handdator

Visa fullständig version : Antal set


minikevin
2008-03-25, 10:44
En allmänt nyfiken fråga;



Hur många set kör du på respektive muskelgrupp?

Rocco74
2008-03-25, 11:23
4 blir det för min del.

Officer
2008-03-25, 11:25
Kring 8 set på de små (biceps, triceps, mage)
10 set axlar
10-12 set bröst
9 set framsida lår, 6 set baksida lår
9-10 set rygg


Setmängden kan variera 20-30% beroende på dagsform och hur jag kör (failure eller ej t ex).

minikevin
2008-03-25, 11:25
4 set för hela muskelgruppen? T ex bröst?

King Grub
2008-03-25, 11:26
2-5, beroende på muskelns storlek och komplexitet.

Arne Persson
2008-03-25, 11:31
Massor av set.

seggan
2008-03-25, 11:31
Allt mellan 2-10 set... (Kör en styrkelyftsvariant)

Rocco74
2008-03-25, 11:31
4 set för hela muskelgruppen? T ex bröst?

Sry läste inte ordentligt, vad jag menade var 4set/övning så då blir det väl 12 set då:smash:

pragmatist
2008-03-25, 12:03
1-25.

Scratch89
2008-03-25, 12:12
Oftast tre, men det kan bli fem på vissa övningar, och två på andra. Mage kör jag så lite som möjligt. :D

Timme
2008-03-25, 12:13
2-5, beroende på muskelns storlek och komplexitet.

Denna tror jag på. Har fungerat riktigt bra.

Arne: Massor av set klarar man i princip bara av att köra i mindre övingar som sittande rodd, hantelrodd, tricepspressar och sådant gulli gull.

Försök göra massor av set i tunga böj och mark. Det är oerhört svårt och påfrestande. Mer än 5 set tung böj/mark är svårt, väldigt svårt.

Tunga hantelrodd kan jag också dänga av +30 set. Det är inget problem. Sittande rodd är inte heller svårt att dra i väg +30set.

HiCoast
2008-03-25, 12:13
1-2 set

minikevin
2008-03-25, 12:36
Själv kör jag enligt följande;

Bröst o Rygg -> 16-18 set
Axlar -> 13 set
Biceps o Triceps -> 14 set
Framsida lår -> 9 set
Baksida lår -> 10 set
Vader -> 6 set

Slartibartfast
2008-03-25, 12:50
Arne: Massor av set klarar man i princip bara av att köra i mindre övingar som sittande rodd, hantelrodd, tricepspressar och sådant gulli gull.

Vill du lära Arne hur man tränar? *popcorn*

-S-T-
2008-03-25, 13:23
Olika.

martin86
2008-03-25, 13:26
Vill du lära Arne hur man tränar? *popcorn*

Vadå? Det är väl bara tunga mark och böj som bygger muskler? :confused:

Marcs
2008-03-25, 13:29
Nästan alltid 2-5 set, vissa muskler upp till 10 set.

loztdignity
2008-03-25, 13:42
Själv kör jag enligt följande;

Bröst o Rygg -> 16-18 set
Axlar -> 13 set
Biceps o Triceps -> 14 set
Framsida lår -> 9 set
Baksida lår -> 10 set
Vader -> 6 set

Låter som onödigt många set på överkroppen.

Biceps och Triceps 14 set vardera? Jag orkar inte ens gå över 10 set på biceps, men då kör jag jävligt tungt också på en 3-6 reps.

minikevin
2008-03-25, 13:53
Låter som onödigt många set på överkroppen.

Biceps och Triceps 14 set vardera? Jag orkar inte ens gå över 10 set på biceps, men då kör jag jävligt tungt också på en 3-6 reps.

Vad anser du onödigt? :confused: Brukar inte du själv köra så många set som du själv tycker är nödvändigt på just den eller den muskel? Menar du att bara för att du inte orkar mer än 10 set så gör inte jag det ;)

loztdignity
2008-03-25, 14:00
Nej jag menar snarare att du förmodligen inte får bättre effekt av så många set än att köra t ex 6-8 strikta set med valfri muskel.

Känner du till Max-OT t ex?

bertbert
2008-03-25, 14:05
Jag tänker inte "muskelgrupper" men ett svar kan nog vara 6-15 set.

minikevin
2008-03-25, 14:18
Nej jag menar snarare att du förmodligen inte får bättre effekt av så många set än att köra t ex 6-8 strikta set med valfri muskel.

