handdator

Visa fullständig version : Lår aduktor?


Lellan
2003-05-22, 08:02
När jag tränar i en sån där gynstolsliknande sak där man pressar ihop knäna får jag ont i knäna, vad gör jag för fel?

Brukar köra den ibland bara, men får alltid så konstigt ont.. har för mig att den ska vara bra för att stabilisera knän - så det kanske inte är ont "av ondo" och det går ju över - men det känns konstigt när man går efteråt..:confused: knastrar lite å så. :confused:

AnderssoN
2003-05-22, 10:08
Kör du tungt? Kör du ryckigt? Gör det ont genom hela rörelsen eller bara i ett visst läge?

Jag skulle inte köra en övning som jag får ont i knäna av, även om det bara är tillfällig smärta.

puppas
2003-05-22, 11:08
Vi gjorde ett riktigt tungt set med en sån maskin en gång, jag hade träningsvärk i över en vecka...Och det var rejäl värk också, har aldrig känt sån smärta igen...Kunde inte gå :cryout:


Om någon ville veta alltså :em:

Arne Persson
2003-05-22, 12:43
Ge fan i sådana tramsmaskiner och kör istället tex djupa knäböj och benpress med bred fotställning. I och med att det sker då sker även en adduktionsrörelse i höften så kommer adduktorerna att kraftigt aktiveras och rörelserna är dessutom mer funktionella.

AnderssoN
2003-05-22, 12:44
Originally posted by Arne Persson
Ge fan i sådana tramsmaskiner och kör istället tex djupa knäböj och benpress med bred fotställning.
...

:thumbup:

Muscles
2003-05-22, 13:32
Precis vad jag gor. Vanliga knaboj, ganska djupt, med fotterna ganska brett ut. Nar jag kor benpress sa blir det mer variation med hur jag satter fotterna.

Varm alltid upp knana med leg extensions eller likande sa borde du vara ok. At lite olja ocksa (fisk olja eller liknande) sa hjalper det leder och sant!! och stretcha ocksa!!

Hoppas det reder ut sig!!!

Lellan
2003-05-22, 20:15
*antecknar* " Ge fan i tramsmaskiner.." ;)

Ok, ok.. den där knäböj ska jag ge mig sjutton på att klara - tar lite tid bara! :em:

Benpress brukar jag köra ganska brett och högt upp för då tar det där jag vill, skadar ju inte att variera fotställningen lite mer dessutom.

Jag brukar köra tramsmaskinen väldigt lätt i början, sedan lite tyngre men väldigt sakta på negativa + att jag håller lite statiskt när det är som tyngst (kanske är det som är felet) - och det smärtar inte under tiden utan det är när jag ska ställa mig efteråt som det känns helknasigt och knastrar i knäna som om det vridits snett på något sätt. Brukar kännas lite ont i början men nån timme senare känns det mest skumt.

Åse Columbus
2003-05-23, 13:10
Originally posted by Lellan
*antecknar* " Ge fan i tramsmaskiner.." ;)


Jag brukar köra tramsmaskinen väldigt lätt i början, sedan lite tyngre men väldigt sakta på negativa + att jag håller lite statiskt när det är som tyngst (kanske är det som är felet) - och det smärtar inte under tiden utan det är när jag ska ställa mig efteråt som det känns helknasigt och knastrar i knäna som om det vridits snett på något sätt. Brukar kännas lite ont i början men nån timme senare känns det mest skumt.

När vi lägger upp rehab-övningar för såna som har knäproblem så är tramsmaskiner HELT bannlysta....gör saker värre!!!!!!

åse

Lellan
2003-05-23, 21:55
Originally posted by Åse Columbus


När vi lägger upp rehab-övningar för såna som har knäproblem så är tramsmaskiner HELT bannlysta....gör saker värre!!!!!!

åse

Tramsmaskinen är struken!:thumbup: Jag tränade ändå den pga dåligt samvete (använde samma mantra som när jag kör bröst, det var nåt Linn skrev i stil med att "tränar man inte det man vet att man borde så kommer man inte framåt" - inte alls ordagrant men typ så). Jag trodde knäna "behövde" den eftersom den kändes så mkt. (och nu får ni gärna säga att man inte behöver bröstmuskler heller så stryker jag de övningarna... ;)).

När vi ändå pratar tramsmaskiner: Lårabduktorn då? Jag är lite knasig, för jag vill ha stoor rumpa och jag tyckte den gjorde övre delen av rumpan (typ höfthöjden bak) större - så jag fick lite "äppligare" rumpa (är utmärkt på att beskriva..:rolleyes: ). Gillar den alltså - den är skön och jag varierar lite mellan den och rumpdrag i trissa.. utfall tycker jag tar lite längre "ner" och mitt på rumpan liksom.

Är alla tramsmaskiner av ondo tills jag fått kläm på böjen? (för det är målet, har övat framför spegeln typ varje kväll nu!)

Alcazara
2003-05-24, 08:37
Originally posted by Lellan
När jag tränar i en sån där gynstolsliknande sak där man pressar ihop knäna får jag ont i knäna, vad gör jag för fel?

Brukar köra den ibland bara, men får alltid så konstigt ont.. har för mig att den ska vara bra för att stabilisera knän - så det kanske inte är ont "av ondo" och det går ju över - men det känns konstigt när man går efteråt..:confused: knastrar lite å så. :confused:

___________
Jag fick oxå ont i båda knäna efter jag kört i den tramsmaskinen, så jag var tvungen att lägga av efter 2 set..Men då jag bytte gym var "tramsmaskinen" annorlunda utformad..och nu går det hur bra som helst!!! Så det är nog själva konstruktionen det beror på, d v s om de "klossar" man pressar in sitter FÖR långt ner, så blir det FÖR stor belastning på knäna. Det är min förklaring iallafall, så mitt råd blir SKIT I DEN (tat ej bokstavligt :D) eller BYT GYM!!!!