handdator

Visa fullständig version : Kan inte styra foten?


Tolkia
2008-03-25, 11:12
Jag har börjat skruva upp träningsmängden lite efter att ha skadat höger höft före jul (troligen en överbelastningsskada). Det har gått relativt problemfritt, även om ländryggen har protesterat en del dagen efter gympapass (dock inte under själva passet). Under sista passet (en vecka sedan) upptäckte jag att jag inte kunde lyfta höger fot normalt; jag sätter inte i hälen först och rullar på foten, utan dunkar hela fotsulan rakt ned. Att säga att jag lyfter benet enbart med låret vore att överdriva, men det är åt det hållet. Det visade sig att jag nästan inte kan dorsalflektera foten i stillastående heller, d.v.s. jag kan bara lyfta tårna någon cm från marken, jämfört med någon dm på den andra foten. Jag kan inte heller gå på hälarna, utan högerfoten faller rakt ned när jag försöker (höger vad är visserligen stelare än vänster vad, men inte SÅ mycket stelare att det förklarar detta). Kraftigt försämrad förmåga att rotera i fotleden, inte för att den är orörligare än vanligt rent "mekaniskt", utan för att jag "inte kan styra den runt" (det låter fånigt, men det är den bästa beskrivningen jag kan ge; det påminner lite om när man är oerhört trött och försöker öka tempot: man tänker att man skall öka, men det händer inte ändå). Vidare har jag känselbortfall framför allt på utsidan och baksidan av höger vad, ungefär motsvarande "utanpå gastrocnemius".

Efter passet närmast innan jag noterade detta hade jag mer ont i ryggen än vanligt, och liksom längre ned (snarare i korsryggen än i ländryggen; ungefär från bäckenkanten och ned) och jag är lur på om min fots konstiga beteende (eller snarare ickebeteende) kan ha något med detta att göra. Har nu vilat en vecka, då jag varit bortrest över påsken, men foten har endast blivit marginellt bättre (ryggen däremot något bättre, men stel). Någon som känner igen sig?

Arne Persson
2008-03-25, 11:29
Jag har börjat skruva upp träningsmängden lite efter att ha skadat höger höft före jul (troligen en överbelastningsskada). Det har gått relativt problemfritt, även om ländryggen har protesterat en del dagen efter gympapass (dock inte under själva passet). Under sista passet (en vecka sedan) upptäckte jag att jag inte kunde lyfta höger fot normalt; jag sätter inte i hälen först och rullar på foten, utan dunkar hela fotsulan rakt ned. Att säga att jag lyfter benet enbart med låret vore att överdriva, men det är åt det hållet. Det visade sig att jag nästan inte kan dorsalflektera foten i stillastående heller, d.v.s. jag kan bara lyfta tårna någon cm från marken, jämfört med någon dm på den andra foten. Jag kan inte heller gå på hälarna, utan högerfoten faller rakt ned när jag försöker (höger vad är visserligen stelare än vänster vad, men inte SÅ mycket stelare att det förklarar detta). Kraftigt försämrad förmåga att rotera i fotleden, inte för att den är orörligare än vanligt rent "mekaniskt", utan för att jag "inte kan styra den runt" (det låter fånigt, men det är den bästa beskrivningen jag kan ge; det påminner lite om när man är oerhört trött och försöker öka tempot: man tänker att man skall öka, men det händer inte ändå). Vidare har jag känselbortfall framför allt på utsidan och baksidan av höger vad, ungefär motsvarande "utanpå gastrocnemius".

Efter passet närmast innan jag noterade detta hade jag mer ont i ryggen än vanligt, och liksom längre ned (snarare i korsryggen än i ländryggen; ungefär från bäckenkanten och ned) och jag är lur på om min fots konstiga beteende (eller snarare ickebeteende) kan ha något med detta att göra. Har nu vilat en vecka, då jag varit bortrest över påsken, men foten har endast blivit marginellt bättre (ryggen däremot något bättre, men stel). Någon som känner igen sig?

Det låter bl.a som en ev påverkan på N. peroneus communis. Skada på den kan bl.a ge upphov till dropfot.

illitch77
2008-03-25, 11:54
Kan mycket väl vara L5-påverkan snarare än perifer genes, speciellt då du beskriver nytillkommen smärta lumbalt. Har du testat om du har positiv SLR/Lasegue?

