handdator

Visa fullständig version : Problem med muskelfästet...


BraTryck
2003-05-21, 18:35
Tjena,

jag har lite problem med muskelfästet till min högra biceps. Om jag utsätter det för ryckiga rörelser såsom vid kast (av olika typer, med boll, snöboll, osv.) eller boxning så får jag ont. Denna smärta kan hålla i sig några dagar, successivt så försvinner den.
Jag har inga problem med att köra ett stenhårt armpass på gymmet.

Vad kan detta bero på? Bör/kan det åtgärdas, och i sådana fall hur?


Tack på förhand för alla tips.

Survivor
2003-05-21, 19:15
Stel?

Arne Persson
2003-05-21, 19:53
Efter att jag i åratal plågat mina stackars muskelfästen med massor med set och låga reps så kan jag tex ta en tung hantel +40 kg och curla med denna ouppvärmd. Denna tunga mängdträningen har nog givit mig ganska starka fästen. Jag har desutom alltid varit noggrann med att köra övningen i hela dess rörelsebana för att behålla smidigheten och även styrkan i ytterlägena.

BraTryck
2003-05-21, 21:01
Inte stel, snarare matt. Styrkan försvinner.

Jag kan tillägga att det brukar ta ett tag innan smärtan kommer, säg att jag rycker till i armen på förmiddagen, då kan det dröja tills kvällen innan det börjar värka. Dock så känner jag med en gång att det kommer börja värka så småningom.

Jag har alltid varit angelägen om att utföra övningarna fullt ut så jag tror inte att det är där som problemet ligger. Dålig uppvärmning kan dock bidra eftersom det oftast är vid sådana tillfällen som jag "sträcker" mig. Men ändå, det är inte så många som får ont bara av att dra iväg några kast.

Nils
2003-05-21, 22:32
Arne,
tror du att din typ av muskelfästes styrketräning korrelerar bra med vad som krävs för ryck som kast och sådant i helt andra farter och vinklar än du kör övningar?
Jag tvivlar.
Nils

Arne Persson
2003-05-21, 23:36
Nils. Jag har tyvärr ett förflutet som spjutkastare och kastar fortfarande ganska hyfsat. Dock mest på styrka och sämre teknik.

Nils
2003-05-22, 08:55
Originally posted by Arne Persson
Nils. Jag har tyvärr ett förflutet som spjutkastare och kastar fortfarande ganska hyfsat. Dock mest på styrka och sämre teknik.
Oh. OK. Ja då blir det ganska svårt att utgå från dina personliga erfarenheter i sammanhanget och anta att de är allmänna.
Nils

Survivor
2003-05-22, 12:19
Originally posted by BraTryck
Inte stel, snarare matt. Styrkan försvinner.

Jag kan tillägga att det brukar ta ett tag innan smärtan kommer, säg att jag rycker till i armen på förmiddagen, då kan det dröja tills kvällen innan det börjar värka. Dock så känner jag med en gång att det kommer börja värka så småningom.

Jag har alltid varit angelägen om att utföra övningarna fullt ut så jag tror inte att det är där som problemet ligger. Dålig uppvärmning kan dock bidra eftersom det oftast är vid sådana tillfällen som jag "sträcker" mig. Men ändå, det är inte så många som får ont bara av att dra iväg några kast.
För dåligt med återhämtning? ...Men då verkar det iofs skumt att det bara gör ont i ena biceps. Vila ett tag och minska träningsdosen/öka vilan.

Arne Persson
2003-05-22, 14:32
Nils: Påtal om ryck: Jag kan dessutom, hör och häpna, fortfarande utföra ett sittryck (tyngdlyftning) om det så skulle krävas. Trots total avsaknad av stretching.
När det tex gäller min "speciella" tricepsträning så kör jag alltid explosivt i de tyngsta setten (normalt 1-3 upptill 5 reps och 80-90 kg). Med explosivt menar jag att jag stannar helt stången i minst 1 sekund när den är precis runt huvudet därefter så accellererar jag upp den till sträckt läge igen. Har funkat utmärkt för min egen del.

mangs
2003-05-22, 14:46
Originally posted by Arne Persson
Nils:
När det tex gäller min "speciella" tricepsträning så kör jag alltid explosivt i de tyngsta setten (normalt 1-3 upptill 5 reps och 80-90 kg). Med explosivt menar jag att jag stannar helt stången i minst 1 sekund när den är precis runt huvudet därefter så accellererar jag upp den till sträckt läge igen. Har funkat utmärkt för min egen del.

