handdator

Visa fullständig version : Kort fråga angående fett%


Nano-Sekund
2008-03-26, 20:31
Skulle vara intressant att veta hur mycket en normal (Svensson) Bodybuilder pendlar i fett% mellan bulk och deff? Jag förstår ju givetvis att dessa värden är individuella, men på ett ungefär?

Finns det nån bra riktlinje, tumregel att hålla om man vill ligga på överskott, men inte dra på sig onödigt fett! Givetvis förstår jag att överskott på protein och kolhydater kan lagras som fett vid överskott, men hur många G fett bör jag käka för att inte överäta med fett?

Vikt 85 Kg.

//Mvh

Eddie Vedder
2008-03-26, 20:43
Uppenbarligen är du ju medveten om att det totala energiöverskottet är vad som avgör fettökningarna. Således behöver du inte oroa dig över gram fett hit och dit.

"Klassiska" siffror att förhålla sig till som idrottare brukar ju annars anses vara 1.5-2g protein/kg kroppsvikt, 0.5-1g fett/kg kroppsvikt för att sedan låta resten ev energiintaget utgöras av kolhydrater. Men inga siffror är någonsin huggna i sten, vill du överstiga 2g protein/kg kroppsvikt är ju det inte fel förstås. Det är snarare svårt att INTE göra det med en normal blandkost dom täcker/överstiger energibehovet.

Se till att låta ditt fettintag vara varierat, fet fisk, ägg, smör, rapsolja och goda såser med rapsolja som bas (typ majonnäs, aioli, räksallad etc.), mejeriprodukter med hög fetthalt (smör, ost, grädde, créme fraiche m.m.), olivolja, nötter och frön ja det finns massor.:thumbup:

Scratch89
2008-03-26, 21:00
Jag måste tillägga att jag anser att 2 gram protein per kg kroppsvikt är onödigt höga siffror, särskilt vid energiöverskott. Nu det senaste har jag legat runt 1,3-1,5 och jag har inte märkt några negativa effekter, snarare tvärtom. Mer kolhydrat ger hårdare träning, vilket indirekt motverkar muskelförlust, om det nu är det man är rädd för.

Nano-Sekund
2008-03-26, 22:23
Ok tackar för svaret!

Var ju även intresserad av vad en seriös byggare i Sverige pendlar mellan för kroppsfett%? Iochmed att vissa tävlar mer eller mindre så förstår jag att det är väldigt individuellt...men på ett ungefär?

Durre
2008-03-27, 00:02
Jag måste tillägga att jag anser att 2 gram protein per kg kroppsvikt är onödigt höga siffror, särskilt vid energiöverskott. Nu det senaste har jag legat runt 1,3-1,5 och jag har inte märkt några negativa effekter, snarare tvärtom. Mer kolhydrat ger hårdare träning, vilket indirekt motverkar muskelförlust, om det nu är det man är rädd för.

+1 Blir piggare men har återvänt till 2g+/kg, vet inte om det gör någon skillnad men hoppas på placebo :)

Bigglet
2008-03-27, 00:30
De flesta Bodybuilders går runt med ett BF på omkring 3%.

Scratch89
2008-03-27, 00:52
+1 Blir piggare men har återvänt till 2g+/kg, vet inte om det gör någon skillnad men hoppas på placebo :)
Det känns troligen bättre i psyket, men jag bryr mig inte så mycket. :)

De flesta Bodybuilders går runt med ett BF på omkring 3%.

Eh?

Bigglet
2008-03-27, 01:41
Eh?

Vadå?:)

Scratch89
2008-03-27, 07:44
Vadå?:)
Du sa att byggare gick omkring med 3% bf. Jag sa "Eh?" för att jag undrar var du fått det ifrån, då jag högst betvivlar det.

loztdignity
2008-03-27, 11:35
3% låter ju VÄLDIGT troligt

King Grub
2008-03-27, 11:47
3% är svårt att komma ner på. Definitivt inget som majoriteten går omkring med året runt. Lägsta nivåer som en man kan ligga på konstant utan hälsoproblem ligger på 4-6%.

Sniggel
2008-03-27, 12:49
runt 6% på tävlingsdagen skulle jag tro. Sedan upp till 15% kanske t om 20% (tror inte det är så vanligt dock) vid bulk beroende på vad de har för inställning till hur "feta" de får bli.

