handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. magträning


tompa39
2008-03-24, 23:08
Har en liten frågeställning. När jag tränar magen så kör jag repcrunches för de övre magmusklerna och benlyft med vikter för de nedre. Kan magmusklerna bli ojämnt tränade när man kör repcrunches, alltså tar övningen mer på de 4 övre än de 2 undre (sex-packet alltså). De 4 övre magmusklerna på mig är mycket större än de undre och jag undrar om det beror på träningen eller om det kanske är så att det fettet som är på magen gör att nedre syns så pass lite (nästan inte alls). Jag känner givetvis att dom finns där under fettet men de verkar vara påtagligt mindre än de övre.
Jag håller för tillfället på att deffa så jag antar att jag förr eller senare kommer få reda på det till 100%, men vad tror/tycker ni? Kanske jag borde köra lite andra övningar också (kör vanliga crunches också ibland med vikter) och vilka isf?

Tacksam för synpunkter.

Johan_P
2008-03-24, 23:12
Kolla i Best of-delen och sen vidare till Allans magträningstråd :)

Martin.V
2008-03-25, 14:59
Magen är en separat muskel, och man kan inte träna upp tex övre magen. Det kan däremot kännas lite mer på övre magen i vissa övningar.

En bra övning för magen är utfall med bålrotation. Magen får arbeta även vid marklyft, knäböj och benpress.

Dreas
2008-03-25, 15:27
Som tidigare sagt, magen är en muskel och du kan inte träna övre eller nedre magmuskulaturen. Det är genetiken som bestämmer hur dina magmuskler kommer se ut.

tompa39
2008-03-25, 20:55
Magen är en separat muskel, och man kan inte träna upp tex övre magen. Det kan däremot kännas lite mer på övre magen i vissa övningar.

En bra övning för magen är utfall med bålrotation. Magen får arbeta även vid marklyft, knäböj och benpress.

Som tidigare sagt, magen är en muskel och du kan inte träna övre eller nedre magmuskulaturen. Det är genetiken som bestämmer hur dina magmuskler kommer se ut.


Ok, då vet jag. Då kör jag på som vanligt och får hoppas på goda resultat efter deffen. Tack för svaren :cool: