handdator

Visa fullständig version : Skilja på fett och lös hud?


Slartibartfast
2008-03-27, 09:36
Hur vet man om löllet på magen är fett eller lös hud?

Piranha
2008-03-27, 10:16
Kläm det mellan fingrarna och känn om de finns fettkristaller/kulor.

tigerofsweden
2008-03-27, 10:19
Kläm det mellan fingrarna och känn om de finns fettkristaller/kulor.

När börjar man egentligen känna de sk. kulorna i fettet? Är det när man är riktigt lågt eller? Jag har då aldrig upplevt de :)

King Grub
2008-03-27, 10:23
Det måste vara individuellt. Jag har varit stolt och mindre stolt innehavare av ett mycket stort intervall av kroppsfettprocenter, men aldrig upplevt något som liknar dessa beskriva kulor.

newb123
2008-03-27, 10:28
Det måste vara individuellt. Jag har varit stolt och mindre stolt innehavare av ett mycket stort intervall av kroppsfettprocenter, men aldrig upplevt något som liknar dessa beskriva kulor.

Vilket intervall talar vi om?

Multivitamin
2008-03-27, 10:31
Det måste vara individuellt. Jag har varit stolt och mindre stolt innehavare av ett mycket stort intervall av kroppsfettprocenter, men aldrig upplevt något som liknar dessa beskriva kulor.

Vad är det lägsta du vart nere i?

L-Sami
2008-03-27, 11:21
Fettvävnad är väl tjockare än vad huden är.

Angel
2008-03-27, 12:30
Lös hud hänger på att helt annat sätt än fett. Mera rynkigt typ

Mirre
2008-03-27, 13:09
Det måste vara individuellt. Jag har varit stolt och mindre stolt innehavare av ett mycket stort intervall av kroppsfettprocenter, men aldrig upplevt något som liknar dessa beskriva kulor.
Alla de jag har hjälpt med tävlingsdieter inkl mig själv har dessa "fettkristaller" känts om underhudsfettet är tillräckligt lågt när jag klämmer med fingrarna och liksom rullar huden mellan tummen och pekfingret. Känns inte "fettkristallerna" är personen ännu inte i så pass bra form att jag har ansett att fettet börjat släppa ordentligt...

Personlig uppdelning av fettfaser:
Fas 1 Hårt fett
Fas 2 Geleaktigt
Fas 3 Hud och kristaller känns
Fas 4 Drömfas inför en tävling :D

För ovanstående finns inga vetenskapliga belägg utan grundas på mina personliga erfarenheter.

Piranha
2008-03-27, 13:34
Alla de jag har hjälpt med tävlingsdieter inkl mig själv har dessa "fettkristaller" känts om underhudsfettet är tillräckligt lågt när jag klämmer med fingrarna och liksom rullar huden mellan tummen och pekfingret. Känns inte "fettkristallerna" är personen ännu inte i så pass bra form att jag har ansett att fettet börjat släppa ordentligt...

Personlig uppdelning av fettfaser:
Fas 1 Hårt fett
Fas 2 Geleaktigt
Fas 3 Hud och kristaller känns
Fas 4 Drömfas inför en tävling :D

För ovanstående finns inga vetenskapliga belägg utan grundas på mina personliga erfarenheter.

Tack *kissass*

Mirre
2008-03-27, 13:38
Tack *kissass*
Vassego! :)

tigerofsweden
2008-03-27, 13:41
Alla de jag har hjälpt med tävlingsdieter inkl mig själv har dessa "fettkristaller" känts om underhudsfettet är tillräckligt lågt när jag klämmer med fingrarna och liksom rullar huden mellan tummen och pekfingret. Känns inte "fettkristallerna" är personen ännu inte i så pass bra form att jag har ansett att fettet börjat släppa ordentligt...

Personlig uppdelning av fettfaser:
Fas 1 Hårt fett
Fas 2 Geleaktigt
Fas 3 Hud och kristaller känns
Fas 4 Drömfas inför en tävling :D

För ovanstående finns inga vetenskapliga belägg utan grundas på mina personliga erfarenheter.

Okej, ja det känns ju onekligen som om man befinner sig i fas 2 :Virro

Intressant att inte Grub upplevt de, om det skulle vara individuellt, vad skulle det ha för orsak då?

Koloftw
2008-03-27, 13:43
Grub kanske inte klämmer tillräckligt bra?

tigerofsweden
2008-03-27, 13:46
Grub kanske inte klämmer tillräckligt bra?

Känns inte som man behöver klämma särskilt hårt om man är nere på låg fettprocent.

Mirre
2008-03-27, 14:04
Känns inte som man behöver klämma särskilt hårt om man är nere på låg fettprocent.
Tja..känns som ett lagom retligt men ändå snällt tjuvnyp! :D

Multivitamin
2008-03-27, 14:11
Fattar inte är det bra om man känner små kulor i huden? :P

Sniggel
2008-03-27, 15:37
Okej, ja det känns ju onekligen som om man befinner sig i fas 2 :Virro

Intressant att inte Grub upplevt de, om det skulle vara individuellt, vad skulle det ha för orsak då?

De här kulorna har jag alltid kunnat känna. Fast vet inte om jag kände dem när jag tävlade, har inget minne av det, men tidigare i mitt liv har jag alltid kunnat känna dem, just nu kan jag känna dem. Förmodligen är det ganska individuellt.

