handdator

Visa fullständig version : Vilken "Del" av magen träffar situps mest på?


jojjep91
2008-03-25, 18:40
Är det dem "nedre" magrutorna elr dem övre?

tp_88
2008-03-25, 18:44
Hela.

Animalistic
2008-03-25, 18:45
finns inte nedre/övre :)

Jacksatan
2008-03-25, 18:57
finns inte nedre/övre :)

jodå, men man kan inte isolera någon av dem med olika övningar.

Arne Persson
2008-03-25, 19:01
Helan och halvan......

Inge Enveten
2008-03-25, 19:01
Det är väll bara självklart att olika övningar som genomförs på olika sätt tar på olika delar av muskulaturen. Ren logik väll?

Arne Persson
2008-03-25, 19:03
Det är väll bara självklart att olika övningar som genomförs på olika sätt tar på olika delar av muskulaturen. Ren logik väll?

Kan du utveckla detta på magmuskulaturen?

loztdignity
2008-03-25, 19:15
Rätt intressant att varenda person verkar ha olika åsikter om huruvida man kan träna olika delar av en muskel.

Det verkar råda sådan otrolig oenighet kring detta vilket känns ganska egendomligt.

Kan man eller kan man inte träna olika delar av en muskel? Kan man lika bra köra 10 set bänkpress istället för 5 bänk/5 hantelpress?

Allan
2008-03-25, 19:25
Sluta retas med kidzen Arne. Nej, magen om man med det avser abdominalerna - är en muskel som delas in med senband, som på en kassler. Däremot kan man träna den från olika håll.

L-Sami
2008-03-25, 19:29
Framsidan av magen rectus abdominis, även sidan av magen obliquii.

Knabb
2008-03-25, 19:36
Kan du utveckla detta på magmuskulaturen?
8 nerver som styr rectus abdominus och var för sig kan aktiveras olika mycket beroende på belastnings.

Knabb
2008-03-25, 19:38
Sluta retas med kidzen Arne. Nej, magen om man med det avser abdominalerna - är en muskel som delas in med senband, som på en kassler. Däremot kan man träna den från olika håll.
En muskel:confused:
två sneda, en djup och en rak. alla anatomiböcker anger fyra magmuskler på varje sida mitlinjen.

Allan
2008-03-25, 19:38
8 nerver som styr rectus abdominus och var för sig kan aktiveras olika mycket beroende på belastnings.

Haha, den gamla naprapatskrönan. Jo, det stämmer i sig, men det har inte den minsta effekt på vare sig styrke- eller volymtillväxt

Arne Persson
2008-03-25, 19:43
Haha, den gamla naprapatskrönan. Jo, det stämmer i sig, men det har inte den minsta effekt på vare sig styrke- eller volymtillväxt


Man kan alltid leka lite med "rutorna" om man tex är lite yogafreak...

Knabb
2008-03-25, 19:47
Haha, den gamla naprapatskrönan. Jo, det stämmer i sig, men det har inte den minsta effekt på vare sig styrke- eller volymtillväxt
Styrkan har klart betydelse, om man tittar på vinklar och brytpunkter.

jojjep91
2008-03-25, 20:36
Hela.

Så om jag kör situps så tränar jag hela magen exakt lika mycket. varför ska man då träna den från olika håll för att den ska få maximal utveckling.

Jorgen
2008-03-25, 20:37
varför ska man då träna den från olika håll för att den ska få maximal utveckling.

Ja, det kan man faktiskt fråga sig. Förutsatt att vi pratar om rectus abdominis nu.

jojjep91
2008-03-25, 20:39
Man kan alltid leka lite med "rutorna" om man tex är lite yogafreak...

wo0t? :s du menar?

"nu kör vi dem nedre"

"nu dem sneda"

"nu dem övre"

jag vet att hela magen aktiveras vid magövningar.

anledningen till att jag frågar är att mina "övre" rutor är mycket större.

När jag spelade fotboll körde vi bara situps, och jag körde mycket situps hemma också.

King Grub
2008-03-25, 20:40
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11726260

jojjep91
2008-03-25, 20:42
Rätt intressant att varenda person verkar ha olika åsikter om huruvida man kan träna olika delar av en muskel.

