handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig dra ut tummen...


rippel
2008-03-26, 15:52
Asså, jag väger 115kg och har varit ganska överviktig hela livet. Men jag vill ha ett slut på det. Jag har förr i åren styrketränat en del så den biten borde inte vara några problem. vilken sorts mat jag kan/ska äta bör heller inte vara några problem. Saken är den att jag aldrig kommer till skott, Jobbar från 7,30 - 16,00 varje dag med lite flexramar. när jag kommer hem e jag så trött att jag inte orkar med något mer än o vila 1-2 timmar. Sen e jag fett beroende av world of warcraft. har tänk sluta vid många tillfällen men det är kamraterna i spelet som håller mig kvar. Hur ska jag göra för o få upp motivationen? En PT hade varit super, men det har jag inte råd med :(.

Behöver hjälp
/Rippel

Mental
2008-03-26, 16:02
Ait, steg ett, sängen vid 22, oavsett om du somnar eller inte, samt tvinga dig till aktivitet efter jobbet. Sitt inte framflör dator eller tv timmarna innan du ska sova, då är du bara uppskruvad.

Får du ordning på sömnen kommer tröttheten ge med sig, och du kan börja aktivera dig, träna.

Och sabba inte sömnen med att sova till 13 på lördag och söndag och sedan vara astrött på måndagen.

WOW går bra, använd barnsäkerhetsspärren och sätt WOW tider du får spela. Säg att du har WOW tid mellan 19 och 20:30, ställ då in WOW kontot att inte låta dig spela på andra tider. Sen kan du spela mycket mer på helgen.

lectris
2008-03-26, 16:20
vad jobbar du med?

tid finns alltid, det gäller bara att göra upp prioriteringar om hur man använder den. Jag tar med mig gymkläderna till jobbet och åker direkt, annars blir det lätt att man växer fast i soffan när man väl hamnat i den där hemma. Du behöver ju inte börja med att träna femtioelva gånger i veckan, men avsätt tex måndag, onsdag och fredag till att träna en timme :) sen när det fungerar så är det bara att lägga på ytterligare pass.

För att hitta motivationen så är en målbild bra att ha. Tänk inte "oh shit jag måste fanemej gå ner 20 kilo" utan dela upp det i etapper, om kanske 5 kilo i taget. Sätt ett datum inom rimliga ramar, tex 7 veckor att gå ner 5 kilo så har du lite rum att spela på.

Ang wow så vet jag inte riktigt.. :D har en polare som var beroende av wow och det gick så långt att han drog ur telefonsladden, sjukskrev sig från jobbet i en vecka och bara satt och spelade i princip, utan kontakt med omvärlden. Hans mamma knackade på dörren gråtandes och trodde att han hade gått och dött eller något :D (på riktigt). han förstörde sina cd-skivor eller vad det nu är man har och är nu fri från beroendet ;) så du är åtminstonne inte ensam och det finns hopp!

Jacksatan
2008-03-26, 16:21
Jag tycker det är oehört svårt att ge sig iväg o träna när man kommit hem från jobbet och hunnit lata sig 1-2 timmar. Det bästa är egentligen att antingen dra direkt från jobbet till gymmet och sen ha kvällen ledig, alternativt bara dra i sig lite mat, kaffe och byta kläder när man kommit hem och sen dra. Hinner man sätta sig i soffan och varva ner brukar det vara väldigt jobbigt att komma iväg.

Schrodz
2008-03-26, 16:36
Som många andra säger, så är det enklast att ta med grejjer, och verkligen gå iväg till gymmet direkt efter jobbet! Eller om du orkar, före jobbet,men det första är att rekomendera ^^
Sen även att komma i säng tidigt, så du orkar med nästa dag! :)

spela kan du göra om du har en dag ledigt eller på helgerna.. Börja smått att sluta, spela bara på helger, säg till dina polare där att du bara kommer kunna vara inne på helgerna.. Så tillslut kommer du slippa känna att du måste spela! :D

JohnRick
2008-03-26, 17:18
Det är som att sluta röka, fast tvärtom....typ.
Första tiden är alltid värst om man ser det ur makroperspektiv. När man väl fått in rutinerna och hållit på ett tag kan man inte vara utan träningen. Gör det till en lika viktig vana som tandborstning. Fast mycket mycket hårdare.

rippel
2008-03-26, 17:31
tack, superbra tips. nu hoppas jag att kommer iväg :D ska tänka på alla kommentarer så ska det säkert gå vägen

bugulu
2008-03-26, 17:43
Asså, jag väger 115kg och har varit ganska överviktig hela livet. Men jag vill ha ett slut på det. Jag har förr i åren styrketränat en del så den biten borde inte vara några problem. vilken sorts mat jag kan/ska äta bör heller inte vara några problem. Saken är den att jag aldrig kommer till skott, Jobbar från 7,30 - 16,00 varje dag med lite flexramar. när jag kommer hem e jag så trött att jag inte orkar med något mer än o vila 1-2 timmar. Sen e jag fett beroende av world of warcraft. har tänk sluta vid många tillfällen men det är kamraterna i spelet som håller mig kvar. Hur ska jag göra för o få upp motivationen? En PT hade varit super, men det har jag inte råd med :(.

Behöver hjälp
/Rippel

Jag antar gällande WoW att du har ett guild och raidar konstant? För det brukar vara det som är haken också, och mitt råd till dig är att lämna gillet för att spela mindre och mindre tills du känner att du inte behöver spela WoW överhuvudtaget. Att spela wow också typ 1 timme eller någon gång under helgen är inte riktigt värt det då det kostar en hel del också så du kan ju begränsa dig med att tänka: Det här kortet (om du köper kort) är det sista jag kommer köpa sen håller du dig undan från det.

Gällande att du blir trött efter jobbet, tröttnaden man känner är oftast psykisk tröttnad (fast självklart inte om du jobbar genom att lyfta tunga grejer etc) och känner du att gymmet är roligt så kommer den "tröttnaden" försvinna helt enkelt. Att ta med sig grejerna och kila direkt till jbobet funka också och jag antar att om du köper någon slags dricka som piggar upp dig så är det väl ett plus.

Lycka till

bugulu
2008-03-26, 17:45
Om du har någon att gymma med hjälper rejält också då det blir oftast mycket roligare och något du kan se fram emot efter jobbet (eller dagdrömma under jobbet bort till gymmet)

terax
2008-03-26, 18:13
Som föregående talare sade, försök få med dig en kompis :) Underlättare mycket då blir man också lite på pushad om kompisen är en som tränar mycket!
Lycka till

Rellik_1
2008-03-26, 19:40
Mitt tips är: Morgonträning!! Gör klart allt kvällen innan så när klockan ringer typ 05:30 så är det bara den packade ryggsäcken och kläderna som du lagt fram som gäller, det är lättare att fokusera då. Det svåraste är att sätta fötterna i golvet, sen går det av sig själv =)
Är du ingen morgonmänniska tycker jag som tidigare inlägg, prova träna lunch eller direkt efter jobbet. Att komma hem, sätta sig i soffan och sedan iväg igen är väldigt svårt för mig iallafall...

Träna kontra Wow... Tänk efter; vad vill jag vara bra på? ett spel som överhuvudtaget inte fyller någon funktion eller att kunna träna och underhålla din kropp som du kommer leva med resten av ditt liv.