handdator

Visa fullständig version : Lite frågor kring kondition och löpning.


prinsesson
2008-03-24, 16:32
Hej!

På sistone har jag känt att löpningen inte drar lika mig lika mycket som förr, kanske jag var för ambitiös dock eftersom vissa perioder körde jag tre pass/dag osv. osv.

Speciellt intervallträning och annan kvalitativ träning såsom backträning osv. har blivit allt svårare att peppa sig till och annat såsom spinning t.ex. har kännts mer lockande.

Nu undrar jag hur detta kommer påverka min kondition. Kan man byta ut träningen bara sådär och köra långa lunkpass istället och ändå behålla sin kondition eller krävs regelbunden intervallträning och tyngre pass för att hålla sig i samma form?

Mental
2008-03-24, 18:17
Beror på hur man ser på saken, men att ställt mot att kanske tröttna helt på konditionsträning så är ju allt annat bättre. Variation är nyckeln, ge fan i backträningen ett tag så ska du se att den lockar igen efter ett tag.

Man vill ju ha sina endorfiner ;D

King Grub
2008-03-24, 18:23
Det är intensiteten som är den största påverkande faktorn för träningsförbättringar. För genomsnittsindividen ger regelbunden träning med en puls på 55-70% av max ger ökad aerob kapacitet, vilket innebär liten upplevd ansträngning för den tränande.

Ju mer vältränad man är, desto högre intensitet krävs (55% ger inga förbättringar hos en person med god kondition), och intensiteten är avgörande faktorn för ordentliga förbättringar av kapaciteten. Var maxgränsen där högre intensitet inte ger några ytterligare fördelar är inte klarlagt, men runt 90% av maxpuls är en uppskattning.

Det går att till viss del kompensera lägre intensitet med längre varaktighet; effekten av ett intensivare 40-minuterpass går att erhålla genom ett någon mindre intensivt 60-minuterspass.

Studier på intervallträning har visat ungefär lika bra förbättringar av Vo2Max vid 2 dagars träning per vecka som 5. I andra studier, inte intervall, där den totala volymen träning varit densamma, har man inte sett skillnad på 2 och 4 dagar per vecka eller på 3 och 5 dagar.

tjabon
2008-03-25, 09:55
Har du något mål med din träning?
-Tävling el. dyl. ???

Min egen erfarenhet är att det är svårt att hålla en hög och jämn
intensitet på kvalitetspassen på egen hand.

Gå med i en förening!
Få hjälp med träningsupplägg och framförallt stöd och coachning.
Det är mycket enklare att köra intervaller och annan hård träning tillsammmans med andra (och roligare) !