handdator

Visa fullständig version : Bip test/Beep test


larkan
2008-03-23, 11:58
Vad är erat rekord på de såkallade bip testet?

Var ärliga och svara ärligt.

Mitt är 13,1 som jag tog för c.a 6 månader sen i skolan, mitt mål är upp emot 14 efter sommar.

Ni som vill testa springa det och ladda hem det:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biptest

bigtraps
2008-03-23, 12:20
Ingen aning vet bara att Håkan Mild ska ha varit en jävel på såna tester

machine gun
2008-03-23, 12:24
Har man klarat hela testet har man sprungit 4960 meter på 22 minuter.

Det är inte så snabbt, men sättet testet är uppbyggt på gör att det ändå bir skitjobbigt, eftersom de sista intervallerna går typ dubbelt så fort som de första *spy*

Har inte gjort testet sedan högstadiet nångång. Skulle vara "kul" att testa det nu bara för att se hur man ligger till. Har helt klart bättre kondis än jag hade då iaf.

larkan
2008-03-23, 12:28
Det är inte så snabbt, men sättet testet är uppbyggt på gör att det ändå bir skitjobbigt, eftersom de sista intervallerna går typ dubbelt så fort som de första *spy*

Har inte gjort testet sedan högstadiet nångång. Skulle vara "kul" att testa det nu bara för att se hur man ligger till. Har helt klart bättre kondis än jag hade då iaf.

Ladda hem de där på wikipedia då?: ne jag tänkte precis samma sak, vadå 5km på 22 minuter, de kan jag ju ta enkelt. Men sen tnkte man 1 steg till och tänkte, det går så snabbt emot slutet(intervall), jag har laddat hem de nu och ska börja öva på de;P

machine gun
2008-03-23, 12:33
Ladda hem de där på wikipedia då?: ne jag tänkte precis samma sak, vadå 5km på 22 minuter, de kan jag ju ta enkelt. Men sen tnkte man 1 steg till och tänkte, det går så snabbt emot slutet(intervall), jag har laddat hem de nu och ska börja öva på de;P

Precis, första 1120 m går ju tydligen på 6:30, så där är det ju joggingtempo. Progressiva pass är jobbiga...

Jag har funderat på att göra testet rätt länge, men har inte känt att jag varit i tillräckligt med självspäkarmode ännu :D Skulle nog behöva nån att tävla mot eller åtminstone nån som står och skriker på en, så att man verkligen tar ut sig.

Gnusram
2008-03-23, 12:35
248 helomvändningar kan kanske dra ner takten lite... :D

Klart imponerande att springa hela vägen tycker jag.

machine gun
2008-03-23, 12:37
248 helomvändningar kan kanske dra ner takten lite... :D

Klart imponerande att springa hela vägen tycker jag.

Innebandyspelare borde ha en klar fördel.

Det kan inte vara många som verkligen klarat hela testet?

ha:cl
2008-03-23, 12:39
Det bör inte gå att klara testet, eftersom min gympalärare som spelar fotboll i div 2 damer och är allmänt vältränad inte klarade sista nivån helt utvilad.

Gnusram
2008-03-23, 12:40
Det kan inte vara många som verkligen klarat hela testet?

Det fanns en länk lite tidigare. Gunde, Lance Armstrong och Håkan Mild tror jag det var som nämndes.

Kända nötare m.a.o.

Stoltz
2008-03-23, 12:57
Klarade 10 medan jag hade en blodutgjutelse i bröstet efter en cykelolycka. Har inte sprungit sedan dess och det var 6-7 år sedan. Idag hade jag förmodligen legat på 8-9 fullt frisk, har blivit mycket sämre på att springa.

larkan
2008-03-23, 12:57
Det bör inte gå att klara testet, eftersom min gympalärare som spelar fotboll i div 2 damer och är allmänt vältränad inte klarade sista nivån helt utvilad.

Självklart går de att klara, det gäller bara att ÖVA ÖVA ÖVA som i allt annat

ha:cl
2008-03-23, 13:02
Självklart går de att klara, det gäller bara att ÖVA ÖVA ÖVA som i allt annat

Men läs det om min gympalärare igen. Kan tänka mig att Mild och gubbarna är både snabbare och har sjuk kondis. Men att dom ska springa snabbare än henne efter 18 nivåer eller vad det nu är, det är knappast rimligt. Källa? Och nej inte wikipedia.

jontahontas
2008-03-23, 13:03
Det bör inte gå att klara testet, eftersom min gympalärare som spelar fotboll i div 2 damer och är allmänt vältränad inte klarade sista nivån helt utvilad.


Heheh, snacka om att du håller din gympalärare högt :D

ha:cl
2008-03-23, 13:04
Heheh, snacka om att du håller din gympalärare högt :D
va ?

Yankeee
2008-03-23, 13:05
Det bör inte gå att klara testet, eftersom min gympalärare som spelar fotboll i div 2 damer och är allmänt vältränad inte klarade sista nivån helt utvilad.