Saikyou
2008-03-27, 16:44
Personlig uppdelning av fettfaser:
Fas 1 Hårt fett
Fas 2 Geleaktigt
Fas 3 Hud och kristaller känns
Fas 4 Drömfas inför en tävling :D

Får hoppas det stämmer då jag är på Fas 3 och är inte alls nöjd överhuvudtaget :D

Tomainen
2008-03-27, 16:54
brukar som i regel alltid gå ned i vikt framåt vårkanten när jag jobbar i skogen. Och då går fettet från fast till kulor direkt typ. dvs från fas 1 till 3. Har även upplevt liknande när jag gått på klassisk diet

Blockerad
2008-04-01, 19:32
Alla de jag har hjälpt med tävlingsdieter inkl mig själv har dessa "fettkristaller" känts om underhudsfettet är tillräckligt lågt när jag klämmer med fingrarna och liksom rullar huden mellan tummen och pekfingret. Känns inte "fettkristallerna" är personen ännu inte i så pass bra form att jag har ansett att fettet börjat släppa ordentligt...

Personlig uppdelning av fettfaser:
Fas 1 Hårt fett
Fas 2 Geleaktigt
Fas 3 Hud och kristaller känns
Fas 4 Drömfas inför en tävling :D

För ovanstående finns inga vetenskapliga belägg utan grundas på mina personliga erfarenheter.

Vet du hur låg fettprocent de olika faserna ligger på ungerfär?

JakeShaft
2008-04-01, 21:15
Det känns som ni har hamnat offtopic. Det där med kristaller känns som mer extremfall då man är väldigt hård.

Hur vet man om löllet på magen är fett eller lös hud?


För det första är din hud olika tjock på olika ställen på kroppen. Men huden brukar vara 1-2 mm tjock. Om du enkelt klämmer lite lätt på magen med tummen och pekfingret mäter hur tjockt det är och sedan räknar bort tjocklecken på huden bör du få reda på hur stor andel som egentligen är fett. Givetvis kan du får tag i andra vävnader men eftersom underhudsfett ligger väldigt när just huden är det det första du får tag på. Lös hud bör endast vara någon milimeter tjock om du klämmer på den resterande bör vara fett. Vet itne om detta gjorde dig klokare eller inte.

Danny Devito
2008-04-02, 03:07
När jag känner på fettet på mage, baksida lår, vader och armar så känner jag att det är små fett-kulor. Men på ryggen och framsida lår känns det mer "hårt" och inga fett-kulor alls. Har ingen aning om vad det beror på. :Virro

Pineapple
2012-04-16, 11:45
Bump

Är sådana här lår fett/celluliter eller lös hud?

http://2.bp.blogspot.com/_se7_5DbpjZU/TGnFw86H5VI/AAAAAAAAAcE/NSsv0fVjEf4/s320/Month+6+-+Thighs.jpg
(större bild http://2.bp.blogspot.com/_se7_5DbpjZU/TGnFw86H5VI/AAAAAAAAAcE/NSsv0fVjEf4/s1600/Month+6+-+Thighs.jpg)

TheIsh
2012-04-16, 14:50
Har lite "kulor" där jag har väldigt lågt bf lokalt i förhållande till andra delar av kroppen.

Spartansk
2012-04-16, 14:54
Och som vanligt saknar jag kulor.

Gober
2012-04-16, 15:05
Där ser man, sitter just nu och klämmer på kulorna, i fettet på magen då alltså. Är nog en bra bit från den där drömfasen nr 4 dock. Men känner absolut att fettet förändrats från gele till något lösare och fullt av kulor/kristaller. Lite äckligt faktiskt.

Mouline
2012-04-16, 15:12
Dessa 'kristaller' består mina gäddhäng av.. Så söta.. så äckliga..

Xtronal
2012-04-16, 17:08
Jag har fett kristaller vid pecsen :(

Sniggel
2012-04-17, 19:06
Bump

Är sådana här lår fett/celluliter eller lös hud?

http://2.bp.blogspot.com/_se7_5DbpjZU/TGnFw86H5VI/AAAAAAAAAcE/NSsv0fVjEf4/s320/Month+6+-+Thighs.jpg
(större bild http://2.bp.blogspot.com/_se7_5DbpjZU/TGnFw86H5VI/AAAAAAAAAcE/NSsv0fVjEf4/s1600/Month+6+-+Thighs.jpg)

Det som jag ser som jag antar att du syftar på, är ffa fett. Får du bort fettet kan det bli s.k. lös hud. Det är på gång med lös hud iaf eftersom fettet inte "spänner upp" huden på det sätt det vanligtvis gör.

För att avgöra om det är fett eller "enbart hud" han du ta och nypa dig där med fingrarna och uppskatta tjockleken. Är det tjockare än huden på din handrygg är det fett ;)
Och det bör det vara, men hur stor skillnaden är ger en fingervisning om hur mycket som är fett.

Zenot
2012-04-17, 19:14
Bump

Är sådana här lår fett/celluliter eller lös hud?

http://2.bp.blogspot.com/_se7_5DbpjZU/TGnFw86H5VI/AAAAAAAAAcE/NSsv0fVjEf4/s320/Month+6+-+Thighs.jpg
(större bild http://2.bp.blogspot.com/_se7_5DbpjZU/TGnFw86H5VI/AAAAAAAAAcE/NSsv0fVjEf4/s1600/Month+6+-+Thighs.jpg)
Sen blir risken för löshud vid viktnedgång större hos äldre då deras hud är mindre elastisk, o kvinnan där ser inte alltför ung ut.