handdator

Visa fullständig version : Norrländska Mästerskapen - med OCH utan utrustning


Zacke
2008-03-23, 22:34
Se till att boka upp helgen 19-20 april.


För då arrangeras Norrländska Mästerskapen i styrkelyft av Sundsvalls Atletklubb och Mellersta Norrlands SF.


Styrkelyftet avgörs preliminärt på lördagen och är uppdelat i en RAW-klass (bälte,handledslindor,knävärmare) och en utrustningsklass.

Bänkpress (avgörs preliminärt på Söndag) likaså.

Mer information finns här

http://web.telia.com/~u60204144/Norrlands.htm


Det kan bli rejäla fighter i både utrustnings- och RAW-klassen.

Samt förhoppningsvis något eller några svenska rekord.

Alla anmälningsavgifter kommer dessutom gå tillbaka till lyftarna i form av prispengar.

Nitrometan
2008-03-24, 11:02
Styrkelyftet avgörs preliminärt på lördagen och är uppdelat i en RAW-klass (bälte,handledslindor,knävärmare)
:confused:

JSK hade en R-A-VV tävling i höstas, då tilläts varken handledslindor eller knävärmare. Voffo e di på detta viset?

Varför ska det vara olika?


OnT: Kul! Låter som en rolig tävling!

Timme
2008-03-24, 11:08
:confused:

JSK hade en R-A-VV tävling i höstas, då tilläts varken handledslindor eller knävärmare. Voffo e di på detta viset?

Varför ska det vara olika?


OnT: Kul! Låter som en rolig tävling!

Jag tror knävärmare var tilllåtet?

pojken
2008-03-24, 11:38
Jag tror knävärmare var tilllåtet?

Nej. Det vet jag att det inte var

David-Tajik
2008-03-24, 17:44
Varför de ska vara olika? Enligt mig så borde man ju få ha allt utom dräkt och knälindor som man får ha i denna tävling.. Ni i JSK är för hårda:whipped:

stahlberg
2008-03-24, 18:21
Varför inte ordna en tävling i nakenlyft. Det är raw på allvar, det!

petersson
2008-03-24, 18:51
:confused:

JSK hade en R-A-VV tävling i höstas, då tilläts varken handledslindor eller knävärmare. Voffo e di på detta viset?

Varför ska det vara olika?


OnT: Kul! Låter som en rolig tävling!


norrlandsmästerskapen har väl funnits längre än jsk´s rawtävling så det borde ju vara handlindor och knävärmare som är standard..

Timme
2008-03-24, 18:58
Varför inte ordna en tävling i nakenlyft. Det är raw på allvar, det!

Jag hade kommet för att kolla men inte delta :D

stahlberg
2008-03-24, 19:01
Den verkliga rawtävlingen vore ju ändå "Nakenlyft i Kiruna utomhus i 26 graders kyla" :D . Det fordras en man för att ens delta i en sådan tävling!!

Timme
2008-03-24, 19:03
Den verkliga rawtävlingen vore ju ändå "Nakenlyft i Kiruna utomhus i 26 graders kyla" :D . Det fordras en man för att ens delta i en sådan tävling!!

Kan inte annat än att hålla med.

Nitrometan
2008-03-24, 20:27
Den verkliga rawtävlingen vore ju ändå "Nakenlyft i Kiruna utomhus i 26 graders kyla" :D . Det fordras en man för att ens delta i en sådan tävling!!
Jo. Det hade varit manligt.

Borde kombineras med bastu öl, och vodka. Ett riktigt SL-party.








PS - jag gillar inte beteckingen raw

David-Tajik
2008-03-25, 00:07
Den verkliga rawtävlingen vore ju ändå "Nakenlyft i Kiruna utomhus i 26 graders kyla" :D . Det fordras en man för att ens delta i en sådan tävling!!

får man ha skor?

Timme
2008-03-25, 00:09
får man ha skor?

