handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass för boxning.


erik_strid
2008-03-27, 23:07
Tränar inte mycket styrketräning längre då jag kör mycket boxning. Jag har slutat träna inom byggartermer, så jag styrketränar endast för att det ska gynna boxningen. Det jag vill ha ut av styrketräningen är explosivitet och maxstyrka. Ser detta styrkeprogrammet bra ut? Jag kör 2-5 reps i alla övningar. Kör detta en gång i veckan och har fått rätt bra ökningar av det. Skulle det funka om jag körde 15 minuter H.I.I.T innan eller efter passet? Kom gärna med tips!

Marklyft
Knäböj
Stångrodd
Bänkpress
Militärpress
Chins med omvänt grepp(med vikt)
Frivändningar

erik_strid
2008-03-28, 00:04
Tränar inte mycket styrketräning längre då jag kör mycket boxning. Jag har slutat träna inom byggartermer, så jag styrketränar endast för att det ska gynna boxningen. Det jag vill ha ut av styrketräningen är explosivitet och maxstyrka. Ser detta styrkeprogrammet bra ut? Jag kör 2-5 reps i alla övningar. Kör detta en gång i veckan och har fått rätt bra ökningar av det. Skulle det funka om jag körde 15 minuter H.I.I.T innan eller efter passet? Kom gärna med tips!

Marklyft
Knäböj
Stångrodd
Bänkpress
Militärpress
Chins med omvänt grepp(med vikt)
Frivändningar

glömde stående vadpress den ska vara med också.

rolf
2008-03-28, 00:45
Av egna erfarenheter tycker jag du ska skippa eller åtminstone vara mycket sparsam med militärpressen. Det sliter väldigt mycket på axlarna att både slå och hålla uppe garden samt träna axlarna direkt. Dom klarar sig fint med den träning de får i bröst- och ryggövningar tycker jag.
I övrigt låter det finfint med låga reps, basövningar och explosivt utförande.

krellik
2008-03-28, 08:14
Tränar inte mycket styrketräning längre då jag kör mycket boxning. Jag har slutat träna inom byggartermer, så jag styrketränar endast för att det ska gynna boxningen. Det jag vill ha ut av styrketräningen är explosivitet och maxstyrka. Ser detta styrkeprogrammet bra ut? Jag kör 2-5 reps i alla övningar. Kör detta en gång i veckan och har fått rätt bra ökningar av det. Skulle det funka om jag körde 15 minuter H.I.I.T innan eller efter passet? Kom gärna med tips!

Marklyft
Knäböj
Stångrodd
Bänkpress
Militärpress
Chins med omvänt grepp(med vikt)
Frivändningar

Jag tycker det är för mycket övningar, jag tror du skulle göra -avsevärt- snabare styrkeökningar ifall du bröt upp det på 2 eller 3 -korta- pass av typen snabbt in och ut ur gymet ifall du har möjlighet till att besöka gymet flera gånger i veckan. Även om du bara vill köra 1 gång i veckan styrka tror jag du skulle göra snabare styrkeökningar overall om du fokuserade ner på en 3 övningar som du verkligen fokuserade på.

Ytterligare ett alternativ som kan vara bra om du tycker det är jobbigt att besöka gymet för styrka mer än en gång i veckan kan ett extra kroppsvikts tränings pass med fokus på styrka och inte muskeluthålighet (vilket du får tillräckligt av på boxningspasset). Tricket med att träna styrka med såna övningar är att modifiera övningsutförandet alternativt välja mer avancerade variationer, det är dock utmärkt komplement träning för en boxare!
Bryt upp träningen enligt "Drag, Press, Knäböj" principen och välj rätt typ av varianter för att träna max styrka tex: Enarmade armhävningar, pistol (enbent knäböj med det icke tränande benet pekande rakt framåt), samt chins. Det är alla övningar som är "synkade" svårighetsmäsigt. Lägg gärna till ab-wheel utrullningar eller nån liknande krävande magövning här tex...
Sen kan du kompletera detta med pass på gymet av typen;

1. Frontböj (med riktig fattning på stången inte korsarms frontar), styrke-häng frivändningar - militärpress
eller
2. Marklyft - stångrodd - Bänk/hantelpress

Snabbt utförda pass, 2-3 såna pass vid sidan av boxningen med rejält med sömn och mat för en tid och du borde utvecklas rätt snabbt på det...

Gillar du alternativet att köra mer avancerad kroppsviktsträning för styrkan så kolla in billiga boken Never gymless från www.rosstraining.com bästa boken för boxare när det gäller fysträning som finns, den tar även med fler aspekter än styrka, kommer få dej i oerhört bra kondition.

Fat tony
2008-03-28, 10:29
håll dig till basövningar så som mark, böj och bänk, om du vill ha helkropps pass. själv kör jag höft och sidmagmusklerna, axlar och armhävningar ibland.

Control_61
2008-03-28, 11:24
Någon form av helkroppspass borde du köra.

