handdator

Visa fullständig version : Plötslig jätteökning!


Insulinus
2008-03-28, 19:35
Jag har gymmat i många år men lite halvdåligt under 06 och höll upp helt 07. Satte min fot på gymmet igen 7 januari iår. Sedan dess har jag ökat hela tiden i muskelmassa och styrka.

Det enda jobbiga är att ingen av mina vänner gymmar, jag e den enda inom våran umgängeskrets och har således aldrig haft en passare. Men idag tränade jag med min lillebror och hade han som passare för första gången.

Idag var det bröst/triceps och jag har alltid tränat 6-8 rep*3 set på 75 kg i bänkpress. Men idag klarade jag plötsligt 8,6,6 rep på 85 kg. Mycket för att jag för första gången ahde någon som kunde hjälpa till när det blev tungt vilket jag inte haft innan och därför aldrig chansat på en repetition ifall man får stången på halsen.

Så 10 kg ökning i bänkpress på ett gympass med samma antal rep kändes helt sjukt skönt, fick en verklig nytändning.

Så min fråga är om ni träningstokar har varit med om något liknande, passare eller ej. Helt enkelt kunnat lägga på ganska mycket mer vikt i någon övning huxflux?

PS: Vet att man kan ha en dålig dag då glykogendepåerna i musklerna e ganska små/tömda redan innan passet eller en bättre dag med sjukt tryck i kroppen. Ville bara höra era berättelser.

Förlåt för allt svammel, tvungen att skriva av mig. :D

// Tommy

von huff
2008-03-28, 19:44
Jag har tränat under 2 år och minns att jag ökade supersnabbt från 70kg till 80 i bänkpress.Hade problem med 70kg och så gick det 2 veckor och så maxade jag 80

JohnRick
2008-03-28, 20:10
Hur mkt hjälpte den där passaren till egentligen? Det räcker med lite putt på stången för att man ska komma förbi en weak point.

Insulinus
2008-03-28, 20:46
Hur mkt hjälpte den där passaren till egentligen? Det räcker med lite putt på stången för att man ska komma förbi en weak point.


Han hjälpte ju inte till rent fysiskt, han behövde aldrig röra stången, det va bara det att jag vågade lägga på mer när han stod bakom och så klarade jag det själv vilket jag aldrig trodde.

Fast sista repetitionen i sista setet tog säkert 15 sekunder att få upp. Det gick så fruktansvärt långsamt.

myling
2008-03-28, 21:01
Känner igen det där. För mig är det nog mest mentalt, "grupptrycket" eller nåt. Man känner sig trygg och kan koncentrera sig på att ge allt och ändå veta att nån håller koll.

Ligger nog typ 10-15 kg högre i bänk med passare. Tyvärr...

Fordon
2008-03-28, 23:12
Känner igen mig helt och hållet :) Och mer därtill :P Det är verkligen skitkul och man får en ritkigt fin "nytändning".

Insulinus
2008-03-28, 23:16
Känner igen det där. För mig är det nog mest mentalt, "grupptrycket" eller nåt. Man känner sig trygg och kan koncentrera sig på att ge allt och ändå veta att nån håller koll.

Ligger nog typ 10-15 kg högre i bänk med passare. Tyvärr...

Finns inget tyvärr i det, det är ju hur bra som helst. Psyket påverkar mer än man tror då det gäller att ta i max.

PS: Det här är på inga sätt en tråd där jag ville skriva vad jag tränar på lr så, ville bara höra pm det finns någon mer som haft ett sånt där jättekliv huxflux. Själv ökade jag också från 28kg hantlar i snedbänk till 36kg hantlar och detta var helt utan passare.

Gustaven
2008-03-28, 23:19
Ja men förstå om man körde med det psyket hela tiden... själv upplever jag precis samma sak... nästan blivit så att man avstår pressövningar när man inte har passare av just den anledningen att man orkar mer även om passaren bara står där...

burtan
2008-03-29, 13:57
Har kört hela min korta lyftarkarriär (1.5år) till fail. Körde 8:or på 80kg innan jag la om upplägget. Började köra utan fail med ett visst antal rep fast jag kanske hade kunnat köra typ 5 rep till. Efter 5 veckor gjorde jag en 9:a på 90 iofs till fail med det var bara för att prova.

Mvh Andreas.

Flykt
2008-03-29, 14:09
Samma sak för mig, jag har nästan alltid kört utan passare men en gång så hade jag en passare och då fick jag upp mycket mer vikt. Det ger självförtroende bara att ha någon som står bakom en tror jag :)

jeb99
2008-03-29, 22:39
Kan ju varit så att du skulle klarat det utan en passare, men aldrig vågade prova utan.

Grattis iaf till ökningen

cheers

joshish
2008-04-23, 02:14
jag ökade från 46 kilo till 80 kilo på två månader, hade lagt av med träningen i 1 år sen började jag så tror att det va det som va boven i det hela:D

Larsa_wee
2008-04-23, 05:40
det vart lite liknande för mig för rätt längesen, och då gick 90 skitlätt, jag gjorde alltid 2or innan jag skulle prova på 100, och de gick inte, så jag tänkte nästa "tunga" pass, att jag skulle prova o se hur många jag gjorde på 90, och då gjorde jag en 4a,och efter det provade jag 100 och de flög upp, lite småtungt men de gick, Veckan efter så orkade jag en 6a på 90, och 100x2, jag ökade rätt fort till 115, men sen gick de tuuungt över 120, det knepiga var ju att de var bara på en 2veckors period jag ökade såhär, det var som att nån "Psykisk Spärr" släppte lr nått =), aja Lycka till me träningen Mvh/Larsa

Morrris
2008-04-23, 07:44
Har också varit med om snabba ökningar, kanske inte från 46 till 80 på två månader, men på ett halvår iaf...
Kunde inte få upp 70 kg hur mkt jag än försökte, sen maxade jag 80 en dag när jag skulle försöka på 70 igen...

mangs
2008-04-23, 12:45
Som Jeb99 redan varit inne på. Eftersom du hade en passare vågade du köra fullt ut vilket du kanske inte gör i vanliga fall. Självförtroende inför lyftet är oerhört viktigt.


Sjuka eller overkliga ökningar har jag fått vid vissa tillfällen när allting övrigt i ens liv stämmer bra och man känner sig lycklig och välmående. Då kan jag från att ha stått stilla en tid plötsligt explodera och öka rejält. Dessa perioder kommer dock väldigt sällan och varar bara kort tid hur väl man än försöker att konservera formen.

Smml
2008-04-23, 16:32
Han hjälpte ju inte till rent fysiskt, han behövde aldrig röra stången, det va bara det att jag vågade lägga på mer när han stod bakom och så klarade jag det själv vilket jag aldrig trodde.

Fast sista repetitionen i sista setet tog säkert 15 sekunder att få upp. Det gick så fruktansvärt långsamt.

15 sekunder låter oerhört mycket. Tror snarare att det var 7-8 sek (men det kändes säkert som 15)

OT: Har inte gjort någon sån ökning som du gjorde, men försökte 100 kg i bänkpress en gång och hade verkligen inte en chans. Nästa gång jag provade så flög stången upp, och hade då redan kört 4 set.

Insulinus
2008-04-23, 16:42
Ja, riktigt 15 sekunder kanske det inte var, men jag stod helt stilla i några sekunder halvvägs upp innan stången började krypa uppåt igen. Jag kan vara riktigt seg om jag verkligen vill. :)