handdator

Visa fullständig version : Omega-3 frågor


lyserg
2003-05-22, 15:13
Är det viktigt på vilket sätt man intar detta tillskott eller är det bara att äta på och inte tänka så mycket på att det måste göras "rätt"? Finns det alltså något "rätt och fel" sätt att ta detta på?

Rekommenderat intag är 3-6 kapslar per dag. (500mg per kapsel)
Tänkte ta 2-4 per dag. När ska man ta dem? Dela upp dosen eller svälja allt på en gång? Ska man ta mer på träningsdagar och mindre andra dagar eller hålla på samma dos veckan runt?

Ska man ta mer/mindre vid bulk/deff?

puppas
2003-05-22, 15:16
Jag tar alltid 2st tabletter efter en måltid, lika många alla dagar. Det finns nog inget "fel" sätt att ta dom på heller.

Sverker
2003-05-23, 07:00
Omega-3 är en livslång uppgift.
Omega-3 fetterna hjälper dig att hålla blodkärlen mjuka och smidiga, sänker förhöjda kolesterolvärden, dämpar inflamationer i kroppen, förstärker effekten hos kroppsegna hormon som insulin osv, osv.

Mängde Omega-3 är mer beroende av hur mycket annat fett du äter. Minimimängden är ca 1 - 1.5 g / dag men ökar med ökat intag av Omega-6 eftersom det är en balans mellan dessa.


Man behöver inte bara äta kapslar det finns ju bra med fet fisk eller en sked linolja annars. Valnötter är gott också.

Tomten
2003-05-23, 09:16
Linfröolja är bra mycket billigare att köpa än omega 3 kapslar. Det kostar säkert 10 gånger mindre, minst.

Vet dock inte om fiskolja har några fördelar över linfröolja, men som jag fattat det så är dom likvärdiga. Linfröolja smakar ju lite jävligt, men om man tar 2 matskedar på morgonen och blandar det med lite fingervarmt vatten så går det ner utan problem, och du får i dig bra mycket mer omega-3 olja än via 3 kapslar fiskolja, och det kostar mindre.

Grahn
2003-05-23, 09:18
Tja tar man båda slipper man ju vräka i sig kapslar och kan komma undan billigare och förhoppningsvis få de bra effekterna av båda. :)

-GP-
2003-05-23, 23:32
Köp hellre flytande fiskolja än kapslar, du får rejält mycket mer för pengarna!!! 2-3 ggr mer ungefär. Lite mer joxande än att bara svälja en par kapslar, men det tycker då jag att det är värt...

Linfröolja (kallpressad) är ett bra alternativ, fast det är ju ingen smaksensation direkt. Det innehåller inte fettsyrorna EPA och DHA som fiskolja gör, men kroppen kan bilda dessa till viss del från linfröoljan. En kombination av linfröolja och fiskolja är nog en bra idé, om man orkar krångla till det vill säga.

I övrigt så har jag för mig att det kan vara en fördel att ta fiskoljan ett litet tag innan man äter, eftersom det förbättrar insulinkänsligheten! :thumbup:

Tomten
2003-05-24, 03:23
Linfröolja smakar i princip ingenting om man blandar typ 2 matskedar i 1 dl ljumet vatten. Att bara ta en matsked direkt som den är smakar dock förjävligt.

Danne
2003-05-24, 11:31
Jag tycker att linfröoljan är godare än fiskoljan. :cheers:

GhostFace
2003-08-12, 16:24
Är det någon här som har upplevt några nackdelar med Omega-3 i kapselform?

Vilka som helst...?

:confused:

KniveN
2003-08-12, 20:05
Det finns fiskolja med eukalyptussmak på en del välsorterade matvarubutiker ca 80 kr för 200 ml.