handdator

Visa fullständig version : efter konditionsträning?


jimbodiny
2008-03-23, 19:48
Vad är bäst att inta efter man har varit och sprungit, dryga 3km cirka? Särskild mat, proteindrink, etc?

MVH,

regus
2008-03-23, 19:53
vanlig mat fungerar.
Vill man vara lite semi-opti så är kolhydratsrik mat efter konditionsträning att föredra.

jimbodiny
2008-03-23, 20:12
Gainer Pro kanske?

regus
2008-03-23, 20:18
Gainer Pro kanske?

Det blir bra det med.

JohnRick
2008-03-23, 20:32
Gainer T-bonestek med potatis Pro

n1tro
2008-03-23, 20:54
beror ju helt på hur hårt du kört osv..

Eddie Vedder
2008-03-23, 20:57
3km är ju ingenting, i alla fall om det är "vanlig" löpning. Ät mat, inte behöver du särskilt mycket heller efter så obetydlig träningsmängd.

jimbodiny
2008-03-23, 21:20
Börjar lite sakta men säkert just nu. Tänkte börja springa en del nu innan korpfotbollen sätter igång, 3km per gång nu till en början för att få lite känn på allting. Det gick bra iaf, tråkig kyla bara. Springer inte för någon tävling som sagt utan mer för att bygga upp kondition till korpfotbollen. Har du fler tips till kondition Eddie får du gärna dela med dig. :thumbup:

n1tro
2008-03-23, 21:20
3km är ju ingenting, i alla fall om det är "vanlig" löpning. Ät mat, inte behöver du särskilt mycket heller efter så obetydlig träningsmängd.

oj läste inte att han hade sprungit så lite. +1 på vedders post, du behöver inte käka ngt extra, utan du kör på en normal måltid.

Eddie Vedder
2008-03-23, 21:32
Jag hoppas verkligen inte att du uppfattade mitt inlägg som ett sätt att se ner på din träning nu bara jimbodiny.

Läste inlägget precis och blev lite orolig för att det kanske skulle kunna feltolkas så. Tvärtom är det enbart kanonkul och positivt att du vill komma igång och löpa, 3km är en jättebra och lagom distans för att komma igång.:thumbup:

Min poäng var helt enkelt bara den att den distansen trots allt inte förbrukar så mycket energi och heller inte ger något slitage på kroppen att tala om. Då behövs inget krånglande med särskilt optimal mat, ingen tidshets med matintaget och definitivt inget kosttillskott. Med tiden kommer du förhoppningsvis upptäcka hur underbar löpningen är, utvecklas och därigenom kunna ställa högre krav på din kropp.:)

jimbodiny
2008-03-23, 21:42
Jag hoppas verkligen inte att du uppfattade mitt inlägg som ett sätt att se ner på din träning nu bara jimbodiny.

Läste inlägget precis och blev lite orolig för att det kanske skulle kunna feltolkas så. Tvärtom är det enbart kanonkul och positivt att du vill komma igång och löpa, 3km är en jättebra och lagom distans för att komma igång.:thumbup:

Min poäng var helt enkelt bara den att den distansen trots allt inte förbrukar så mycket energi och heller inte ger något slitage på kroppen att tala om. Då behövs inget krånglande med särskilt optimal mat, ingen tidshets med matintaget och definitivt inget kosttillskott. Med tiden kommer du förhoppningsvis upptäcka hur underbar löpningen är, utvecklas och därigenom kunna ställa högre krav på din kropp.:)

Nej så uppfattade jag det verkligen inte. :) Sträckorna tänkte jag öka med tiden men har inte varit ute och löpt sen augusti-september ungefär, då korpfotbollen var slut dvs, så tänkte börja nu och få ett litet försprång för att ha god kondition är väl positivt för styrketräningen också? Hur många gånger i veckan tycker du är lämpligt att ta sig ut och löpa? :)

Fat tony
2008-03-23, 21:51
jag säger kolhydratsrik måltid.

Eddie Vedder
2008-03-23, 21:52
Hur många gånger i veckan tycker du är lämpligt att ta sig ut och löpa? :)

Är du hyfsat van, d.v.s. tycker 3km är en runda som du lätt klarar av, och inte överviktig kan du ju definitivt springa dina 3km varannan dag åtminstone. Minst.

Det är som sagt en jättekort runda, något man bör kunna klara av varje dag som frisk hyfsat tränad tycker jag.:) Vi människor är gjorda för att vara i rörelse och fysiskt aktiva och en joggingrunda på 3km per dag lär de flesta klara av.

Men mitt tips är att du istället försöker öka distanser successivt och få in lite längre pass och kanske springa tre gånger i veckan eller så.:)

jag säger kolhydratsrik måltid.

I vilket syfte mer än att kolhydratrik mat kan vara gott? För knappast finns något ökat kolhydratbehov efter en trekilometersrunda.

jimbodiny
2008-03-24, 01:51
Men mitt tips är att du istället försöker öka distanser successivt och få in lite längre pass och kanske springa tre gånger i veckan eller så.:)

Hur långa distanser syftar du på, cirka? Förresten, en god kondition medför väl bara positivt till styrketräning?

Eddie Vedder
2008-03-24, 07:04
Hur långa distanser syftar du på, cirka?

5km kanske? Till en början i alla fall. När du känner att du orkar konstant joggande/löpande i 5km så tycker jag det är en klok distans att ligga på, säg tre gånger i veckan kanske.
Håll den veckodosen sett till antal löppass, när du sedan utvecklas kan ett eller fler av passen bli lite längre, sedan kan du även lägga in något pass med lite annorlunda inlägg som mer inriktas på fart och mjölksyraträning t.ex.