Jag kör alla min set o reps fullständigt strikt, finns inget annat för mig. :confused: Bara för att kanske inte du får mer effekt av att köra mer än 6 set på en muskelgrupp (Vilket låter väldigt lite) så kan väl andra få det??


Känner du till Max-OT t ex?
Jodå, har tränat sen '94 så jag känner till det mest inom träning ;)

pejo
2008-03-25, 14:19
Jag kör halvkroppspass och när jag averkat två sådana (oftast tränar jag ett överkropsspass och nästa dag ett underkroppspass) så har jag vanligtvis avverkat:
lår: 5 set direkt, 2 set indirekt.
rumpa: 1 set direkt, 5 set indirekt.
mage: 2 set direkt, 5 set indirekt.
vader: 2 set direkt.
bröst 2 set direkt.
korsrygg: 2 set direkt, 3 set indirekt.
övre rygg: 8 set direkt, 4 set indirekt
axlar: 4 set direkt, 4 set indirekt
biceps: 2 set direkt. 8 set indirekt
triceps: 2 set direkt, 6 set indirekt

Sen vilar jag två dagar innan det är dags igen.

Timme
2008-03-25, 14:24
Vill du lära Arne hur man tränar? *popcorn*

Jag vill höra vad han har att säga om tunga övningar.

Mig veterligen så är det snudd på omöjligt att klara av massor med set i böj/mark. Massor set för Arne är 30+

Att man kan göra +30 set i triceps extensioner runt huvudet och frenchpress i smith är inte konstigt. Det är heller inget problem att göra 30 set i hantelrodd och liknande mindre övningar.

loztdignity
2008-03-25, 14:25
Jag kör alla min set o reps fullständigt strikt, finns inget annat för mig. :confused: Bara för att kanske inte du får mer effekt av att köra mer än 6 set på en muskelgrupp (Vilket låter väldigt lite) så kan väl andra få det??


Jodå, har tränat sen '94 så jag känner till det mest inom träning ;)

Jag kör visserligen i snitt 10 set/muskel men tror nog att 6-8 som jag har för mig Max-OT förespråkar fungerar utmärkt.
Det är nog en vanlig psykologisk grej många tänker att fler set måste innebära att man får större muskler, men så är nog inte fallet.

Själv har jag kört sen '95 ;)

minikevin
2008-03-25, 14:30
Jag kör visserligen i snitt 10 set/muskel men tror nog att 6-8 som jag har för mig Max-OT förespråkar fungerar utmärkt.
Det är nog en vanlig psykologisk grej många tänker att fler set måste innebära att man får större muskler, men så är nog inte fallet.

Själv har jag kört sen '95 ;)

Funkar 10 set/muskel för dig ska du självklart köra det. Jag har aldrig, o skulle aldrig säga, sagt något om att du säkert måste höja setantalet för det verkar onödigt få set ;)

Jag har provat mig fram (vilket jag hoppas du med gjort för dina 10 set) vilket som passar mig bäst. Tror du att 6-8 set Max-OT fungerar bra på dig ska du självklart prova det, men du kan inte säga generellt att det passar alla individer ;) Hoppas du ser hur galet det ser ut när jag skriver det du skrev.

Jag kan hålla med dig om att det hade kunnat vara en psykologisk grej om jag inte tränat speciellt länge o inte haft rutin, erfarenhet eller kände min egen kropp, men sånt lär man sig med tiden.... eller du har inte gjort det än?

pragmatist
2008-03-25, 14:34
Jag vill höra vad han har att säga om tunga övningar.

Mig veterligen så är det snudd på omöjligt att klara av massor med set i böj/mark. Massor set för Arne är 30+

Att man kan göra +30 set i triceps extensioner runt huvudet och frenchpress i smith är inte konstigt. Det är heller inget problem att göra 30 set i hantelrodd och liknande mindre övningar.

Det beror ju väldigt mycket på vad det är för set också. De flesta som kör många set kör inte så de ser stjärnor på varenda ett, utan man ser seten mer som en helhet. Om du kör GVT (10x10) eller Waterbury's 10x3 eller Gironda's 8x8 till exempel så funkar ju de första seten mer som en förberedelse och "förutmattning" inför de avslutande, då den verkliga träningseffekten sätter in. Alla set är arbetsset, men det är helheten som räknas (en stor volym totalt arbete med en tillräckligt tung vikt på kort tid).

