handdator

Visa fullständig version : Innehåller fisk deifnitionsmässigt kött?


hangatyr
2008-03-28, 12:03
vilda diskussioner på jobbet. inga tyckanden här utan rena fakta, please!

spange
2008-03-28, 12:18
min definition: kött=muskler, de flesta fiskar är ju riktiga muskelpaket, så JA absolut.

King Grub
2008-03-28, 12:22
Fiskkött. Inte rött kött.

-S-T-
2008-03-28, 15:31
Fisk är kött. För mig är det helt obegripligt hur en del inte förstår det. Vad skulle det annars vara?

Tolkia
2008-03-28, 15:42
Ja. Som frågats ovan: Vad skulle det annars vara?

Gnusram
2008-03-28, 16:52
Ja. Som frågats ovan: Vad skulle det annars vara?

Må så vara, men i folkmun eller vad man ska kalla det så pratar man ju ofta om kött eller fisk. T.ex när det ska beställas mat för gemensamma tillställningar eller så, "Vill du ha kött eller fisk?" De flesta har ju också en förväntning på vad de ska hitta i köttdisken eller fiskbilen.

Språkbruksmässigt går det utan tvivel att diskutera om det finns en skillnad.

Sverker
2008-03-28, 18:35
Fiskkött innehåller precis som kött från nöt, gris, kyckling osv aktin och myosin. Det innehåller faktiskt de andra proteinerna i cellsaften också, precis som däggdjuren och fåglarna.

Däremot är fiskköttet fullt av proteolytiska enzymer som snabbt sönderdelar proteinet till peptider och gör det sladdrigt.
Fiskkött innehåller inte myoglobin som ger röd färg utan trimetylaminoxid (TMAO) istället som bindare av syrgas. Alltså blir fiskkött dålig källa till järn.

spange
2008-03-28, 18:39
Fiskkött innehåller precis som kött från nöt, gris, kyckling osv aktin och myosin. Det innehåller faktiskt de andra proteinerna i cellsaften också, precis som däggdjuren och fåglarna.

Däremot är fiskköttet fullt av proteolytiska enzymer som snabbt sönderdelar proteinet till peptider och gör det sladdrigt.
Fiskkött innehåller inte myoglobin som ger röd färg utan trimetylaminoxid (TMAO) istället som bindare av syrgas. Alltså blir fiskkött dålig källa till järn.

hur är det med t.ex tonfisk som kan vara extremt rött, innehåller det myoglobin eller är det något annat som gör det köttet rött? har funderat på detta ett tag

Eddie Vedder
2008-03-28, 18:43
Fiskkött innehåller inte myoglobin som ger röd färg utan trimetylaminoxid (TMAO) istället som bindare av syrgas. Alltså blir fiskkött dålig källa till järn.

Det där är inte helt sant, även i fisk förekommer mörkare och mer myoglobinrikt kött. man ser det klart och tydligt på t.ex. en fiskkotlett, det mörkare köttet sitter närmare skinnet.
Makrill är en fisk med mer mörkt kött än t.ex. torsk och är således mer järnrik.

Trimetylaminoxid är ju ett icke-protein kväve och förekommer ju i väldigt låg halt hos benfisk.

Eller har jag fattat den delen fel?

Sverker
2008-03-28, 18:44
Lax och andra rödköttade svenska fiskar lagrar in karotener ( färgämnen ) i köttet.


Jag får korrigera mig !
Jag hittar tabeller där myoglobin ingår i sammanställningen. Tydligen så finns det fiskar som fixerar syrgas med myoglobin.

spange
2008-03-28, 18:50
Lax och andra rödköttade svenska fiskar lagrar in karotener ( färgämnen ) i köttet.

Hur det är med tonfisk vet jag inte. Vad som är färgämnet alltså. Men tonfisk har inte myoglobin den heller

ok, att laxartade fiskar ofta lagrar in röda färgämnen pga av vad dom äter visste jag, men färsk tonfisk kan ju ha en riktigt djup röd färg, inte alls som laxen, eller öringen

Eddie Vedder
2008-03-28, 20:25
ok, att laxartade fiskar ofta lagrar in röda färgämnen pga av vad dom äter visste jag, men färsk tonfisk kan ju ha en riktigt djup röd färg, inte alls som laxen, eller öringen

Jag tror faktikt inte Sverker har helt rätt här som sagt. Visst stämmer det att laxens rosa färg är en följd kommer frånkarotenoiden astaxantin men att fisk inte innehåller något myoglobin är fel.

Jag nämnde som sagt makrill men det även så med fler fiskar. Ta en titt på en laxkotlett t.ex. och du ser ett mörkare kött ute i kanterna.

Det är dessutom ganska talande om man tar en titt på levnadssättet hos "mörkare" fiskar än hos vita. Makrillen och laxen reser långväga och har således uthålligt rött kött där fett används som substrat, det vita köttet är snabbare muskelfibrer med högre glykogenförbrukning. Det rödare köttet ÄR altså mer myoglobinrikt även om fisk för den delen inte är någon särskilt bra järnkälla i sig.

Dock innehåler det ju köttfaktor och är ju således en indirekt järnkälla i en måltid.:)

Sverker
2008-03-28, 20:52
Jag har redan erkänt att jag hade fel:em:

Vi kanske kan komma till konsensus att fiskkött är kött enligt alla definitioner.

spange
2008-03-28, 22:15
Jag tror faktikt inte Sverker har helt rätt här som sagt. Visst stämmer det att laxens rosa färg är en följd kommer frånkarotenoiden astaxantin men att fisk inte innehåller något myoglobin är fel.

Jag nämnde som sagt makrill men det även så med fler fiskar. Ta en titt på en laxkotlett t.ex. och du ser ett mörkare kött ute i kanterna.

Det är dessutom ganska talande om man tar en titt på levnadssättet hos "mörkare" fiskar än hos vita. Makrillen och laxen reser långväga och har således uthålligt rött kött där fett används som substrat, det vita köttet är snabbare muskelfibrer med högre glykogenförbrukning. Det rödare köttet ÄR altså mer myoglobinrikt även om fisk för den delen inte är någon särskilt bra järnkälla i sig.

Dock innehåler det ju köttfaktor och är ju således en indirekt järnkälla i en måltid.:)

jag har för mig att vithaj också har rättså rött kött, och det den har gemensamt med tonfisken är att båda är varmblodiga, är jag relativt säker på, vilket ju är rättså unikt för fiskar, t.ex kan en vithaj ha en kärntemp på upp till 14°c högre än det omgivande vattnet vilket bidrar till den extremt aktiva jakten dessa fiskar bedriver

hangatyr
2008-04-01, 06:46
Fiskkött innehåller precis som kött från nöt, gris, kyckling osv aktin och myosin. Det innehåller faktiskt de andra proteinerna i cellsaften också, precis som däggdjuren och fåglarna.

Däremot är fiskköttet fullt av proteolytiska enzymer som snabbt sönderdelar proteinet till peptider och gör det sladdrigt.
Fiskkött innehåller inte myoglobin som ger röd färg utan trimetylaminoxid (TMAO) istället som bindare av syrgas. Alltså blir fiskkött dålig källa till järn.


tackar för svaret!

bollio
2008-04-01, 07:06
Fisk är kött. För mig är det helt obegripligt hur en del inte förstår det. Vad skulle det annars vara?

Fisk har (över)glorifierats så länge och (rött)kött villifierats så länge att kött och fisk inte är riktigt samma sak längre i folks huvuden, för kött är ju onyttigt och fisk... ja det är ju det nyttigaste man kan äta? Då kan det inte vara kött?

Nå självklart så är fisk KÖTT.