handdator

Visa fullständig version : äter ni bara "rent kött"


grötgrabben
2008-03-28, 16:23
jag bara undrar: äter ni bara rent kött eller brukar ni äta köttbullar,korv,fiskbullar etc.

JJ
2008-03-28, 16:29
Jag äter allt.

Tabbe
2008-03-28, 16:30
köttbullar är grymt gott, äter köttbullsmackor ganska ofta.
Korv gillar jag bara vanlig dennis korv och kalkonkorv typ ingen äckliga kryddiga :)

oftast blir det rent kött.

Turbonisse
2008-03-28, 16:31
Finns det något godare än stuvade mackisar med köttbullar hehe
Naturligtvis, favoriterna är farmarbiffar,falukorv,kryddbiffar,pölsa.

Kurash
2008-03-28, 16:32
Isterband
Ugngrillad falukorv
Korv med bröd
Köttbullar

Fantastiska uppfinningar.

grötgrabben
2008-03-28, 16:32
nice

Tabbe
2008-03-28, 17:19
nödvändig fråga :S

agazza
2008-03-28, 17:27
Äter allt kött. Dock inte grönsaker eller frukter.

Det är inte gott helt enkelt.

Eddie Vedder
2008-03-28, 17:42
Dock inte grönsaker eller frukter.

Det är inte gott helt enkelt.

Så brukar det låta när någon har vågat sig på gurka, majs och isbergsallad och sedan dömt ut resten av hela världens fauna av frukt och grönt.

On topic: Självklart äter inte alla enbart "rent" kött. Skulle tro att ytterst ytterst få gör det. Blandprodukter är oftast väldigt goda, dessutom krävs ju minimalt med insats för att laga till det och ofta är det billigt. Personlig favorit bland alla blandprodukter är leverpastej, blodpudding och fiskbullar (i nämnd ordning).*drool*

agazza
2008-03-28, 18:15
jag har ätit många olika konstiga saker. Och jag får helt enkelt ingen njutning från någon speciell grönsak överhuvudtaget. Men jag äter faktiskt sallad osv i kebabrulle. Då funkar det. Det är bara inte min grej :/

en som jag faktiskt gillar är en tomatsort som växer på sicilien, ser ut som en pumpa. Vet inte vad den heter. Men en skiva baguette med sån tomat och olivolja är sjukt gott.

skaparn
2008-03-28, 18:24
Sen jag fick charkproduktsfobi så blir det nog mest "rent kött" som fisk och fågel. Men jag har faktiskt börjat äta falukorv ibland. Ibland alltså.

Koloftw
2008-03-28, 19:51
Har käkat leverpastej nu på sistone men i övrigt så är det bara "rent kött". Inte pga. någon speciell anledning, har bara blivit så + det mättar bättre med magert kött.

shut teh face
2008-03-28, 20:50
Äter lite av det mesta, men aldrig fläskkarre eller liknande. Endast magert kött,,

Hades
2008-03-28, 20:54
Jag har slutat köpa charkprodukter så det blir nästan bara rent kött. Mest kyckling.

kalllee
2008-03-28, 20:56
köttbular brukar slinka ner ganska ofta men annars så äter jag allt :D

Tolkia
2008-03-28, 22:31
Så brukar det låta när någon har vågat sig på gurka, majs och isbergsallad och sedan dömt ut resten av hela världens fauna av frukt och grönt.
Hela världens flora av frukt och grönt, hoppas jag. :D

sissa
2008-03-28, 22:44
Övervägande "rent" kött, men färdiglagade köttbullar slinker ner ibland, liksom korv. Händer att det slinker ner nåt köttpålägg ibland också

obesogen
2008-03-28, 23:52
Jag undviker charkprodukter och på senare tid även fläskött och köttfärs. Det blir mest kyckling, lax, renkött, lövbiff, rostbiff och dylikt.

L-Sami
2008-03-29, 00:03
Rent kött är det som gäller när jag lagar mat.

tobbo
2008-03-29, 00:20
Äter allt kött. Dock inte grönsaker eller frukter.

Det är inte gott helt enkelt.

+1/2 , Jag kan bara äta grönsaker om de är i någon gryta/sås så man inte känner smaken av de.

