handdator

Visa fullständig version : Tips, råd och förslag inför MC-körkort


Mehdi
2008-03-26, 22:30
Tanken är att ta tungt till sommaren och sedan göra ett par resor om så vädret och tiden tillåter. Jag har funderat på om man inte ska skaffa en hoj redan nu innan säsongen dragit igång med tanke på att priserna lär höjas framåt senare.

Mitt problem är att jag inte riktigt vet vilken hoj jag ska sikta mig in på. Rent estetiskt tycker jag inte om kåpor och skit, allra snyggast är en naken hoj där man verkligen ser allt. Typ ducati monster, honda hornet eller bandit.

Så, vad för hoj är egentligen bäst att övningsköra på och samtidigt är billig att äga? Jag är 23 år nu och bor i en medelstor stad.

Budgeten ligger någonstan mellan 20-30k, 40k om det är försvarbart på något sätt.

Mvh

sunkan
2008-03-26, 22:33
har inget att säga förutom att du har bra smak på motorcyklar. Ducati monster:hbang:

Halldin
2008-03-26, 23:28
Honda Sevenfifty ska vara bra nybörjarhoj och billig i försäkring, vet inte om det är just det du söker dock.

Ang. priserna så borde det väl vara skitsamma nu, det är väl ffa. när säsongen är över som priserna är låga - när hojarna redan har fått stå hela vintern så borde det inte spela så stor roll längre.

Vastrix
2008-03-26, 23:37
Jag har funderat på om man inte ska skaffa en hoj redan nu innan säsongen dragit igång med tanke på att priserna lär höjas framåt senare.

Tror inte det bli någon enorm skillnad på priserna men att ha en egen hoj att övningsköra på kan varmt rekomenderas, det spar in många dyra timmar på körskolan.
För att få reda på försäkringspremiens storlek så får du ringa runt till de olika bolagen. Variationera mellan ålder/kön/bostadsort/hoj är enorma. Troligen kommer dock Hönan vara dyrast då den har flest pållar.
Både Suzuki och honda har hög kvalité så det bör borga för låga driftkostnader. Ducatis kvalitétsrykte är kanske inte det bästa men hur det är i realiteten får någon annan svara på. Jag tror dock att det är svårt att hitta en nyare monster för de pengarna du är villig att ge.
Fö. har jag varit ägare till en liten suzuki, en gs 500e. Riktigt trevlig hoj men som krånglade trots ett rykte om att vara problemfri. Mina problem kunde dock spåras tillbaka till tidigare ägares skötsel, eller brist på dito, så en titt i service-boken samt någon kunnig polare som följer med och hjälper till rekomenderas varmt.
och om du inte redan är medlem på sh så ta en titt: www.sporthoj.com

Mehdi
2008-03-27, 00:05
Man får tacka för synpunkterna. Jag har nog ett konto på sporthoj sen ngt år sen tbx, dom är visserligen sjukt kunniga men det känns som en djungel när man är såpass färsk. Som tur är kommer lektionerna till största del läggas privat.

Men rent körmässigt, vilken hojtyp är enklast att manövrera? Jag hade skitstora balansproblem på låghastighetsbanan för 2 år sen. Då var det en jävla customhoj med en höjd på 20cm över marken så man fick sitta som en jävla kråka :D

DanielF
2008-03-27, 06:33
Kawasaki ER6-N
Den är billig, snygg och har en schysst motorkaraktär.

http://www.scooter-system.fr/bibliotheque/news_kawasaki.jpg

Mehdi
2008-03-27, 22:32
Kawasaki ER6-N
Den är billig, snygg och har en schysst motorkaraktär.

http://www.scooter-system.fr/bibliotheque/news_kawasaki.jpg

Mycket intressant, men den verkar vara rätt ny så priserna är rätt höga.

Har även kikat lite på SV650. Enklast vore om ngn mc-kunnig kunde hjälpa en irl med köpet. Hmm

rikke_B
2008-03-27, 23:47
Men rent körmässigt, vilken hojtyp är enklast att manövrera? Jag hade skitstora balansproblem på låghastighetsbanan för 2 år sen. Då var det en jävla customhoj med en höjd på 20cm över marken så man fick sitta som en jävla kråka :D

Enkla hojar att manövrera och köra är nämnda Kawwan.
På körskolan hade vi en Honda CBF 1000 utan kåpor, också väldigt lättkörd och förlåtande hoj!
Alltså kåplösa i första hand. Men tro inte för den skull att alla sådana är smidiga! T ex Kawasaki Z 750 är betydligt mindre smidig än Er-6.