Det verkar råda sådan otrolig oenighet kring detta vilket känns ganska egendomligt.

Kan man eller kan man inte träna olika delar av en muskel? Kan man lika bra köra 10 set bänkpress istället för 5 bänk/5 hantelpress?

+11111111111111111111

Fat tony
2008-03-25, 20:43
jag vet att hela magen aktiveras vid magövningar.

anledningen till att jag frågar är att mina "övre" rutor är mycket större.

+1

av allan:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626

Anders The Peak
2008-03-25, 20:44
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11726260

Snyggt inlägg...

jojjep91
2008-03-25, 20:50
[QUOTE=jojjep91;2895057]
anledningen till att jag frågar är att mina "övre" rutor är mycket större.
QUOTE]

jag vet att genetiken har här o göra med.

Arne Persson
2008-03-25, 20:53
+11111111111111111111

Det kan vara mycket stor skillnad på muskel och muskel. Den stora bröstmuskeln är knappast jämförbar med den raka bukmuskeln....

jojjep91
2008-03-25, 20:54
+1

av allan:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626

Jag har nog läst den ett 10tal gånger, men den beskriver ju mest hur man bygger upp styrkan. Inte hur magen växer.

jojjep91
2008-03-25, 20:58
Det kan vara mycket stor skillnad på muskel och muskel. Den stora bröstmuskeln är knappast jämförbar med den raka bukmuskeln....

okej, det har jag hört redan.

så man kan helt enkelt inte fokusera på övre och nedre delen för att bygga en jämt sexpack?

Arne Persson
2008-03-25, 21:02
okej, det har jag hört redan.

så man kan helt enkelt inte fokusera på övre och nedre delen för att bygga en jämt sexpack?

Du är skapt med ett grundutseende på dina muskelbukar/-delar mm.

jojjep91
2008-03-25, 21:02
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11726260

:thumbup:!

fan att man inte var superbra på engelska.

jojjep91
2008-03-25, 21:10
Du är skapt med ett grundutseende på dina muskelbukar/-delar mm.

okej. jag fattar fortfarande inte hur det här med magens volymutveckling fungerar. snart ryker nåt sönder i väggen.

Jorgen
2008-03-25, 21:13
okej. jag fattar fortfarande inte hur det här med magens volymutveckling fungerar. snart ryker nåt sönder i väggen.

Frustrerad nått? *gah!*

Dina muskelbukar ser ut på det sätt dom gör. Du kan alltså inte träna dig till ett "jämnare" sexpack, hur hett det än må vara för brudarna att titta på.

Dexterity
2008-03-25, 21:15
[QUOTE=jojjep91;2895057]
anledningen till att jag frågar är att mina "övre" rutor är mycket större.
QUOTE]

jag vet att genetiken har här o göra med.

Anledningen till att magmusklerna är synliga högre upp beror väl på att dessa sektioner är kortare än de nedre. Ju längre sektioner, desto svårare att bygga på muskelnmassa?

Fordon
2008-03-25, 21:15
Hormoner is teh shit <3

Nordvargr
2008-03-25, 21:18
Anledningen till att magmusklerna är synliga högre upp beror väl på att dessa sektioner är kortare än de nedre. Ju längre sektioner, desto svårare att bygga på muskelnmassa?

Väl värt att tänka på att en stor mängd av det fettet man bär på kroppen, när man är i såpass god form att magrutorna syns tydligt, brukar lägga siga runt / under naveln. Det har säkert att göra med varför folk sliter håret av sig när de nedre rutorna inte är lika synliga. Vet dock inte om det påverkar något när man börjar närma sig tävlingsform på 6-8% kroppsfett.

jojjep91
2008-03-25, 21:25
Frustrerad nått? *gah!*

Dina muskelbukar ser ut på det sätt dom gör. Du kan alltså inte träna dig till ett "jämnare" sexpack, hur hett det än må vara för brudarna att titta på.

okej jorgen! vart fan kmr detta snack om övre och nedre rutor? Alla noobiga idrottslärare,fotbollstränare, osv säg erså. "NU KÖR VI NEDRE" NU ÖVRE"

Väl värt att tänka på att en stor mängd av det fettet man bär på kroppen, när man är i såpass god form att magrutorna syns tydligt, brukar lägga siga runt / under naveln. Det har säkert att göra med varför folk sliter håret av sig när de nedre rutorna inte är lika synliga. Vet dock inte om det påverkar något när man börjar närma sig tävlingsform på 6-8% kroppsfett.