Hur många gånger har vi hört detta? :notme:

Arne Persson
2003-05-22, 15:06
Tydligen inte tillräckligt ofta.;)
Förresten det där med sittrycket var väl nytt?:D

Nils
2003-05-22, 21:00
Originally posted by Arne Persson
Nils: Påtal om ryck: Jag kan dessutom, hör och häpna, fortfarande utföra ett sittryck (tyngdlyftning) om det så skulle krävas. Trots total avsaknad av stretching.
När det tex gäller min "speciella" tricepsträning så kör jag alltid explosivt i de tyngsta setten (normalt 1-3 upptill 5 reps och 80-90 kg). Med explosivt menar jag att jag stannar helt stången i minst 1 sekund när den är precis runt huvudet därefter så accellererar jag upp den till sträckt läge igen. Har funkat utmärkt för min egen del.
Ja, fast explosionen vid 80-90 kilo lär var en aning mindre snärtig och mer kontrollerad än vid rörelser utan vikt. Jag har kört en hel del explosivt med överkroppen utan problem men skadat infraspinatus ganska allvarligt genom att snärta iväg mindre än ett hekto. utan att ha varit särskilt nära ett ytterläge.
Fast du kanske bara gör argument för att hålla med mig?
Nils

Allan
2003-05-22, 21:07
Likväl som det finns folk som röker som skorstenar hela livet och är kärnfriska, finns det också människor som aldrig behöver stretcha, som aldrig haft behov av bindvävsmassage, som aldrig skadar sig - men det finns också en drös med andra.

Jag kan också genomföra anständiga sittryck, men jag gör det fortfarande på explosivitet och smidighet, och om jag inte stretchar är det en omöjlighet. Finns inte en enda renommerad tyngdlyftningstränare som skulle avråda från smidighetsträning.

Men förresten Arne - födelsedagsbarn och allt - hur tränar du resten då? Bröst, ben, rygg?


allan

Arne Persson
2003-05-22, 21:41
Allan: Nu skall vi se här. Om vi börjar med benträningen så är den åt h-e pga min svåra knäskada. Jag fick i princip sluta min kastkarriär pga av att jag luxerade sönder knäet redan -76. Pga av karateträningen. Knäet opererades och höll bra så jag körde benen hyfsat hårt. Tyvärr hände samma sak igen i slutet på -81. Jag kastade faktiskt sten vid ett stenbrott. Denna gång var det värre eftersom främre korsbandet och den mediala menisken rök. Vid operationen -82 avlägsnades menisken, korsbandet gick inte att rädda samt att de gjorde en förflyttning av patellarsenan. Detta gjorde att jag inte kunnat träna mina ben. Dock insåg för ett par år sedan att om jag inte gör något åt saken så kommer det att gå käpprätt åt skogen, (hade så ont i knäet att jag knappt kunde gå i trappor) så jag började faktiskt köra djuuupa knäböj igen. Jag använder McDavids knäskydd, På mitt skadade knä har ett med vacklingsskydd eftersom jag är och förblir totalt instabil i knäet samt ett vanligt knäskydd på det andra. jag har tränat upp mig så att jag kan göra c:a 130 kg i djup knäböj. Jag har för tillfället valt att hålla mig där. Mitt program är upplagt så att jag kör en dag lätt bara benspark (Nordic) 5X8-10 och Bencurl (Nordic) 5x10-12. Den sk tunga dagen kör jag en massa set knäböj.
Vad beträffar ryggträningen så kör jag så tungt jag kan chins 30-50 reps på så få set som möjligt. Därefter Bentover rowing pyramid på c:a 8-9 set upptill 110-115 kg. Sittande Rodd pyramid 7 set upptill fullt mag. 120kg. Avslutar med Hantelrodd 5 set upptill tyngsta hantlarna c:a 63 kg.
Pga av min knäskada kan jag inte marklyfta från marken. Mitt dåliga knä böjer sig rakt in i mitt friska. Jag har endast fått 162,5 från marken. Från poweracket på gymet har jag dragit, när stången varit något ovanför knäet, 320 kg.
Bröstträningen har inte gått bra sedan jag skadade min supraspinatus (samt även M. infraspinatus och teres minor) när jag lyfte upp och kastade ut och bröt ned en viss
"gentleman" som bröt sig in i vårt hus ställde till allmän oreda. (Rättegång i oktober, ser fram emot den). Kommer att redovisa min bröstträning när skadan är läkt. Klarar fn endast att träna med max 125 kg i bänk mot c:a 135-140 kg före skadan. Samma "fenomen" i hantelpressen. Självfallet har även axelträningen blivit lidande speciellt pressövningarna.
Puh! Nu pallar jag inte mer självömkan.
Nå Allan godtager du denna bekännelse?:confused:

spas
2003-05-22, 22:11
Måste säga att jag tyckte det var rätt ballt när du gick in och curlade den där monsterhanteln utan uppvärming på kursen :D

Lite kuriosa: kollade på en några år gammal battle for mr Olympia rulle för någon dag sedan. Kevin Levrone skröt som fan om att han fixar curls på 45 kilo sen gör han en 2a eller 3a som ser ut som fan så dina curlarna ska du vara stolt över.

