handdator

Visa fullständig version : Feta styrkelyftare?


Zibbe
2008-03-24, 21:35
Hej alla!

Jo det är så här att jag har en fråga som jag har gått och grubblat på en tid nu.

Varför är många SL- och Ol-lyftare på elitnivå nästintill feta? Borde inte detta till synes vara en nackdel för utövare inom dessa sporter där man utöver vikten lyfter sin egen kroppsvikt (marklyft, böj och ryck/stöt) eftersom det då blir mer att lyfta? Så en lägre kroppsvikt totalt med mindre andel fett borde ju höja vikterna på stången samtidigt som lyftaren i specifika situationer t.om kan gå ner en viktklass och i den prestera ännu bättre, eller?

De fördelar jag dock kan hitta är att det är en mycket mer anabol miljö för kroppens muskler. Men borde inte denna anabola effekt kvarvara även ifall kroppsfettet minskar med kanske 10kg bara eller något i den stilen?

Kom med förklaringar gott folk! För mig som ovetande lyftare så tycker iallafall jag att det vore mer nyttsamt att ha en "rippad" kropp när man kör lyftsporter.

Jorgen
2008-03-24, 21:39
För att man lyfter mer såklart.
I vilka viktklasser lyfter dom tyngst? I dom tyngsta. Där har du svaret på din fråga.

tp_88
2008-03-24, 21:42
Det är nog ganska få tyngdlyftare som är feta, utöver tungviktarna (som får väga hur mycket som helst), eftersom den tyngsta viktklassen under tungvikten är låga -105.

SL har tyngre viktklasser under tungvikten (upp till -125), och säkerligen huserar det endel småpluffsiga lyftare där.

Anledningarna är väl många; bättre ökningar under perioden man ligger på kcal+, bättre stabilitet i framförallt böj, jag vill även minnas att en hygglig kagge förskjuter tyngdpunkten framåt i böj och gynnar lyftaren, etc etc.

Är man kraftigt överviktig förlorar man säkert inte styrka av en viktnedgång på 10kg, är man däremot redan i anständig form så gör man det troligen.

Timme
2008-03-24, 21:45
Du får också kortare väg att pressa i bänkpress om du är fet. Magen kan du också lägga på benen i böj vilket ger en hel del. Tyvärr så är det "bra" att vara fet i SL (i de tyngsta klasserna).

Zibbe
2008-03-24, 21:56
Okej vad bra :) Det var svaret på min fråga :P

Klein
2008-03-24, 21:57
Det har väl en del att göra med dräkten också om jag förstått det rätt. Åtminstone vissa lyftare tycks ju få ut mer av dräkten om den är sprängfylld av fläsk.

bubbe
2008-03-24, 22:06
Det har väl en del att göra med dräkten också om jag förstått det rätt. Åtminstone vissa lyftare tycks ju få ut mer av dräkten om den är sprängfylld av fläsk.

Det där tror jag är en missuppfattning. Dräkten blir endast hårdare om man lägger på sig mer massa på samma strl, men mer massa/fett gör inte automatiskt det lättare att lyfta i dräkt. Finns många exempel på bra tunna riktigt duktiga dräktlyftare och även tjockare dräktlyftare. Däremot upplever iaf jag att med mer fläsk är det lättare att använda en tajtare dräkt, den är lite mer förlåtande (och ger inte lika mycket ut heller).

Nitrometan
2008-03-24, 23:11
Varför är många SL- och Ol-lyftare på elitnivå nästintill feta?
Vad menar du med feta?

Tror du att nån som tävlar i viktklasser under 110 (7 av SLs 10 viktklasser är under 110) skulle ha nån fördel av att vara fet? Maximal muskelmassa inom viktklassen är givetvis att föredra. Sen ökar skaderisken när kroppsfettnivån blir alldeles för låg, men för de festa är det kontraproduktivt att träna på negativ kaloribalans och det är svårt att uppnå de riktigt låga kroppsfettnivåerna utan negativ kaloribalans.

