handdator

Visa fullständig version : Ny här - önskar kommentarer...


Ugly Joe
2008-03-26, 08:45
Hallå.
Är ny här - och ny på gymmet. Har tränat på gym tidigare, men det var länge sedan. Har dock fortfarande hyfsad form (tack vare annan träning).
Lider just nu av lunginflammation, men har beslutat mig för att träna två gånger i veckan när jag frisknat till.
Jag har ofta gästat detta forum som "gäst" och läst, men önskar ändå respons. Har inte tänkt ägna mig åt något finlir utan enkelt upplägg med få övningar. Har ganska ont om tid att lägga på träning.
Vad tror ni forumrävar om detta?

Benböj 4X8-12
Marklyft 4X8-12
Bänkpress 4X8-12
Militärpress 4X8-12
Mage

När 12 reps klaras höjs vikten. Två gånger per vecka. Inga problem med sömn, mat eller liknande. Syftet med träningen är att bli mer "fit", gå upp i kvalitetsvikt, må bättre samt att hålla eventuella ålderskrämpor borta. 40 år, 180 cm, 70 kilo.

Mycket tacksam för tankar och kommentarer.

Ugly Joe

raQblad
2008-03-26, 08:55
Hallå.
Är ny här - och ny på gymmet. Har tränat på gym tidigare, men det var länge sedan. Har dock fortfarande hyfsad form (tack vare annan träning).
Lider just nu av lunginflammation, men har beslutat mig för att träna två gånger i veckan när jag frisknat till.
Jag har ofta gästat detta forum som "gäst" och läst, men önskar ändå respons. Har inte tänkt ägna mig åt något finlir utan enkelt upplägg med få övningar. Har ganska ont om tid att lägga på träning.
Vad tror ni forumrävar om detta?

Benböj 4X8-12
Marklyft 4X8-12
Bänkpress 4X8-12
Militärpress 4X8-12
Mage

När 12 reps klaras höjs vikten. Två gånger per vecka. Inga problem med sömn, mat eller liknande. Syftet med träningen är att bli mer "fit", gå upp i kvalitetsvikt, må bättre samt att hålla eventuella ålderskrämpor borta. 40 år, 180 cm, 70 kilo.

Mycket tacksam för tankar och kommentarer.

Ugly JoeJag tycker att det ser bra ut! De flesta som ber om kommentarer undrar om det ska köra 25 eller 22 set för biceps så det här är helt klart way above.

Min enda tanke är att flytta om ordningen lite:
Benböj 4X8-12
Bänkpress 4X8-12
Marklyft 4X8-12
Militärpress 4X8-12
Mage

Så får du vila både benen och axlarna lite mellan övningarna. Jag hade nog tyckt att det varit lättare så. Annars ser det bra ut :)

MTnewbie
2008-03-26, 09:33
Lägg till pullups/chins!

JohnRick
2008-03-26, 09:35
Möjligen också ngn form av vadpressar? Men det är optional.

Brassarn
2008-03-26, 10:36
Tycker du ska lägga till chins eller skivstångsrodd.
Beroende på hur hårt du kör knäböjen och marklyften kanske din nedre rygg är rätt trött, i så fall är chins att föredra.

Lycka till!

pragmatist
2008-03-26, 10:43
Som flera redan föreslagit vore det bra med några dragövningar för ryggen för att balansera pressandet, så du inte får problem med axlarna och hållningen. Helst bör man matcha varje pressövning med en motsvarande dragövning tycker jag. I ditt fall skulle det innebära en horisontell dragövning (t.ex. sittande rodd i kabelmaskin med brett grepp) och en vertikal (latsdrag/chins).

Arf Pingvin
2008-03-26, 11:14
Jag tycker att 12 är för många repetitioner, intervallet 5-8 är trevligare. Speciellt på de första basövningarna böj och mark. Som de andra redan föreslagit en dragövning tillsammans med en pressövning. Du kan ha två pass, ett med bänk och nån form av rodd (antagonister mer eller mindre) och ett med militärpress och latsdrag/chins.

Eller kika här: Pingvinprogrammet (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2658765&postcount=25)

Illustrerade mannen
2008-03-27, 13:59
Lånar tråden lite...

Om man tränar som föreslagits - var bör chins ligga? Om man är klen kanske först?

Huffo the A-LagaRe
2008-03-27, 14:30
Lånar tråden lite...

Om man tränar som föreslagits - var bör chins ligga? Om man är klen kanske först?

Jag är visserligen nybörjare men att lägga chinsen först är nog bra. De flesta kan ta ta i för fullt i marken ändå.