Degpekka
2008-03-28, 05:52
Er6 är grymt snygg! Dock ska det låta mc om dem! ;)
En av dem snyggaste som kommer utan kåpor tycker jag är kawasaki z750, kostar kanske dock lite för mkt för din budget...

Mehdi
2008-04-01, 18:58
Nu ska ni få höra!

Till min stora förvåning har jag hittat en mycket billig kandidat: http://www.blocket.se/vi/15722575.htm?ca=14_s

Rent utseendemässigt verkar den helt ok för att vara såpass gammal. Sen att priset är såpass lågt gör inte saken sämre. Det är förvisso bara 500 kubik men jag undrar verkligen om det gör så mycket? Man vill ju inte direkt bli omkörd av moppe-maffian. Ska iväg och kolla på den imorgon, så alla inputs är MYCKET välkomna.

fenz
2008-04-01, 20:53
Lite snabb reply,
500cc är väldigt lite och 6300mil är väldigt mycket, är den ordentligt välskött är det däremot förmodligen inget större problem.
Du kommer tyvärr inte att kunna köra upp på den, om det var planen, men övningskörning fungerar väl bra och det är säkert en jättebra första hoj. Tror däremot att du kommer ledsna väldigt fort på effektförhållandet då det är som en mellanhoj med sina 24.8kw :).

Mitt största tips är att åka runt på olika hojar och klämma och känna lite, sviker körvanan så kan du väl be säljaren att skjutsa runt dig en snabbis eller något :).

Hojar du kan söka runt lite på är väl just Er6, sv650, fazer, hornet. Har däremot ingen direkt erfarenhet utav halvnakna hojar.

Mehdi
2008-04-01, 21:22
Lite snabb reply,
500cc är väldigt lite och 6300mil är väldigt mycket, är den ordentligt välskött är det däremot förmodligen inget större problem.
Du kommer tyvärr inte att kunna köra upp på den, om det var planen, men övningskörning fungerar väl bra och det är säkert en jättebra första hoj. Tror däremot att du kommer ledsna väldigt fort på effektförhållandet då det är som en mellanhoj med sina 24.8kw :).

Mitt största tips är att åka runt på olika hojar och klämma och känna lite, sviker körvanan så kan du väl be säljaren att skjutsa runt dig en snabbis eller något :).

Hojar du kan söka runt lite på är väl just Er6, sv650, fazer, hornet. Har däremot ingen direkt erfarenhet utav halvnakna hojar.

Du tänker på att jag ska köra upp för tung utan begränsning? Så är inte fallet, jag tänkte köra upp för mellanhoj. Allt för att göra så enkelt som möjligt för mig själv :)

fenz
2008-04-01, 21:41
Du tänker på att jag ska köra upp för tung utan begränsning? Så är inte fallet, jag tänkte köra upp för mellanhoj. Allt för att göra så enkelt som möjligt för mig själv :)
Varför? :Virro
Det är exakt samma manöver och trafikprov, bara mcn som skiljer.
25kw är inte kul någonstans om jag ska vara helt ärlig och det är inte nödvändigtvist svårare att manövrera bara för att det är mer cc, provåk en "riktig" och en strypt så är du fast :thumbup: .
Är väl bättre att plocka tung direkt, eftersom att du får, så att du inte är fast med 25kw om du senare vill uppgradera / rycka strypningen :)

Mehdi
2008-04-02, 02:03
Varför? :Virro
Det är exakt samma manöver och trafikprov, bara mcn som skiljer.
25kw är inte kul någonstans om jag ska vara helt ärlig och det är inte nödvändigtvist svårare att manövrera bara för att det är mer cc, provåk en "riktig" och en strypt så är du fast :thumbup: .
Är väl bättre att plocka tung direkt, eftersom att du får, så att du inte är fast med 25kw om du senare vill uppgradera / rycka strypningen :)

Sålänge uppkörningen inte blir svårare så är det OK. Men efter 2år får man tungt per automatik ändå.