Timme
2008-03-25, 14:34
Vadå? Det är väl bara tunga mark och böj som bygger muskler? :confused:

Då kan jag tala om för dig att det finns en hel del andra övnigar som också bygger muskler. :)

Övnigar som aktiverar mindre muskler kan man också köra i fler set, tex stångrodd.

Timme
2008-03-25, 14:37
Det beror ju väldigt mycket på vad det är för set också. De flesta som kör många set kör inte så de ser stjärnor på varenda ett, utan man ser seten mer som en helhet. Om du kör GVT (10x10) eller Waterbury's 10x3 eller Gironda's 8x8 till exempel så funkar ju de första seten mer som en förberedelse och "förutmattning" inför de avslutande, då den verkliga träningseffekten sätter in. Alla set är arbetsset, men det är helheten som räknas (en stor volym totalt arbete med en tillräckligt tung vikt på kort tid).

Visst är det så. Jag har faktiskt kört waterburys 10x3 men det var ingen höjdare.

Men 30set böj? Tror inte det :D Ska man köra 30 set böj så måste de 25 första seten vara riktigt lätta.

minikevin
2008-03-25, 14:37
Jag har inte kört mark på en väldigt massa år men har lyckats bygga bra ändå ;)

jwzrd
2008-03-25, 14:40
Vilken mätperiod snackar vi om? Per träningspass eller per vecka? Jag kör 5-10 arbetsset i huvudövningen för dagen per pass och sen ibland 5-10 set till från komplement. Detta gör jag 4 gånger i veckan. Så 20-80 arbetsset per muskelgrupp och veckan. Men.. ja, det blir lite knepigt att veta hur man ska räkna i ett schema som inte är uppbygg kring muskelgrupper utan kring lyft och hur man kompletterar dem tekniskt och muskulärt.

loztdignity
2008-03-25, 14:43
Nu tror jag visserligen man får i stort sett samma resultat av olika slags styrketräning om jag ska vara ärlig.
Jag bygger (lol) inte det på några studier men tränar man tungt och strikt tror jag man får UNGEFÄR likvärdig effekt av styrketräning oavsett om man kör 8 eller 14 set.

Det som skiljer är då kost/sömn och vila mellan olika invidider och självdisciplin, alltså att de verkligen tränar då de "ska".

Det tror jag inte varierar särskilt mycket från individ till individ heller utan att våra muskler reagerar ungefär på samma sätt på belastning.

Till och med tror jag färre sett kan vara bättre på alla sett och tidsbesparande.

minikevin
2008-03-25, 14:44
Det är på muskelgrupp på en träningsdag det är räknat :)

minikevin
2008-03-25, 14:50
Nu tror jag visserligen man får i stort sett samma resultat av olika slags styrketräning om jag ska vara ärlig.
Jag bygger (lol) inte det på några studier men tränar man tungt och strikt tror jag man får UNGEFÄR likvärdig effekt av styrketräning oavsett om man kör 8 eller 14 set.

Det som skiljer är då kost/sömn och vila mellan olika invidider och självdisciplin, alltså att de verkligen tränar då de "ska".

Det tror jag inte varierar särskilt mycket från individ till individ heller utan att våra muskler reagerar ungefär på samma sätt på belastning.

Till och med tror jag färre sett kan vara bättre på alla sett och tidsbesparande.

Envis ;)
Personligen ger det mig (läs mina muskler) mycket mer att köra 16-18 set på rygg än enbart 8 set. Är där mer o ge efter att jag kört 8 tunga set (självklart strikta) så lägger iaf jag till antingen fler set eller övningar. Likadant på alla muskelgrupper!

Nja, jag håller definitivt inte med om att var individs muskulaturer fungerar ungefär på samma sätt på belastning. Jag vet de som lägger på otroligt mycket vikt på t ex vadpress, jag själv får ut mycket mer av det om jag tränar väldigt lätt

Välidgt individuellt

bertbert
2008-03-25, 14:57
Vilken mätperiod snackar vi om? Per träningspass eller per vecka? Jag kör 5-10 arbetsset i huvudövningen för dagen per pass och sen ibland 5-10 set till från komplement. Detta gör jag 4 gånger i veckan. Så 20-80 arbetsset per muskelgrupp och veckan. Men.. ja, det blir lite knepigt att veta hur man ska räkna i ett schema som inte är uppbygg kring muskelgrupper utan kring lyft och hur man kompletterar dem tekniskt och muskulärt.

