handdator

Visa fullständig version : Stockholmare se hit!


Ronja
2008-03-27, 15:32
Hej hej snart bor man i sthlm och tänkte därför försöka få lite tips från er som bor där! ;)

Köper alla som bor i sthlm nån form av SL-kort? typ årskort eller nåt , eller klarar an sig med att promenera överallt? eller är det för krångligt oftast?

Det var en högre utgift än ja hade räknat med :(

JJ
2008-03-27, 15:35
SL-kort eller åkremsa, beroende på hur mycket du vill röra på dig. Ingen här kan ju svara på det, men sthlm är stort. Har du aldrig varit här?

heltzonicka
2008-03-27, 15:36
Halloj!

Det var en rätt svår fråga att svara på men rent generellt om du bor innanför tullarna så kan du klara dig utan åkkort, det går precis som du säger att promenera dit man vill. Bor du utanför stan i någon förort och inte har bil så är det ett åkkort som gäller. Man köper månadskort som kostar dryga 690 (?) spänn.
Själv är man lat och åker bil och bättrar på den globala uppvärmingen.

tommie-92
2008-03-27, 15:43
som det redan har nämnts, bor du i city så klarar du dig nog med största sannolikhet med att bara promenera, bor du utanför, så är det nog månadskort som gäller :)

shut teh face
2008-03-27, 16:12
Månadskort under 20: 370
Över 20: 670-690

Om du bor i innerstan så kan du gå överallt, eller cykla, och ha en remsa ibland.
Jag bor på söder och jag gav fan att köpa månadskort för 3 månader sedan, har en remsa som fortfarande har kvar lite..! Köpte den för 2.5 månad sedan.

Piranha
2008-03-27, 16:17
690 spänn i måndaden som sagt, stunderer och junorer får det såklart billigare.

Cykel funkar nog sesångsvis även som det finns stollar som cyklas 365 (läs Cilia).


Fast utan SL kort blir man bra isolerad.

jontahontas
2008-03-27, 16:19
Enda fullgoda alternativet till SL kort är om man gillar att cykla mycket. Annars blir man som Piranha skrev isolerat lätt.

lectris
2008-03-27, 16:27
Om du ska bo i Solna (har för mig det?) så kan det vara bra, men allt beror ju på hur mycket du ska åka runt. Jobba? Skola? Ja då är det nog bra att ha, men ska du bara sitta inne och nöta sofftyg finns det ju ingen anledning direkt.. :D

(jag bor i täby, ligger bredvid solna och är beroende av SL.. ;) Jobbar i Solna btw!)

Srednq
2008-03-27, 19:13
690:-?

varför gnäller folk då om att det skulle vara dyrt med sl kort? stockholm har väl en bra utbyggt kollektivtrafik?

KlopFer
2008-03-27, 19:16
690:- puh

Vi betalar 345:- för våra månadskort och jag tyckte det var dyrt :D

Yankeee
2008-03-27, 19:16
690:-?

varför gnäller folk då om att det skulle vara dyrt med sl kort? stockholm har väl en bra utbyggt kollektivtrafik?

Anledningen till att folk gnäller tror jag är för att priset har höjts ganska mycket de senaste åren. Att det sedan är billigt jämfört med överallt annars är naturligtvis inte intressant ;)

Yankeee
2008-03-27, 19:17
690:- puh

Vi betalar 345:- för våra månadskort och jag tyckte det var dyrt :D

Men då har ni tillgång till tre busslinjer också.

skaparn
2008-03-27, 19:26
Det fina med årskort SL är att alla verkar, i en strävan efter att utnyttja detta maximalt, åka kollektivt oavsett sträcka eller tidsåtgång (jämför: ta bussen från Pendeltåget till Fairing). Dessutom så slipper man lära sig några andra platser i Stockholm än området kring de olika stationerna.

KlopFer
2008-03-27, 19:30
Men då har ni tillgång till tre busslinjer också.

Alla spårvagnar & bussar inom norrköping, ja.

Men Norrköpings innerstad är inte vidare stort iofs.. :)

Skit stad förövrigt

Cilia
2008-03-27, 19:49
Ska du inte bo i stockholms innerstad skulle jag skaffa månadskort.
Annars blir du isolerad.

Sen förstår jag inte varför man åker med om man har årskort än månadskort som Skaparn verkar göra gällande.

skaparn
2008-03-27, 19:54
Ska du inte bo i stockholms innerstad skulle jag skaffa månadskort.
Annars blir du isolerad.

Sen förstår jag inte varför man åker med om man har årskort än månadskort som Skaparn verkar göra gällande.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte var övertydlig och skrev ut alla typer av periodkort. Förstår att det blev svårt för dig att extrapolera.

Granatgiraffen
2008-03-27, 19:59
I Göteborg kostar månadskort 400 tror jag. Fast vem vill bo där :/

L-Sami
2008-03-27, 20:35
Hej hej snart bor man i sthlm och tänkte därför försöka få lite tips från er som bor där! ;)

Köper alla som bor i sthlm nån form av SL-kort? typ årskort eller nåt , eller klarar an sig med att promenera överallt? eller är det för krångligt oftast?

Det var en högre utgift än ja hade räknat med :(

Jadu! Om du bor i Märsta och ska promenera till Nynäshamn så tar det några dagar iaf :) ... Ne men beror väl vart man bor, var man jobbar, var man tränar, vart man går varje dag. Skulle inte gå själv längre än 5km och cykla högst 10km.

