handdator

Visa fullständig version : EAA under deff


Gankutsuou
2008-03-24, 20:08
Enligt deff-guiden bör man ligga på 2g protein per kg kroppsvikt per dag vid deff.

Min undran är ifall det då verkligen är en fördel att använda Esa Pro eller Amino Rush under deff, eller för den delen under bulk...

Man tar ju då 6-10g protein istället för ca 40g om man istället skulle använda Whey.

Detta gör ju att man inte får i sig lika mycket protein, och man måste kompensera genom att ändå ta 30g protein extra vid ett annat tillfälle under dagen.

Gör man då det via mat så blir det svårt att hålla nere kalorierna eftersom ingen mat innehåller enbart protein, utan man alltid får i sig extra kolhydrater och fett.

Återstår att ta extra whey-pulver, men då har man ju egentligen inte tjänat något, eftersom man måste ta både EAA och Whey, och i så fall kan man väl lika gärna kan hålla sig till enbart whey?

Jag vet att EAA tas upp snabbare av kroppen, men det jag är ute efter här är den påstådda fördelen med att man enbart behöver ta 6-10g när man använder EAA.

King Grub
2008-03-24, 20:34
det jag är ute efter här är den påstådda fördelen med att man enbart behöver ta 6-10g när man använder EAA.

Korrekt.

ztiggee
2008-03-24, 21:59
Det kan vara bra att ta 20-30 gram kolgydrater tillsammans med EEA, så att kroppen tar snabbare upp det. tror det blir större effekt då med, men är inte säker :)

Coach
2008-04-28, 16:38
Finns det några fördelar med EAA under deff? Om man intar grenade aminosyror under träning så har jag förstått att det minskar muskelnedbrytningen, men hur är det tex innan och efter träningen? Kan man lika gärna skippa dosen innan och käka vanlig mat istället, eller finns det någon fördel med en dos EAA istället för tex vanligt vassle innan träning när man ligger på kaloriunderskott?

King Grub
2008-04-28, 17:01
finns det någon fördel med en dos EAA istället för tex vanligt vassle innan träning när man ligger på kaloriunderskott?

Ja, EAA stimulerar proteinsyntesen mycket mer än vassle.

Coach
2008-04-29, 09:48
Ja, EAA stimulerar proteinsyntesen mycket mer än vassle.

:thumbup:

Om jag har förstått det rätt så behöver en aktivt tränande person ca 2g protein per kg/kroppsvikt dagligen. Skulle man fortfarande behöva lika många gram protein om man ersatte lite med EAA, eller skulle den sifran då sjunka betydligt? Jag har hört olika teorier om att bara några enstaka gram grenade aminosyror skulle kunna ersätta upp till 10 gånger så mycket tex vassle protein utan att man skulle förlora mer massa/bygga mindra massa vid deff/bulk. Kan det verkligen stämma och varför i sådana fall?

Lite off topic, men känns som en ganska onödig fråga för en helt egen tråd.

Pelle2
2008-05-04, 15:54
Bump! Undrar detsamma!:em:

Fredriiik
2008-05-04, 18:59
10gram EAA = 10 gram protein.
Det ingår vissa essentiella aminosyror i en del proteintillskott.
men det är just när de blir i fri form och på fastande mage som de blir kalas för proteinsyntesen.

kör dina 10 gram eaa innan träning och räkna det som 10 gram protein för dagen :)

phr33k
2008-05-06, 02:47
Jag fick intrycket från något jag läste att man inte behövde äta sin kroppsvikt*2 gram protein om man käkade EAA? Att de skulle vara effektivare eller så, men det stämer alltså inte? Då är ju inte esapro så prisvärt kanske...

Någon som kan reda ut detta?

Sverker
2008-05-06, 05:54
Så här skrev jag tidigare:
Tanken med EAA är att musklerna inte behöver de enklare, icke essentiella, aminosyrorna. Dina 10 g EAA är motsvarande 20 g protein.
Men nu ska vi nog inte röra till det utan istället göra det enkelt.

Satsa på 2 g protein per kg kroppsvikt. Räkna allt protein du får i dig. Samtidigt och utanför din beräkning använder du 10 g EAA till träningen bara för att ge proteinsyntesen en skjuts uppåt.
EAA är tändhatten. Proteinet är dynamiten.

Anders The Peak
2008-05-06, 07:27
Så här skrev jag tidigare:
Ca 25-30 gr protein av god kvalitet motsvarar 10 gr EsaPro

phr33k
2008-05-06, 16:52
OK, men det reder endå inte ut allt. Hur gör ni andra? Räknar ni med EAA i dagliga protein intaget eller ej? Sverker och Anders The Peak verkar har lite olika åsikter.