Sniggel
2008-03-29, 10:21
Köttbullar äter jag bara om jag gör dem själv, för dyrt annars för vad det egentligen är.
Blodkorv äter jag gärna, för att det är så gott. Leverpastej är också en favorit.
Annars brukar jag ofta sikta på att köpa "rent" kött (eller fisk/fågel) när jag köper kött.
Grönsaker is the shit för smaken kan jag ju säga :)

Mega_man1000
2008-03-29, 21:25
köttbullar, köttfärs, hamburgarkött, kycklingklubbor mmmmmm;) smarrigt

Scratch89
2008-03-29, 22:34
Allt utom korv, typ.

Cohen
2008-03-29, 22:34
Köper i princip inga färdiga charkprodukter. De få sådana jag överhuvudtaget äter, typ köttbullar och julskinka, lagar jag helst själv. Men mestadels blir det alltså "rena" produkter.

Godare, billigare och roligare!

Fredrik S
2008-03-29, 23:22
Äter väldigt mycket färs, men inga charkprodukter som korv, sylta, pölsa, isterband etc.

Allram
2008-03-30, 00:36
Finns inget godare än köttbullemackor med senap på, eller rödbetssallad :)

Ch4rles
2008-03-30, 06:52
Fiskbullar äter jag ofta! Kan väl knappast kallas rent fiskkött, men förbannat gott är det med potatis och curry!

J.Saarela
2008-03-30, 07:08
Rent kött alltid,men skulle aldrig få för mig att tacka nej om det bjöds på korv,köttbullar m.m hos någon.

abbe
2008-03-30, 08:02
Blir jag bjuden på korv så äter jag det. I annat fall äter jag bara oraffinerat.

Yankeee
2008-03-30, 08:05
Äter i princip bara rent kött. Det ska vara om jag äter någonstans som inte är hemma, men även då försöker jag att undvika halvfabrikat.

King Grub
2008-03-30, 08:26
Charkprodukter är strukna från matsedeln, om det inte är jul. För många potentiellt negativa hälsofaktorer med dom.

Hemgjorda köttbullar och liknande slinker ner utan problem, liksom fiskbullar. Jag har inga problem med "halvfabrikat" i sig, utan det är i sådana fall tillsatserna, som E250, jag inte vill ha i mig i överflöd, om alls, av.

jesse
2008-03-30, 08:56
Nästan bara "rent" kött för min del.

auToeXeC
2008-03-30, 09:12
Äter inte:
Korv
Köttbullar
Hamburgare
osv

Så nej, bara rent kött här, av den simpla anledningen att dessa produkter så mycket annat man itne vet vad det är och fetthalten är oftast hög och innan man är mätt så har man fått i sig för mycket fett..

Ch4rles
2008-03-30, 11:10
Finns det något "dåligt" i fiskbullar som kan liknas med det dåliga i charkprodukter?

Mega_man1000
2008-03-30, 11:26
shit va alla verkar vara rädda för charkprodukter :confused:

King Grub
2008-03-30, 11:30
shit va alla verkar vara rädda för charkprodukter :confused:

Dom nya officiella rekommendationerna är att fullständigt utesluta dom ur kosten.

1684_
2008-03-30, 16:53
I skolan äter jag allt, korv, köttbullar osv.. Går ju inte ha resturang där och så, men hemma äter jag mer rent kött.

Icefire
2008-03-30, 17:10
Dom nya officiella rekommendationerna är att fullständigt utesluta dom ur kosten.

Angående charkprodukter: Är det någon som vet om det finns någon vettig skinka man kan köpa som pålägg? (Vettig = utan konstiga tillsatser. 83% kött duger inte.) Jag har letat och letat efter någon sådan men hittar inte.

Hemgjort är alltid godare än halvfabrikat vågar jag påstå, så jag äter nästan bara rent kött. Det enda jag kommer på som jag stoppat i mig utöver det är chorizo. Fast det är egentligen inte så gott.

Eddie Vedder
2008-03-30, 17:17
Angående charkprodukter: Är det någon som vet om det finns någon vettig skinka man kan köpa som pålägg? (Vettig = utan konstiga tillsatser. 83% kött duger inte.) Jag har letat och letat efter någon sådan men hittar inte.

Jag tror inte du hittar någon påläggsskinka utan nitrit (E250). Det finns lagstadgat att vissa livsmedel MÅSTE innehålla vissa ämnen och/eller vara behandlade på ett visst sätt för att få säljas i butik. Finns det mikrobiologiska risker med ett livsmedel där nitrit är ett viktigt skydd så måste det finnas där.