Plus ett.

Och jag räknade per pass. Ja...

jwzrd
2008-03-25, 14:59
Plus ett.

Och jag räknade per pass. Ja...

Men det är ju samtidigt intressant i sammanhanget. Tränar man 2-5 set av en viss övning en gång i veckan och jämför det med 5 set 4 dagar i veckan, men utan att ange det, "fattas" det ju information för någon som vill titta på hur olika personer tränar.

loztdignity
2008-03-25, 15:01
Envis ;)
Personligen ger det mig (läs mina muskler) mycket mer att köra 16-18 set på rygg än enbart 8 set. Är där mer o ge efter att jag kört 8 tunga set (självklart strikta) så lägger iaf jag till antingen fler set eller övningar. Likadant på alla muskelgrupper!

Nja, jag håller definitivt inte med om att var individs muskulaturer fungerar ungefär på samma sätt på belastning. Jag vet de som lägger på otroligt mycket vikt på t ex vadpress, jag själv får ut mycket mer av det om jag tränar väldigt lätt

Välidgt individuellt

Jepp jag är envis :)

Ah ok, let's agree to disagree. Men visst är det skönt att drämma på med 15 set ibland, det gör jag med.

jwzrd
2008-03-25, 15:04
Jepp jag är envis :)

Ah ok, let's agree to disagree. Men visst är det skönt att drämma på med 15 set ibland, det gör jag med.

Det är självklart man orkar olika antal set. Det går att bita sönder tänderna och köra 30 jävligt hårda set och sen ringa ambulansen och det går att köra 2 set och ta taxi 30 meter hem. Vad man väljer handlar om tycke, smak, vars man ligger i träningscykeln, dagens stjärntecken, månfasen, temperament, etc.

Övar man t ex teknik i ett givet lyft så tränar man med nödvändighet ganska många set med relativt få reps i varje; vill man ha pump/mjölksyra så tränar man längre set; vill man köra till failure orkar man inte särskillt många set, etc.

bertbert
2008-03-25, 15:11
Men det är ju samtidigt intressant i sammanhanget. Tränar man 2-5 set av en viss övning en gång i veckan och jämför det med 5 set 4 dagar i veckan, men utan att ange det, "fattas" det ju information för någon som vill titta på hur olika personer tränar.

Som man frågar får man som bekant svar.

Under denna "toppning" tränar jag 5 set per övning; 2-3 övningar per lyfttypsområde eller vad tusan man nu ska kalla det, 25-35 set per pass, 3 ggr i veckan. Ben ca 35-40 set i veckan (inkl mark), rygg 15-20 set (mark oräknat), överkropp framsida/axlar ca 20-25 set.

Under grundträningsperioden som varit tränade jag 3 set per övning, 7-10 övningar per pass, 3 ggr i veckan; beroende på hur man räknar ger detta lite olika resultat. Varje pass är mycket helkroppsinriktat.

Nästa grundträningsperiod blir 5 set per övning, helkropp varje pass.

minikevin
2008-03-25, 15:14
Ah ok, let's agree to disagree.

Så långt är vi överens :)

bagaren
2008-03-25, 15:45
3-9

loztdignity
2008-03-25, 19:19
Det är självklart man orkar olika antal set. Det går att bita sönder tänderna och köra 30 jävligt hårda set och sen ringa ambulansen och det går att köra 2 set och ta taxi 30 meter hem. Vad man väljer handlar om tycke, smak, vars man ligger i träningscykeln, dagens stjärntecken, månfasen, temperament, etc.

Övar man t ex teknik i ett givet lyft så tränar man med nödvändighet ganska många set med relativt få reps i varje; vill man ha pump/mjölksyra så tränar man längre set; vill man köra till failure orkar man inte särskillt många set, etc.

Dagens sjärntecken och månfasen hahaha :D

Det är kanske de viktigaste faktorer en seriös byggare måste hålla reda på ;)


Jo men visst. Menade mest att det "bästa för de flesta" förmodligen ligger nånstans mitt emellan och att 16 set kanske bara är onödigt i många fall om vi inte snackar stora muskelgrupper.