Nu när jag känner efter så har jag faktist mer underhudsfett på dem övre än dem under dem övre, vilket kan göra att dem ser större ut.

Allan
2008-03-25, 21:46
Magen är antagligen den bruksmuskulatur vi använder mest nuförtiden - nästan alla människor har i varje fall en rudimentär styrka och kraft i sin mage. Även om den är otränad finns musklerna där. Otränade muskler ser ungefär likadana ut hos alla människor.
För att musklerna ska expandera krävs belastning - man kan inte träna till sig vare sig märkbar styrka eller volym genom hysterisk mängdträning. Maratonlöpare får inte grova ben - de blir magra. Grejen är att det rådande idealet idag är deffat - inte starkt eller stort.

Jorgen
2008-03-25, 21:48
okej jorgen! vart fan kmr detta snack om övre och nedre rutor? Alla noobiga idrottslärare,fotbollstränare, osv säg erså. "NU KÖR VI NEDRE" NU ÖVRE"

Tja, vissa myter är svåra att ta död på?

tntballe
2008-03-25, 22:11
Kan det här stämma? Att bredden är det som skiljer sig mest på din mage när den har mycket eller lite muskler.

L-Sami
2008-03-25, 22:46
okej jorgen! vart fan kmr detta snack om övre och nedre rutor? Alla noobiga idrottslärare,fotbollstränare, osv säg erså. "NU KÖR VI NEDRE" NU ÖVRE"



Man kan få känslan att de nedre magmusklerna arbetar ibland vid vissa magövningar, men i självaste verket är det höftböjaren m.iliopsoas som gör det, tillsammans med rectus abdominis.

Knabb
2008-03-26, 13:24
Man kan få känslan att de nedre magmusklerna arbetar ibland vid vissa magövningar, men i självaste verket är det höftböjaren m.iliopsoas som gör det, tillsammans med rectus abdominis.
Ja det blir så när nedre delen av magen inte funkar.

jojjep91
2008-03-26, 13:25
Tja, vissa myter är svåra att ta död på?

mjo!

Magen är antagligen den bruksmuskulatur vi använder mest nuförtiden - nästan alla människor har i varje fall en rudimentär styrka och kraft i sin mage. Även om den är otränad finns musklerna där. Otränade muskler ser ungefär likadana ut hos alla människor.
För att musklerna ska expandera krävs belastning - man kan inte träna till sig vare sig märkbar styrka eller volym genom hysterisk mängdträning. Maratonlöpare får inte grova ben - de blir magra. Grejen är att det rådande idealet idag är deffat - inte starkt eller stort.

:thumbup:!

Man kan få känslan att de nedre magmusklerna arbetar ibland vid vissa magövningar, men i självaste verket är det höftböjaren m.iliopsoas som gör det, tillsammans med rectus abdominis.

okej sami! fankz snygg jädra profil bild!

Knabb
2008-03-26, 13:34
Så om jag kör situps så tränar jag hela magen exakt lika mycket. varför ska man då träna den från olika håll för att den ska få maximal utveckling.
vanliga situps, när du ligger på golvet är inte ens halva ROM, väldigt svårt se det ge maximal utveckling.

Morty
2008-03-26, 13:38
Ja det blir så när nedre delen av magen inte funkar.

Hur ska jag då specialträna undre delen?

Jag vill även veta hur jag träna en del av quadsen specifikt, den delen som ger den snygga "bulan" på utsidan slappar efter för mig. För quadsen har väl också fler än en nerv till sig?

Arnoldski
2008-03-26, 13:42
Med endast minimal muskelutveckling av raka bukmuskeln är det sedan nästan helt och hållet din fettprocent som avgör hur mucket/lite av "rutorna" som syns.