Nano-Sekund
2008-03-27, 15:36
Okej! tyckte också att 3% verkade onaturligt lågt. Tack för svaret!

/Mvh

Jesüs
2008-03-27, 18:26
De angivna fettprocenttalen gäller, antar jag, inte för damer. Vilka är isf. motsvarande nivåer? När inträder hälsoriskerna, och - för att semikapa tråden - spelar fettdistributionen någon roll för vid vilket procenttal hälsoriskerna blir påtagliga?

Bigglet
2008-03-27, 22:24
Jag vet detta ni skriver, men tror det var mer det TS undra över så därför jag skrev, för att skapa reaktioner så han får svar;)

King Grub
2008-03-27, 22:30
Vilka är isf. motsvarande nivåer?

Runt 12%. Idrottskvinnor ligger ofta lägre utan speciella negativa konsekvenser.

American Council on Fitness har satt sina lägsta värden för essentiella mängder kroppsfett till 2-4% för män och 10-12% för kvinnor.

Jakobbus
2008-03-27, 22:48
Jag vet detta ni skriver, men tror det var mer det TS undra över så därför jag skrev, för att skapa reaktioner så han får svar;)
Kan nog vara det sämsta man kan göra här på kollo. Sprida felaktig och vilseledande information alltså.
Det tar typ två sekunder och sen kommer GymTT eller vad dom heter nuförtiden och sprider den infon vidare med argumenten: "Jo så är det! Jag har nämligen läst det här på brädan!! FATTAR NI INTE DET ÄR NI FAN HELT DUMMA I HUVUDET ELLER BARA TJOCKA!!!11!"

Gyn
2008-03-27, 23:00
Kan nog vara det sämsta man kan göra här på kollo. Sprida felaktig och vilseledande information alltså.
Det tar typ två sekunder och sen kommer GymTT eller vad dom heter nuförtiden och sprider den infon vidare med argumenten: "Jo så är det! Jag har nämligen läst det här på brädan!! FATTAR NI INTE DET ÄR NI FAN HELT DUMMA I HUVUDET ELLER BARA TJOCKA!!!11!"
WORD

Bigglet
2008-03-27, 23:34
Kan nog vara det sämsta man kan göra här på kollo. Sprida felaktig och vilseledande information alltså.
Det tar typ två sekunder och sen kommer GymTT eller vad dom heter nuförtiden och sprider den infon vidare med argumenten: "Jo så är det! Jag har nämligen läst det här på brädan!! FATTAR NI INTE DET ÄR NI FAN HELT DUMMA I HUVUDET ELLER BARA TJOCKA!!!11!"

Dum är jag inte, bara tjock. Känns det bra nu när du har fått trycka ner mig och få mig må dåligt?

Jakobbus
2008-03-28, 04:40
Dum är jag inte, bara tjock. Känns det bra nu när du har fått trycka ner mig och få mig må dåligt?
Det jag skrev med versaler, om "dumma" och "tjocka" var inte riktat till dig, det handlade om en gammal kolozzeum klassiker där en kille flippade ur totalt om bioimpedans-mätning... Var bara menat som humor :)

Sorry om du tog illa upp...

goggen
2008-03-28, 15:01
hva er idealistisk fettprosent for en mann på 40 som trener styrke og kondisjon 4 ganger i uken

Jesüs
2008-03-29, 09:25
hva er idealistisk fettprosent for en mann på 40 som trener styrke og kondisjon 4 ganger i uken

Det måste väl bero på hur man värderar: är det ur hälso-, utseende- eller någon annan synpunkt du ställer frågan?

Det verkar, om jag förstått saken rätt, finnas en del hälsofördelar med en låg fettprocent, även om man bara ser mellan hälsorisksgränserna: hellre 10% än 20% alltså. Så, gissningsvis, är den idealiska fettprocenten den som ligger precis över den för låga, vilken är 4-6% enligt Grubs inlägg ovan.

Med tanke på att du konditionstränar skulle jag dock säga att en högre fettprocent kan medföra vissa fördelar, men detta hänger samman med hur och vad du tränar och vilka mål du har.

Hoppas jag har fel för då rättar någon mer kunnig mig omedelbart! :)