handdator

Visa fullständig version : Vilken övning=Mest nytta av i vardagen?


bo-jan
2008-03-27, 18:57
Japp som topic lyder. Vilken övning har man mest nytta av i vardagslivet? Själv anser jag det vara marklyft eftersom du dagligen lyfter föremål av olika slag.;)

JohnRick
2008-03-27, 19:03
Just det.

Och kanske finger extensions.

D Andersson
2008-03-27, 19:08
någon övning för baksida axlar eller nacke

Hank
2008-03-27, 19:14
Jag tycker bicepcurls är den viktigaste övningen, för det ser skitcoolt ut med en stor arm i bilrutan.

Zibbe
2008-03-27, 19:15
Mest funktionell i allmänhet tror jag också att marklyft är eftersom man som sagt tränar muskler som nästan alltid används, samt att lyft ifrån marken är vanligt i vardagen. Men den som har störst nytta i vardagen tror jag varierar emellan olika personer. Är man någon som sriver mycket så är nog underarmsträning mest nytta (tro mig, fatta att jag har fått kramp ibland när jag suttit och skrivit prov ett par timmar i sträck). Är man istället vägarbetare så kanske högreppade ryggresningar är bäst (t.ex skyffla asfalt).

Buken
2008-03-27, 19:16
Jag sätter nog mina pengar på frivändningar.

Yes
2008-03-27, 19:29
Lyfter man mycket i vardagen, vilket de flesta antagligen inte gör, så finns det nog ingen övning som ger en direkt överförbar effekt. Marklyft skulle kanske funka till de sällsynta fall man kan lyfta något tungt från marken på ett snarlikt sätt. Vardagsslitet vid tungt kroppsarbete brukar dock handla om knepigt utförda lyft, begränsade rörelsebanor, snedbelastningar m.m. Bäst förberedd borde man då bli av att bygga upp styrka och uthållighet i hela kroppen och i största möjliga rörelseomfång.

Eddie Vedder
2008-03-27, 19:34
I den här studien undersökte man effekten av styrketränings effekt på personer med monotont kontorsarbete, effekten jämfört med aerob fysisk aktivitet. Styrketräning som specifikt skulle kunna tänkas ha positiv inverkan på nack- och ryggsmärta hos personerna (vilka var diagnostiserade för sina problem).

Abstract
Objective
The prevalence of neck muscle pain has steadily increased and especially pain from the descending part of the trapezius muscle has been associated with monotonous work tasks such as computer work. Physical exercise is generally recommended as treatment, but it is unclear which type of training is most effective. Our objective was to determine the effectiveness of specific strength training of the painful muscle versus general fitness training without direct involvement of the painful muscle (leg bicycling) on work-related neck muscle pain.
Methods
We conducted a randomized controlled trial and recruited subjects from 7 workplaces characterized by monotonous jobs (e.g., computer-intensive work). Forty-eight employed women with chronic neck muscle pain (defined as a clinical diagnosis of trapezius myalgia) were randomly assigned to 10 weeks of specific strength training locally for the affected muscle, general fitness training performed as leg bicycling with relaxed shoulders, or a reference intervention without physical activity. The main outcome measure was an acute and prolonged change in intensity of neck muscle pain (100-mm visual analog scale [VAS]).
Results
A decrease of 35 mm (79%; P < 0.001) in the worst VAS pain score over a 10-week period was seen with specific strength training, whereas an acute and transient decrease in pain (5 mm; P < 0.05) was found with general fitness training.
Conclusion
Specific strength training had high clinical relevance and led to marked prolonged relief in neck muscle pain. General fitness training showed only a small yet statistically significant acute pain reduction.

Effect of two contrasting types of physical exercise on chronic neck muscle pain. Arthritis Care & Research. Volume 59, Issue 1 , Pages 84 - 91

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/117870766/HTMLSTART

Såhär såg just det styrketräningsupplägget ut::)

The SST group (n = 18) performed supervised high-intensity specific strength training locally for the neck and shoulder muscles with 5 different dumbbell exercises (1-arm row, shoulder abduction, shoulder elevation, reverse flies, and upright row). During the intervention period the training load was progressively increased according to the principle of periodization and progressive overload ([23]). Relative loadings were progressively increased from 12 repetitions maximum (RM; 70% of maximal intensity) at the beginning of the training period to 8 RM (80% of maximal intensity) during the later phase. The strengthening exercises were performed in a conventional manner using consecutive concentric and eccentric muscle contractions, i.e., raising and lowering the pair of dumbbells in a controlled manner without pause or breaks, and each set typically lasted 25-35 seconds. Three of the 5 different exercises with 3 sets per exercise were performed during each training session in an alternating manner, with shoulder elevation being the only exercise that was performed during each session.