Ronja
2008-03-28, 07:21
Vad är egentligen bäst? Bo mitt i stan(t.ex. vasastan, södermalm mfl) eller en bit utanför t.ex. solna, årsta mfl? det kanske beror på vem man är men men....vad är bra o va e dåligt?

Eldhroka
2008-03-28, 07:44
Vad är bäst? jadu det är nog väldigt personligt.
Jag tycker det är bra att bo relativt nära jobbet,
eftersom man ska dit ett par gånger i veckan.
Själv bor jag i Tensta och trivs superbra, klarar
mig med enbart cykel på sommarmånaderna men det blir
ca 1-1½ timme (2-3mil) cykel/dag då.

The_RobRoy
2008-03-28, 08:14
Rätt många som plankar också..

JJ
2008-03-28, 08:27
Vad är egentligen bäst? Bo mitt i stan(t.ex. vasastan, södermalm mfl) eller en bit utanför t.ex. solna, årsta mfl? det kanske beror på vem man är men men....vad är bra o va e dåligt?

Södermalm är helt klart bäst. I nödfall skulle man kunna tänka sig Kungsholmen/Vasastan;)

-C-
2008-03-28, 08:29
Första inlägget på kolo, men jag måste bara få skriva nu då jag tycker Stockholmare cyklar på tok för lite! ;)

Det går alldeles ypperligt att ta sig fram med cykel året om. Skillnaden mellan säsongerna på cykeln är dubbdäck då Stockholms kommun inte alltid prioriterar cykelbanorna i första taget när det gäller snöröjning.
I övrigt handlar bara om ren vilja och ens eget tidsschema, det tar ju trots allt sin lilla stund att ta sig från södra delarna av stan till de norra delarna.
Själv är jag en sån som trampar på så det rinner i pannan när jag kommer fram, och ser helst att det finns en dusch dit jag kommer. Så det är klart, har du ett kontorsjobb och ska ta dig 10km på cykel så kan du kanske välja att åka kommunalt om där inte finns tillgång till dusch.

En annan sak som ska nämnas om du ska cykla inne i stan är hjälmen! Se till och införskaffa en sådan när du flyttar hit. Jag själv jobbar på intensiven på SÖS vilket inte gjorde mig mer tveksam om jag skulle köpa en eller inte när jag flyttade hit. Folk kör som dårar och cykelbanorna leder ibland rakt ut i stora korsningar, med endast vitmålade linjer på asfalten som skiljevägg mellan dig på cykel och en 15ton tung lastbil bredvid dig*screwy*

Får väl kanske avsluta med att säga att den kommunala trafiken i Stockholm fungerar väldigt bra:) Även om jag, så långt det går, försöker välja bort t-banan av olika skäl.

skaparn
2008-03-28, 08:34
Första inlägget på kolo, men jag måste bara få skriva nu då jag tycker Stockholmare cyklar på tok för lite! ;)

Det går alldeles ypperligt att ta sig fram med cykel året om. Skillnaden mellan säsongerna på cykeln är dubbdäck då Stockholms kommun inte alltid prioriterar cykelbanorna i första taget när det gäller snöröjning.
I övrigt handlar bara om ren vilja och ens eget tidsschema, det tar ju trots allt sin lilla stund att ta sig från södra delarna av stan till de norra delarna.
Själv är jag en sån som trampar på så det rinner i pannan när jag kommer fram, och ser helst att det finns en dusch dit jag kommer. Så det är klart, har du ett kontorsjobb och ska ta dig 10km på cykel så kan du kanske välja att åka kommunalt om där inte finns tillgång till dusch.

En annan sak som ska nämnas om du ska cykla inne i stan är hjälmen! Se till och införskaffa en sådan när du flyttar hit. Jag själv jobbar på intensiven på SÖS vilket inte gjorde mig mer tveksam om jag skulle köpa en eller inte när jag flyttade hit. Folk kör som dårar och cykelbanorna leder ibland rakt ut i stora korsningar, med endast vitmålade linjer på asfalten som skiljevägg mellan dig på cykel och en 15ton tung lastbil bredvid dig*screwy*

Får väl kanske avsluta med att säga att den kommunala trafiken i Stockholm fungerar väldigt bra:) Även om jag, så långt det går, försöker välja bort t-banan av olika skäl.

Jag skulle vilja tillägga att hjälm är en god idé oavsett vilken stad man bor i. Visserligen innebär mer trafik mer risker, men som sagt; hjälm är bra - alltid.

Piranha
2008-03-28, 08:45
Södermalm är helt klart bäst. I nödfall skulle man kunna tänka sig Kungsholmen/Vasastan;)

GRIS !

-C-
2008-03-28, 08:53
Jag skulle vilja tillägga att hjälm är en god idé oavsett vilken stad man bor i. Visserligen innebär mer trafik mer risker, men som sagt; hjälm är bra - alltid.

+1

Mourten
2008-03-28, 09:27
Remsa samt cykel klarade jag mig på. Bodde i söderort.

Ronja
2008-03-28, 10:04
Finns det bra vägar(cykel och promenad) mellan solna och stan?

Ronja
2008-03-28, 10:05
Södermalm är helt klart bäst. I nödfall skulle man kunna tänka sig Kungsholmen/Vasastan;)


Utveckla gärna detta :) asså varför i värsta fall vasastan?

Eldhroka
2008-03-28, 10:07
Finns det bra vägar(cykel och promenad) mellan solna och stan?

