handdator

Visa fullständig version : Pannkaka på vatten (utan mjölk)


Cohen
2008-03-24, 02:57
Blev här på nattkvisten sjukt sugen på hederliga pannkakor. Går ut i köket för att laga till dessa men upptäcker till min stora förskräckelse att det där inte finns varken mjölk, grädde eller liknande.

Kom då att tänka på vad mjölkens funktion i pannkakan egentligen är. Skulle det vara möjligt att ta bara vatten istället för mjölk i ett vanligt pannkaksrecept?

Någon som provat?

Vill inte testa själv just nu. Om det skulle bli "pannkaka" (ironi - ja, jag har dålig humor!) av det hela orkar jag inte fixa till det så här sent på natten.

Alltså; går det att laga pannkaka med bara vatten, mjöl och ägg?

Lepras
2008-03-24, 12:16
yes,blpr mycket frasigare då,skitnice!

Timmi
2008-03-24, 13:07
Med två allergiska bröder är jag uppvuxen med pannkakor gjorda med varken mjölk/grädde eller ägg i och det har alltid funkat alldeles ypperligt :D

Lepras
2008-03-24, 15:41
Gjorde precis pannkakor på vatten,,funka kalas:thumbup:

Torwald
2008-03-24, 16:21
Förutom att konsistensen blir bra, hur smakar det då? Känns ju som att det finns en anledning till att man brukar ha mjölk i...?

Scratch89
2008-03-24, 16:33
Det blir lite platt smak, men annars är det ok. Om du har sylt eller socker till så blir det gott. Socker+fett ger godast smak, tar du bort en, respektive två faktorer, blir smaken därefter.

Cohen
2008-03-24, 22:43
yes,blpr mycket frasigare då,skitnice!

Ok, najs! Då blir det till att testa ikväll. Den ser ju åtminstone normal ut så hoppas att den smakar det med! :)

Med två allergiska bröder är jag uppvuxen med pannkakor gjorda med varken mjölk/grädde eller ägg i och det har alltid funkat alldeles ypperligt :D


Utan mjölk OCH ägg? Vad blir det kvar då? Vatten och mjöl? Eller hur ersätter man äggen?

Tack f.ö. för alla svar!

Klitx
2008-03-27, 23:19
Ok, najs! Då blir det till att testa ikväll. Den ser ju åtminstone normal ut så hoppas att den smakar det med! :)




Utan mjölk OCH ägg? Vad blir det kvar då? Vatten och mjöl? Eller hur ersätter man äggen?

Tack f.ö. för alla svar!

Gelantin :D fast då måste den ju vara kall:hbang:

forslund
2008-03-27, 23:26
Did anyone say pannkakor? :D

Detta måste jag testa, mitt recept har alltid varit (för 2 personer, ca 6 pannkakor var)

2 ägg
4dl mjöl
8dl mjölk.

Men ska helt klart testa vatten någon dag. Tack för tipset. :thumbup:

ackilf
2008-03-28, 10:02
en vegankompis bjöd på pannkakor och jag tänkte inte på att hon inte äter ägg/mjölk. dom smakade EXAKT som vanliga, fast var gjorda på växtmjölk och utan ägg. behövs ingen ersättning för äggen alls.
jag som trodde dom höll ihop allt:smash:..

Cohen
2008-03-28, 23:32
Har nu testat och måste säga att jag belv positivt överraskad!
Tack alla för tipsen.

Använde mig av det hedeliga 1 del mjöl, 2 delar ägg och 3 delar mjölk. Funkade finfint med vatten.

92an
2008-04-05, 21:45
Gjorde precis pannkakor på vatten,,funka kalas:thumbup:


Ser najs ut, man kan inte få receptet?*drool*

Cohen
2008-04-05, 22:33
Ser najs ut, man kan inte få receptet?*drool*

Läs tråden innan du frågar. Receptet är vanliga pannkakor med vatten istället för mjölk.

Nickeg
2008-04-29, 17:14
låter nice :P

tobbeg
2008-08-23, 10:41
Provade idag att göra amerikanska (lite tjockare, med bakpulver) pannkakor utan vatten. Det fungerade utmärkt.

Jag testade min kompis och berättade inte att de var utan mjölk. Han märkte ingen skillnad.

Jag kunde märka en viss smakskillnad, det smakade lite mer åt bröd hållet än vanligt. Men väldigt gott.

Cilia
2008-08-23, 11:49
Provade idag att göra amerikanska (lite tjockare, med bakpulver) pannkakor utan vatten. Det fungerade utmärkt.

Jag testade min kompis och berättade inte att de var utan mjölk. Han märkte ingen skillnad.
Vad använde du för vätska om du varken använde mjölk eller vatten?

Cohen
2008-08-26, 01:30
Provade idag att göra amerikanska (lite tjockare, med bakpulver) pannkakor utan vatten. Det fungerade utmärkt.

Jag testade min kompis och berättade inte att de var utan mjölk. Han märkte ingen skillnad.

Jag kunde märka en viss smakskillnad, det smakade lite mer åt bröd hållet än vanligt. Men väldigt gott.

Det låter ju bra. Händer som sagt att man blir sugen på pannkakor då mjölk saknas i kylskåpet.

Du adderade alltså bara bakpulver till det vanliga receptet?