Arne Persson
2008-03-25, 19:26
Denna tror jag på. Har fungerat riktigt bra.

Arne: Massor av set klarar man i princip bara av att köra i mindre övingar som sittande rodd, hantelrodd, tricepspressar och sådant gulli gull.

Försök göra massor av set i tunga böj och mark. Det är oerhört svårt och påfrestande. Mer än 5 set tung böj/mark är svårt, väldigt svårt.

Tunga hantelrodd kan jag också dänga av +30 set. Det är inget problem. Sittande rodd är inte heller svårt att dra i väg +30set.

Vem talar om 30 set per övning? Det gäller ju muskelgrupp.....

Allan
2008-03-25, 19:30
Försök göra massor av set i tunga böj och mark. Det är oerhört svårt och påfrestande. Mer än 5 set tung böj/mark är svårt, väldigt svårt.


Snack. Nu kör jag inte mark längre, eftersom jag anser att den är skadlig, men visst kan det bli 8-10 arbetsset böj emellanåt.

Koloftw
2008-03-25, 19:49
Snack. Nu kör jag inte mark längre, eftersom jag anser att den är skadlig, men visst kan det bli 8-10 arbetsset böj emellanåt.

Går det att bli/vara stark utan mark?

Med stark menar jag att man är stabil i kroppen osv.

Allan
2008-03-25, 19:57
Går det att bli/vara stark utan mark?

Med stark menar jag att man är stabil i kroppen osv.

Absolut. Det är en jättebra övning för de som gillar den, men det är med den som med böj eller bänk - alla vare sig gillar eller passar för den. Och nog kan man bli rejält stark utan att köra den.

barnaerskoent
2008-03-25, 20:04
Snack. Nu kör jag inte mark längre, eftersom jag anser att den är skadlig, men visst kan det bli 8-10 arbetsset böj emellanåt.

Vilken övning anser du bäst för att träna Erector Spinae? Tycker själv att marklyft är en jävligt bökig övning men även den som tagit mest på just Erectorn..

Timmi
2008-03-25, 20:08
4-12 arbetsset per muskelgrupp blir det väl.

Sidnot, tom jag har kört 7 arbetsset böj på för mig tunga vikter så det går nog ;) Men så varken markar jag eller är särskilt stor och stark...

Jorgen
2008-03-25, 20:31
4-20. Jag har inget bestämt antal set per muskelgrupp utan jag kör tills jag är nöjd och trött.

IntenZe
2008-03-25, 20:54
Snack. Nu kör jag inte mark längre, eftersom jag anser att den är skadlig, men visst kan det bli 8-10 arbetsset böj emellanåt.

Nu är jag väl lite off-topic. Men anser du samma om stela marklyft?

IntenZe
2008-03-25, 21:34
2-6 set per muskelgrupp förresten.

GymTT
2008-03-25, 21:44
Oftast kring 15-20 set.

major Pectoralis
2008-03-25, 22:30
Snack. Nu kör jag inte mark längre, eftersom jag anser att den är skadlig, men visst kan det bli 8-10 arbetsset böj emellanåt.

Skadlig? Jag är förvånad över att läsa dig skriva det. Hur menar du då, generellt eller för dig?

major Pectoralis
2008-03-25, 22:31
Jag varierar antalet set beroende på vilken muskelgrupp det handlar om. Jag varierar även periodvis och efter dagsform.

minikevin
2008-03-26, 09:45
Menade mest att det "bästa för de flesta" förmodligen ligger nånstans mitt emellan och att 16 set kanske bara är onödigt i många fall om vi inte snackar stora muskelgrupper.

Här är vi helt överens! Det gäller som sagt att prova sig fram vad varje individs kropp svarar bäst på. Om din kropp svarar bäst på runt 10-12 set är det ganska självklart att du inte kör 15-20 set ;)
Knappast optimalt då! Tror jag missförstod dig förut, trodde du mena alla generellt.

Ber om ursäkt ! *flex*

groddddaan
2008-03-26, 12:03
20 set rygg. 12 set triceps. 12 set bröst. 8 set biceps. 6 set framsida axlar. 8 set mittendelen axlar. 6 set baksida axlar. 4 set korsrygg (marklyft). 12 set framsida lår. 4 set baksida lår & 4 set vader.

har slutat thaiboxningen nu och börjat träna 4 dar i veckan.