Ja

Utveckla gärna detta :) asså varför i värsta fall vasastan?

Det var ett skämt.

:)

skaparn
2008-03-28, 10:08
Utveckla gärna detta :) asså varför i värsta fall vasastan?

Lyssna inte på honom. Killen bor i något slags gated community i söderort.

Råsunda har jag hört är fint så här års.

JJ
2008-03-28, 10:44
Lyssna inte på honom. Killen bor i något slags gated community i söderort.


Om du kommer ut och åker lite wakeboard i sommar, åk österut. Och säg till innan så att jag kan snacka med vakterna vid grinden.

JJ
2008-03-28, 10:46
Utveckla gärna detta :) asså varför i värsta fall vasastan?

Det sa jag inte. I värsta fall är det Östermalm som gäller. Där bor det 20 000 kärringar och en kroppsbyggare som kommit vilse.

-C-
2008-03-28, 13:20
Det sa jag inte. I värsta fall är det Östermalm som gäller. Där bor det 20 000 kärringar och en kroppsbyggare som kommit vilse.

:laugh: Dagens goda skratt!:laugh:

machine gun
2008-03-28, 13:37
Vad är egentligen bäst? Bo mitt i stan(t.ex. vasastan, södermalm mfl) eller en bit utanför t.ex. solna, årsta mfl? det kanske beror på vem man är men men....vad är bra o va e dåligt?

Tja... bäst är ju en definitionsfråga. Väldigt många skulle nog vilja bo i innerstan, men alla har inte den möjligheten. En lägenhet innanför tullarna kostar "en aning" mer än en utanför.

Apropå första frågan, så bor jag strax söder om söder och i somras körde jag på cykel + remsa. Cyklade till jobbet (Kungsholmen) och in till stan i allmänhet samt begagnade mig av SL om jag skulle långt eller inte hade lust att ta med mig cykeln (typ om man skulle ut på krogen).

shut teh face
2008-03-28, 13:54
Jag tror (och tycker personligen) desto närmare t-centralen, desto mer attraktivt, iaf om man tänker hur svårt det är att få lägenhet.

Jag trivs bra på söder iaf, jag går inte ut och festar eller så men det är ändå bra. Jag kan promenera till alla jag känner på söder, ska man till en butik så är risken stor att det finns inom 100-150m.

En del menar på att det är osäkerhet och farligt att bo på söder, men det är kvalificerat skitsnack, det är mycket fulla människor visserligen, men det är också väktare och poliser överallt. Den verkliga faran ligger i förorten, där ungdomsgäng huserar runtom och jävlas med folk.

Negativt är den dåliga luften i a f. Om man jämför med landet så är det pest att åka till söder igen...

Innan 30 år fyllda är det dock hus som gäller, värmland, gotland eller enköping/uppsala.

machine gun
2008-03-28, 13:57
Den verkliga faran ligger i förorten, där ungdomsgäng huserar runtom och jävlas med folk.

Har du varit i förorten?

skaparn
2008-03-28, 14:16
Har du varit i förorten?

Han menar nog Gävle.

Statistiskt sett är nog risken att drabbas av våld betydligt högre i innerstan än i Fittja/Alby/Rinkeby/Akalla/Whatever.

Detta gäller dock inte Bergsjön. Där är det dödschockfarligt.

shut teh face
2008-03-28, 14:35
Har du varit i förorten?
Ja jag har bott där.

Och med förorten menar jag inte specifikt invandrartäta områden, varför tror ni det? Förorten är väl andra förorten som andra ställen?

skaparn
2008-03-28, 14:43
Ja jag har bott där.

Och med förorten menar jag inte specifikt invandrartäta områden, varför tror ni det? Förorten är väl andra förorten som andra ställen?

Det var du som tog upp invandrartäthet. Vars fick du det ifrån?

shut teh face
2008-03-28, 14:47
Det var du som tog upp invandrartäthet. Vars fick du det ifrån?
Dej.


Statistiskt sett är nog risken att drabbas av våld betydligt högre i innerstan än i Fittja/Alby/Rinkeby/Akalla/Whatever


Du listar de förorter med hög invandrartäthet.

shut teh face
2008-03-28, 14:47
Kom inte här och spela tuff berit!

skaparn
2008-03-28, 14:51
En del menar på att det är osäkerhet och farligt att bo på söder, men det är kvalificerat skitsnack, det är mycket fulla människor visserligen, men det är också väktare och poliser överallt. Den verkliga faran ligger i förorten, där ungdomsgäng huserar runtom och jävlas med folk.

Dej.

Du listar de förorter med hög invandrartäthet.

Jag listade de förorter man förknippar med hög kriminalitet - den kriminalitet du menar skulle förekomma "i förorten, där ungdomsgäng huserar". Gängens etnicitet och anledningarna till denna kriminalitet har jag inte sagt något om. Det är de statistiska sambanden som är intressanta, och även de som gör att ditt första uttalande är felaktigt.

shut teh face
2008-03-28, 14:53
Jag listade de förorter man förknippar med hög kriminalitet - den kriminalitet du menar skulle förekomma "i förorten, där ungdomsgäng huserar". Gängens etnicitet och anledningarna till denna kriminalitet har jag inte sagt något om. Det är de statistiska sambanden som är intressanta, och även de som gör att ditt första uttalande är felaktigt.
Jag skulle nog uttryckt mig lite annorlunda. Det är iaf hur jag upplever det, borde jag skrivit.

skaparn
2008-03-28, 14:56
Då blir ju det hela ännu mer intressant. Varför upplever du det farligare i förorten?

shut teh face
2008-03-28, 15:02
Då blir ju det hela ännu mer intressant. Varför upplever du det farligare i förorten?
Det gör jag gärna, bäste berit.