Skulle rekommendera ett återbesök till sjukgymnast för bedömning. Kan mycket väl vara intressant med en MR om klilniken tyder på rotpåverkan men det vet man inte förrän det är undersökt.

grimfish
2008-03-25, 19:04
Anamnesen är ganska klar och det mesta tyder på ett L5-syndrom med påverkan på både sensorisk och motorisk funktion, särskilt med tanke på att du får domningar i vaden. Det du skriver räcker i princip för att ställa diagnosen, om du nu bara har de symtomen och inga som du inte skriver om här, men du verkar skriva väldigt ordentligt. :thumbup:

Ta det lugnt med att belasta ryggen och hoppas på att det blir bättre. Jag tycker, precis som illitch skriver, att det kan vara bra att gå till en läkare eller sjukgymnast för att få diagnosen ställd.

Martin Löwgren
2008-03-25, 20:14
Låter helt klart som nån form av rhizopati (Troligtvis L5) men jag skulle vilja komplettera med några frågor:

Kan du dorsalflektera stortån?

Kan du flektera tårna?

Kan du utföra eversion av foten?

Hur är L4 reflexen? S1?

Mvh Martin

Tolkia
2008-03-25, 22:33
Vilka krav ni har. :D
Har du testat om du har positiv SLR/Lasegue?
Inte helt lätt att göra på sig själv, men jag skulle gissa nej. Däremot känns det jävligt konstigt i ryggen på höger sida när jag böjer mig fram (sitter på golvet och fattar tag om fötterna).
Kan du dorsalflektera stortån?
Ja, möjligen något sämre än annars.
Kan du flektera tårna?
Ja
Kan du utföra eversion av foten?
Ja, möjligen med något större möda än annars.
Hur är L4 reflexen? S1?
Ähm, jag får erkänna att jag inte tror att jag lyckas få till det där hälsenereflextestet utan assistans. :D

Jag antar att det i vanlig ordning är tiden som skall arbeta för mig (gaaah!). Jag ger det väl ett par dagar till; har det inte börjat gå åt rätt håll i nästa vecka (d.v.s. efter två veckor totalt) tror jag att jag gör en påstötning hos min all time favourite sjukgymnast, trots att jag strängt taget inte tillhör hans patientgrupp (Jag vet att det är fult, men vad gör man. Han får väl säga nej, det är ju inte som att jag dräper honom då.)

Tolkia
2008-07-28, 15:36
Bumpetibump, det är droppfotsdags igen.

Upptäckte igår att jag gick konstigt, och en snabbkontroll visade att nej, jag kan inte dorsalflektera höger fot som jag skall, inte heller gå på hälarna. Känselnedsättning över stortån och första "mellantån", samt något lite på utsidan av vristen. Kan dock, till skillnad från förra vändan, lyfta tårna och rotera foten hyfsat, om än sämre än på andra sidan. Eftersom jag inte kan påminna mig att jag våldfört mig på ryggen (eller för den delen har mer besvär därifrån än vanligt) undrar jag om jag kan ha manglat peroneusnerven en trappa längre ned? Jag ägnade mig igår, innan jag upptäckte det beskrivna problemet, åt att mangla en stel och kort utsida lår genom att rulla fram och tillbaka över en s.k. "pilatesrulle" (något slags hård skumplastrulle; det finns säkert fler namn på den). Särskilt ner mot knät, eftersom jag har besvär från utsida knä som jag misstänker har med just en stel och kort utsida att göra. Kan jag ha råkat mangla nerven på köpet? I och för sig är det, som jag har fattat det, våld nedanför knäet, och inte ovanför, som brukar kunna ge droppfot, men i alla fall?

Finns det något man kan göra för att skiten skall gå över fortare (det brukar ju vara bit ihop och ta det som en kvinna som gäller, men man vet aldrig)? Det är jävligt irriterande.

(F.ö. humor att läsa mitt påstående att jag säkert hade negativ SLR och alla reflexer i behåll när sjukgymnasten någon vecka senare konstaterade precis det omvända. :Virro)

grimfish
2008-07-28, 20:52
Ja, det skulle kunna vara peroneus, men det skulle också kunna vara L5 som spökar. Om domningarna är väldigt välavgränsade, alltså om det finns en skarp gräns mellan domnat och normalt, så talar det för peroneus. Mangling på sidan av knät kan irritera nerven.

Tyvärr finns det inte mycket annat du kan göra än att låta bli att irritera nerven. Hoppas det blir bättre snart!

Martin Löwgren
2008-07-29, 10:19
Bumpetibump, det är droppfotsdags igen.