Det kan jämföras med pastörisering av mjölkprodukter t.ex. Vill du ha opastöriserad mjölk får du bege dig direkt till bonden, mjölken anses inte skälig som livsmedel förrän den pastöriserats nämligen.

Så vill du ha påläggsskinka utan nitrit får du nog leta upp obehandlat kött och skiva själv.

Icefire
2008-03-30, 20:07
Jag tror inte du hittar någon påläggsskinka utan nitrit (E250). Det finns lagstadgat att vissa livsmedel MÅSTE innehålla vissa ämnen och/eller vara behandlade på ett visst sätt för att få säljas i butik. Finns det mikrobiologiska risker med ett livsmedel där nitrit är ett viktigt skydd så måste det finnas där.

Det kan jämföras med pastörisering av mjölkprodukter t.ex. Vill du ha opastöriserad mjölk får du bege dig direkt till bonden, mjölken anses inte skälig som livsmedel förrän den pastöriserats nämligen.

Så vill du ha påläggsskinka utan nitrit får du nog leta upp obehandlat kött och skiva själv.

Tack för svaret!

pia
2008-03-31, 07:36
Jag äter mycket rökt kalkon och skinka men annars bara rent kött.

tigerofsweden
2008-03-31, 09:12
Händer att det slinker ner ett par skivor rökt kalkon då och då men annars äter jag nästan uteslutande rent kött :)

Cohen
2008-03-31, 21:51
Ang nitrit:

Hur pass farligt är det egentligen? Skadar några skivor skinka lite då och då?
Hur mycket är vetenskapligt belagt?

Vore intressant att se lite studier eller likande om saken.

Chrillee
2008-03-31, 23:32
Gud vad tråkigt, trodde skinka och kalkon gick under kategorin rent kött.

Har på några skivor varje dag när jag äter mackor, kanske man ska utesluta då?
Vad ska man ha på mackan istället som inte är så farligt? Finns det nåt? Allt är väl charkprodukter där? Lägga på tonfisk kanske?

Dom nya officiella rekommendationerna är att fullständigt utesluta dom ur kosten.

Så pass, har du nån länk där det står mer specifikt vad det är som är hälsofarligt med dem, eller hälsofarligt, men mindre sunt kanske? Så man vet varför man ska undvika charktjafs.

maaherra
2008-03-31, 23:39
Torkat älgkött! *drool*

Väntar på en två kilos leverans hemifrån Tornedalen.

Satana perkele vad det ska bli gott!

maaherra
2008-03-31, 23:50
Kan tillägga att älgköttet inte är "rent".

Acquiescence
2008-03-31, 23:58
vad det är som är hälsofarligt med dem, eller hälsofarligt, men mindre sunt kanske?

(Natrium) nitrat är en cancerogen som finns in processerade köttprodukter; varmkorv, bacon m.fl. Nitrat tillsätts som en konserveringsingrediens och är den ingrediens som gör kött ”rosa”-aktig; Då nitrat inte direkt är nödvändigt (oftast då kylskåp är det som skyddar mot bakterier och boutulism) tillsätter fortfarande tillverkarna den då produkten ser mer fräsch ut.

Själva nitraterna per se är inte farliga då man får i sig mer nitrat från grönsaker än av kött. Problem är att nitrat bryts ned till nitrosaminer (cancerogent ämne) vilket inte tekniskt är en ingrediens så det finns inget tvång att skriva det på innehållsförteckningen.

Man kan äta mer nitrater ifall man konsumerar vitamin C då denna nutrient ”stoppar” konverteringen från nitrat till nitrosaminer och gynnar naturligt förhöjd immunfunktion.

Letar du forskning är det bara att googla "sodium nitrate" (kanske svårt att veta då det är olikt det svenska nitrit)

Chrillee
2008-04-01, 00:19
Man lär sig mer och mer för varje gång man läser här, kul!

Men då ska man med andra ord slopa grönsaker också? Är ju lite paradoxalt det där, grönsaker innehåller väl mycket vitaminer, mineraler mm?

Eller yrar jag nu?

Och i praktiken, hur pass farligt är det? Finns det studier som tyder på att många har drabbats av cancer med en charkproduktsrik kost jämt en charkfri kost?