Minns sedan den inledande kassler-liknelsen. Den är mycket bra tycker jag. När du tränar de "nedre" tränar du de "övre" eftersom det är en muskel. På samma sätt tränar du hela biceps och inte "toppen" genom curls -oavsett utgångsläge.
Däremot är det bra för att utveckla styrka att se till att maxbelastningen i vilken övninge som helst för vilken muskel som helst kommer i olika delar av muskelns kontraktion. Något jag själv strävar efter då jag väljer olika övningar för en och samma muskelgrupp.

Tex kan det vara bra att köra sittande bicepscurls i en lutande bänk för att då kommer maxbelastningen i ett mer utsträckt läge hos muskeln, än om man har lodrät rygg. Samma tankesätt är tillämpbart på de flesta musklerna och ett sunt sätt att träna tycker jag själv.

Är dock en visuellt imponerande rak magmuskulatur det du söker handlar det om att göra ett gäng situps och sänka bf rejält.

Knabb
2008-03-26, 13:47
Hur ska jag då specialträna undre delen?


Töj psoas innan mag träning och skaffa dig någon typ av biofeedback så du lär dig aktivera nedre delen.

jojjep91
2008-03-26, 15:37
vanliga situps, när du ligger på golvet är inte ens halva ROM, väldigt svårt se det ge maximal utveckling.

om jag nu kör det ändå, hur skulle då min mage utvecklas?

Animalistic
2008-03-26, 15:39
om jag nu kör det ändå, hur skulle då min mage utvecklas?

ordentligt utförda cablecrunches tror jag är en otroligt bra övning
samt situps med rep vid huvudet så man kan lassa på lite extra
dragonflags är nog inte så tokig den heller

Knabb
2008-03-26, 17:19
om jag nu kör det ändå, hur skulle då min mage utvecklas?
Styrkan i stånende neutral position blir sämre, men du gör säkert knäböj som tränar magen utmärkt

-xR-
2008-03-26, 17:40
Artikeln grub länkade visar att övre resp. nedre delen aktiveras olika mycket beroende på övning.

The reverse curl resulted in the greatest amount of lower rectus activity...

Iom det borde man kunna bygga nedre delen bättre av vissa övningar samt övre bättre med andra.

Paradoxalt då fibrerna löper i en och samma riktning? Har det att göra med bindvävsavdelningen? Vad säger Arne?

Gädda
2008-03-26, 18:53
När man kör dragonflags får man iaf en oerhört avgränsad träningvärk till magens övre del, helt klart att den belastas mer där (vilket får stöd i studien som King Grup refereade till?). Men det innebär alltså inte att den övre delen av magen sas får mer stimuland till muskeltillväxt?

Martin Löwgren
2008-03-26, 19:13
Helan och halvan......

Haha +1

moment22
2008-03-26, 19:19
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11726260

Där står det ju klart och tydligt att olika magövningar tar olika mycket på nedre vs övre magmuskulaturen?

jojjep91
2008-03-26, 19:48
king grub, vad är du mest "inriktad" på? näringslära elr styrketräning?

Diggler
2008-03-27, 02:20
Även om det skulle gå att aktivera nedre delen av magen aningens mer med en viss övning, skulle det spela någon roll? Du lär inte vilja ha jätterutor precis ovanför snorren och små resten ändå.

Variera övningar, sit-ups, crunches, hängande benlyft, crunches i maskin etc etc, ibland tungt, ibland lättare belastning som du lyfter fler gånger. Aktivera den sekundärt i basövningar som knäböj, press överhuvudet mm... Så får du en mage som är stark och uthållig på alla sätt och vis, har du tur ser den bra ut med.

Stoltz
2008-03-27, 02:58
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11726260

Det där verkade så mycket mer sant än den grova förenklingen att "Det tar på hela magen" som vissa gärna använder sig av (Utifrån min ringa erfarenhet och olika utvecklade magmuskler;)). Den är ju inte felaktig men att sit-ups (som exempel) utförda på ett visst sätt tar mer på en del än på en annan (även om där blir effekt på den del som inte maximeras) känns nästintill självklart med tanke på hur man kan röra den delen av kroppen.

moment22
2008-03-27, 14:57
Kan Arne Persson, Allan, Martin Löwgren och Jorgen kommentera King_grubs inlägg?

obesogen
2008-03-27, 15:16
Kan Arne Persson, Allan, Martin Löwgren och Jorgen kommentera King_grubs inlägg?

