handdator

Visa fullständig version : stretching - framåtlutande axlar


gustav123
2008-03-23, 12:57
Jag har framåtlutande axlar så jag undrar om det är fördel att stretcha längre än 25-30 sec bröst eller om man skall köra 25 sec vänta 20 min köra 25 sec eller hur ofta man skall göra det för maximal effekt isf.

Kan också tillläga att jag tror mina bröst har blivit rätt mycket starkare än ryggen då jag under ungefär 4 månader körde bänkpress bara hemma. Har dock tränat i ett halvår på gym nu och då har jag kört igenom hela kroppen :p men bästa antar jag är att lägga ner bröst i 2 månader cirkus sen börja på det när det ser bra ut igen.

HiCoast
2008-03-23, 13:09
Det bör räcka med ca 20-30 sekunder i två omgångar stretching för att få effekt. Störst effekt tror jag dock du får av att träna upp ryggmuskulaturen, främst de muskler som drar in skulderbladen mot ryggraden. Det är alltså lämpligt att träna t.ex. roddövningar. Ngt som många glömmer bort är också hållningen. Sträva efter att ha en nästan militärisk hållning när du tränar. Håll lätt svank, axlar nedåt bakåt och "gör dig lång". Lite svårt att förklara hållningsträning över ett forum men använd spegeln till hjälp. Det kan säkert kännas konstigt i början men fortsätt ett tag så blir det naturligt. Träna även på att ha en god hållning i vardagslivet.

Och du behöver inte ge upp bröstträningen.

gustav123
2008-03-23, 13:27
Okej. Hur ofta på en dag skall jag göra dom två omgångarna?
''du behöver inte ge upp bröstträngingen''. Så det hjälper inte hastigheten att dra bak axlarna? Med tanke att jag behöver kanske komma ikapp lite med ryggen?
//tack

Martin Löwgren
2008-03-23, 16:18
Använd dig av denna teknik så kommer du få bättre resultat.

Ta ut muskel i ett stretchläge, håll i cirka 20sek. Sedan spänner du muskeln aktivt i cirka 10sek och upprepar töjen igen. Gör detta 3-4gr på varje sida under 4veckor och utvärdera sedan.

Googla KAT - metoden om du vill veta orsaksmekanismen (Kontraktion - Avslappning - Töj)

gustav123
2008-03-24, 00:33
okej tackar, men tror ni det går fortare/hjälper om jag lägger ner bröst ett tag?

gustav123
2008-03-26, 23:38
Inte fått svar än på om det skulle gå fortare om jag la ner bröst ett tag.
Jag vet att han sa att jag inte behövde lägga ner bröstträningen men borde inte det vara bättre då jag vill komma ikapp med ryggen?