Insulinus
2008-04-02, 04:59
Kawasaki ER6-N
Den är billig, snygg och har en schysst motorkaraktär.

http://www.scooter-system.fr/bibliotheque/news_kawasaki.jpg

Vänta lite nu, var har du hittat denna Er6, vem har lackat den? Årsmodell 06-07 hade denna färgkombinationen medans 08 och framåt är enfärgade men denna färgen känner jag inte oigen (tänker på det röda)

teargaz
2008-04-02, 07:49
Sålänge uppkörningen inte blir svårare så är det OK. Men efter 2år får man tungt per automatik ändå.

BIG NONO!

Kör upp för tung direkt! Om du nu skulle köpa en hoj som du faktiskt gillar som du övningskör med, som råkar vara mellanklass så hyr isf en tung på uppkörningen.
Det finns verkligen ingen mening med att ta kort för mellanklass. Du kommer bara gräma dig.

Att köpa hoj innan man har kort är sjukt svårt. Det kan hända att du ruttnar på din hoj efter en sässong och då är det dumt att få en begränsning på vad man kan köpa för ny hoj. Sittställningen kanske inte är skön, knas med vinddrag, mm osv etc. Man får chansa lite helt enkelt.

Klura lite på hur du kommer köra. (mest i stan, långturer, i rusning, 250 på motorvägen)
Om du vill ha nåt med dig. (Väskor till)
Gubbfaktor vs Räcefaktor.
Retro vs Startrek

Jag var kanske lite dumdristig men hade en sjuuuk tur när jag köpte Triumph Bonneville Black.
Köpte en sprillans ny hoj som jag inte hade kört en meter.
Nu visade det sig att den var helt perfekt, men jag skulle inte göra samma grej igen.
Det jag gillar med den är främst att jag är kär i den, men även att man kan ha väskor på den utan att den ser förjävlig ut. Man sitter kanon i lägre farter, vilket jag oftast kör i. Den låter kalas och det är helt ok drag i den.
För mig är den en snygg och hyfsat praktisk brukshoj som tjejen kan åka med på utan att sitta som en mäla.
http://img86.imageshack.us/img86/9512/motnoheadvf7.jpg
http://www.bikehouse-zero.com/triumph/new-bike/modern-classics/bonneville-black-07.jpg

Mehdi
2008-04-02, 12:53
Fan, vad knepigt det blev nu då. Kanske lika bra och slå till på en tung. Är skillnaden stor mellan tung och mellan? Iså vad? Jag kan tänka mig att låghastighetsbanan blir svårmanövrerad, utöver det borde det inte vara någon större skillnad egentligen, eller?

Mehdi
2008-04-02, 13:11
Du ställer lite frågor om användningsområdet för hojen. Jag har klart för mig hur och varför jag vill ha en hoj, men det ger mig inga större hints på vad jag ska välja för ngt.

Kommer för det mesta köra i stan och långturer. Fart och ax intresserar mig inte i första hand även fast det är tilltalande.
Angående väskor och sidoutrustning vill jag hålla det till ett minimum. Så lite 'skräp' som möjligt helt enkelt.
Gubbfaktor vs Räcefaktor? Spelar absolut ingen roll.
Retro vs Startrek? Tidlös, rå och tilltalande design (typ ducati monster).

Har du några kandidater på hojar för ovanstående kriterier? Och en till grej. Just nu vill jag enbart ha en lättkörd hoj som jag kan lära mig köra på. Dvs fixa uppkörningen så enkelt som möjligt. Att jag sen kanske måste uppgradera mig spelar mindre roll.

fenz
2008-04-02, 20:36
Fan, vad knepigt det blev nu då. Kanske lika bra och slå till på en tung. Är skillnaden stor mellan tung och mellan? Iså vad? Jag kan tänka mig att låghastighetsbanan blir svårmanövrerad, utöver det borde det inte vara någon större skillnad egentligen, eller?

