handdator

Visa fullständig version : Hälsovakten - stämmer ej?


Sputnik
2003-05-22, 12:50
Har fått tag på en hälsovaken plus som jag tänkte använda mig av för att ha lite mer koll på vad jag äter.

Lite fakta:

Grabb 26 år
Längd 180 cm
Vikt 83 kg

Träner ej styrka, motionerar bara. (löper, går)

För att behålla min vikt skall jag enligt hälsovakten äta ca 2070 kcal / dag. Kan detta verkligen stämma? :smash: Aktivitsnivå = 0, jag är arbetslös .

En annan grej, om man lägger in att man har gått i raskt tempo i en timme står det att man förbrukat 250 kcal. Tycker även att detta låter lite. Någon? :confused:

puppas
2003-05-22, 13:02
Men eftersom att du har 0 som aktivitets nivå så förbränner du ju inget, och då behöver du inte äta så mycket heller ;)

King Grub
2003-05-22, 13:02
Aktivitetsnivå 0, är inte det att ligga blickstilla i sängen? Att du inte har ett lönearbete spelar väl mindre roll. Du rör väl lite på kroppen i alla fall. Bara att sitta och gå omkring ökar nog aktivitetsnivån över 0.

Sputnik
2003-05-22, 13:07
Mjoo självklart ligger man inte i sängen och glor. Men eftersom jag inte har något arbete tog jag aktivetsnivå 0. Kanske skulle ha valt 1 (lätt fysiskt) då, men då skulle 2390 kcal vara min nollnivå. Tycker fortfarande det är på tok för lite.

Rätta mig om jag har fel.

King Grub
2003-05-22, 13:11
Originally posted by Sputnik
Mjoo självklart ligger man inte i sängen och glor. Men eftersom jag inte har något arbete tog jag aktivetsnivå 0. Kanske skulle ha valt 1 (lätt fysiskt) då, men då skulle 2390 kcal vara min nollnivå. Tycker fortfarande det är på tok för lite.

Rätta mig om jag har fel.

Nja... Utan träning låter det någorlunda rimligt, tycker jag. En timmes stenhårt träning skulle höja den siffran till kanske 3000. En anledning till att anstränga sig lite, kanske?

norpx
2003-05-22, 14:31
jag ligger runt 2200 kcal om dagen. jag minskar lite i vikt beroende på hur mycket jag rör på mig under veckan det är nog min ungefära noll nivp och jag har typ exakt samma vikt och längd som dig. så det är ganska vettigt. 2000kcal är rätt mycket mat om man äter rätt mat.

puppas
2003-05-22, 15:14
Originally posted by norpx
2000kcal är rätt mycket mat om man äter rätt mat.


Det tycker inte jag :cryout: :insane:

King Grub
2003-05-22, 15:17
Originally posted by puppas



Det tycker inte jag :cryout: :insane:

Prova att äta 2000 kcal i form av broccoli och kokt torsk så får du se. ;)

puppas
2003-05-22, 15:19
Hahaha, ja det är nog sant :thumbup:

Men vem äter brocoli egentligen ?

King Grub
2003-05-22, 15:26
Originally posted by puppas
Hahaha, ja det är nog sant :thumbup:

Men vem äter brocoli egentligen ?

Jag! :eating: Min favoritgrönsak, antagligen. Mörkgröna grönsaker är nyttigast.

ivandrago
2003-05-22, 16:31
börja styrketräna då pöjk! är du arbetslös är det ju ett perfekt tillfälle att komma igång med styrketräningen. Du får äta mer och får snyggare och starkare kropp och kommer dessutom må bra och hitta en härlig hobby!:bpump:

popey
2003-05-22, 20:22
Jag kör också med pro-versionen.
Tycker den är ett bra verktyg för att hålla lite koll på sig själv. Dock tycker jag att den räknar lite snålt på kaloriintaget men och andra sidan är det samma fenomen på kaloriberäkningen när man motionerar så det går på ett ut.
För mig har det funkat bra med deffen när jag har haft hjälp av programmet att hålla reda på kollisarna och fettet. :kickass:

Aktivitetsnivån är till för att du ska slippa skriva in regelbundna motionsgrejer. Om du tex promenerar varje dag till jobbet kan du välja en högre aktivitetsnivå och slippa föra in det varje dag. Har du ett fysiskt jobb ska du givetvis räkna med det också men jobbar du inte fysiskt lägger du in dig på aktivitetsnivå 0 och lägger till all slags motion du gör. Det första du bör göra dock är att titta över RDI-inställningarna. Det brukar vara en 15-16% protein som standard och det vill man nog som muskelintresserad justera lite uppåt ;)

Lycka till !
/popey

phillimon
2003-05-22, 20:42
humm... vad är hälsovakt?:em:

King Grub
2003-05-22, 20:43
Originally posted by phillimon
humm... vad är hälsovakt?:em:

http://www.nutris.com/sverige/firstpage.asp

Bubba
2003-05-23, 10:35
En vanlig livvakt med specialubildning inom hälsa och byggning :D

phillimon
2003-05-24, 16:54
har använta hälsovakt lite nu och kan man vrekligen lita på att den stämmer...??

I en annan tråd blev jag rådd till att äta 2500 kcal dag och enligt hälsovakten kommer ju jag gå upp då och det vill jag ju inte riktigt... fast iof kan jag tänka mig att jag kommer
gå upp i muskeltillväxt och det vet ju inte hälsovakten om... nu blev det lite rörigt:smash: men men

Tomten
2003-05-24, 17:25
Har fattat det som att hälsovakten går helt efter GI, dvs den tar inte din muskelmassa i beräkning. Väger du då 80 kilo och är stenhård, så kommer den endå säga att du ska käka lite kcal, eftersom du "bara" väger 80 kilo.

Den räknar också väldigt lågt på protein, så kring 200% ska man väl ligga på för att vara inom en rimlig nivå...

phillimon
2003-05-24, 23:40
oke... tänkte nog använda den mäst som kcal och kolis mätning... stämmer den bra för det då??

Och ifall jag ska ligga ganska lågt på kolisar vad är en bra procent då, får självklart ta att räkan bort dom snabba efter passet dock

Munter
2003-05-24, 23:50
Använd såna där program till att räkna fördelningen på makronutrienterna och kalorierna, för andra syften är de inte vidare pålitliga. Går du upp i vikt så äter du för mycket, går du ner äter du för lite... det behövs inget datorprogram för att räkna ut det, eh.