handdator

Visa fullständig version : Guida mig :)


Seaturtle
2008-03-27, 18:58
Tja :D

Jag är 17 år, 185cm och väger 68kg.

Jag började styrketräna i january och har mer eller mindre försökt träna volym sen dess, i början gick det inte så bra då kosten sköttes dåligt och jag låg antagligen på - i kcal, men har förbättrat det nu.
Jag har läst på rätt mycket på olika forum och lyckats krångla till det för mig själv som satan och behöver lite guidance ut ur djungeln av info :)

Jag äter ungefär så här:
Frukost: Flingor med mjölk eller banan med 2 glas mjölk
Lunch: Skolan, exakt eller mindre än 1 tallrick
Gym: Gainomax eller banan
Mellanmål: Ost macka
Middag: 1½ tallrick Kycklingfile med stekt potatis och ris

Har alltid tränat 4 dagars split sen jag började på det här sättet:

Måndag: Bröst, Triceps och Mage
Tisdag: Rygg
Torsdag/Lördag: Ben och Vader
Fredag: Axlar, Biceps och Mage
Hemma: Lätta vikter och kroppsviktövningar när jag har tråkigt/kollar på film.
På alla övningar kör jag 10x3 och de övningar som man lättare gör fel så kör jag upp till 20x3.
Eftersom de flesta musklerna arbetar som sekundära muskelgrupper så tränar man de andra dagar med, tänkte jag... och därför inte låta de rutna i en hel vecka.

Jag har inte med kondition både för att det är svinkalt ute och så har jag läst att det hämmar muskel tillväxten som är mitt första mål.

Jag har testat köra helkropps och halvkropps program som alla biffiga snubbar rekomenderar men det känns lite som om man tappar fokus på gymmet och hoppar mellan för många olika övningar och tar inte ut sig helt.

Har funderat på länge om jag ska köpa pulver men många ger bilden av den som onödig... får se..

Mitt mål är nu först och främst att lägga på lite volym på mig, har märkt väldigt små förändringar i volym runt överkropp, inga vid benen och rätt mycket på armarna, de flesta muskler har i stort sett bara blivit lite hårdare.

Andra fasen är att deffa bort så mycket som möjligt underhudsfett, jag har rätt mycket enbart vid bröst och mag partiet :/ och samtidigt öka densiteten i musklerna, alltså hårdare muskler.
Den andra delen har jag tänkt att börja med så fort lite sol sticker ut och jag vill vara i hyfsat acceptabel form fram till juni, om 2 månader.
Det viktigaste just nu är bara att jag blir av med underhuds fettet och får en normalbygd kropp, under sommaren kommer jag fortsätta att träna utan vikter.

Jag ville inte börja bli av med underhudsfette i början eftersom jag redan var ganska smal i resten av kroppen och skulle bara se klenare ut.

Började bli ängslig och det kände som om jag har slösat rätt mycket tid i onödan så behöver lite guidance på vad som kan förbättras och vad jag borde göra angående Volym/Fettminskningen/Densitet grejen

Thnx i förväg :hbang:

forslund
2008-03-27, 19:06
Jag ser inte riktigt vad du vill ha för hjälp. Din kost ser bra ut så vitt jag kan se, du har koll på kondition kontra stryketräning.

Vad exakt är det du vill ha hjälp med? Vad jag lyckades läsa mig till beskriver du hur ditt liv ser ut för tillfället, men inga frågeställningar? :confused:

2 månader känns som en kort tid för att både bygga och deffa. Välj en av dem skulle vara mitt tips och kör på det. Lycka till med hur du nu gör :thumbup:

Seaturtle
2008-03-27, 19:40
Sant att jag inte förtydligade vad jag behövde hjälp och skrev för mycket info om dagsläget för att slippa få frågor om det ^^ sry

Ville veta om 4 dagars split programmet var bra eller borde byta ut mot en hårdare program.
Borde jag vila helt och hållet eller träna hemma också? Väldigt svårt att veta när man ska vila, sänker man lite vikt eller vilar lite längre kan man träna mer än dubbelt så mycket :/
Är pulver nödvändigt?
Hur ska jag träna (specifika övningar/reps/sets) för att lägga på lite volym så snabbt som möjligt.
Samma fråga som ovan men för densitet och om jag ska satsa på densiteten efter deff eller innan?
Vet att man tränar styrka när man kr mycket vikt och låga reps men är styrka densitet`? har läst att densitet tränas genom många rep genom armhävnignar och upphopp och den typen av övnignar..

Spene
2008-03-27, 20:12
Varför inte börja med att läsa guiderna på forumet:

http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19
Kanske du inte behöver läsa direkt. Kolla om det är något du tycker är intressant och läs om det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Så kan du köra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Och så gör man.

regus
2008-03-27, 20:43
Vill bara tilllägga;
Kan man inte ta ut sig ordentligt på ett helkropppass och/eller inte blir slut av 2 övningar per muskel tar man inte ut sig ordentligt/använder fel övningar. ;)