handdator

Visa fullständig version : En öl efter träningen?


plexmar
2008-03-28, 15:57
Vad säger ni om det här?

Öl efter träningen (http://www.e24.se/mankvinna/fritid/traning/artikel_356909.e24)

Ska man kanske ta sig en öl efter varje träning istället för lite kolhydrater? Jag skulle inte tro att det var bättre, men fan så mycket godare iaf :)

Spader
2008-03-28, 16:01
en öl i bastun efter ett hårt pass är typ det skönaste som finns. om det dessutom är bra så varför ens tveka? :D

seggan
2008-03-28, 16:08
Alkohol har en negativ inverkan på proteinsyntesen. Det finns mer optimala återhämtningsdrycker än just öl.

L-Sami
2008-03-28, 16:16
Ser ingen anledning till att dricka öl direkt efter träning då jag tycker öl och alkohol överhuvudtaget passar bättre till andra tillställning än i samband med träning. Kolhydratinlagringen försaktas och proteinsyntesen nedregleras dessutom.

Alltidxx
2008-03-28, 16:22
Drick öl om du vill. Men du kommer inte få någon här att säga att det är bra.

quality
2008-03-28, 16:37
Vad säger ni om det här?

Öl efter träningen (http://www.e24.se/mankvinna/fritid/traning/artikel_356909.e24)

Ska man kanske ta sig en öl efter varje träning istället för lite kolhydrater? Jag skulle inte tro att det var bättre, men fan så mycket godare iaf :)

Brukar ta en iskall öl när jag kommer hem efter ett tungt benpass. En öl smakar aldrig så gott som då.

plexmar
2008-03-28, 16:37
Drick öl om du vill. Men du kommer inte få någon här att säga att det är bra.


Jag dricker inte öl efter träningen, och kommer nog tyvärr aldrig göra det heller :)

Tyckte mest det var en intressant artikel.

Vercetti
2008-03-28, 17:23
Man behöver ju inte ta en starköl, man kan ju ta en alkoholfri eller en lättöl, där är ju alkoholmängden försumbar.

Eddie Vedder
2008-03-28, 17:34
Även om man väljer en öl med väldigt lite alkohol krävs ju faktiskt en hel del för att komma upp i en kolhydratmängd motsvarande t.ex. 0.5-0.8g /kg kroppsvikt eller så.
Med andra ord ser jag ingen anledning att ta en öl i återhämtningssyfte (måste verkligen ALLT "rättfärdigas" med att det skulle kunna tänkas gynna träningen!?*gah!*) men dock en kall öl i njutningssyfte. Som pricken över i:t efter ett lyckat pass t.ex.:thumbup:

machine gun
2008-03-28, 17:35
men dock en kall öl i njutningssyfte. Som pricken över i:t efter ett lyckat pass t.ex.:thumbup:

Man får öl efter SM :thumbup:

skaparn
2008-03-28, 20:53
För att säga att en öl inte är bra efter träningen krävs kännedom om två ting. Dels vad "en öl" innebär, dels hur sänkningen av proteinsyntesen förhåller sig till mängden intagen alkohol. Jag har svårt att tänka mig hur en enstaka lättöl skulle tillföra tillräckligt stora mängder alkohol för att sänka syntesen mer än på ett teoretiskt plan.

Fast visst, jag är den första att jaga optimalitet och äter man EAA efter konstens alla regler kanske det är klokt att även ta hänsyn till även den minsta av proteinsyntessänkande ämnen.

Cilia
2008-03-30, 20:52
För att säga att en öl inte är bra efter träningen krävs kännedom om två ting. Dels vad "en öl" innebär, dels hur sänkningen av proteinsyntesen förhåller sig till mängden intagen alkohol. Jag har svårt att tänka mig hur en enstaka lättöl skulle tillföra tillräckligt stora mängder alkohol för att sänka syntesen mer än på ett teoretiskt plan.

Fast visst, jag är den första att jaga optimalitet och äter man EAA efter konstens alla regler kanske det är klokt att även ta hänsyn till även den minsta av proteinsyntessänkande ämnen.
Nu pratade artikeln om en stor stark och inte en liten lättöl.
Det känns som en förevändning för att få dricka öl att göra om det till den optimala återhämtningsdrycken.

Dumleman
2008-03-30, 20:59
En öl är bättre än ingenting!

Fordon
2008-03-31, 05:18
En öl är bättre än mycket också!

Nitrometan
2008-03-31, 09:43
En öl är bättre än ingenting!
Men två öl måste väl vara bättre än en?

Gnusram
2008-03-31, 09:47
Men två öl måste väl vara bättre än en?

Starta kostrådgivningsfirma med Johnny W? :D

Jag gillar också öl.

Nitrometan
2008-03-31, 11:21
Starta kostrådgivningsfirma med Johnny W? :D

Mmmm. Han har iaf koll på mängderna. Två grisar i taget brukar hans pappa slakta.

Johnny nöjer sig dock inte med 2 öl.

shizzle
2008-04-09, 18:19
En som jag brukar möta på gymmet tar en pilsner efter träningen. En spendrups 5,9% 50cl brukar han sitta med. Han ser ut att vara runt 55år gammal. Tyckte det såg så otroligt roligt ut första gången jag såg han :)

forslund
2008-04-09, 18:21
En som jag brukar möta på gymmet tar en pilsner efter träningen. En spendrups 5,9% 50cl brukar han sitta med. Han ser ut att vara runt 55år gammal. Tyckte det såg så otroligt roligt ut första gången jag såg han :)

Haha, var tränar du?

Björkvedens mästare
2008-04-10, 00:57
Efter jag har sprungit dricker jag ofta en öl faktiskt. Bra att veta att det är ok :thumbup: