0z2%20privattj%E4nster%20|%20internet%20och%20tele fon%20|%20hj%E4lp%20och%20support

hahavaffan
2008-03-28, 21:12
Ja då blev det ju helt plötsligt logiskt varför det inte funkade.Det säger ju sig själv. Du har en ny dator, elternativt en ny formatering. Inget certifikat hittas... you do the math ;)

Motorbreath
2008-03-28, 23:26
LÄST på Handelsbankens websida.


Felkod - 12225 vid inloggning med Firefox

En e-legitimation består av två delcertifikat där den ena delen används för påloggning och den andra för signering.

I de senaste versionerna av Firefox så visas båda delcertifikaten i påloggningsrutan. Väljer man då "fel" certifikat får man felkod -12225. Väljer man det andra kommer man in på tjänsten och man kan utföra sina bankärenden som vanligt.


Allt står FÖ på websidan, som jag i övrigt rekomenderar du läser på lite.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&id=Central&navid=Hjalp_och_Support&sa=/shb/INeT/ICentSv.nsf/Default/q1A99A5F0FD9BE75CC1256B66005436C8&docname=nt%20|%2 0z2%20privattj%E4nster%20|%20internet%20och%20tele fon%20|%20hj%E4lp%20och%20support


Saken är den att jag inte fick den felkod du skrev ovan. Fick aldrig heller nån möjlighet att välja certifikat. Och nej, jag hade inte kryssat i att det ska välja automatiskt.

Det står INTE något om felkod 12227 på sidan.

Det säger ju sig själv. Du har en ny dator, elternativt en ny formatering. Inget certifikat hittas... you do the math ;)

Ja, om man kan det är det enkelt. Jag TRODDE att det fanns en möjlighet att hämta dessa certifikat på något sätt utan att göra en ny aktivering eller liknande, jag hade uppenbarligen fel.