Nej! *grr27*



:D

polaren
2008-03-25, 02:00
:confused:

JSK hade en R-A-VV tävling i höstas, då tilläts varken handledslindor eller knävärmare. Voffo e di på detta viset?

Varför ska det vara olika?


OnT: Kul! Låter som en rolig tävling!

Handledslindor och knävärmare ger inga kilon, utan skyddar mot skador. Jag gissar att man vill att så många som möjligt ska kunna ställa upp. Jag tycker att det är bra.

Nitrometan
2008-03-25, 07:44
Handledslindor och knävärmare ger inga kilon, utan skyddar mot skador. Jag gissar att man vill att så många som möjligt ska kunna ställa upp. Jag tycker att det är bra.
Handledslindor gör att man kan lyfta mer om man har problem med handlederna. Det finns de som har ont eller har instabila handleder, de kan lyfta mer om de stabiliserar handlederna.
Hur tight får knävärmarna sitta?

Jag säger inte att det är fel. Jag vill bara att man ska komma överens om vad som ska gälla.

polaren
2008-03-25, 09:48
Handledslindor gör att man kan lyfta mer om man har problem med handlederna. Det finns de som har ont eller har instabila handleder, de kan lyfta mer om de stabiliserar handlederna.
Hur tight får knävärmarna sitta?

Jag säger inte att det är fel. Jag vill bara att man ska komma överens om vad som ska gälla.

Det var väl precis det jag menade med handledslindorna, att man ska kunna lyfta utan att få ont?

Knävärmare ger ingentig att prata om, hur hårt dom än sitter.

Nitrometan
2008-03-25, 10:03
Det var väl precis det jag menade med handledslindorna, att man ska kunna lyfta utan att få ont?
Men då ger de ju kilon i de fallen?
Du sa ju att de inte gjorde det.

Knävärmare ger ingentig att prata om, hur hårt dom än sitter.
OK. Vet du att det är så eller tror du att det är så?

Jag har sett strongmen som har knävärmare som är så tighta att de inte får på dem själva. Varför har de det om det inte ger nåt?

Nitrometan
2008-03-25, 10:06
Inte för att tjafsa...

Jag bryr mig egentligen inte om vilket. Jag tycker bara att det borde vara lika.

Särskilt om alla vill använda det tuffa ordet "RAW" - då borde man ju komma överens om vad det betyder.

polaren
2008-03-25, 10:19
Men då ger de ju kilon i de fallen?
Du sa ju att de inte gjorde det.


Varför håller du på som du gör? Du vet mycket väl vad jag menar.


OK. Vet du att det är så eller tror du att det är så?

Jag har sett strongmen som har knävärmare som är så tighta att de inte får på dem själva. Varför har de det om det inte ger nåt?

Ärligt talat så tror jag bara att det är så. Jag har ett par knävärmare i modell mindre som jag nästan inte får på. Det enda jag upplever är lite mer stabilitet i knäet. Knävärmare är gjorda i ett mjukt material och ger ingen (märkbar) effekt. Jag antar att vissa strongmens vill ha tighta knävärmare för värme och stabilitet. Annars hade dom väl lindat knäna? Eller vad tror du?

Nitrometan
2008-03-25, 10:52
Varför håller du på som du gör? Du vet mycket väl vad jag menar.
Jag tycker att alla som använder ordet RAW borde vara överens om vad det betyder.

Sen sa du att det inte gav några kg - givetvis ger det väldigt lite jämfört med övrig SL-utrustning, men något ger de.


Ärligt talat så tror jag bara att det är så. Jag har ett par knävärmare i modell mindre som jag nästan inte får på. Det enda jag upplever är lite mer stabilitet i knäet. Knävärmare är gjorda i ett mjukt material och ger ingen (märkbar) effekt. Jag antar att vissa strongmens vill ha tighta knävärmare för värme och stabilitet. Annars hade dom väl lindat knäna? Eller vad tror du?
Jag tror att de använder det för att få hjälp i de fall det inte är tillåtet med lindor. Jag vet att det finns de som kan pressa 5 kg mer i stockpress med ett par tighta armbågsvärmare, rent logiskt borde knävärmarna göra nån skillnad i böjen. Men det är bara ett antagande.