Sverker
2008-05-06, 18:38
Jag tror att Anders The Peak och jag är överens.


EAA ska man ta till träningen för att påverka proteinsyntesen. Resten av dygnet ska man äta protein.






Möjligen kan en kost med enbart EAA vara av intresse för personer som ska äta ett minimum av protein pga dålig njurfunktion.

phr33k
2008-05-07, 00:02
OK! Tack för svaren Sverker och Anders The Peak.

Anders The Peak
2008-05-07, 08:37
Den här är bra då den tar upp en del av frågeställningarna lite i annat perspektiv, men det går bra att få en hint av vad det kan innebära vid lite olika energi situationer:

http://bjsm.bmj.com/cgi/reprint/40/11/900?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=Manninen&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Ganymedes
2008-05-07, 08:43
Jag tar själv bara EAA precis före ett pass (tillsammans med vitargo). Men jag försöker ändå hamna på ca 2 g protein per kg kroppsvikt, UTÖVER det EAA ger. Det är inte så himla exakt och petigt ändå. Dagar jag inte tränar ligger jag också runt 2g protein, men tar inget EAA.

Anders The Peak
2008-05-07, 09:03
Jag tar själv bara EAA precis före ett pass (tillsammans med vitargo). Men jag försöker ändå hamna på ca 2 g protein per kg kroppsvikt, UTÖVER det EAA ger. Det är inte så himla exakt och petigt ändå. Dagar jag inte tränar ligger jag också runt 2g protein, men tar inget EAA.
Om du tar EAA före passet kan det vara bra att ta vitargo och ett hydrolysat i anslutning till du avslutat träningen. Den kombinationen ger antagligen bättre förutsättningar för muskeltillväxt än din nuvarande kombination.

Ganymedes
2008-05-07, 09:06
Om du tar EAA före passet kan det vara bra att ta vitargo och ett hydrolysat i anslutning till du avslutat träningen. Den kombinationen ger antagligen bättre förutsättningar för muskeltillväxt än din nuvarande kombination.

Japp. Det gör jag också, men skrev inte med det. :) Eller ja, jag är lite osäker på om mitt pulver räknas som hydrolysat iofs... Får kolla på burken (Gold Standard 100% Whey från ON) Men jag tar vitargo + priotein direkt efter passet iaf och vitargo och EAA precis innan.

Anders The Peak
2008-05-07, 09:20
Japp. Det gör jag också, men skrev inte med det. :) Eller ja, jag är lite osäker på om mitt pulver räknas som hydrolysat iofs... Får kolla på burken (Gold Standard 100% Whey från ON) Men jag tar vitargo + priotein direkt efter passet iaf och vitargo och EAA precis innan.
Antagligen är det bättre att inte ha för höga blodsockernivåer under träningen, utan istället försöka tömma med hjälp av träningen så att du får lägre blodsockernivå och fylla på direkt efter passet enligt ovan anvisning. Troligen blir det anabola gensvaret betydligt kraftigare och sträcker sig tydligen över ett betydligt större antal timmar än om du höjer blodsockernivåerna under passet.

Ganymedes
2008-05-07, 09:59
Antagligen är det bättre att inte ha för höga blodsockernivåer under träningen, utan istället försöka tömma med hjälp av träningen så att du får lägre blodsockernivå och fylla på direkt efter passet enligt ovan anvisning. Troligen blir det anabola gensvaret betydligt kraftigare och sträcker sig tydligen över ett betydligt större antal timmar än om du höjer blodsockernivåerna under passet.


Jaha, där ser man. Jag har mest gått på det att EAA tas upp effektivare om det tas tillsammans med snabba kolhydrater. Och EAA ska ju tas precis innan passet. :confused:

Ganymedes
2008-05-07, 21:53
Jaha, där ser man. Jag har mest gått på det att EAA tas upp effektivare om det tas tillsammans med snabba kolhydrater. Och EAA ska ju tas precis innan passet. :confused:

Finns det belägg för att omvärdera mitt upplägg alltså?

Anders The Peak
2008-05-08, 08:07
Finns det belägg för att omvärdera mitt upplägg alltså?
Kör så här:
Troligen det bästa alternativet
6-12 gr EAA innan passet på tom eller nästan tom mage. Efter passet är det bästa alternativet 15-20 gr vasslehydrolysat+ 3-6 gr L-leucin och ca 75gr vitargo blandat i ca 8dl vatten.

Budgetalternativet 6-12 gr EAA innan passet på tom eller nästan tom mage. Efter passet 20 gr vassle + 3 gr EAA och 75 gr maltodextrin i ca 8dl vatten.

