handdator

Visa fullständig version : Tunga armhävningar och handleder


mystic[-_-]
2008-03-28, 11:20
Sist jag körde armhävningar med vikt på ryggen kännde jag av handlerna lite efter seten och någon dag efter det. Är det något jag bör tänka på för att skydda handlerna i den övningen?

Fat tony
2008-03-28, 11:25
hur håller du dina händer?. jag brukar köra på knogarna

jwzrd
2008-03-28, 11:29
Gör övningen mot en skivstång istället. Skivstången får du att ligga still med hjälp av vanliga eleiko-trissor; sätt fötterna på en bänk så får du lite smidigare pressvinklar också.

MasterChief
2008-03-28, 11:35
Eller så sätter du händerna på kanten av ett par tjocka böcker staplade på varandra (med fingrarna alltså pekandes neråt längs böckerna) om du gör dem hemma och saknar skivstång. Tycker att den vinkelförändring som sker räcker alldeles utmärkt för att skona handleden plus att du kommer djupare.

mystic[-_-]
2008-03-28, 11:48
Tackar för tipsen! Ska prova mig fram och se vad som känns bäst

CoKEmaN
2008-03-28, 18:20
träna upp handlederna.. :)

tobbo
2008-03-28, 21:04
Jag fick ont i fötterna när jag testa, fotleden eller vad det kallas. *screwy*

Arne Persson
2008-03-28, 21:19
Träna upp smidigheten i palmarflexorerna så lär du inte ha problem med naturligt dorsalflexerade handleder.

Sniggel
2008-03-29, 09:56
Arne, har du några tips för en som (förmodligen) har skadat båtbenet när jag var 15 och ibland har problem av detta i pressövningar? Det känns som det kvittar hur starka mina muskler kring handleden blir, jag får ont iaf, både av övningar av bänkpress eller enklare grejer som t ex armhävningar (där kör jag istället på knogarna) men ibland är det så illa att jag inte kan öppna tunga dörrar på normalt vis och ibland är det så pass bra att jag kan maxa i bänkpress t ex. Jag använder alltid (numera) handledslindor vid tunga pressövningar eftersom det avlastar bra och smärtan kan undvikas.

Arne Persson
2008-03-29, 10:27
Arne, har du några tips för en som (förmodligen) har skadat båtbenet när jag var 15 och ibland har problem av detta i pressövningar? Det känns som det kvittar hur starka mina muskler kring handleden blir, jag får ont iaf, både av övningar av bänkpress eller enklare grejer som t ex armhävningar (där kör jag istället på knogarna) men ibland är det så illa att jag inte kan öppna tunga dörrar på normalt vis och ibland är det så pass bra att jag kan maxa i bänkpress t ex. Jag använder alltid (numera) handledslindor vid tunga pressövningar eftersom det avlastar bra och smärtan kan undvikas.

Det är bra att du använder avlastande handledsbindor, släpp bara upp dom mellan setten. Annars är det en allsidig och gärna riklig handledsträning (ROM!) som gäller.

mystic[-_-]
2008-03-29, 10:29
Träna upp smidigheten i palmarflexorerna så lär du inte ha problem med naturligt dorsalflexerade handleder.

Jag har inga problem i tung bänkpress/hantelpress med handlederna (eller i någon bicep/tricepövning).
Det ger med sig om jag bara fortsätter köra?

Arne Persson
2008-03-29, 10:51
;2901176']Jag har inga problem i tung bänkpress/hantelpress med handlederna (eller i någon bicep/tricepövning).
Det ger med sig om jag bara fortsätter köra?

Det gör det troligen.

Sniggel
2008-03-29, 11:37
Det är bra att du använder avlastande handledsbindor, släpp bara upp dom mellan setten. Annars är det en allsidig och gärna riklig handledsträning (ROM!) som gäller.

flexion, extension, ulnardeviation, radialdeviation (?) och även statisk hållning av hantel (eller stålrör med tyngdpunkt högt) med supinations- och pronationsröresler?

Ok, lär väl lägga in lite såna övningar igen då.

Arne Persson
2008-03-29, 11:40
flexion, extension, ulnardeviation, radialdeviation (?) och även statisk hållning av hantel (eller stålrör med tyngdpunkt högt) med supinations- och pronationsröresler?

Ok, lär väl lägga in lite såna övningar igen då.

En god idé!