Det är ingen direkt skillnad mellan tung och mellan, mellanmc ska vara strypt till 25kw och ha ett effektförhållande som inte överstiger 0.16kw/kg om jag kommer ihåg rätt.
Rent teoretiskt skulle du kunna strypa en busa eller en 1600cc kromsläde och regga som mellanhoj.

Skillnaden på uppkörningen mellan mellan och tung är däremot att mcn ska vara på minst 700cc och ha minst 35kw.

Skillnaden mellan en 600cc (typisk mellanmc) och en 750 är minimal och i vissa fall obefintlig. Vikt, svängradie och sittställning/tyngdpunkt är det som avgör om det är en lätt eller svår uppkörning, motorn kan du reglera med högerhanden, och när man väl lärt sig krypköra borde inte kubiken spela någon som helst roll, principen är densamma :).

Mehdi
2008-04-03, 01:25
Ålrajt, det får nog bli all the way ändå då. Roligare med lite mer utmaning. Men hoppas för min egen skull att det inte stannar vid kallprat som tidigare försök.

Hursomhelst så har jag kikat på en ny kandidat och det är Triumphs Speed triple. Den verkar klockren och billig att äga rent försäkringsmässigt. Nu återstår det att skaffa $ och ngt ställe att parkera den på *gah!*

teargaz
2008-04-03, 10:09
Ålrajt, det får nog bli all the way ändå då. Roligare med lite mer utmaning. Men hoppas för min egen skull att det inte stannar vid kallprat som tidigare försök.

Hursomhelst så har jag kikat på en ny kandidat och det är Triumphs Speed triple. Den verkar klockren och billig att äga rent försäkringsmässigt. Nu återstår det att skaffa $ och ngt ställe att parkera den på *gah!*

Ta in Triumph Street Tripple i funderingarna också. Den är billigare att försäkra. Om du inte var i behov av acc så har den en mindre motor an Speed tripple, därav billigare att föräkra.
Dock är det mer en stadshoj/bushoj än en långturare.
Utan kåpa blir det blåsigt.
Kanske att man sitter lite väl framåtlutad i låga farter vilket kan bli segt för handlederna efter ett tag, men jag tror inte den är så jävligt. Ska provköra street tripple snart känner jag:)

I övrigt så tror jag det är svårare att hitta en mellanhoj än en tung. Dom ända som vill ha sånna hojjar är kids mellan 18 och 20, vilket borde göra marknaden ganska liten...

Mehdi
2008-04-03, 13:34
Ta in Triumph Street Tripple i funderingarna också. Den är billigare att försäkra. Om du inte var i behov av acc så har den en mindre motor an Speed tripple, därav billigare att föräkra.
Dock är det mer en stadshoj/bushoj än en långturare.
Utan kåpa blir det blåsigt.
Kanske att man sitter lite väl framåtlutad i låga farter vilket kan bli segt för handlederna efter ett tag, men jag tror inte den är så jävligt. Ska provköra street tripple snart känner jag:)

I övrigt så tror jag det är svårare att hitta en mellanhoj än en tung. Dom ända som vill ha sånna hojjar är kids mellan 18 och 20, vilket borde göra marknaden ganska liten...

Har du koll på när speed triple'n kom ut? Hittar bara nya hojjar på blocket och den billigast låg runt 45k. Hade gärna velat komma undan lite billigare.

Mehdi
2008-04-04, 01:11
Fan vad svårt det är att hitta något vettigt!!! Ska man å andra sidan ta tungt så måste motorfan va minst 700cc, de flesta jävlar är antingen 600 eller 1000+. Att det ska va så svårt :>

burre
2008-04-04, 01:24
Fan vad svårt det är att hitta något vettigt!!! Ska man å andra sidan ta tungt så måste motorfan va minst 700cc, de flesta jävlar är antingen 600 eller 1000+. Att det ska va så svårt :>

Har samma kval. Hade precis bestämt mig för att gå på mellankort och börjat spana hojar kring 5-600cc. Men denna tråden och en polare fick mig att luta över mot obegränsat kort. Kasst utbud 7-900cc. På blocket iaf, har du någon bättre/annan sida som är bra att kika på?

teargaz
2008-04-04, 07:34
>>Mehdi, Burre
Köp den hojjen som ni vill ha och skit i hur mycket effekt/cc den har. Öva med er hoj och när det är dags att köra upp så HYR ni en hoj av körskolan för uppkörning. Det va så jag gjorde första gången jag körde upp (Efter som jag inte hade fått min hoj) Jag har för mig att det kostade 800kr eller nåt.
Man ska inte köpa en hoj för att kunna ta ett speciellt kort. Man ska ta ett kort så att man kan köra vilken hoj man vill.