Anders The Peak
2008-05-08, 08:11
Kör så här:
Troligen det bästa alternativet
6-12 gr EAA innan passet på tom eller nästan tom mage. Efter passet är det bästa alternativet 15-20 gr vasslehydrolysat+ 3-6 gr L-leucin och ca 75gr vitargo blandat i ca 8dl vatten.

Budgetalternativet 6-12 gr EAA innan passet på tom eller nästan tom mage. Efter passet 20 gr vassle + 3 gr EAA och 75 gr maltodextrin i ca 8dl vatten.

Alternativen är säkert mycket användbart under deff också då efterträningsdrinken inte påverkar fettoxidationen utan den fortgår och hämmas inte av insulinspikningen.

Timme
2008-05-08, 08:29
Opti fråga.


Du deffar och ligger på stort kaloriunderskott.

Du går upp på morgonen och slukar 7g EAA sedan tränar du ett helkroppspass.
Efter det har du två alternativ att välja mellan:

Alt1: Väntar en timme efter passet och tar sedan 7g EAA igen. 15 min efter det så äter du vanlig mat.

Alt2: Du äter vanlig mat direkt efter passet och struntar i den andra dosen EAA.

Vilket är mest opti?

King Grub
2008-05-08, 08:32
Alternativen är säkert mycket användbart under deff också då efterträningsdrinken inte påverkar fettoxidationen utan den fortgår och hämmas inte av insulinspikningen.

Det gör den visst det. Fettförbränningen blir nedreglerad. Skillnad på pasta och glukos. Även rent protein efter passet sänker fettoxidationen.

Substrate utilization was significantly different between conditions (P = 0.02), with fat contributing 77.76% +/- 2.19% for PLA and 72.12% +/- 2.17% for PRO, while protein oxidation increased from 17.18% +/- 1.33% for PLA to 20.82% +/- 1.47% for PRO. Postexercise protein did not affect energy expenditure, but when protein was available as an alternate fuel fat oxidation was diminished.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2007 Dec;17(6):544-55.

King Grub
2008-05-08, 08:34
Vilket är mest opti?

Alt 3. Du tar EAA direkt efter passet, går hem och äter mat.

Anders The Peak
2008-05-08, 08:42
Alt 3. Du tar EAA direkt efter passet, går hem och äter mat.

Jag pratade om det mest optimala och ingenting annat...

King Grub
2008-05-08, 08:43
Det var ett svar på Timmes fråga, inte riktat till något du sagt. Svaret till dig handlade om fettoxidationen, eftersom ditt påstående var inkorrekt.

Anders The Peak
2008-05-08, 08:56
Det var ett svar på Timmes fråga, inte riktat till något du sagt. Svaret till dig handlade om fettoxidationen, eftersom ditt påstående var inkorrekt.
Ok !
Men fettoxidationen är relativt lite påverkad av insulinspiken och insulinspiken är nödvändig för att påverka (p47phox)/NADPH för att minska inflammationsprocesser i muskeln. Här fungerar insulinet som en antioxidant i musklerna efter ett hårt träningspass.

Timme
2008-05-08, 09:06
Alt 3. Du tar EAA direkt efter passet, går hem och äter mat.

Det där vänta en timme efter passet innan nästa dos EAA är bara trams alltså?



Opti = EAA innan passet + EAA efter passet och direkt efter det maaat. Det låter bra :)

King Grub
2008-05-08, 09:26
Det där vänta en timme efter passet innan nästa dos EAA är bara trams alltså?

Det stimulerar proteinsyntesen över en viss tretimmarsperiod något mer än ett intag direkt efter gör, men när man mätte det hade man inte tagit någon dos före och inga andra födointag efter heller.

Kräket
2008-05-08, 17:42
Passar på att fråga något jag inte riktigt fått klarhet i...:em:

Kan det vara vits att använda sig av EAA i sammanhang förutom styrketräning? Att EAA är en kraftig anabol stimulant är ju klart. Vill minnas tråden där man hänvisar till studier som hävdar att muskler bevaras i total vila, genom användandet av EEA.

Om man bortser från den ekonomiska dimensionen, kan det vara en vits att vid ett par tillfällen per dag använda EEA trots att man inte styrketränat? Detta innebär då även att man fastar innan själva användandet. Kan ett konsekvent sådant användande ha negativa effekter (bortsett ekonomiska då)?

King Grub
2008-05-08, 18:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109904&highlight=m%E5ltiderna

Timme
2008-05-08, 18:30
Det stimulerar proteinsyntesen över en viss tretimmarsperiod något mer än ett intag direkt efter gör, men när man mätte det hade man inte tagit någon dos före och inga andra födointag efter heller.

okej. Då är jag med.