Upptäckte igår att jag gick konstigt, och en snabbkontroll visade att nej, jag kan inte dorsalflektera höger fot som jag skall, inte heller gå på hälarna. Känselnedsättning över stortån och första "mellantån", samt något lite på utsidan av vristen. Kan dock, till skillnad från förra vändan, lyfta tårna och rotera foten hyfsat, om än sämre än på andra sidan. Eftersom jag inte kan påminna mig att jag våldfört mig på ryggen (eller för den delen har mer besvär därifrån än vanligt) undrar jag om jag kan ha manglat peroneusnerven en trappa längre ned? Jag ägnade mig igår, innan jag upptäckte det beskrivna problemet, åt att mangla en stel och kort utsida lår genom att rulla fram och tillbaka över en s.k. "pilatesrulle" (något slags hård skumplastrulle; det finns säkert fler namn på den). Särskilt ner mot knät, eftersom jag har besvär från utsida knä som jag misstänker har med just en stel och kort utsida att göra. Kan jag ha råkat mangla nerven på köpet? I och för sig är det, som jag har fattat det, våld nedanför knäet, och inte ovanför, som brukar kunna ge droppfot, men i alla fall?

Finns det något man kan göra för att skiten skall gå över fortare (det brukar ju vara bit ihop och ta det som en kvinna som gäller, men man vet aldrig)? Det är jävligt irriterande.

(F.ö. humor att läsa mitt påstående att jag säkert hade negativ SLR och alla reflexer i behåll när sjukgymnasten någon vecka senare konstaterade precis det omvända. :Virro)

Finns tre diagnoser enligt mig:


n. Fibularis påverkan
Nån form av diskproblematik vid L5
L5-SI leds låsning


Eftersom du har kraft och känselbortfall så är det kontraindicerat med manipulation av det området så det är väl som sagt bara att vänta och se.

/Martin

Tolkia
2008-07-29, 16:36
Tack för svar. Jo, nog lär det vara ryggen, för idag är det ungefär en miljon gånger värre, alltså riktig droppfot och vissa svårigheter att styra även halvan av benet som är ovanför knät. Höll på att rasa rakt in i dörrposten när jag skulle resa mig från skrivbordet. Halleluja. En arbetskamrat (tidigare sjukgymnast) som var åter från semestern idag tittade ut när jag passerade i korridoren och sade "Jaha, det är någon som har peroneuspares." Jao jao, Halta Lotta här. :Virro

[Ignore meningslöst inlägg, jag drabbades bara av en oemotståndlig drift att gnälla lite.]

Martin Löwgren
2008-07-30, 13:31
Tack för svar. Jo, nog lär det vara ryggen, för idag är det ungefär en miljon gånger värre, alltså riktig droppfot och vissa svårigheter att styra även halvan av benet som är ovanför knät. Höll på att rasa rakt in i dörrposten när jag skulle resa mig från skrivbordet. Halleluja. En arbetskamrat (tidigare sjukgymnast) som var åter från semestern idag tittade ut när jag passerade i korridoren och sade "Jaha, det är någon som har peroneuspares." Jao jao, Halta Lotta här. :Virro

[Ignore meningslöst inlägg, jag drabbades bara av en oemotståndlig drift att gnälla lite.]

Ska du inte kolla upp det da? En nerv under tryck kan duka under vet du.

grimfish
2008-07-30, 13:34
Eftersom det bara har gått ett par dagar kanske han kan vänta lite med att söka vård.

Martin Löwgren
2008-07-30, 13:39
Eftersom det bara har gått ett par dagar kanske han kan vänta lite med att söka vård.

Hur länge ger man en nerv som står under full konduktionsblockering normalt? Han har ju inte direkt bara krepiationer, han har ju alltså fullt bortfall och det är ju den högsta graden av blockering (tryck)

grimfish
2008-07-30, 14:01
Hur länge ger man en nerv som står under full konduktionsblockering normalt? Han har ju inte direkt bara krepiationer, han har ju alltså fullt bortfall och det är ju den högsta graden av blockering (tryck)

Det är svårt att säga, men minst en vecka, tycker jag.

Martin Löwgren
2008-07-30, 14:23
Det är svårt att säga, men minst en vecka, tycker jag.

Så om en nerv står under full konduktionsblockering och inga nervimpulser kan skickas genom nerven överhuvudtaget så anser du som läkare att man kan gå med det över en vecka utan att nerven drabbas av t.ex ischemi eller nekros?

Bra för mig som naprapat att ha som referens nämligen till mina patienter som lider av tillfälliga pareser.

Mvh

grimfish
2008-07-30, 14:36
Så om en nerv står under full konduktionsblockering och inga nervimpulser kan skickas genom nerven överhuvudtaget så anser du som läkare att man kan gå med det över en vecka utan att nerven drabbas av t.ex ischemi eller nekros?

