handdator

Visa fullständig version : Testosteron höjande örter.


malleman
2008-03-26, 13:43
Hej!

Nån som har erfarhenhet/kunskap om örterna saw palmetto(sågpalm, dvärgpalm) och urtica dioica(Brännässle rot).

Har dom de testosteronhöjande effekter de påstas ha? Saw palmetto ska förhindra testosteron att brytas ner till dihydrotestosteron, vilket är en hormon som b.l.a ger upphov till den vanligaste formen utav tunnhårighet/skallighet.

Medans Urtica dioica påstås förhindra testosteron att brytas ner till estrogen. Vilket borde va av intresse för alla styrketränanade män som värnar om en manlig fysik.

Tydligen ska dessa två örter tillsammans vara väldigt effektiva?

Är det värt att lägga ut pengar på dem? Dom effekterna jag är ute efter är förhindring av håravfall samt ökning av testosteron i förhållande till östrogen.


All erfarenhet samt relevanta studier är välkommet/ Tack på förhand!

Pepz
2008-03-26, 13:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=392388&postcount=4

Sverker
2008-03-26, 18:19
Medans Urtica dioica påstås förhindra testosteron att brytas ner till estrogen. Vilket borde va av intresse för alla styrketränanade män som värnar om en manlig fysik.


All erfarenhet samt relevanta studier är välkommet/ Tack på förhand!


Aromatasinhibitorer/aromatashämmare, se S 4
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_48/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
är dopningsklassade så vill man vara med i idrottsfamniljen så ska man låta blir det.

C.E.J.
2008-03-26, 20:57
Aromatasinhibitorer/aromatashämmare, se S 4
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_48/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
är dopningsklassade så vill man vara med i idrottsfamniljen så ska man låta blir det.

Va, även sånt som finns i mat? (ahem, ja "mat") Finns väl i vin/vindruvor också.

Tolkia
2008-03-26, 22:21
Va, även sånt som finns i mat? (ahem, ja "mat") Finns väl i vin/vindruvor också.
Intaget i sådana mängder och/eller beredningar som behövs för att få medicinsk effekt lär det vara det. Förmodligen lär testerna dessutom inte vara så specifika att de kan skilja på aromatashämmare A från nässla och aromatashämmare A framställd på labb.

Till trådskaparen: Nej, jag tror inte att det är värt pengarna. Dessutom har ju aromatashämmare andra effekter än bara att minska håravfall på skulten (vilket jag är tveksam till att det gör, då åldersrelaterat håravfall väl inte är så där alldeles omedelbart kopplat till testosteronbrist), om det nu skulle fungera.

C.E.J.
2008-03-27, 02:16
Intaget i sådana mängder och/eller beredningar som behövs för att få medicinsk effekt lär det vara det. Förmodligen lär testerna dessutom inte vara så specifika att de kan skilja på aromatashämmare A från nässla och aromatashämmare A framställd på labb.

Fast det är ju inte som klass man testar för AI även om hela klassen är förbjuden, man testar efter specifika. Finns väl inga gränsnivåer för den klassen heller, varför extremt höga nivåer av typ procyanidin B som inte skulle kunna uppnås genom normal druvkonsumtion inte skulle kunna bli detected.


Till trådskaparen: Nej, jag tror inte att det är värt pengarna. Dessutom har ju aromatashämmare andra effekter än bara att minska håravfall på skulten (vilket jag är tveksam till att det gör, då åldersrelaterat håravfall väl inte är så där alldeles omedelbart kopplat till testosteronbrist), om det nu skulle fungera.

Heh tja AI har ju inte den effekten. Har för mig att det finns 5-alfa-reduktashämmare i urtica dioica också, måste varit det han syftade på. Och så saw palmetto då, som kanske har samma effekt som 5ARI.