I förorten har vi uttråkade småpojkar som går runt, de hänger utanför korvmojar och statoil. De verkar inte ha mycket att göra och går mest runtomkring, komma in på krogen får de inte heller.

Här inne har vi folk som går ut på krogen, de blir iofs fulla som svin men har aldrig upplevt att de uppträder hotfullt. Dessutom, finns det väktare, vakter utanför klubbar, och poliser här inne i stan.

Detta är egna upplevelser, och självklart finns det skumt folk här inne, men jag anser att det är rentav farligt att vistas ute i förorterna på natten. Jag har själv blivit misshandlad och alla bekanta som råkat ut för misshandel etc, har suttit och väntat på bussen eller liknande när ett gäng killar kommer gåendes, i förorten. Upplands Väsby, Häggvik, Sollentuna. Däremot har jag aldrig hört om "skit" i de orter du nämner, men jag umgås inte heller med folk som kan tänkas hänga där...

shut teh face
2008-03-28, 15:07
Jag tror fasen jag aldrig har sett killar i 15-17 års åldern inne i stan? Förmodligen har de något att göra och knallar inte runt, det finns mycket att göra i stan.

I förorten är alla uttråkade, betygen sämre, föräldrarna är pack, ungdomarna har inget att göra förutom lokala ungdomsgården som stänger 18.30 på helgdagarna. Därför går de runt och slåss. ;-P

Jag kräver omedelbart ett pris i "bästa fördomarna 2008".

manko
2008-03-28, 15:35
ajg bor i förorten och har aldrig råkat ut för något trassel eller så. Har till och med gått radiostyrd hem från ropsten. Inga roppplem.

TCOG
2008-03-28, 15:40
Det sa jag inte. I värsta fall är det Östermalm som gäller. Där bor det 20 000 kärringar och en kroppsbyggare som kommit vilse.

Vad finns det för fel på Östermalm? Har du bott där?

JJ
2008-03-28, 15:45
Vad finns det för fel på Östermalm? Har du bott där?

Jag var inte så seriös, men nej, jag vill inte bo på Östermalm av flera skäl. Jag har bott på söder i 9 år. Själv då?

L-Sami
2008-03-28, 15:45
Vad är egentligen bäst? Bo mitt i stan(t.ex. vasastan, södermalm mfl) eller en bit utanför t.ex. solna, årsta mfl? det kanske beror på vem man är men men....vad är bra o va e dåligt?

Skulle gärna på i Vasastan eller Södermalm, det mesta finns i promenadavstånd. Negativt med att bo så centralt är att bullernivån är högre. Årsta och Solna är också bra platser att bo i.

TCOG
2008-03-28, 15:56
Jag var inte så seriös, men nej, jag vill inte bo på Östermalm av flera skäl. Jag har bott på söder i 9 år. Själv då?

Bor ej i Sthlm men om jag skulle flytta dit så skulle östermalm inte vara något fel att bosätta sig i av vad människor som bor där jag pratat med.

JJ
2008-03-28, 15:58
Bor ej i Sthlm men om jag skulle flytta dit så skulle östermalm inte vara något fel att bosätta sig i av vad människor som bor där jag pratat med.

Det är naturligtvis inget fel med Östermalm, hela sthlm är underbart. Men jag föredrar söder.

Ronja
2008-03-28, 16:36
Kommer hyra ett rum i typ Huvudsta på Bredkilsbacken...nån som vet nåt om detta område?
Hur långt är det promenad/cykelväg därifrån till stan?

skaparn
2008-03-28, 16:38
Kommer hyra ett rum i typ Huvudsta på Bredkilsbacken...nån som vet nåt om detta område?
Hur långt är det promenad/cykelväg därifrån till stan?

Det är i alla fall Solna, om än ett område som tillhör ett av Solnas sämre (vilket iofs inte behöver betyda så mycket då Solna i allmänhet är fint). Lägst kommunalskatt i Stockholms län om inte annat.

JJ
2008-03-28, 16:49
Jaha, tydligen finns det maktgalna, mobbande facister på Östermalm också, leka med folks känslor så här. Hoppas Fido biter dig när du har näsan som högst.

L-Sami
2008-03-28, 16:53
Kommer hyra ett rum i typ Huvudsta på Bredkilsbacken...nån som vet nåt om detta område?
Hur långt är det promenad/cykelväg därifrån till stan?

5-10km

machine gun
2008-03-28, 17:15
Jag bor i förorten och det är fanimej inte en kotte på gatorna efter sådär 22:00. Kan inte påstå att jag känner igen någon av bilderna som shut the face målar upp. Det är skillnad på förort och förort. Har även bott i en av Stockholms "stökigare" förorter i 3 år, men kan inte påstå att jag gick omkring och var livrädd där heller. Jag menar, jag hänger inte precis runt vid busshållplatserna hela nätterna, så gängen som hängde där besvärade inte mig. Ärligt talat, tyckte jag att det kändes obehagligare att gå hem från krogen ensam när jag bodde innanför tullarna.

