handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning enligt pulsklocka


Liliaceae
2008-03-27, 14:00
Hej alla kunniga!

En fråga angående kaloriförbrukning; jag använder mig av Polar F6 för att hålla koll på energiförbrukningen, men även för att den sporrar mig att motionera mera.
Har fått många "det är heeeeeeeelt omöjligt"- reaktioner då jag redovisar de höga resultaten så nu vänder jag mig till er!

Enligt min klocka så bränner jag ca 400-450 kcal under en promenad som varar 60-75 min. Pulsen ligger då på 120-130 i snitt och kanske 140 som max - med andra ord så går jag fort och söndagspromenerar alltså inte.
Då jag springer kommer jag lätt upp i puls på 190-198 utan att känna att jag håller på att dö.
Styrketränar jag 1h, med 10 min snabbare löpning inkluderat så stannar klockan ofta på 500 kcal när jag är klar. Då har jag inte haft några pauser mellan övningarna och är rejält svettig.

Så, vad gäller? Är min klocka alldeles för optimistisk vad gäller förbrukningen? Finns det i så fall någon slags klocka som är mer pålitlig?
Kan tillägga att jag är tjej, 27 år, 61kg tung och 164 cm lång.

Tacksam för all hjälp!

Mvh L

MasterChief
2008-03-27, 14:20
Eftersom du kan springa med 190 i puls kan vi väl anta att du ligger på ca 210 i max.

En promenad där du då har 125 i snitt motsvarar en belastningsnivå på ca 60%. Nu kör vi lite grov beräkning och antar ett helt linjärt förhållande mellan syreupptagning och pulsen. 60% innebär alltså att du använder din maximala syreupptagningkapacitet till just 60%. Med tanke på din vikt och pulsnivå när du promenerar så ligger du runt 2 liter/min i VO2Max. En liter förbrännt syre ger ca 5kcal så om du anstränger din kropp till aerobiskt max kan du få ut 10kcal/minut vilket ger 600Kcal totalt på en timme. 60% av detta ger ca 360kcal. Ligger du på 2,5 (vilket inte är orimligt) så ger det ca 450kcal.

Polarklockan visar alltså rimliga siffror och det finns inga som gör den här typen av beräkningar bättre än Polar.

Eddie Vedder
2008-03-27, 14:51
Masterchief ger ett grymt bra och utförligt svar. Jag är dock lite tveksam till att det är stämmer ändå. Och det är därför att jag är något tveksam till just 5kcal/liter förbränt CO2 i ditt fall, du är ju trots allt ganska liten och har hunnit bli 27 år gammal.

Missförstå mig inte nu, jag skulle inte gå så långt som att säga att dina siffror är fel, men att 450kcal skulle förbrukas under en promenad med hög intensitet för en person med din relativt lilla kropp känns något i överkant. Vi pratar små eventuella fel här men jag tror som sagt det kan vara lite väl tilltagna siffror.

Kan jämföra med mitt egna senaste pass. Det var ett kvalitetspass vars totala distans uppnådde 16km. Kaloriangivelsen uppnådde nästan 1200kcal för mig, den är inte långt från sanningen tror jag men ändå lite för högt. Och det är från en Garmin Forerunner 305 så även där pratar vi om en klocka av hög kvalité.


Detta var ett långt och invecklat sätt att säga, "jag tror siffrorna är väldigt nära sanningen men aningen väl tilltagna".:)

MasterChief
2008-03-27, 15:10
Masterchief ger ett grymt bra och utförligt svar. Jag är dock lite tveksam till att det är stämmer ändå. Och det är därför att jag är något tveksam till just 5kcal/liter förbränt CO2 i ditt fall, du är ju trots allt ganska liten och har hunnit bli 27 år gammal.

Missförstå mig inte nu, jag skulle inte gå så långt som att säga att dina siffror är fel, men att 450kcal skulle förbrukas under en promenad med hög intensitet för en person med din relativt lilla kropp känns något i överkant. Vi pratar små eventuella fel här men jag tror som sagt det kan vara lite väl tilltagna siffror.