Bra för mig som naprapat att ha som referens nämligen till mina patienter som lider av tillfälliga pareser.

Mvh

Ja, såvida det bara är den sensoriska delen. Vad ska man göra åt saken när det har gått ett par dygn?

Martin Löwgren
2008-07-30, 14:57
Ja, såvida det bara är den sensoriska delen. Vad ska man göra åt saken när det har gått ett par dygn?

Han kan ju knappt styra sitt ben och ramlar ju när han skulle ställa sig upp och det kallar jag mer den motoriska delen än den sensoriska.

Jag vet inte vad man ska göra, därför frågar jag. Hade Tolkia kommit in på min klinik hade jag låtit ortopeden titta på honom då detta inte är inom mitt område.

grimfish
2008-07-30, 15:21
Han kan ju knappt styra sitt ben och ramlar ju när han skulle ställa sig upp och det kallar jag mer den motoriska delen än den sensoriska.

Jag vet inte vad man ska göra, därför frågar jag. Hade Tolkia kommit in på min klinik hade jag låtit ortopeden titta på honom då detta inte är inom mitt område.

Även om det är jobbigt och gör ont brukar man, som tur är, överleva även om man inte kan dorsalflektera foten eller gå på hälarna. Jag tror inte att ortopeden hade velat se Tolkia hos sig eftersom det inte finns särskilt mycket att göra åt. Det är främst om det finns misstanke om ett diskbråck som ger rubbning av blåsa och tarm som man opererar direkt.

Martin Löwgren
2008-07-30, 17:15
Även om det är jobbigt och gör ont brukar man, som tur är, överleva även om man inte kan dorsalflektera foten eller gå på hälarna. Jag tror inte att ortopeden hade velat se Tolkia hos sig eftersom det inte finns särskilt mycket att göra åt. Det är främst om det finns misstanke om ett diskbråck som ger rubbning av blåsa och tarm som man opererar direkt.

Klart quada equina är det allra viktigaste att operera men jag trodde att en yngre person (vet ej när tolkia är född) borde opereras om man har en total pares av ett ben men det är bara det jag lärt mig.

En total pares av ett ben ger väl en invaliditetsgrad på runt 27%, eller och det är väl rätt så bra om man kan undgå genom att lätta på trycket?

grimfish
2008-07-30, 18:02
Operationer förekommer, men knappast akut. Om det kan gå över inom en snar framtid så finns det inte så stor anledning till att operera. Dessutom kan en operation i vissa fall vara ganska svår, beroende på vad det är och hur det sitter.

Tolkia
2008-09-02, 09:07
Egenterapeutisk update:

Nu har det gått en månad och inte särskilt mycket har hänt. Jag är lite bättre på att gå och springa, och proprioceptionen är också något bättre, d.v.s. jag går inte in i dörrar och snubblar på mina egna fötter huvudsakligen när jag är trött. Jag kan dock fortfarande på inga villkor lyfta fotbladet från marken eller gå på hälarna, och min klampande gång är ett standardskämt på jobbet.

Idag varit på neurofyslab och gjort EMG; är tämligen perforerad eftersom underläkaren efter att nogsamt ha stuckit igenom mig kallade in överläkaren som gjorde om samma sak. Det är en bisarr upplevelse att se nålen försvinna in i benet ända upp till fästet (för den stickrädde som någon gång skall göra detta så är nålen dock en baggis jämfört med stötarna, i vart fall när de inte får någon respons och därför måste hålla på i all evighet och leta efter en). Slutsats: Peroneuspåverkan som rimligen borde bli bättre med (den långa) tiden, men också onormal svaghet och dålig respons i båda benen (om än betydligt mer i höger) som man ansåg borde utredas. Efter uppräkningen av möjliga orsaker (av vilka kanske diabetes och alkoholmissbruk känns som de minst troliga) är det inte utan att man hoppas att det faktiskt blir en utredning någonstans i slutänden och inte bara stopp här.

nyrjoh
2008-09-02, 13:50
Låter inte så roligt det där... Men styrkan kan ju komma tillbaka efter ett flera månader iaf

Martin Löwgren
2008-09-03, 13:04
Låter inte så roligt det där... Men styrkan kan ju komma tillbaka efter ett flera månader iaf

Jupp finns de som gått med total droppfot under flera år som av någon outgrundlig anledning börjar få tillbaka funktionen.

wiper
2009-02-02, 10:32
Tolkia hur är det med foten idag ? blivit bättre?