Alexlindgren
2008-03-28, 17:21
Södermalm är helt klart bäst. I nödfall skulle man kunna tänka sig Kungsholmen/Vasastan;)

Beror ganska mycket på vad man har sin(a):

-Arbetsplats
-Vänner
-Träningslokal
-Ställen man hänger på
-Var man går ut någonstans

machine gun
2008-03-28, 17:22
Beror ganska mycket på vad man har sin(a):

-Arbetsplats
-Vänner
-Träningslokal
-Ställen man hänger på
-Var man går ut någonstans

Snarare hur mkt pengar man har.

Alexlindgren
2008-03-28, 17:24
Snarare hur mkt pengar man har.


Men han frågade vad som var "bäst", då antog jag att han kunde bestämma var han ville bo..

The_RobRoy
2008-03-28, 17:29
Det är i alla fall Solna, om än ett område som tillhör ett av Solnas sämre (vilket iofs inte behöver betyda så mycket då Solna i allmänhet är fint). Lägst kommunalskatt i Stockholms län om inte annat.

Jag fattar inte varför Råsunda området anses som bäst i Solna, förrutom att husen är charmigare så är det ju bara nackdelar. Nära till arenan, vilket skapar en massa stök och buller.

Alternativt så bor man längst bort i gamla Råsunda området, men då har man ofta en bit till tunnelbanan, samt att det bara finns en tunnelbanelinje och den tar en stund in till stan.

Nä bäst är heltklart Västra skogen i Solna. Husen har utsikt över vatten (med rätt lägenhet) och dubbla tunnelbanelinjer, samt promenadavstånd till Kungsholmen.

myling
2008-03-28, 18:09
Kommer hyra ett rum i typ Huvudsta på Bredkilsbacken...nån som vet nåt om detta område?
Hur långt är det promenad/cykelväg därifrån till stan?

Jag bor i närheten, cyklar till jobbet (KS) på en kvart, cyklar till St Eriksplan (där stan börjar?) på en kvart. Sen har du 5 min gångväg till antingen Huvudsta centrum eller Västra Skogen och då är du i city på 8-9 min.

Själva bredkilsbacken vet jag inget om, men generellt är det väl ganska blandat med folk i Huvudsta, har fått för mig att det är bland de mest "blandade" (svenskar, invandrare) delarna av Stockholm. Brukar själv vara ute och gå mycket på kvällar/helger (har hund) och tycker det är allmänt lugnt.:thumbup:

skaparn
2008-03-28, 18:20
Jag fattar inte varför Råsunda området anses som bäst i Solna, förrutom att husen är charmigare så är det ju bara nackdelar. Nära till arenan, vilket skapar en massa stök och buller.

Alternativt så bor man längst bort i gamla Råsunda området, men då har man ofta en bit till tunnelbanan, samt att det bara finns en tunnelbanelinje och den tar en stund in till stan.

Nä bäst är heltklart Västra skogen i Solna. Husen har utsikt över vatten (med rätt lägenhet) och dubbla tunnelbanelinjer, samt promenadavstånd till Kungsholmen.

Jag fattar. Charmiga hus gör ganska mycket för känslan av att det inte är ett betongghetto som man kan känna i Västra Skogen. Att området är vackrare är inte en så liten detalj när det gäller hur eftertraktat det är.

Stök och buller vet jag väl egentligen inte. Bodde en lite bit upp på Råsundavägen förra sommaren och då var det inga som helst problem. Människor som kring 22:00 gick till pendeltåget. Nu när jag bor lite närmare arenan får vi se hur det blir, men jag gillar att det rör sig folk i trakten. Det slutar ju nästan alltid väsnas innan jag ska sova.

Det tar 9 minuter in till T-Centralen från Solna Centrum och 11 från Näckrosen. Från VS tar det 7 minuter. Visserligen går det dubbelt så många tåg därifrån men vanligtvis går de ändå med 10 minuters mellanrum på linje 11. Argumentet att det skulle ta tid att komma in till stan köper jag inte.

The_RobRoy
2008-03-28, 18:42
Det tar 9 minuter in till T-Centralen från Solna Centrum och 11 från Näckrosen. Från VS tar det 7 minuter. Visserligen går det dubbelt så många tåg därifrån men vanligtvis går de ändå med 10 minuters mellanrum på linje 11. Argumentet att det skulle ta tid att komma in till stan köper jag inte.

Om man inte tajmar tidtabellen, så är väntevärdet på restiden ifrån Näckrosen till T-Centralen alltså 16 min och ifrån Västra Skogen 9.5 min.

Det blir nästan en kvart per dag, till och från jobbet ;)

Vinter
2008-03-28, 18:49
SL-kort är ett måste på samma sätt som bostad... Om du inte har fet plånbok och skaffar bil.

Bor heldre i söderort än norr, gillar atmosfären bättre. Samt det är närmre till Södermalm.

skaparn
2008-03-28, 18:50
Om man inte tajmar tidtabellen, så är väntevärdet på restiden ifrån Näckrosen till T-Centralen alltså 16 min och ifrån Västra Skogen 9.5 min.

Det blir nästan en kvart per dag, till och från jobbet ;)

Ja. Är man notorisk T-banemissare och har chansen att spara i snitt 13 minuter per dag äger VS Råsunda.

Cilia
2008-03-28, 20:12
Det är naturligtvis inget fel med Östermalm, hela sthlm är underbart. Men jag föredrar söder.
Jag är inte heller så förtjust i Östermalm av flera skäl.
1. det är som söndag hela veckan
2. dom som ändå är ute är inte alltid så trevliga
3. det är massa fula hus där. Det är den av innerstadsstadsdelarna som har förstörts mest.