Kan jämföra med mitt egna senaste pass. Det var ett kvalitetspass vars totala distans uppnådde 16km. Kaloriangivelsen uppnådde nästan 1200kcal för mig, den är inte långt från sanningen tror jag men ändå lite för högt. Och det är från en Garmin Forerunner 305 så även där pratar vi om en klocka av hög kvalité.


Detta var ett långt och invecklat sätt att säga, "jag tror siffrorna är väldigt nära sanningen men aningen väl tilltagna".:)

Om vi kunde få distansen Liliaceae gått skulle det vara lättare att ytterligare granska värdet från Polar. I slutänden är det ju syreupptagningsförmågan som avgör hur mycket som bränns. Sen är 5kcal/liter O2 ett ganska högt värde. Det beror ju på vilka substrat som används och i vilka andelar. Men säg 4.5-5 för att vara på säkra sidan.

Men har hon ca 2,5 liter i VO2Max kommer hon upp runt 400 kcal på en timme även om vi räknar ner intensiteten och kcal/liter-värdet.

Värdet är i alla fel mer rätt än "heeeeeelt omöjligt"-fel som Liliaceaes vänner utryckte det. :D

Eddie Vedder
2008-03-27, 17:37
Värdet är i alla fel mer rätt än "heeeeeelt omöjligt"-fel som Liliaceaes vänner utryckte det. :D

Vi är överens min gode MasterChief.:)

Att vännerna påstår något sånt känns dock sunt på något sätt, det känns som ett bevis på att de i alla fall känner till mirakelsiffrorna som vissa gymmaskiner kan visa.:D Att man sedan inte är medveten om hur stor skillnad det är på korrekta mätmetoder i en avancerad klocka är ju en annan sak, det är inte så lätt.

machine gun
2008-03-27, 17:46
Pulsklockan vet inte hur långt du har förflyttat dig eller hur mkt du lyft etc utan utgår från en formel där puls och energiförbrukning antas ha ett direkt samband. Detta gör att det blir grova generaliseringar. Skulle det stämma skulle ju en otränad person med dålig kondition förbränna mkt mer på exakt samma träningspass än en vältränad person.

En inte heller så exakt formel, men som oftast ger en ganska bra hint om siffrorna är helt åt skogen eller inte, är att det går åt ungefär lika många kcal per km som antal kg man väger. Dvs, väger man 60 kg och transporterar sig 10 km, så går det åt ungefär 600 kcal.

sandstorm
2008-03-27, 17:58
Ät grundförbrukningen inräknad eller är siffrorna det som är "utöver" sitta-still-förbrukningen?

cerial
2008-03-27, 18:12
Jag brukar köra med Polars pulsband och cardiomaskiner (löpband, rodd, crosstrianer) där jag matar in ålder, vikt mm. Dessa torde väl vara lika "rätt" som en pulsklocka?

Eddie Vedder
2008-03-27, 18:36
Dessa torde väl vara lika "rätt" som en pulsklocka?

Löpbandet borde ju vara hyfsat korrekt i alla fall, om än inte 100%-igt givetvis. Det finns ju trots allt mycket forskningsresultat från just löpning och därför har man ju en hel del att gå på när man gör uträkningar, samma sak med cykel.
Coss-trainer känns mer tveksamt faktiskt.

Hursomhelst är det absolut mest avgörande för energiförbrukningen alltid syreomsättningen. Syrekonsumtion och kodioxidproduktion är vad man behöver mäta för att verkligen få det rätt. Och det kan ingen maskin och inget pulsband göra. Där finns "bara" puls, hastighet och distans i förhållande till dina angivna personliga stats att beräkna med.

Så visst kan man få ganska bra koll men inte exakt. Den superenkla uträkningen som machine gun nämner, antal kilometer multiplicerat med kroppsvikt, tycker jag är alldeles utmärkt för löpning i alla fall. Den har åtminstone räckt för att hålla mig viktstabil senaste tiden, jag räknar på den och försöker äta så mycket extra just den dagen. Det har funkat fint.:)

machine gun
2008-03-27, 18:41
Så visst kan man få ganska bra koll men inte exakt. Den superenkla uträkningen som machine gun nämner, antal kilometer multiplicerat med kroppsvikt, tycker jag är alldeles utmärkt för löpning i alla fall. Den har åtminstone räckt för att hålla mig viktstabil senaste tiden, jag räknar på den och försöker äta så mycket extra just den dagen. Det har funkat fint.:)