Men läs det om min gympalärare igen. Kan tänka mig att Mild och gubbarna är både snabbare och har sjuk kondis. Men att dom ska springa snabbare än henne efter 18 nivåer eller vad det nu är, det är knappast rimligt. Källa? Och nej inte wikipedia.

Det är helt omöjligt att manliga elitidrottsmän är bättre tränade än din kvinnliga gympalärare som spelar fotboll i division 2 för damer. Låt ingen intala dig något annat.

machine gun
2008-03-23, 13:05
Men läs det om min gympalärare igen. Kan tänka mig att Mild och gubbarna är både snabbare och har sjuk kondis. Men att dom ska springa snabbare än henne efter 18 nivåer eller vad det nu är, det är knappast rimligt. Källa? Och nej inte wikipedia.

Du tycker att det låter orimligt att Gunde Svan, Lance Armstrong och Håkan Mild skulle varit bättre tränade än din gympalärare? Glöm inte att kvinnor dessutom har ca 10 % sämre kapacitet än män i typ.. allt.

ha:cl
2008-03-23, 13:07
Det är helt omöjligt att manliga elitidrottsmän är bättre tränade än din kvinnliga gympalärare som spelar fotboll i division 2 för damer. Låt ingen intala dig något annat.
Trångsynt och oläskunnig på samma gång, märker jag.

Klart dom har bättre kondis. Men, att dom ska springa snabbare än henne efter alla nivåer än när hon är utvilad, tycker du det låter rimligt, kan även hända att hon är snabbare än någon av den, för mild är väl inte känd som världens snabbaste direkt.

Yankeee
2008-03-23, 13:10
Trångsynt och oläskunnig på samma gång, märker jag.

Klart dom har bättre kondis. Men, att dom ska springa snabbare än henne efter alla nivåer än när hon är utvilad, tycker du det låter rimligt, kan även hända att hon är snabbare än någon av den, för mild är väl inte känd som världens snabbaste direkt.

Jag säger ju att det är helt omöjligt för manliga elitidrottsmän att springa snabbare än en kvinna som spelar fotboll i division 2 för damer. Är du oläskunnig?

ha:cl
2008-03-23, 13:11
Jag säger ju att det är helt omöjligt för manliga elitidrottsmän att springa snabbare än en kvinna som spelar fotboll i division 2 för damer. Är du oläskunnig?
Lustigkurre där.:hbang:

Pepz
2008-03-23, 13:12
sprang på 10,1 utan problem på en kroppsvikt på 100kg+ och totalt kondis-otränad

regus
2008-03-23, 13:12
Kvinnliga fotbollsspelare brukar inte vara direkt snabba heller.

Yankeee
2008-03-23, 13:13
Kvinnliga fotbollsspelare brukar inte vara direkt snabba heller.

Inte normalt sett, men om de samtidigt är gympalärare är det en helt annan sak.

ha:cl
2008-03-23, 13:14
Kvinnliga fotbollsspelare brukar inte vara direkt snabba heller.
Nej för Håkan Mild var ju en riktig sprinter, verkligen.

Math
2008-03-23, 13:15
Inte normalt sett, men om de samtidigt är gympalärare är det en helt annan sak.

:laugh:

OnT: Jag har också hört att Mild klarat det..

ha:cl
2008-03-23, 13:16
Källa på det någon?

regus
2008-03-23, 13:21
Nej för Håkan Mild var ju en riktig sprinter, verkligen.

Jag är nästan säker på att praktiskt taget vilken allsvensk manlig mittback skulle springa om valfri dam-anfallare.

larkan
2008-03-23, 13:23
Det är helt omöjligt att manliga elitidrottsmän är bättre tränade än din kvinnliga gympalärare som spelar fotboll i division 2 för damer. Låt ingen intala dig något annat.

+1

Killar är allmänt dominerande i alla fysiska prestationer, så äre

ha:cl
2008-03-23, 13:23
Jag är nästan säker på att praktiskt taget vilken allsvensk manlig mittback skulle springa om valfri dam-anfallare.
Till att börja med var inte Håkan Mild mittback. Sedan, tror du fortfarande dom skulle gjort detta efter alla nivåer på testet?

regus
2008-03-23, 13:24
Till att börja med var inte Håkan Mild mittback. Sedan, tror du fortfarande dom skulle gjort detta efter alla nivåer på testet?

Nej, han var mittfältare. sprang mest osv etc in i kaklet osv.
Ja, det skulle inte vara helt omöjligt.

inget ont mot damer. Men för att visa nivån på damfotboll så fick damlandslaget spö av pojkar 15-16 AIK med 15-1.
Peace bro.

En div 2 damspelare är inte på direkt hög nivå.

ha:cl
2008-03-23, 13:28
Nej, han var mittfältare. sprang mest osv etc in i kaklet osv.
Ja, det skulle inte vara helt omöjligt.

inget ont mot damer. Men för att visa nivån på damfotboll så fick damlandslaget spö av pojkar 15-16 AIK med 15-1.
Peace bro.