Södermalm är inte heller min favorit men av motsatt skäl.
Det är som Kiviks marknad året runt.
Däremot gillar jag att vara där ibland. Det är som att besöka en annan stad.
Till och med lukterna är annorlunda på Söder än i resten av stan.


Men jag kan tänka mig att bo i alla stadsdelar i innerstan.
Men om jag får välja så bor jag kvar i den stadsdel jag bor. *s*



Råsunda gillar jag.
Det är ytterst litet område som berörs av stadion.
Sen är det gångavstånd in till stan om man inte är alltför kinkig.

Ronja
2008-03-28, 20:24
Är det gångavstånd från Hucudsta också?

Vilka orter är söderorter? tillhör solna det? *dum utomjording* :D

Vågar man ha en nyare cykel eller ska man köpa en gammal kärringcykel?var ställer man cykeln i stan?

Ronja
2008-03-28, 20:27
Från det ena till det andra :) Nån som ska ut på stureplan den tredje när de fyller 3 år? :)

Piranha
2008-03-28, 20:35
Gillar också råsunda/näckrosen/fimstaden, fina områden i solna, tom bergshammra som jag ser som något underskattat.

I stort sett hela solna är okej sånärsom på blåkulla (kommer nog få skit för den med det står jag för).

Jag gillar Östemalm mest för att Sillen och JJ inte gör det, plus att jag har 50 meter till dippan där jag kan schteeka och dricka paraplydrinkar, ett stort minus är turistinvationen på helgerna.

Cilia
2008-03-28, 21:06
Är det gångavstånd från Hucudsta också?

Vilka orter är söderorter? tillhör solna det? *dum utomjording* :D

Vågar man ha en nyare cykel eller ska man köpa en gammal kärringcykel?var ställer man cykeln i stan?
Solna är norrort så därmed inte söderort.
Du kan ev gå från Huvudsta med, det beror på hur långt du vill gå.

du behöver inte ha en gammal kärringcykel.
dom är nämligen också eftertraktade.
men jag skulle inte satsa på en skitdyr cykel. det är bara onödigt att locka med.


Från det ena till det andra :) Nån som ska ut på stureplan den tredje när de fyller 3 år? :)
Stureplan är betydligt äldre än 3 år.

skaparn
2008-03-28, 21:19
Är det gångavstånd från Huvudsta också?

Vilka orter är söderorter? tillhör solna det? *dum utomjording* :D

Vågar man ha en nyare cykel eller ska man köpa en gammal kärringcykel?var ställer man cykeln i stan?

Vad som är norrort och vad som inte kan enkelt konstateras med en karta, även om jag ibland slarvigt har kallat allt norr om Stockholm stad för norrort trots att det ligger nordväst, och således fått en reprimand för detta.

Vad är gångavstånd? Samma karta kan användas för att bestämma avstånd. Det är mitt tips faktiskt, att sätta dig med en karta och att inte åka så myket kollektivt eftersom man då missar allting mellan stationerna.

Cyklar blir stulna, såväl i Tomelilla som Råsunda. Skaffa ett lås som åtminstone inte går att knipsa av med en tång och sedan hoppas du. Ett cykelgarage skyddar förstås lite extra, men det stjäls även från dessa ibland. Det viktigaste är att inte slösa en massa energi på att vara orolig eftersom den eventuella tjyven snor din cykel oavsett om du oroar dig eller inte. Oroa är katabolt.

The_RobRoy
2008-03-29, 00:08
Vågar man ha en nyare cykel eller ska man köpa en gammal kärringcykel?var ställer man cykeln i stan?

Solna är gangsta, min nya cykel som fick vara ifred 1 år i Linköping, försvann efter 1 vecka, när jag flyttat till Solna *grr*

skaparn
2008-03-29, 08:03
Solna är gangsta, min nya cykel som fick vara ifred 1 år i Linköping, försvann efter 1 vecka, när jag flyttat till Solna *grr*

Det är iofs inte så konsitgt. I linköping har man väldigt dålig smak och snor på sin höjd en sydstatsflagga eller en snusdosa i tenn.

33 ÅR SENARE står 20-åriga Jenny åtalad i Linköpings tingsrätt. Hennes brott: Hon spelade Eddie Meduza på hög volym i en Cadillac Fleetwood 72. Platsen var Kungsgatan i Linköping, en onsdagkväll i augusti 2007. Klart folk blev förbannade – så klosterlikt stilla och kontemplativt lugn som centrala Linköping är om kvällarna sommartid. Folk kastade ägg på bilen, skriver Aftonbladet. Det är det stora brottet. Att kasta ägg på en Cadillac borde va förenat med livstids fängelsestraff.

http://www.corren.se/archive/2008/3/28/jnf1p3wvftdnluh.xml

Ronja
2008-03-29, 16:14
Om vi säger såhär :) ...att jag bor i en förort(som solna) på sommaren och höst,vinter, tidig vår i stan, är det nåt nån annan än jag tycker låter som en bra ide? motivera! :)

Jag tänkte att man har närmare till naturområden där man kanske gärna vill vara på sommaren och kanske inte på resten av året.-

lectris
2008-03-29, 16:17
är det nåt nån annan än jag tycker låter som en bra ide? motivera!

jobbigt att flytta två gånger om året tänker jag?