Att vänta jättelänge med att börja köra lite tuffare kvalitetsträning är inget JAG ser någon mening till. Dock måste ju allting alltid göras utifrån ens egen kapacitet. Att gå från att precis lära sig orka med fem kilometers joggning till att kuta upp och ner för en brant backe i en timme är bara dumt. Men att testa på någon typ av backträning där man letar upp en runda med mycket backar och försöker attackera just backarna extra mycket är ju t.ex. en mildare form. Eller varför inte delar av rundan då du under t.ex. 2 minuter springer betydligt fortare?

Finns massa småsaker man kan lägga in för att få lite variation och successivt öka kapaciteten utan att gå för fort fram.:)

Förresten, en god kondition medför väl bara positivt till styrketräning?

Kommer kanske få mothugg här men jag svarar tveklöst JA.

Är konditionsträning något som förbättrar muskeltillväxt? Nej det är det inte, men kan man prestera bättre i sin styrketräning med okej kondition jämfört med en person som inte kan gå upp för en trappa utan att flåsa? Ja självklart är det så.
Planerar man inte att bli bodybuilder finns ingen som helst anledning att undvika konditionsträning helt anser jag, dock måste ju dosen motsvara ens ambitioner och mål.

loztdignity
2008-03-24, 13:45
Vad är bäst att inta efter man har varit och sprungit, dryga 3km cirka? Särskild mat, proteindrink, etc?

MVH,

3km är "typ" ingenting egentligen, utan vad varje människa skulle må bra av att röra sig dagligen. Dock väldigt bra att du gör det såklart :p

Min poäng är att du behöver nog inte tänka på att få i dig nåt speciellt efter den sträckan utan ät bara vanlig mat och drick vatten med en liiiite salt i för elektrolyternas skull.

jimbodiny
2008-03-24, 16:30
3km är "typ" ingenting egentligen, utan vad varje människa skulle må bra av att röra sig dagligen. Dock väldigt bra att du gör det såklart :p

Min poäng är att du behöver nog inte tänka på att få i dig nåt speciellt efter den sträckan utan ät bara vanlig mat och drick vatten med en liiiite salt i för elektrolyternas skull.

3km är något jag börjar med iaf men kommer att öka distanserna för varje gång. Elektrolyternas skull? Är kanske lite okunnig så förklara gärna. :)

loztdignity
2008-03-24, 19:31
Ja det låter skitbra!

Jag har själv gått ut för hårt ibland och sprungit milen direkt efter ett längre uppehåll och skadade knäet och kunde inte springa på månader så du gör helt rätt.

Ja det kanske inte spelar någon roll på kortare sträckor men vid längre sträckor är det viktigt att få i sig salt.
Jag vet inte exakt vad det är, men man behöver det iaf och någonting med elektrolyter ;)

myling
2008-03-24, 21:34
Ja det kanske inte spelar någon roll på kortare sträckor men vid längre sträckor är det viktigt att få i sig salt.
Jag vet inte exakt vad det är, men man behöver det iaf och någonting med elektrolyter ;)

Du vet alltså inte vad du ger råd om? Varför då ens ge råd? *screwy*

Scratch89
2008-03-24, 21:45
Elektrolyter har med kroppens vätskeomsättning att göra. Natrium och kalium är exempel på operatörer. :)

För att kommentera Eddies kommentar, så måste jag hålla med om att konditionsträning bara förbättrar styrketräningen. Självklart gäller det om man håller konditionsträningen på måttliga nivåer, kanske varannan dag eller lite varje dag. Passen har gått lättare, tagit kortare tid osv nu när jag äntligen börjat få upp lite grundkondition.

Per B
2008-03-24, 21:46
Det är ju om man svettas väldigt mycket men bara dricker vanligt vatten under aktiviteten man kan få problem med saltet i kroppen. Men om det inte är nåt maraton man varit ute på räcker saltet i maten (som man förhoppningsvis äter efteråt) säkert till.

Eddie Vedder
2008-03-24, 21:55
Men om det inte är nåt maraton man varit ute på räcker saltet i maten (som man förhoppningsvis äter efteråt) säkert till.

Absolut.

Att börja prata om elektrolytbalans när det handlar om 3 kilometers löpning är verkligen helt onödigt, lika onödigt som att börja prata om ökat kolhydratbehov. Vet man dessutom inte ens vad elektrolytbalans innebär känns det ju ännu konstigare att överhuvudtaget nämna det.

Fairmount
2008-03-26, 12:24
Hej allihopa! Det här kanske inte är helt rätt tråd, men jag kör på ändå.

Jag har börjat konditionsträna igen, efter ett uppehåll på ca 3 månader. Nu, efter ungefär fyra veckors träning, kör jag en 4-kilometersrunda i halvlugn takt varje morgon innan frukost. Jag har hört att det ska vara ett bra sätt att få bort fett (som jag lagt på mig under uppehållet, mycket osexigt), stämmer det?

Vidare undrar jag om finns nån bra övning för att stärka knäna. Jag har märkt att jag har ganska ont precis under knäskålen i flera timmar efter min runda. Vidare undrar jag om nån kan upplysa mig om passande stretching. Jag är ganska bakom på det här med träning, har alltid varit aktiv men aldrig orkat lära mig om runtomkring-saker. Så nu är det väl dags att få en uppfattning om sånt också.