handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig!!


xLinneax
2008-03-24, 22:31
Hejsan alla träningsglada människor!!

Jag började träna för ett par veckor sen på gymmet på mitt jobb.
Jag väger ca 60 kg och är 170 cm lång. Jag kör tung styrketräning tre till fyra ggr per vecka och lite kondition som jag lägger in då och då, men mest som uppvärmning. Sen går jag en hel del iom att jag har hund.
Problemet är maten, jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och så kvällsmat/middag. Och självklart äter jag alltid ordentligt efter träningen. Men jag funderar på att börja med någon form av kosttillskott. Men vad? Ska man hälla i sig kreatin? proteinpulver? Gainer? Jag vill inte bli föör stor, utan mer deffad och vältränad. Sen undrar jag hur man får bort fettet effektivare, vad ska jag undvika att äta? Har mest fett runt höfter, lår och rumpa...

Hoppas nån kan komma med bra tips, gonatt Linnea *flex*

Wiken
2008-03-24, 22:35
Bränna fett på enskilda zoner är en av alla de myter om träning.
Du behöver inga särskilda kosttillskott sålänge du uppnår dina dagliga
intag.

King Grub
2008-03-24, 22:41
Sen undrar jag hur man får bort fettet effektivare, vad ska jag undvika att äta?

Det handlar om att äta mindre kalorier än man förbrukar. Man kan åstadkomma det genom att 1) äta mindre, 2) röra på sig mer eller 3) en kombination av 1 o 2.

Det handlar inte om specifika livsmedel, utan en normal, god baskost som ger mindre energi än man förbrukar.

Äter du som du beskriver, behöver du inte tillskott. Men ett proteinpulver eller gainer efter träningen är inte fel - det är bara kolhydrat och protein (från potatis/majs resp mjölk), i pulverform; enkelt och smidigt, men inget som gör dig större, fetare eller något annat, än motsvarande mängd kalorier från mat. Kalorierna räknas in i dagsintaget, också precis som vanlig mat. Har man ett tight kalorischema är det ofta inte så lämpligt att lägga en betydande del av dagens kaloriintag på dåligt mättande pulver.

Jesüs
2008-03-25, 06:39
Om att gå ner i vikt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Om det är att gå ner i vikt som är det viktiga kommer du knappast att bygga speciellt mycket muskler: muskler byggs på kaloriöverskott, går ner i vikt gör man på kaloriunderskott. För stor lär du inte bli. Det tar tid att bygga muskler, och - speciellt som tjej - kan du sluta när du tycker att det räcker. Dit är det antagligen flera år, så oroa dig inte.

xLinneax
2008-03-25, 21:37
Bränna fett på enskilda zoner är en av alla de myter om träning.
Du behöver inga särskilda kosttillskott sålänge du uppnår dina dagliga
intag.


Hej, det vet jag, men det är jag inte ute efter, utan ja vill minska fettet på kroppen helt enkelt. Hur ska jag veta att jag uppnår mitt dagliga intag?

MVH L

xLinneax
2008-03-25, 21:49
Det handlar om att äta mindre kalorier än man förbrukar. Man kan åstadkomma det genom att 1) äta mindre, 2) röra på sig mer eller 3) en kombination av 1 o 2.

Det handlar inte om specifika livsmedel, utan en normal, god baskost som ger mindre energi än man förbrukar.

Äter du som du beskriver, behöver du inte tillskott. Men ett proteinpulver eller gainer efter träningen är inte fel - det är bara kolhydrat och protein (från potatis/majs resp mjölk), i pulverform; enkelt och smidigt, men inget som gör dig större, fetare eller något annat, än motsvarande mängd kalorier från mat. Kalorierna räknas in i dagsintaget, också precis som vanlig mat. Har man ett tight kalorischema är det ofta inte så lämpligt att lägga en betydande del av dagens kaloriintag på dåligt mättande pulver.

Äta mindre? Hur vet jag hur lite jag ska äta? Vad ska man i huvudsak ta bort eller minska från den dagliga kosten? Jag har lätt att bygga muskler, men jag vill självklart att det ska gå lite snabbare än flera år, jag siktar lite på body fitness men jag hade inte tänkt tävla... Men om jag ger ett exempel på vad ja äter till lunch el. middag kan det va Tomatsås med tonfisk, keso och fullkornspasta och sallad... tar upp mindre än jag brukar så jag inte känner mig hungrig längre men ändå inte proppmätt! Har lite halvdåligt med pengar så jag kan inte köpa värsta köttstekarna o laxfilé o så...

Tack för hjälpen mvh L

xLinneax
2008-03-25, 21:55
Om att gå ner i vikt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Om kreatin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Om det är att gå ner i vikt som är det viktiga kommer du knappast att bygga speciellt mycket muskler: muskler byggs på kaloriöverskott, går ner i vikt gör man på kaloriunderskott. För stor lär du inte bli. Det tar tid att bygga muskler, och - speciellt som tjej - kan du sluta när du tycker att det räcker. Dit är det antagligen flera år, så oroa dig inte.


Hej, nej alltså vikten skiter ja i typ. Det kvittar, muskler väger mer än fett. Jag vill bli muskulös, vältränad! Har Linda Fodor som förebild, men jag hade inte själv tänkt tävla och köra värsta deffen lixom... Har kört i snart två månader och det märks skillnad på armar och axlar redan, så jag har bra anlag!! ;) Hade ju kunnat lägga upp en bild om jag hade vetat hur man gör...

mvh L

FreshNIkk
2008-03-25, 22:02
Jag säger bara Bananer på morgonen, hjälpte mig så sjukt mycket.

mini
2008-03-25, 22:32
Jag säger bara Bananer på morgonen, hjälpte mig så sjukt mycket.

Kan du utveckla?

Jesüs
2008-03-25, 22:58
Hej, nej alltså vikten skiter ja i typ. Det kvittar, muskler väger mer än fett. Jag vill bli muskulös, vältränad!

Låter superbra. Då är det viktigt att äta mer än du förbränner. Då behöver du nappast skära ner på nåt alls: kolhydraterna bidrar med ork på gymmet! Om du redan märker resultat så förefaller du ju redan göra rätt! Kämpa på!*flex*