WHITEFOLKS
2008-04-01, 00:39
Varför skulle du vilja slopa grönsaker?

Chrillee
2008-04-01, 01:06
Varför skulle du vilja slopa grönsaker?

Själva nitraterna per se är inte farliga då man får i sig mer nitrat från grönsaker än av kött.

Därför?
Eller har jag missuppfattat det hela?

En till fråga, köttfärs och nötfärs, är det rent?

King Grub
2008-04-01, 04:24
Acquiescence blandar ihop nitrat och nitrit.

agazza
2008-04-01, 04:57
Det finns både bacon och skinka att köpa som har den ofräscha originalfärgen gråaktigt, betyder det att dom är god to go?

Eddie Vedder
2008-04-01, 05:10
Eller har jag missuppfattat det hela?

Ja du har missuppfattat det.

Att se upp med nitrat gäller främst för gravida och små små barn. Som King Grub nämnt, nitrat och nitrit är inte samma sak. Nitrat kan omvandlas till nitrit men det är inget du behöver bry dig om.

En till fråga, köttfärs och nötfärs, är det rent?

Det är väl bara du läser på förpackningen? Men ja, i regel är det "rent". Sen beror ju det på vad du anser vara rent också, tillsatser kan ju förekomma. Dock inte nitrit.

Det finns både bacon och skinka att köpa som har den ofräscha originalfärgen gråaktigt, betyder det att dom är god to go?

Har producenterna slutat skriva ut ingrediensförteckningarna senaste dagarna? Jag har svårt att tro att de skulle vara fria från nitrit, men det är väl bättre att du läser själv och ser vad det står?

Acquiescence
2008-04-01, 05:31
Acquiescence blandar ihop nitrat och nitrit.

Mycket riktigt, texten var om nitrit dock skrev jag nitrat. Vad fel det kan bli.

Musselbank
2008-04-01, 05:37
Och i praktiken, hur pass farligt är det? Finns det studier som tyder på att många har drabbats av cancer med en charkproduktsrik kost jämt en charkfri kost?


Det är tyvärr synnerligen väl underbyggt. (spola förbi det om rött kött...)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=r%F6tt+k%F6tt

Chrillee
2008-04-01, 23:06
Synd att man inte kunde leva på luft och vatten men ändå leva sunt och få muskler, crap =)

Intressant att läsa i alla fall, men man får skära ner mer och mer på sina livsmedel helt klart.

Koloftw
2008-04-01, 23:25
Intressant att läsa i alla fall, men man får skära ner mer och mer på sina livsmedel helt klart.

Det handlar ju bara om att äta nyttig mat.

Eddie Vedder
2008-04-02, 05:54
Synd att man inte kunde leva på luft och vatten men ändå leva sunt och få muskler, crap =)

Intressant att läsa i alla fall, men man får skära ner mer och mer på sina livsmedel helt klart.

Jag har sett dig resonera på det här sättet i flera trådar. Jag förstår faktiskt inte hur du tänker, varför skulle man börja plocka bort allt för?

Det är helt sjukt onödigt att överreagera på det sättet, att man har någorlunda kol på vad man stoppar i sig och i vilka mängder är ju en självklarhet. Det räcker ju med lite sunt förnuft. Ska man plocka bort allt i kosten som kan tänkas ge bieffekter i för stor mängd, fel förvarat, fel tillagat etc ja då blir det inte mycket mat kvar.

Så slappna av lite.:)

Chrillee
2008-04-02, 19:34
Anser mig att äta en bra kost idag men man vill ju hela tiden förbättra den.

Grub anser att man ska nolla intaget, men du tycker det är okej att ha skinka på mackan.
Och sen var det 7000 studier som tydde på att det var farligt, så man vet ju inte om man ska töja på det eller ej.

Vet att det låter lite knäppt kanske, men ändå. =)

Men ska börja cykla lite mellan påläggen så det blir variation, ska börja undvika charkprodukter i övrigt, då borde det som du redan sagt, inte vara någon fara med några skivor skinka om dagen förhoppningsvis.

Gokväll!

Koloftw
2008-04-02, 19:50
Vart skrev Grub det?

Vad jag kan se skrev han bara att officiella rekommendationer är att utesluta det helt och att han själv endast äter det vid jul ...

Chrillee
2008-04-02, 20:26
Vart skrev Grub det?