Timme
2008-03-25, 11:22
Jag gör i alla fall mer kg i JM press med armbågsvärmare :D

345.5 i bänk
2008-03-25, 11:51
Vi tillåter handledslindor, knävärmare och bälte för tidigare år när Umeå har annordnat denna tävling har dom tillåtet det. Sedan ser man världen över när man pratar RAW så är just dom sakerna tillåtet i dom flesta fall.

Ska man dra allt till ytterligheter så borde ju endast trikå och kalsonger vara tillåtet för att slippa vissa sitt könsorgan. Även skor kan ju ge en viss stabilitet.

Handledslindor kan ju ge ett visst stöd och knävärmare en behaglig värme. Men bälte ger ju i dom flesta fall 10-25kg hjälp framför allt i böj men det har ju varit tillåtet och funnits säkert sedan SL kom till för 35-40år sedan.....

Nitrometan
2008-03-25, 12:18
Personligen tycker jag att det är vettigt med bälte och handledslindor. Sen tycker jag att det är bekvämt att lyfta med knävärmare.
Det jag mest är ute efter är att terminologin borde ensas så att folk är överens om vad de pratar om.

Sen tycker jag att det är roligt att ni erbjuder folk att lyfta både med och utan utrustning.

jwzrd
2008-03-25, 12:20
Vi tillåter handledslindor, knävärmare och bälte för tidigare år när Umeå har annordnat denna tävling har dom tillåtet det. Sedan ser man världen över när man pratar RAW så är just dom sakerna tillåtet i dom flesta fall.

Ska man dra allt till ytterligheter så borde ju endast trikå och kalsonger vara tillåtet för att slippa vissa sitt könsorgan. Även skor kan ju ge en viss stabilitet.

Handledslindor kan ju ge ett visst stöd och knävärmare en behaglig värme. Men bälte ger ju i dom flesta fall 10-25kg hjälp framför allt i böj men det har ju varit tillåtet och funnits säkert sedan SL kom till för 35-40år sedan.....

En välplacerad strumpa kunde kanske lösa det problemet annars? :Virro

tinus
2008-03-25, 12:39
Hm..låter nästan lite intressant! Kanske dax att sluta rehabträna,börja träna på riktigt och åka "hem" den helgen:)

O.W.
2008-03-25, 12:45
Personligen tycker jag att det är vettigt med bälte och handledslindor. Sen tycker jag att det är bekvämt att lyfta med knävärmare.
Det jag mest är ute efter är att terminologin borde ensas så att folk är överens om vad de pratar om.

Sen tycker jag att det är roligt att ni erbjuder folk att lyfta både med och utan utrustning.

Det finns väldigt olika definitioner om vad utrustning innebär också. Tex längd på lindor, hur många lager tyg, mjuk/hård stång mm.

Man får nog säga rå och sedan lägga in en definition eftersom det inte är bestämt något inom detta av SSF/IPF kan alla göra sin egen när de kör en sådan tävling.

För egendel tycker jag om den defintion som Sundsvall nu har antagit.

z_bumbi
2008-03-25, 12:49
Ska man dra allt till ytterligheter så borde ju endast trikå och kalsonger vara tillåtet för att slippa vissa sitt könsorgan.

Eller kanske framför allt för att publiken ska slippa se. :D

Timme
2008-03-25, 14:32
Hm..låter nästan lite intressant! Kanske dax att sluta rehabträna,börja träna på riktigt och åka "hem" den helgen:)

Det tycker jag låter som en bra idé!

Timme
2008-03-25, 14:39
Tycker strumpan låter bra. Frågan är bara hur det ska lösas för flickorna?

Ahead Of The Pack
2008-03-25, 15:43
Tycker strumpan låter bra. Frågan är bara hur det ska lösas för flickorna?

