handdator

Visa fullständig version : Tre frågor om kasein


Rhino
2008-03-26, 20:49
Här kommer några kaseinfrågor så här på kvällen:

1. Har det någon praktisk betydelse vilken tid man tar en kaseindrink? T.ex. dricka den vid 21, och gå och lägga sig först vid 23.30.

2. Är det något fel att blanda kasein med vassle om man känner för att få in lite mer vassleprotein sent på kvällen också? Dvs blir det något problem med att blanda det långsamma proteinet med det snabba?

3. Eventuell överkurs och bara en intressefråga. Jag har förstått att mjölkprotein består till större del av kasein, ändå är detta betydligt dyrare än vassle (i alla fall som kosttillskott.) Någon som vet varför det förhåller sig så?

Eddie Vedder
2008-03-26, 20:53
Jag satsar stenhårt och vågar mig på överkursfrågan!:D


Min gissning är att det har med användningsområden inom livsmedelsindustrin. Vasslen separeras ju vid tillverkning av ost och ostprodukter. Kaseinet används alltså i betydligt större utsträckning till annat.

Det enda vi använder vasslen till när den separerats är mesost och messmör vad jag vet. Så det blir troligtvis mycket mer vassle över från livsmedelsindustrin än vad det blir kasein över.

På fråga 2 säger jag nej. Inga problem alls.:) Finns ju flera proteinpulver som innehåller en blandning, Protec t.ex. Samt att det de facto är en blandning av båda i mjölken som sådan, vilket du själv nämner.

plexmar
2008-03-26, 20:56
Någon hann före :P

Rhino
2008-03-26, 21:01
Jag satsar stenhårt och vågar mig på överkursfrågan! :D

Friskt vågat, hälften vunnet! :) Tack för svaren Eddie! Det låter väl troligt att det ligger till så.

Har du förresten koll på fråga 1? Jag misstänker att det ej spelar roll, men vill bara få lite koll.

Eddie Vedder
2008-03-26, 21:04
Har du förresten koll på fråga 1? Jag misstänker att det ej spelar roll, men vill bara få lite koll.

Om vi utgår från att kaseinet absorberas med en given hastighet om x antal gram per timme så kommer ju sannolikt aminosyretillförseln "ta slut" tidigare om drinken intas tidigare (helt logiskt). Å andra sidan påbörjas den ju också tidigare i förhållande till din middag t.ex. (d.v.s. kortare tids fasta från middag till proteindrink under kvällen). Två olika sätt att se på det, båda lika oväsentliga i praktiken.:D

King Grub
2008-03-26, 21:05
1. Beror på födointaget i övrigt.

2. En kombination av vassle och kasein ger den bästa proteinbalansen.

3. Vassle är en biprodukt vid osttillverkning.