När man ändå ska gå igenom processen att ta kortet så är det lika bra att ta för obegränsad effekt. Det gör att man kan välja PRECIS vilken hoj som helst när man köper.
Dumsnåla inte. Tänk på att när du har ditt kort så ska du kunna behärska alla hojjar:)

Calles
2008-04-04, 11:15
Det är ingen som helst skillnad på att ta mellan eller tungt mc körkort. Förutom att hojen du kör upp med måste ha minst 700cc och över 25kw.

Om du gillar monster så skulle jag sikta in mig på en lite äldre Ducati Monster 900, kostade mellan 30-40k sist jag kollade.

När du väl har tagit kort för tung mc kan du ju köra vilken hoj du vill.

De enda skillnaderna vid uppkörningen/manöverprovet kan vara en liten skillnad i vikt och skillnad i effekt. Men effekten styr du ju med högerhanden så det ska inte vara något problem.

Mehdi
2008-04-04, 18:04
Det är rätt spännande hur uppfattningen ändras radikalt när man är såpass okunnig inom området. För närvarande har jag börjat snegla lite på GSX 750 streetfighter-modell.

Bl.a dessa:

http://www.blocket.se/vi/15254870.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15240987.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15726403.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15775995.htm?ca=14_s

Mehdi
2008-04-22, 20:42
Några åsikter om Suzukis 600 bandit? Tänkte eventuellt åka ner och kika på denna http://www.blocket.se/vi/15963445.htm?ca=14_s

Halldin
2008-04-22, 21:02
Jag är lite busig och slänger in en fråga om skyddskläder:

Vad ska man ha? Är det hopplöst jobbigt med läder så man bör ta gore-tex/cordura? Enbart ryggskydd eller en heltäckande skyddsväst?

rikke_B
2008-04-22, 23:21
Beror på vad man har för hoj. Men skinnställ ser konstigt ut till en vanlig kåplös tycker jag.

Det viktigaste är att ryggskyddet är bra, oavsett om du bara köper ett sånt, eller en hel väst. Har du väst slipper du det möjliga problemet, att skyddet åker upp.

Tror inte generellt att västens skydd för armbågar och axlar är så mycket bättre än de som finns i jackan.

Halldin
2008-04-23, 06:41
Hm jo det är sant. Glidare hade jag tänkt mig. Det är ju mest true med läder då, men det verkar drygt som fan att hålla iordning om det regnar osv. :/

Mehdi
2008-04-27, 20:10
Vill bara dela med mig av dagens köp. Det blev en suzuki 600 av äldre årsmodell, men fyfan vad läcker den är och satan vad den går :devil:
Bådar inte gott när man tröck upp aset till 120 efter några minuters "övningkörning".

Halldin
2008-04-27, 20:31
Vill bara dela med mig av dagens köp. Det blev en suzuki 600 av äldre årsmodell, men fyfan vad läcker den är och satan vad den går :devil:
Bådar inte gott när man tröck upp aset till 120 efter några minuters "övningkörning".
Du har alltså köpt en hoj utan att ha körkort? Hur löste det sig med försäkring osv?

kohai
2008-04-27, 20:47
-skulle rekommendera något sådant här. Räcker till att köra upp för tung oxå!
http://www.blocket.se/vi/16104539.htm?ca=14_s

Mehdi
2008-04-27, 21:30
Du har alltså köpt en hoj utan att ha körkort? Hur löste det sig med försäkring osv?

Ja? Precis som alla andra nissar gör med träning, käkar roids innan dom köper träningskort.
Grejen är att både jag och sambon ska ta kortet och vi har möjlighet att träna privat så det blir billigare att köpa hoj och träna på den än tvärtom. Jag ska ringa och fixa med försäkringen imorgon. Uppskrivning på torsdag btw, har inte skaffat böckerna ännu. Förhoppningvis går det ändå.