Du måste vara en av ytterst få konditionsidrottare som räknar kalorier. Bra att det fungerar iaf :thumbup:

Eddie Vedder
2008-03-27, 19:04
Du måste vara en av ytterst få konditionsidrottare som räknar kalorier. Bra att det fungerar iaf :thumbup:

Jag gör en grov uppskattning på hur mycket jag kan ha förbrukat och äter sedan mat som jag uppskattar ska motsvara det. Så någon direkt "kaloriräkning" skulle iaf inte jag inte kalla det.;)

machine gun
2008-03-27, 23:10
Jag gör en grov uppskattning på hur mycket jag kan ha förbrukat och äter sedan mat som jag uppskattar ska motsvara det. Så någon direkt "kaloriräkning" skulle iaf inte jag inte kalla det.;)

Jag kör den enkla varianten: Äter allt jag kommer över och skulle jag ändå råka gå ner i vikt, äter jag lite till :D

Liliaceae
2008-03-27, 23:36
Tack för alla svar - jag visste väl att jag skulle få kunnig input här!

Att svara på hur långt jag går är jättesvårt, men jag har mätt 1 sträcka på internet till 8km och den tar ca 70 min och förbränner 380 kcal vanligtvis.
Den andra rundan är längre, men då har jag annat sällskap och går därför snabbare - skulle gissa på att den är någonstans mellan 9-10 km lång. Nu är jag inte så överdrivet bra på att uppskatta avstånd, så det kan ju diffa lite hur som helst åt båda hållen...Det är på den sträckan kcal-förbrukningen landar på 400-450 kcal.

Tack igen för alla svar!

MasterChief
2008-03-28, 07:51
Vi är överens min gode MasterChief.:)

Att vännerna påstår något sånt känns dock sunt på något sätt, det känns som ett bevis på att de i alla fall känner till mirakelsiffrorna som vissa gymmaskiner kan visa.:D Att man sedan inte är medveten om hur stor skillnad det är på korrekta mätmetoder i en avancerad klocka är ju en annan sak, det är inte så lätt.

Ja, det känns lite bra faktiskt att folk börjar uppmärksamma toksiffrorna från allehanda gymutrustning. Problemet med dessa är ofta kalibreringen. Jag gjorde ett test för några år sedan på Tectrixcyklar (som var State Of The Art) och min puls pendlade mellan 110 till 150 på samma belastning men olika cyklar. Men i det här fallet var det egentligen inte Textrix fel utan gympersonalen som inte ser efter utrustningen och kalibrerar om efterhand. Det lustiga i sammanhanget var att jag körde ett kcal-race mot en kompis och vi försökte se vem som kunde bränna mest på en timme. Vi satt alltid bredvid varandra och hur jag än kämpade var jag inte ens i närheten av honom. Tills vi bytte cyklar några veckor senare :D
Det var då jag började göra lite tester.


Polars OwnCal-system är ju en aning grovhugget (ungefär som 220-ålder=maxpuls). Men kan man verifiera värdet med hjälp av andra faktorer så är det ju en bra funktion. I Liliaceaes fall vet vi ju inte hennes VO2Max men med de siffror hon nu angett är jag ganska säker på att klockan ger ett någorlunda vettigt värde. OwnCal-systemet är till för normaltränade individer som vill använda klockan i syfte att gå ner i vikt. Polar har ju utvecklat OwnCals-systemet för mycket vältränade individer där man måste mata in maxpuls samt VO2Max-värde. Då får man en riktigt bra närmevärde.

machine gun har alldeles rätt i hennes kommentar om pulsnivån. Skulle Liliaceases kondition förbättras avsevärt skulle hon få lägre och lägre värde på kcalförbrukningen. Vilket givetvis är orimligt. Så man måste verkligen förstå funktionerna innan man tatuerar in värdena på ryggen.

Vill man ha värden som är så "riktiga som möjligt" utan att dissikeras i labbet föreslår jag ett maxpulstest följt av ett submaxtest av syreupptagningsförmågan såsom Åstrandtestet. Då får man fram värden som ligger nära sanningen och kan användas för noggrannare studier och uppföljning.