Wade Hooper i 75:an. Fet?
http://www.ivanko.com/mw_archive/images/wade-hooper.jpg

kavalen
2008-03-27, 19:55
Hej alla!

Jo det är så här att jag har en fråga som jag har gått och grubblat på en tid nu.

Varför är många SL- och Ol-lyftare på elitnivå nästintill feta? Borde inte detta till synes vara en nackdel för utövare inom dessa sporter där man utöver vikten lyfter sin egen kroppsvikt (marklyft, böj och ryck/stöt) eftersom det då blir mer att lyfta? Så en lägre kroppsvikt totalt med mindre andel fett borde ju höja vikterna på stången samtidigt som lyftaren i specifika situationer t.om kan gå ner en viktklass och i den prestera ännu bättre, eller?

De fördelar jag dock kan hitta är att det är en mycket mer anabol miljö för kroppens muskler. Men borde inte denna anabola effekt kvarvara även ifall kroppsfettet minskar med kanske 10kg bara eller något i den stilen?

Kom med förklaringar gott folk! För mig som ovetande lyftare så tycker iallafall jag att det vore mer nyttsamt att ha en "rippad" kropp när man kör lyftsporter.


Feta, jag har alrig sett en lyftare som är fet. Det kan väl hända att magen är uppsvälld pga av att de äter mycket mat, och lite fett på kroppen är knappast skadligt. För att orka prestera max måste det finnas energi i kroppen, dem kan inte gå på diet eftersom de inte orkar lyfta samma vikter då.

Yankeee
2008-03-27, 20:00
Feta, jag har alrig sett en lyftare som är fet. Det kan väl hända att magen är uppsvälld pga av att de äter mycket mat, och lite fett på kroppen är knappast skadligt. För att orka prestera max måste det finnas energi i kroppen, dem kan inte gå på diet eftersom de inte orkar lyfta samma vikter då.

http://www.abc.net.au/reslib/200408/r28120_70009.jpg

160 kg muskler.

Tricklev
2008-03-27, 20:02
Nej dom är inte feta, du har antagligen endast sett dom tyngsta vid 125+ kg om du tror att styrkelyftare är feta, och där är dom feta, men försök att hålla dig smal vid 140kilo själv. ;)

agazza
2008-03-27, 20:02
han på bilden är inte fet, han är grofv...

C.E.J.
2008-03-27, 22:44
Finns ju en hel del i de övre viktbegränsade klasserna också. I OL är ju många om inte de flesta i både 94an och 105an rätt lönniga.

Yuri Zakharevich, gamla 110an: http://www.youtube.com/watch?v=PFtFQnNu0OI

En hel drös med lönniga snubbar i gamla 110an: http://www.youtube.com/watch?v=-QpxCMWavAU

Bra form på 69orna, särskilt Markov: http://www.youtube.com/watch?v=ZJhxTIStBMA

tp_88
2008-03-27, 23:10
Feta, jag har alrig sett en lyftare som är fet.
Följdfråga; har du någonsin sett en tävling? Jag har aldrig varit på någon SL-tävling (och jag har varit på några stycken, 10+ iaf) UTAN att se någon fet lyftare.
han på bilden är inte fet, han är grofv...
Jo, han är fet. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Zibbe
2008-03-28, 09:07
Kan tillägga att när jag pratade om feta så syftade jag som ni också säger på de tyngsta viktklasserna.

Tricklev
2008-03-28, 09:21
Kan tillägga att när jag pratade om feta så syftade jag som ni också säger på de tyngsta viktklasserna.

Då är ditt svar rätt simpelt, lycka till att väga 140kilo i bra form.

zydar
2008-03-28, 12:43
klart dom inte är lika fit som body builders.

Du har rätt, en del är feta, dock inte så feta på elitnivå.

Där jag tränar finns det några styrkelyftare som har riktiga kaggar.

Vet dock inte hur seriöst dom tar strykelyftningen.