Jag kör själv:

Dag 1:
A) Styrkefrivändning+Stöt
B1) Stående Pressövning
B2) Chins
C) Frontböj
D) Stela Marklyft
E) Curls n' Dips
F) Armhävningar

Dag 2:
A) Styrkefrivändning
B1) 1-arms Bänkpress
B2) 1-arms Rodd
C) Utfall
D) Good-Mornings
E) Chins n' Dips
F) Armhävningar

Dag 3:
A) Hängfrivändning
B1) Bänkpress
B2) Stångrodd
C) Marklyft
D) Chins n' Dips
E) Armhävningar


Supersetten funkar grymt bra.

erik_strid
2008-03-28, 12:45
Jag tycker det är för mycket övningar, jag tror du skulle göra -avsevärt- snabare styrkeökningar ifall du bröt upp det på 2 eller 3 -korta- pass av typen snabbt in och ut ur gymet ifall du har möjlighet till att besöka gymet flera gånger i veckan. Även om du bara vill köra 1 gång i veckan styrka tror jag du skulle göra snabare styrkeökningar overall om du fokuserade ner på en 3 övningar som du verkligen fokuserade på.

Ytterligare ett alternativ som kan vara bra om du tycker det är jobbigt att besöka gymet för styrka mer än en gång i veckan kan ett extra kroppsvikts tränings pass med fokus på styrka och inte muskeluthålighet (vilket du får tillräckligt av på boxningspasset). Tricket med att träna styrka med såna övningar är att modifiera övningsutförandet alternativt välja mer avancerade variationer, det är dock utmärkt komplement träning för en boxare!
Bryt upp träningen enligt "Drag, Press, Knäböj" principen och välj rätt typ av varianter för att träna max styrka tex: Enarmade armhävningar, pistol (enbent knäböj med det icke tränande benet pekande rakt framåt), samt chins. Det är alla övningar som är "synkade" svårighetsmäsigt. Lägg gärna till ab-wheel utrullningar eller nån liknande krävande magövning här tex...
Sen kan du kompletera detta med pass på gymet av typen;

1. Frontböj (med riktig fattning på stången inte korsarms frontar), styrke-häng frivändningar - militärpress
eller
2. Marklyft - stångrodd - Bänk/hantelpress

Snabbt utförda pass, 2-3 såna pass vid sidan av boxningen med rejält med sömn och mat för en tid och du borde utvecklas rätt snabbt på det...

Gillar du alternativet att köra mer avancerad kroppsviktsträning för styrkan så kolla in billiga boken Never gymless från www.rosstraining.com bästa boken för boxare när det gäller fysträning som finns, den tar även med fler aspekter än styrka, kommer få dej i oerhört bra kondition.

På tisdagar på boxningen kör vi 45 minuter träning med kroppsvikten och det har jag fått resultat av. Sen kör vi 15 minuter gymnastik övriga dagar. Allt är mycket intensivt.

ChrisDEFC
2008-03-28, 13:18
jag tycker det ser bra ut, riktigt många tunga övningar dock så ett tips är att om det går lägga passet före en vilodag om du har möjlighet. sen vet jag inte om det kommer gynna dig att bara träna lågreps, min tanke är ju att du borde träna med högre repsantal men explossivt men jag kan ha fel. sen det där med att axlarna tar så mycket stryk är ju sant men av den anledningen är det väl bra att stärka upp axlarna men han menar kanske att du ska akta dig för överträning. isf gäller det även ryggen då ryggen är det som får mest stryk när jag tränar boxning, sen även vader och axlar då såklart men även mage och biceps så ska man unvika alla muskler som man får träning av via boxningen så är man nog ute på hal is. håll koll på varningssignaler för överträning bara annars ser det bra ut. (blir det mycket träning kan du ju begränsa dig till ett styrke/helkroppspass per vecka)

Olof
2008-03-28, 15:32
Tränar inte mycket styrketräning längre då jag kör mycket boxning. Jag har slutat träna inom byggartermer, så jag styrketränar endast för att det ska gynna boxningen. Det jag vill ha ut av styrketräningen är explosivitet och maxstyrka. Ser detta styrkeprogrammet bra ut? Jag kör 2-5 reps i alla övningar. Kör detta en gång i veckan och har fått rätt bra ökningar av det. Skulle det funka om jag körde 15 minuter H.I.I.T innan eller efter passet? Kom gärna med tips!

Marklyft
Knäböj
Stångrodd
Bänkpress
Militärpress
Chins med omvänt grepp(med vikt)
Frivändningar

Jag skulle börjat med frivändning från knäna
http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HangClean.gif

Vidare skulle jag lagt minst en övning för starkare bålrotation som tex:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Obliques/EBLyingTwist_8.gif

HIIT skulle jag lagt efter styrketräning, medan renodlad sprintträning skulle legat före styrketräningen.

För explosivitet skulle jag rekommendera att du vid ett annat tillfälle (när du känner dig helt fräsh i kroppen) kör plyometriska övningar för sidoförflyttningar (sidohopp), pendelsteg (grodhopp) och händer (plyo-armhävningar).

erik_strid
2008-03-28, 21:06
Jag skulle börjat med frivändning från knäna
http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/HangClean.gif

Vidare skulle jag lagt minst en övning för starkare bålrotation som tex:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Obliques/EBLyingTwist_8.gif

HIIT skulle jag lagt efter styrketräning, medan renodlad sprintträning skulle legat före styrketräningen.

För explosivitet skulle jag rekommendera att du vid ett annat tillfälle (när du känner dig helt fräsh i kroppen) kör plyometriska övningar för sidoförflyttningar (sidohopp), pendelsteg (grodhopp) och händer (plyo-armhävningar).

Vafan varför kommer det upp en bild där det står pwned på när jag trycker upp länkarna haha.