Vad jag kan se skrev han bara att officiella rekommendationer är att utesluta det helt och att han själv endast äter det vid jul ...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=r%F6tt+k%F6tt

Men charkrekommendationerna går inte att ta miste på: nolla intaget.

Längst ner sidan 1.

Eddie Vedder
2008-04-02, 20:28
Ditt citat är ju ett bevis på att Koloftw har rätt, d.v.s. att rekommendationerna från rapporten är att nolla intaget.

Chrillee
2008-04-02, 22:13
Ditt citat är ju ett bevis på att Koloftw har rätt, d.v.s. att rekommendationerna från rapporten är att nolla intaget.

Ja det har du ju rätt i, läser lite för snabbt ibland.

Maharadja
2008-04-03, 00:55
Hur kan man vara sugen på charkprodukter om man råkar se innehållsförteckningen...?!? ;)

z_bumbi
2008-04-03, 06:36
Hur kan man vara sugen på charkprodukter om man råkar se innehållsförteckningen...?!? ;)

Det är gott?

Alfred Nobel
2008-04-03, 18:31
Hur kan man vara sugen på charkprodukter om man råkar se innehållsförteckningen...?!? ;)

Varför röker folk fortfarande?

z_bumbi, bra sagt!

Chrillee
2008-04-03, 19:58
Nooo...såg nu att min tidsräddande hjälte pyttipanna innehåller E250, damn! Inte oväntat iofs, men då får man göra the hard way istället =)

'Snabbmat' generellt innehåller nog mycket jox.

Chrillee
2008-04-06, 02:38
Är det bara konserveringsmedlet E250 som är farligt? Finns ju E262 i kycklingfilés förpackningar, eller finns det miljon studier på det med?

Eddie Vedder
2008-04-06, 05:34
Finns ju E262 i kycklingfilés förpackningar, eller finns det miljon studier på det med?

Natriumacetat, inget jag själv hört något negativt om. Du verkar som sagt extremt övernojjig, här kan du i alla fall läsa om alla E-ämnen som kan tänkas förekomma i vår mat:

E-nummernyckel:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20693&epslanguage=SV

Lite allmän info om tillsatser i vår mat:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12102&epslanguage=SV

Till höger om texterna finns dessutom fler länkar med betydligt mer omfattande och ingående text som går in djupare på t.ex. märkning, föreskrifter och lagstiftning.

Massa läsning om nitrit, vad det är, dess hälsopåverkan, förekomsten i mat, anledningar till varför det förekommer, lämpliga gränsvärden etc.:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=16871&epslanguage=SV

skaparn
2008-04-06, 07:42
Jag har som sagt, dragit ner på charkprodukter, men en sak slår mig. Ifall vi i allt större utsträckning inte äter blandprodukter såsom korv, sylta och annat djurbôhs - kommer vi inte att utnyttja slaktdjur mindre effektivt då? Eller är det så mycket processerande med detta att vi energimässigt gör bättre i att ta findelarna och slänga resten?
Samtidigt kommer ju hållbarheten på en genomsnittsprodukt vara kortare om vi tar bort av de mest potenta ämnen med giftiga namn med nitrit* i, varför mer kommer slängas och priserna gå upp.

Bara spekulationer, än så länge.

z_bumbi
2008-04-06, 07:52
Jag har som sagt, dragit ner på charkprodukter, men en sak slår mig. Ifall vi i allt större utsträckning inte äter blandprodukter såsom korv, sylta och annat djurbôhs - kommer vi inte att utnyttja slaktdjur mindre effektivt då? Eller är det så mycket processerande med detta att vi energimässigt gör bättre i att ta findelarna och slänga resten?
Samtidigt kommer ju hållbarheten på en genomsnittsprodukt vara kortare om vi tar bort av de mest potenta ämnen med giftiga namn med nitrit* i, varför mer kommer slängas och priserna gå upp.

Bara spekulationer, än så länge.

Idag är det ju redan ett problem att vissa styckdetaljer säljer mer och därför måste industrin exportera resten eller göra om dessa till charkprodukter. Kycklingkorv är t ex ett ganska nytt fenomen i den stora skala som det finns idag men det förklarar ju var kötter från alla skrov tar vägen när klubbor och bröstbitarna säljs för sig.
Prisökningen är alltså inte något helt otroligt om det inte finns avsättning för de delarna överhuvudtaget men det värsta problemet är väl snarare energislöseriet.