handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott för laktosintoleranta?


Glen
2008-03-25, 00:30
Kort då, är det en dålig idé att äta proteintillskott med mjölkprotein om man är laktosintolerant? Spelar det över huvud taget någon roll var proteinet kommer ifrån eller är det bara mängden laktos i produkten som avgör?

Kan väl passa på att tigga till mig lite tips på proteinpulver samt bars som lämpar sig för laktosintoleranta, finns ju en del produkter så det känns lite tradigt att läsa igenom alla innehållsdeklarationer...

/Glen

Hobbes
2008-03-25, 01:11
Kort då, är det en dålig idé att äta proteintillskott med mjölkprotein om man är laktosintolerant? Spelar det över huvud taget någon roll var proteinet kommer ifrån eller är det bara mängden laktos i produkten som avgör?

Nope, någon får rätta mig om jag har fel!

Kan väl passa på att tigga till mig lite tips på proteinpulver samt bars som lämpar sig för laktosintoleranta, finns ju en del produkter så det känns lite tradigt att läsa igenom alla innehållsdeklarationer...

/Glen

Jag är själv laktosintolerant, har provat och använder med fördel följande produkter:

Double Pro - Eiselt
Protec - Eiselt
100% Whey - Optimum Nutrition
Complete Protein III - Fairing
Rapid Recovery - Fairing
Slow Protein - Fairing

Om det nu vore så, finns ju även:

Esa pro - Eiselt
Amino Rush - Fairing

Dessa har garanterat ingen laktos att prata om...

Alla ovan nämnda finns till salu via www.kolozzeum.com

Eddie Vedder
2008-03-25, 06:48
Graden av din laktosintolerans avgör hur känslig du är och mängden laktos ser du enkelt genom att läsa näringsvärdet. I mjölkproteinpulver som inte är gainers består kolhydraterna av laktos, alltså är det inte svårare än att du bör titta på mängden kolhydrater så vet du mängden laktos.:)

De lite dyrare pulvren har mindre andel kolhydrater och således mindre andel laktos och vice versa. Så mitt råd är ett pulver med så låg andel kolhydrater som möjligt helt enkelt.
Complete Protein III nämns ju av Hobbes här ovan t.ex. Det tror jag är ett riktigt bra protein faktiskt.:thumbup:

pia
2008-03-25, 09:11
Det finns de proteinpulver som är så pass filtrerade att det är väldigt lite laktos kvar men är man väldigt känslig så skulle jag rekommendera eggprotein eller sojaprotein istället