Arne Persson
2003-05-22, 23:45
Nils, min käre forskare. Jag vet inte vad det är med mig som du hela tiden retar dig på. Du verkar ju misstro precis allt vad jag skriver.
Du lider händelsevis inte av akademisk prestationsångest (har sett alltför mycket av den varan under min tid i Lund)???
Vi får väl träffas och ha en liten kasttävling mm. Förresten hur vet du att det är M. infraspinatus och inte M. teres minor du skadat eller kanske rent av båda. Vad jag minns från samtliga mina dissektioner var att jag fick separera de båda musklerna åt mha sk trubbig dissektion.

Allan
2003-05-23, 04:06
Originally posted by Arne Persson
Nå Allan godtager du denna bekännelse?:confused:

Jag ville inte ha nån bekännelse - jag var bara nyfiken på hur du tränade resten. Att du emellanåt tränar nåt set triceps har vi kanske begripit, men det var intressant att läsa resten.
Själv opererade jag knäna 1982 men har kunnat träna knäböj i stort sett obehindrat. För mig är det distanslöpningen som fått lida..en sten under sulan så går det som en elchock upp i låret. Tack gode gud för löpband och banor!

allan

Arne Persson
2003-05-23, 08:20
Allan: Jag har tyvärr inte kunnat köra mina ben obehindrat kommer nog tyvärr aldrig mer att kunna det
Vad blev du operead för iknäet?

Grahn
2003-05-23, 08:44
Fan Arne du är rätt trasig :)

goodspeed
2003-05-23, 08:57
Originally posted by BraTryck
Tjena,

jag har lite problem med muskelfästet till min högra biceps. Om jag utsätter det för RYCKIGA rörelser såsom vid kast (av olika typer, med boll, snöboll, osv.) eller boxning så får jag ont. Denna smärta kan hålla i sig några dagar, successivt så försvinner den.
Jag har inga problem med att köra ett stenhårt armpass på gymmet.

Vad kan detta bero på? Bör/kan det åtgärdas, och i sådana fall hur?


Tack på förhand för alla tips.

Det kanske är nån annan "ryckig" rörelse du ska lugna ner dig med ? hrrm...

goodspeed
2003-05-23, 09:06
Originally posted by Arne Persson
Trots total avsaknad av stretching.


Hej !
Jag är absolut ingen expert, men kan inte många skador uppkommit p.g.a det som står ovan ? En fråga alltså, inget påstående.

Nils
2003-05-23, 09:21
Originally posted by Arne Persson
Nils, min käre forskare. Jag vet inte vad det är med mig som du hela tiden retar dig på. Du verkar ju misstro precis allt vad jag skriver.
Du lider händelsevis inte av akademisk prestationsångest (har sett alltför mycket av den varan under min tid i Lund)???
Vi får väl träffas och ha en liten kasttävling mm. Förresten hur vet du att det är M. infraspinatus och inte M. teres minor du skadat eller kanske rent av båda. Vad jag minns från samtliga mina dissektioner var att jag fick separera de båda musklerna åt mha sk trubbig dissektion.
Jag misstror inte vad du skriver. Vad du skriver är alltid (eller nära) sant. Däremot är du en mästare på att i mitt tycke vinkla iväg många frågor till dina favoritsvar med speciella förutsättningar som ibland jag försöker motverka om jag orkar. Inte alltid på ett särskilt bra sätt, det medger jag.
Och ja, speciellt professorer har jag ofta samma "problem" med. Jag har inte samma analys av varför som du. Men att ta upp den här är ett säkert sätt att bli missförstådd tror jag.
En kasttävling ;). Jag har blivit lite rädd för kast numera så den vinner du säkert!
Och ja, såvitt jag kunde diagnosera mig själv när det började läka och bli lite mer lokaliserad så var faktiskt teres minor mer skadad än infraspinatus(fast det är inte lätt att vara säker när de överlappar där nere). Läkaren trodde infraspinatus dock. Men han såg mig när det var akut och tämligen ond överallt runt axeln så du har nog rätt. Det kan nog ha varit bägge.
Nils