En bit silvertape??:naughty:

Timme
2008-03-25, 15:46
En bit silvertape??:naughty:

Där har vi lösningen!

Nitrometan
2008-03-25, 21:58
En bit silvertape??:naughty:
Funkar för båda könen. En utmärkt lösning.

stahlberg
2008-03-25, 22:11
En av orsakerna till att man började använda utrustning från början var att den skulle skydda mot skador. Sedan har man "utvecklat" utrustningen till att öka resultatet. Vilken utrustning som skyddar mot skador är individuellt. Så därför ska väl raw vara raw.

Exakt hur "raw" ska definieras är som vi märker oklart.

Angående bälten, så tycker jag nog att det bälte jag använde för drygt 30 år sedan var mindre stödande än dagens bälten.

David-Tajik
2008-03-25, 22:29
En bit silvertape??:naughty:

HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHHA :laugh:

pojken
2008-03-25, 23:40
En bit silvertape??:naughty:

För mannen som inte har något att dölja, men fortfarande vill. :thumbup:

O.W.
2008-03-26, 12:43
Tycker strumpan låter bra. Frågan är bara hur det ska lösas för flickorna?

En bit silvertape??:naughty:

Löv borde vara det mest naturliga. Silvertape kan nog ge förmycket stödjande effekt.

http://www-genvagar.slu.se/genen/bild/paradis.jpg

jwzrd
2008-03-26, 12:45
Löv borde vara det mest naturliga. Silvertape kan nog ge förmycket stödjande effekt.

http://www-genvagar.slu.se/genen/bild/paradis.jpg

Vad gör man av äpplet då?

O.W.
2008-03-26, 12:48
Vad gör man av äpplet då?

Istället för kudde?

petersson
2008-03-26, 12:53
För mannen som inte har något att dölja, men fortfarande vill. :thumbup:

Haha menar du att din påle är för stor för att kunna tejpas för? :)

pojken
2008-03-26, 13:44
Haha menar du att din påle är för stor för att kunna tejpas för? :)

Hehe Nej Jag kom bara att tänka på JD och hans "Shower shorts" i scrubs :)
fX1DetrIn_k&feature=related

Ahead Of The Pack
2008-03-26, 18:11
Löv borde vara det mest naturliga. Silvertape kan nog ge förmycket stödjande effekt.

http://www-genvagar.slu.se/genen/bild/paradis.jpg
Nja, ett löv kan lätt lossna.:confused: Nej nu vet jag; man tejpar fast lövet och äpplet med silvertape:naughty:

jwzrd
2008-03-26, 18:14
Nja, ett löv kan lätt lossna.:confused: Nej nu vet jag; man tejpar fast lövet och äpplet med silvertape:naughty:

Gäller att tejpa äpplet på rätt sida :Virro

Nitrometan
2008-03-26, 20:34
Haha menar du att din påle är för stor för att kunna tejpas för? :)
Det finns långa bitar med silvertejp. :cool:

Zacke
2008-04-03, 11:00
Cirka 70 lyftare väntas delta vid årets största lyftarfest - Norrländska mästerskapen i styrkelyft och bänkpress.

Supertrion Markus "Markus" Larsson, Tomas "Tomme" Sundström och Amit Sehlberg - det är bara några av de elitlyftare från hela Norrland som kommer vara på plats i Sundsvall och briljera - med och utan utrustning.

Dessutom: Tomas Wullfeld rapporteras dra monstervikter på träning - rekordförsök på NM?

Plus mycket mer...

En lyftarfest? Absolut.

Tomme
2008-04-07, 11:21
Det blir riktigt kul att äntligen få tävla RAW!!!!

KRILLE!
2008-04-07, 11:48
Den verkliga rawtävlingen vore ju ändå "Nakenlyft i Kiruna utomhus i 26 graders kyla" :D . Det fordras en man för att ens delta i en sådan tävling!!

Problemet blir nog att man bara kan ställe upp som man en gång :D


Hade varit grymt att vara med men vill prioritera jobb och flickvän för en gångs skull :)