Arnesson
2008-04-27, 21:35
Jag är lite busig och slänger in en fråga om skyddskläder:

Vad ska man ha? Är det hopplöst jobbigt med läder så man bör ta gore-tex/cordura? Enbart ryggskydd eller en heltäckande skyddsväst?

Jag ser ingen mening med att köra med annat än skinn. Man är tillräckligt oskyddad på en mc, så att inte köra skinn är i mina ögon endast dumt.

"Jag skulle bara till affären...." är det många som har sakt och ångrat sig när olyckan har varit framme.

Utrustning är billigt i tyskland, t ex www.fc-moto.de (testa i butik i sverige och beställ sedan billigt)

Halldin
2008-04-28, 15:47
Jag ser ingen mening med att köra med annat än skinn. Man är tillräckligt oskyddad på en mc, så att inte köra skinn är i mina ögon endast dumt.

"Jag skulle bara till affären...." är det många som har sakt och ångrat sig när olyckan har varit framme.

Utrustning är billigt i tyskland, t ex www.fc-moto.de (testa i butik i sverige och beställ sedan billigt)
Det är alltså en större skillnad mellan gore-tex med vadderingar och annat, och skinn? Hur funkar det med rengöring osv., drygt?

Mourten
2008-04-28, 16:58
nu har disskusionen mest rört cyklarna men rent teoretiskt va kostar kortet om man måste ta allt hos körlärare och har ett B kort sen 2 år samt kört en del moppe när man va yngre ?
Nån som kan gissa lektioner som kan behövas samt hur svårt är teorin/mkt skillnad mot B kort ?

Halldin
2008-04-28, 17:06
nu har disskusionen mest rört cyklarna men rent teoretiskt va kostar kortet om man måste ta allt hos körlärare och har ett B kort sen 2 år samt kört en del moppe när man va yngre ?
Nån som kan gissa lektioner som kan behövas samt hur svårt är teorin/mkt skillnad mot B kort ?
Svårt att komma under 20 lektioner oavsett tidigare vana säger min trafikskolelärare, men kan du köra mycket privat borde det väl gå att komma undan med det eller mindre.

Du kan nog räkna med uppemot 30 lektioner (d.v.s 15 dubbla), och priset då beror på var du bor. Billigaste stället där jag bor tar 5150kr för 10 lektioner (5 dubbla). För 30 lektioner skulle det alltså bli 15450kr, plus inskrivningsavgiften som brukar vara nånstans 1500-2000kr, plus uppskrivning 220kr, plus vad nu uppkörningen kostar. Det landar alltså på nästan 20000kr om du inte kan köra mycket privat eller är en naturbegåvning eller helt enkelt försöker som privatist.

Teorin innehöll en del MC-frågor men jag skulle inte påstå att det är svårare eller nån jättestor skillnad mot B-teorin.

Arnesson
2008-04-28, 19:18
Det är alltså en större skillnad mellan gore-tex med vadderingar och annat, och skinn? Hur funkar det med rengöring osv., drygt?

Ja, skinn sitter tight, det gör inte gore tex. Skinn håller bättre när du glider på det etc.

Har du inte reggat dig på sporthoj.com kan det vara dags, fär finner du all tänkbar information :thumbup:

Arnesson
2008-04-28, 19:19
nu har disskusionen mest rört cyklarna men rent teoretiskt va kostar kortet om man måste ta allt hos körlärare och har ett B kort sen 2 år samt kört en del moppe när man va yngre ?
Nån som kan gissa lektioner som kan behövas samt hur svårt är teorin/mkt skillnad mot B kort ?

Mitt kort kosta runt 12, ingen privatkörning alls. Kan säkert komma ner billigare om man är duktig.

Honn
2008-04-28, 19:42
Ja, skinn sitter tight, det gör inte gore tex. Skinn håller bättre när du glider på det etc.
Jag röstar också på skinn. Jag har inte testat att glida på gore-tex, men skinnstället gjorde i alla fall sitt jobb bra. De ser iofs inte nya ut, men det syns inte att de haft markkontakt.

Mourten: Jag körde inte en meter privat och betalade strax över 13K inklusive alla avgifter.