Ronja
2008-03-29, 16:30
jobbigt att flytta två gånger om året tänker jag?


Inte om man hyr möblerat :) bara ta kappsäcken o byta eller?:)

L-Sami
2008-03-29, 16:57
Om vi säger såhär :) ...att jag bor i en förort(som solna) på sommaren och höst,vinter, tidig vår i stan, är det nåt nån annan än jag tycker låter som en bra ide? motivera! :)

Jag tänkte att man har närmare till naturområden där man kanske gärna vill vara på sommaren och kanske inte på resten av året.-

Bo inne i stan året runt om du har möjlighet till det, naturen finns i olika parker, djurgården, skärgården (färja från slussen)

skaparn
2008-03-29, 17:04
Inte om man hyr möblerat :) bara ta kappsäcken o byta eller?:)

Frågar du oss det eller?

jakke
2008-03-29, 17:04
Inte om man hyr möblerat :) bara ta kappsäcken o byta eller?:)

du har aldrig flyttstädat. Sen tror jag du överskattar utbudet av lägenheter centralt. Alltså lägenheter som man kan hyra och betala med CSN

machine gun
2008-03-29, 17:50
jobbigt att flytta två gånger om året tänker jag?

+1

Sen så är ju inte utbudet av billiga lägenheter centralt helt enormt heller.

För övrigt är inte Solna en förort, det är faktiskt en egen stad ;)

Ronja
2008-03-29, 20:23
du har aldrig flyttstädat. Sen tror jag du överskattar utbudet av lägenheter centralt. Alltså lägenheter som man kan hyra och betala med CSN

har ej csn får pengar av annan instans och får ta en hyra upp till 4500:-

mini
2008-03-29, 20:33
har ej csn får pengar av annan instans och får ta en hyra upp till 4500:-

Å, var ska man höra av sig för att få det?

machine gun
2008-03-29, 20:33
får ta en hyra upp till 4500:-

Kan bli svårt att hitta i innerstan.

skaparn
2008-03-29, 20:33
har ej csn får pengar av annan instans och får ta en hyra upp till 4500:-

Jag blir nyfiken. Berätta mer.

Pepparkakssmurfen
2008-03-29, 20:58
...Södermalm är inte heller min favorit men av motsatt skäl.
Det är som Kiviks marknad året runt.
Däremot gillar jag att vara där ibland. Det är som att besöka en annan stad.
Till och med lukterna är annorlunda på Söder än i resten av stan.
....

Södermalm är ju Lilla Skåne/norrland/göteborg,bor nästan inga stockholmare där längre

Ronja
2008-03-30, 07:27
Jag blir nyfiken. Berätta mer.

Helt lagligt, men no comment! :D
Inget man får hela livet.....

Ronja
2008-03-30, 07:27
Kan bli svårt att hitta i innerstan.

Rummen kostar väl inte mkt mer?

Piranha
2008-03-30, 09:07
Rummen kostar väl inte mkt mer?

Klart dem gör.

Förstahandslyor är omöjliga så du får räkna med andrahand, ju mer centralt ju mer vill folk tjäna pengar på dem.

lectris
2008-03-30, 09:58
Förstahandslyor är omöjliga så du får räkna med andrahand, ju mer centralt ju mer vill folk tjäna pengar på dem.

+ att det kanske inte är det lättaste att få tag i någon när du planerar att flytta. därför, får du mot förmodan tag i någon som passar - håll i den hårt för tusan! :D

Ronja
2008-03-30, 10:06
Klart dem gör.

Förstahandslyor är omöjliga så du får räkna med andrahand, ju mer centralt ju mer vill folk tjäna pengar på dem.


alltså jag menar att vara inneboende.inte egen lägenhet

Allan
2008-03-30, 10:30
Södermalm är ju Lilla Skåne/norrland/göteborg,bor nästan inga stockholmare där längre

+1

Piranha
2008-03-30, 10:39
alltså jag menar att vara inneboende.inte egen lägenhet

Ja det med, innerstadsboende är poppis, klart folk tar ut max de kan.

skaparn
2008-03-30, 15:02
Södermalm är ju Lilla Skåne/norrland/göteborg,bor nästan inga stockholmare där längre

Ganska sant ja. Det jag dock saknar är att alla dessa invandrare likt invandrare i andra världsmetropoler markerar sin bakgrund och skapar kvarter likt Little Italy eller Chinatown

Visserligen försöker vi Skellefteåbor med en "Älska 0910"-fest i Globen i anslutning till hockeymatcher. Då brukar ett tusental Skellefteåbor sluta upp och vi kan säga "Du känn att de ä nå så jävulskt mycket bättre på Hovet än Globen känn du, jävlart säkert".

Mirre
2008-03-30, 17:04
Tänk på att buffra upp med minst tre månadshyror om du ska hyra i andra hand privat eftersom värdarna ofta kräver förskottshyror för i snitt en tremånadersperiod. När jag flyttade till Stockholm 1999 så var det ett helvete att få en bostad. Ofta fick man ta 3-6-månaderslägenheter. Som tur var så hade jag sparade pengar och kunde betala i snitt 6000kr/månad i hyra för en lägenhet inne i stan. Under en tremånadersperiod fick jag en lya ute i Akalla för reahyran 4500kr/månad... Efter ett år fick jag panik och gav upp zigenarlivet, tog ett banklån och köpte mig en bostadsrätt. (Kungsholmen äger!:D )

Att bara "hyra" en lägenhet är inte a piece of cake direkt.