Jag kan kommentera (om det är ok?)
Grub länkade till en studie från pubmed, jag har inte tillgång till fullängdaren och vet således inte om det är intramuskulära elektroder de mätt med, någon annan kanske vet? Men jag är skeptisk vilket som. Klistrar in lite text ang EMG-studier som jag skrivit tidigare:

Man ska generellt ta EMG studier med en STOR nypa salt.
Kolla "JOURNAL OF ELECTROMYOGRAPHY & KINESIOLOGY" på:http://www.elsevier.com/wps/find/jou...on#description
Så kan du hitta en del reviews på EMG. Det finns flera sammanställningar där man sett att det skiljer sig mycket bl a beroende på olika sensor-configurationer, elektrodtillverkare, elektrodmaterial, form och storlek, mellanrum mellan elektroderna, förberedelse av skinnet där elektroderna sitter (om man rakat huden, sandpapprat, rengjort med alkohol eller kanske aceton?) osv osv.

moment22
2008-03-27, 15:37
Jag kan kommentera (om det är ok?)
Grub länkade till en studie från pubmed, jag har inte tillgång till fullängdaren och vet således inte om det är intramuskulära elektroder de mätt med, någon annan kanske vet? Men jag är skeptisk vilket som. Klistrar in lite text ang EMG-studier som jag skrivit tidigare:

Man ska generellt ta EMG studier med en STOR nypa salt.
Kolla "JOURNAL OF ELECTROMYOGRAPHY & KINESIOLOGY" på:http://www.elsevier.com/wps/find/jou...on#description
Så kan du hitta en del reviews på EMG. Det finns flera sammanställningar där man sett att det skiljer sig mycket bl a beroende på olika sensor-configurationer, elektrodtillverkare, elektrodmaterial, form och storlek, mellanrum mellan elektroderna, förberedelse av skinnet där elektroderna sitter (om man rakat huden, sandpapprat, rengjort med alkohol eller kanske aceton?) osv osv.

Nä du får inte svara! :P

Ah okej, då tar jag sånt där med en nypa salt då .P

Arnoldski
2008-03-27, 15:44
Sen är det ju alltid högst relevant vilken praktisk betydelse dylika resultat kan förväntas ha.


Att man kan mäta en signifikant, om än pytteliten, skillnad i muskelkontraktion beroende på var på muskeln man mäter och vilken övning som utförs kan jag möjligen köpa.
Men att en muskelfiber skulle växa till sig helt assymetriskt (dvs mer i ena änden) i en usträckning som syns däremot. Njaa....

Jorgen
2008-03-27, 16:54
Kan Arne Persson, Allan, Martin Löwgren och Jorgen kommentera King_grubs inlägg?

Det står inte hur stor skillnaden är. Är den mätbar eller märkbar, det spelar en viss roll.

Knabb
2008-03-27, 17:05
Jag kan kommentera (om det är ok?)
Grub länkade till en studie från pubmed, jag har inte tillgång till fullängdaren och vet således inte om det är intramuskulära elektroder de mätt med, någon annan kanske vet? Men jag är skeptisk vilket som. Klistrar in lite text ang EMG-studier som jag skrivit tidigare:

Man ska generellt ta EMG studier med en STOR nypa salt.
Kolla "JOURNAL OF ELECTROMYOGRAPHY & KINESIOLOGY" på:http://www.elsevier.com/wps/find/jou...on#description
Så kan du hitta en del reviews på EMG. Det finns flera sammanställningar där man sett att det skiljer sig mycket bl a beroende på olika sensor-configurationer, elektrodtillverkare, elektrodmaterial, form och storlek, mellanrum mellan elektroderna, förberedelse av skinnet där elektroderna sitter (om man rakat huden, sandpapprat, rengjort med alkohol eller kanske aceton?) osv osv.