tjabon
2008-03-27, 20:44
Skulle jag vara tvungen att välja ut en enda övning som jag tror
gör mest nytta för folk i allmänhet så skulle det bli:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Dvs stående upprät rodd.
Just med tanke på nacke/skuldror.

agazza
2008-03-27, 20:53
grippers

jwzrd
2008-03-27, 21:41
Jag skulle säga marklyft eftersom man där lär sig hur man använder bålen som bas för sina övriga lemmar. Bra i alla lyft- och stabiliseringssituationer. Frontböj ligger nog också bra till av samma anledningar. Ofta när man lyfter in och ut saker ur en flyttbil t ex så bär man inledningsvis högt och framför kroppen. Och sist: bra och tung magträning.

Allt bör man göra i många set. Orka nå failure efter 3 meter med fåtöljen.

L-Sami
2008-03-27, 21:44
Övningar som aktiverar bålmuskulaturen.

tobbo
2008-03-27, 21:46
Övningar som aktiverar bålmuskulaturen.

Och rygg, alltså marklyft imo.

Fordon
2008-03-27, 21:53
Marklyft <3

Skjaves
2008-03-27, 21:58
Ryck eller stöt.

loztdignity
2008-03-27, 22:29
Underarmsträning, höhö

Yes
2008-03-28, 18:13
Allt bör man göra i många set. Orka nå failure efter 3 meter med fåtöljen.
Det kommer man iof inte göra med få set heller, såvida man inte helt enkelt är för svag.

ChrisDEFC
2008-03-28, 18:17
ska man bara säga en övning är det marklyft enligt mig(och många andra tydligen)!

Honken
2008-03-28, 19:34
Stöt! It's like a deadlift, squat, row and press at the same time.

Dumleman
2008-03-29, 08:14
Pinch säger jag. Det kommer inte hända att du måste lyfta över 100 kg med med en fin räfflad skivstång men 50 kg kan vara riktigt tungt att lyfta med tvåhandspinch för många. Bra grepp = lyfter "lätta" vikter utan problem nästan hur de än ser ut sålänge något ryms i händerna och det är till 99% sådana vikter och former du stöter på i vardagen.

Eddie Vedder
2008-03-29, 09:24
Jag tycker frågan är lite svår att förhålla sig till. Är det alltså den övningen där rörelsen som sådan direkt kan överföras till rörelser och löyft vi kan tänkas göra i vardagslivet eööer är det övningar som effektivt stärker upp delar av kroppen som våra västerländska vanor framför dataskärmen tenderar att misshandla?

Marklyft håller jag med om att man kan överföra till praktiken, resa upp en skottkärra full med jord, lyfta upp en tug potatissäck från golvet, att i vården försöka lyfta upp en patient som ramlat ner på golvet etc.

Men om vi menar övningar som minskar risken för t.ex. stel nacke och rygg, musarm etc. så är jag mer osäker. Övningarna i studien jag länkade till var ju bevisligen effektiva åtminstone, omöjligt att säga om andra styrkeövninsval (exempelvis just marklyft) kunde varit lite bättre. Jämförelsen gjordes ju om sagt mellan AT och ST och inte mellan olika sorters ST.

S_R_G
2008-03-29, 09:38
Frivändningar (stöt) eller ryck är enligt mig de i särklass bästa övningarna om jag bara fick utföra en enda.

Först lära sig tekniken och sedan satsa på att kunna utföra 20 utan att vila (för uthållighet).

För vad är styrka utan uthållighet??

openside
2008-03-29, 09:56
Stöt och mark som många nämnt är väldigt funktionella men en övning som torde vara ganska funktionell som ingen nämnt är väl farmers walk.
(ja vet ingen direkt övning man kör på gymmet men funktionell är den)

Diggler
2008-03-29, 18:55
Stångrodd, av samma anledning som ni andra säger marklyft+ att man även böjer armen, många lyft i vardagen gör man med böjd arm (tex bära en bebis)

Mourten
2008-03-29, 19:04
knäböj ftw.

Betar
2008-03-30, 15:09
Explosivadrag! (Typ som marklyft + Drag till hakan i ett moment)