Förresten, något mkt viktigt:
Någon som har en bostad att hyra ut åt en barnfamilj vars hus brann ner förra veckan?

The_RobRoy
2008-03-30, 17:15
Tänk på att buffra upp med minst tre månadshyror om du ska hyra i andra hand privat eftersom värdarna ofta kräver förskottshyror för i snitt en tremånadersperiod. När jag flyttade till Stockholm 1999 så var det ett helvete att få en bostad. Ofta fick man ta 3-6-månaderslägenheter. Som tur var så hade jag sparade pengar och kunde betala i snitt 6000kr/månad i hyra för en lägenhet inne i stan. Under en tremånadersperiod fick jag en lya ute i Akalla för reahyran 4500kr/månad... Efter ett år fick jag panik och gav upp zigenarlivet, tog ett banklån och köpte mig en bostadsrätt. (Kungsholmen äger!:D )


Var glad för att du flyttade in vid en tidsperiod när det var möjligt att ha råd med en lägenhet inne på Kungsholmen. Nu får väl dom flesta nöjja sig med att köpa en lya ute i typ Akalla..

Cilia
2008-03-30, 19:28
Var glad för att du flyttade in vid en tidsperiod när det var möjligt att ha råd med en lägenhet inne på Kungsholmen. Nu får väl dom flesta nöjja sig med att köpa en lya ute i typ Akalla..
Fast allt är relativt, 1999 tyckte vi att priserna var dyra jämfört med några år tidigare och önskade att man hade köpt lägenhet 1995 etc etc.

Referensramarna ändrar sig hela tiden.

Yankeee
2008-03-30, 19:36
Fast allt är relativt, 1999 tyckte vi att priserna var dyra jämfört med några år tidigare och önskade att man hade köpt lägenhet 1995 etc etc.

Referensramarna ändrar sig hela tiden.

Folks inkomster har dock inte ökat lika mycket som bostadspriserna. Så visst är det skillnad.

The_RobRoy
2008-03-30, 19:37
Fast allt är relativt, 1999 tyckte vi att priserna var dyra jämfört med några år tidigare och önskade att man hade köpt lägenhet 1995 etc etc.

Referensramarna ändrar sig hela tiden.

Relativt om hon börjat på samma tjänst med en marknadsmässig ingångslön idag, så gissar jag att hon inte hade haft råd med en lägenhet på Kungsholmen, vilket hon uppenbarligen hade då.

Cilia
2008-03-30, 19:43
Folks inkomster har dock inte ökat lika mycket som bostadspriserna. Så visst är det skillnad.

Relativt om hon börjat på samma tjänst med en marknadsmässig ingångslön idag, så gissar jag att hon inte hade haft råd med en lägenhet på Kungsholmen, vilket hon uppenbarligen hade då.
Jag förstår ert resonemang men jag tror det var så tidigare med.
Nu är inte det det viktiga.

Dessutom är jag inte så säker på att ni har rätt angående Mirres lön men det har vi inte med att göra.

Yankeee
2008-03-30, 20:03
Jag förstår ert resonemang men jag tror det var så tidigare med.
Nu är inte det det viktiga.


Hur kan det inte vara viktigt att priserna har stigit med 200-300% och lönerna med 25%? Även om löneökningarna tidigare inte heller motsvarande ökningen av bostadsrättspriserna så hade man fortfarande råd att köpa en lägenhet utan att hosta upp 50-100 gånger månadslönen i kapital. Så, självklart är det skillnad.

Cilia
2008-03-30, 20:14
Hur kan det inte vara viktigt att priserna har stigit med 200-300% och lönerna med 25%? Även om löneökningarna tidigare inte heller motsvarande ökningen av bostadsrättspriserna så hade man fortfarande råd att köpa en lägenhet utan att hosta upp 50-100 gånger månadslönen i kapital. Så, självklart är det skillnad.
Tydligen har man råd med det även idag för annars hade inte lägenheter sålts till dom aktuella priserna.

Yankeee
2008-03-30, 20:15
Tydligen har man råd med det även idag för annars hade inte lägenheter sålts till dom aktuella priserna.

Det är ingen som säger att folk inte har råd. Det förstår du om du läser vad som står. Vad vi däremot säger är att det var billigare (relativt) att köpa lägenhet 1999.

Cilia
2008-03-30, 20:19
Det är ingen som säger att folk inte har råd. Det förstår du om du läser vad som står. Vad vi däremot säger är att det var billigare (relativt) att köpa lägenhet 1999.
Vad jag argumenterade var inte det utan att han sa att hon hade tur som köpte en lägenhet då. Vad jag sa var att 1999 tänkte man samma tankar om dom som köpte lägenhet 1995. Det finns en stor chans att dom som köper 2010 kommer att vara avis på dom som köpte 2008.

jwzrd
2008-03-30, 20:22
Vad jag argumenterade var inte det utan att han sa att hon hade tur som köpte en lägenhet då. Vad jag sa var att 1999 tänkte man samma tankar om dom som köpte lägenhet 1995. Det finns en stor chans att dom som köper 2010 kommer att vara avis på dom som köpte 2008.

Ser du inga problem i att utvecklingen ser ut som den gör?

Cilia
2008-03-30, 20:28
Ser du inga problem i att utvecklingen ser ut som den gör?
absolut men det var inte det jag skrev.
ni försöker få mitt inlägg till en annan diskussion.
Det är då det blir konstigt.