handdator

Visa fullständig version : Frysta laxbitar


nionittisexan
2008-03-26, 21:04
Har börjat äta lite mer fisk emellanåt , skulle köpa såna där frysta laxbitar det skiljer rätt mycke i pris på dem ( var på prisextra dom hade 2 sorter ) findus och nå lobster chumlaxfile findusen kosta 79:- pkt medan den andra kosta straxunder 40:- alltså halva priset hur mycke kan det skilja på dessa ? laxfile som laxfile tycker jag? eller har jag fel , det jag kunde se på oinnehållsförteckning som skiljer är att findus har specat omega-3 fettet i sin o det hade inte den andra utan bara skrivit fett.. vilka brukar ni köpa ?

Scratch89
2008-03-26, 21:13
Det är inte skillnad på storlek på paketen? Du ska alltid titta vad det kostar per kilogram, och inte per förpackning.
Jag köpte mina laxfiléer på Willys när det var kampanj. Laxfilé med 4% fett och 22 gram protein för runt 50 kr/kg. Tillsammans med lite mos, citron, morötter och broccoli blir det så optimalt att jag blir lite svettig i handflatorna! :D

Eddie Vedder
2008-03-26, 21:19
Oftast är vildlax magrare än odlad lax. Problemet är dock att du inte med säkerhet kan ha koll på fettkvalitén hos den odlade laxen (något du kan vara säker på hos vildlaxen), den beror helt på vad odlarna valt att mata sin fisk med.

Fiskfoder lär ge gynnsam fettsammansättning, kraftfoder baserat på t.ex. majs kommer vara desto sämre. Så även om jag tror att fodret oftast väljs för att ge liknande fettsammansättning som den vilda kan man ju inte vara helt säker.

Vildlaxens fetthalt varierar ju dessutom under året förstås, likt all fet fisk.

Cohen
2008-03-26, 22:12
Lax är inte allltid lax. Ibland säljs chumlax under flask flagg som "lax". Riktig lax (Salamo salar) och chumlax är olika fiskarter. Den senare fångas oftast vilt i Stilla havet och är magrare och billigare.

Varierar själv mellan sorterna. Chumlaxen är billigare, laxen är godare. Chumlaxen är magrare (bra vid deff).

Sparrisen
2008-03-26, 23:29
Findus frysta är annars ett bra val! :thumbup:

Antingen steker du dem (de skinnfria) i stekpannan med salt och peppar, eller så köper du med skinn och lägger dem i en form på en "bädd" av grovsalt (skinnet neråt såklart) och slänger in i ugnen. Kanongott!

Ronja
2008-03-30, 10:15
Hur är det egentligen med fetthalten i lax alltså skillnaden tex om man köper findus eller tex Rasco, det står olika näringsvärden på dem(13g fett i findus o 9.9g i rasco) ger de olika foder eller vad beror det på? Är det egentligen nån skillnad eller har de bara gjort sina näringsberäkningar på olika tid av året?

WHITEFOLKS
2008-03-30, 10:20
Du skulle ju kunna läsa Eddie Vedders post i tråden.

egge
2008-03-30, 15:21
Enkelt tillagningstips: Pensla på sötsur sås (asiens ketchup eller vad det nu brukar stå på flaskan) och skicka in det i ugnen på ca 220 i en halvtimme (tid beror givetvis på storlek). Ät med ris och sötsur sås. Enkelt men ack så gott. Lax är fan den godaste råvaran.

//Legitimerad Laxälskare (LL)