handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring boxning.


Wilden
2008-03-26, 02:37
Hallå, det är så att en vän drog upp en idé om att börja i boxning vilket jag tyckte lät intressant. Det första som kommer upp då är att jag aldrig har utövat någon liknande sport tidigare och är 19 år. Har spelat hockey fram till för något år sedan och har nu tränat på gym i 6 månader så helt ur form är jag inte.

Hur hårt är boxning egentligen undrar jag då? Det ser onekligen riktigt brutalt ut på tv då man ser deltagarna utdela ordentliga proppar på varandra.

Hur ofta brukar man träna och vilken typ utav träning är det då man gör det?

Berätta gärna utav egna erfarenheter, jag läser allt!

Mvh,

Avesta
2008-03-26, 03:04
Hallå, det är så att en vän drog upp en idé om att börja i boxning vilket jag tyckte lät intressant. Det första som kommer upp då är att jag aldrig har utövat någon liknande sport tidigare och är 19 år. Har spelat hockey fram till för något år sedan och har nu tränat på gym i 6 månader så helt ur form är jag inte.

Hur hårt är boxning egentligen undrar jag då? Det ser onekligen riktigt brutalt ut på tv då man ser deltagarna utdela ordentliga proppar på varandra.

Hur ofta brukar man träna och vilken typ utav träning är det då man gör det?

Berätta gärna utav egna erfarenheter, jag läser allt!

Mvh,
Allt beror på klubben, men i vilket fall som helst kommer inte du råka ut för det du ser på tv, man kör inte med fullkontakt utan slår på säck, småsparras och tränar på tekniker/fotarbete. Mycket flås, mycket svett, och en del "lek". Med tiden kommer du vilja gå in lite "hårdare" och då kör du samma träning, fast intensivare och med lite hårdare "markerings-slag" inblandad.

Du tränar beroende på hur ofta klubben har träningstider och hur ofta du själv kan delta. Grupperna brukar även vara indelade i olika nivåer och när du kan grunden är det bara att gå över till högre nivå/grupp.