Om nu inte forskarna medvetet valt att fuska, får man utgå från att de har samma elektroder och samma placering för varje övning och då faller ditt resonemanget till viss del. Det finns ett flertal till studier som visar samma resultat. De bästa är dock på tyska och saknar abstract.

obesogen
2008-03-27, 17:24
Om nu inte forskarna medvetet valt att fuska, får man utgå från att de har samma elektroder och samma placering för varje övning och då faller ditt resonemanget till viss del. Det finns ett flertal till studier som visar samma resultat. De bästa är dock på tyska och saknar abstract.

Nu tror jag du läste mitt inlägg lite fel. Jag skrev att generellt ska man ta EMG studier med en nypa salt. Grub länkade till en studie från pubmed, vilket blir föga intressant tycker jag. När det är en review blir det en annan femma. Jag har som sagt inte läst fullängdsstudien men jag har svårt att tänka mig att de använde sig av intramuskulära elektroder.
Lustigt att de bästa är på tyska och saknar abstrakt, om det nu vore så bra borde de ju rimligtvis översättas för att publiceras i någon större medicinsk tidsskrift så alla kunde ta del av denna otroliga upptäckt?

King Grub
2008-03-27, 17:26
Det är känt sedan ett antal år, att det går att aktivera en del av en muskelfiber mer än en annan del.

Kawakami:

Surface Mechanomyogram Reflects Length Changes in Fascicles of Human Skeletal Muscles. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050112.pdf)

The Effects of Strength Training on Muscle Architecture in Humans. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050199.pdf)

Häkkinen och Kraemer:

Selective muscle hypertrophy, changes in EMG and force, and serum hormones during strength training in older women. J Appl Physiol. 2001 Aug;91(2):569-80. Hakkinen K, Pakarinen A, Kraemer WJ, Hakkinen A, Valkeinen H, Alen M. (http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91/2/569.pdf)

jojjep91
2008-03-27, 19:00
Det är känt sedan ett antal år, att det går att aktivera en del av en muskelfiber mer än en annan del.

Kawakami:

Surface Mechanomyogram Reflects Length Changes in Fascicles of Human Skeletal Muscles. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050112.pdf)

The Effects of Strength Training on Muscle Architecture in Humans. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050199.pdf)

Häkkinen och Kraemer:

Selective muscle hypertrophy, changes in EMG and force, and serum hormones during strength training in older women. J Appl Physiol. 2001 Aug;91(2):569-80. Hakkinen K, Pakarinen A, Kraemer WJ, Hakkinen A, Valkeinen H, Alen M. (http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91/2/569.pdf)


LOVEYAH :thumbup:!

Arnoldski
2008-03-27, 20:03
Det är känt sedan ett antal år, att det går att aktivera en del av en muskelfiber mer än en annan del.



Jojo alldeles säkert, men den praktiska betydelsen av detta måste ju ändå vara central i den aktuella frågeställningen?

Jag undrar fortfarande vilken övning som skulle ta på "nedre magmusklerna" så pass mycket mer än de "andra delarna" av den raka bukmuskeln så att man kunde få märkbar skillnad i muskelutveckling mellan "nedre" och "resten" jämfört med om man tex körde vanliga crunches....

Jag är fortfarande rejält schkeptisk i det ärendet...

Shark
2008-03-28, 00:13
Kan någon förklara varför det endast känns i övre magen när jag kör sit ups? Jag vet att jag tränar hela magen men undrar alltså varför jag (bara) känner i övre magen och inte nedre? Gör jag fel?

Arnoldski
2008-03-28, 08:12
Så vitt jag kan se är inte det konstigare än att de allra flesta upplever att de endast "känner" eller får träningsvärk i ytterdelen av bröstmuskulaturen (mot armhålorna till) och inte i mitten mot "klyftan", trots att det inte heller går att träna inre och yttre bröst specifikt.

Känns det överhuvudtaget i rätt muskel så gör du rätt enligt min mening.
Dessutom finns det två klassiska sätt att kolla detta:
1. Muskeln man tränar blir större
2. Muskeln man tränar blir starkare

Arne Persson
2008-03-28, 08:23
Så vitt jag kan se är inte det konstigare än att de allra flesta upplever att de endast "känner" eller får träningsvärk i ytterdelen av bröstmuskulaturen (mot armhålorna till) och inte i mitten mot "klyftan", trots att det inte heller går att träna inre och yttre bröst specifikt.

Känns det överhuvudtaget i rätt muskel så gör du rätt enligt min mening.
Dessutom finns det två klassiska sätt att kolla detta:
1. Muskeln man tränar blir större
2. Muskeln man tränar blir starkare

Att det skulle kännas mer nära armhålorna beror nog snarare på att fästena känns lite ansträngda

nyrjoh
2008-03-28, 09:25
J Electromyogr Kinesiol. 2007 Feb;17(1):57-73. Epub 2006 Feb 2.
Muscles within muscles: Coordination of 19 muscle segments within three shoulder muscles during isometric motor tasks.Brown JM, Wickham JB, McAndrew DJ, Huang XF.Department of Biomedical Science, University of Wollongong, Wollongong 2500, Australia.

The aim of the present study was to determine how the intra-muscular segments of three shoulder muscles were coordinated to produce isometric force impulses around the shoulder joint and how muscle segment coordination was influenced by changes in movement direction, mechanical line of action and moment arm (ma). Twenty male subjects (mean age 22 years; range 18-30 years) with no known history of shoulder pathologies, volunteered to participate in this experiment. Utilising an electromyographic technique, the timing and intensity of contraction within 19 muscle segments of three superficial shoulder muscles (Pectoralis Major, Deltoid and Latissimus Dorsi) were studied and compared during the production of rapid (e.g. approximately 400ms time to peak) isometric force impulses in four different movement directions of the shoulder joint (flexion, extension, abduction and adduction). The results of this investigation have suggested that the timing and intensity of each muscle segment's activation was coordinated across muscles and influenced by the muscle segment's moment arm and its mechanical line of action in relation to the intended direction of shoulder movement (e.g. flexion, extension, abduction or adduction). There was also evidence that motor unit task groups were formed for individual motor tasks which comprise motor units from both adjacent and distant muscles. It was also confirmed that for any particular motor task, individual muscle segments can be functionally classified as prime mover, synergist or antagonist - classifications which are flexible from one movement to the next.

Ytterligare en undersökning som pekar på differentieringen inom muskulaturen. Den pekar mot att inom varje muskel så varierar aktivering så att den del av muskeln som har bäst "dragläge" så sker mest aktivering där. Och varje muskel har fler individuella uppdelningar än vad många tror.

Arnoldski
2008-03-28, 09:34
Att det skulle kännas mer nära armhålorna beror nog snarare på att fästena känns lite ansträngda

Absolut!

Men det finns fästen på insidan också som för de flesta känns mindre och det menar jag, är analogt med att det oftast känns i övre delen av raka bukmuskeln än i undre (trots fästen både uppe och nere) och att det inte nödvändigtvis betyder att man tränar muskeln skevt, precis som med pectoralis.

Oftast känns det nära fästena, även för biceps och quadriceps etc, dock bara det ena.

jojjep91
2008-03-28, 15:23
Absolut!

Men det finns fästen på insidan också som för de flesta känns mindre och det menar jag, är analogt med att det oftast känns i övre delen av raka bukmuskeln än i undre (trots fästen både uppe och nere) och att det inte nödvändigtvis betyder att man tränar muskeln skevt, precis som med pectoralis.

Oftast känns det nära fästena, även för biceps och quadriceps etc, dock bara det ena.

När jag får träningsvärk i bröstet får jag nästan mest i mitten och uppe, och minst vid armhålorna. :s tränar ja fel kanske?

Arnoldski
2008-03-28, 17:25
När jag får träningsvärk i bröstet får jag nästan mest i mitten och uppe, och minst vid armhålorna. :s tränar ja fel kanske?

Nej det kan jag inte tänka mig.

Jag skrev "för de flesta", för att det stämmer med min empiriska erfarenhet.

jojjep91
2008-03-28, 21:30
Nej det kan jag inte tänka mig.

Jag skrev "för de flesta", för att det stämmer med min empiriska erfarenhet.

ok, om ja tänker efter så nu mera mot slutet har man me träningsverk i sidobröstet.