En div 2 damspelare är inte på direkt hög nivå.

Tvivel på att Dom är snabbare än henne efter alla nivåer, men okej då.

larkan
2008-03-23, 13:30
Tvivel på att Dom är snabbare än henne efter alla nivåer, men okej då.

Jag är din vän.

Men allvarligt talat, du vet att du skämmer ut dig va? Försvara en tjej från division 2 dam är pinsamt.


Skulle kunna sätta att Machine Gun klår alla med hästlängder inom division 2 damer i både kondition samt bip test

ha:cl
2008-03-23, 13:32
Jag är din vän.

Men allvarligt talat, du vet att du skämmer ut dig va? Försvara en tjej från division 2 dam är pinsamt.
Haha:D, jaja. Men jag försvarar henne inte?

Okej om jag skämmer ut mig för folk som är typ 20 år äldre, kommer nog aldrig träffa dom ändå.

machine gun
2008-03-23, 13:32
Skulle kunna sätta att Machine Gun klår alla med hästlängder inom division 2 damer i både kondition samt bip test

Haha, det tror inte jag. Men tack ändå :D

larkan
2008-03-23, 13:34
Haha:D, jaja. Men jag försvarar henne inte?

Okej om jag skämmer ut mig för folk som är typ 20 år äldre, kommer nog aldrig träffa dom ändå.

Det är klart, men du skulle nog kunna klå jävligt många av damerna som spelar i divsion 2 på biptestet också

ha:cl
2008-03-23, 13:34
Det är klart, men du skulle nog kunna klå jävligt många av damerna som spelar i divsion 2 på biptestet också

Tror jag säkert, men hon hade ju inte gjort testet:P Hon var ju utvilad, jaja, nu lämnar vi det :D

larkan
2008-03-23, 13:35
Haha, det tror inte jag. Men tack ändå :D

Ta emot beröm istället. Jag har sett på Divison 1 damerna (Falkenbergs FF), halva laget är ju för fan feta och drar kaffe rep stup i ett

Ironbabe
2008-03-23, 13:36
Okej om jag skämmer ut mig för folk som är typ 20 år äldre, kommer nog aldrig träffa dom ändå.

Kul mening det där.. Men förståeligt, på förskolan träffar man ju mest jämnåriga. Men ni har väl ändå någon frk eller någon vuxen som vaktar er ;)

On Topic: Hade en kille i min klass när jag gick på Bosön som sprang till nån hiskeligt hög nivå! Han var iofs världspelare i innebandy oxå :hbang:

machine gun
2008-03-23, 13:36
Ta emot beröm istället. Jag har sett på Divison 1 damerna (Falkenbergs FF), halva laget är ju för fan feta och drar kaffe rep stup i ett

Ok, jag får väl tacka och ta emot då :)

Yankeee
2008-03-23, 13:37
Ta emot beröm istället. Jag har sett på Divison 1 damerna (Falkenbergs FF), halva laget är ju för fan feta och drar kaffe rep stup i ett

Alla kan inte väga 64 kg med 15 bf%.

larkan
2008-03-23, 13:38
Kul mening det där.. Men förståeligt, på förskolan träffar man ju mest jämnåriga. Men ni har väl ändå någon frk eller någon vuxen som vaktar er ;)

On Topic: Hade en kille i min klass när jag gick på Bosön som sprang till nån hiskeligt hög nivå! Han var iofs världspelare i innebandy oxå :hbang:

Off topic: Innebandy är en rolig sport och mycket anstängande, men när du skriver "världsnivå" så tycker jag du ska omformulera om de pga Sverige tar väl VM guld i innebandy varje jävla år, det är ingen speciellt stor "världssport"

ha:cl
2008-03-23, 13:38
Kul mening det där.. Men förståeligt, på förskolan träffar man ju mest jämnåriga. Men ni har väl ändå någon frk eller någon vuxen som vaktar er ;)

On Topic: Hade en kille i min klass när jag gick på Bosön som sprang till nån hiskeligt hög nivå! Han var iofs världspelare i innebandy oxå :hbang:

åh nej:confused: jag börjar gråta för dissen om att jag går på förskola:cryout:

larkan
2008-03-23, 13:40
Alla kan inte väga 64 kg med 15 bf%.

Det beror väl helt på vikt och längd, men ska vi börja dissa varandra så kan ju jag börja med.

Varje vuxen sitter inte på kolozzeum samtidigt som han spelar datorspel 24/7

Petf
2008-03-23, 13:41
För att återgå till topic lite så har jag klarat till nivå 11 tror jag det va , har pissig kondis...

Ironbabe
2008-03-23, 13:43
Off topic: Innebandy är en rolig sport och mycket anstängande, men när du skriver "världsnivå" så tycker jag du ska omformulera om de pga Sverige tar väl VM guld i innebandy varje jävla år, det är ingen speciellt stor "världssport"
Han var proffs ett tag och var med i världslaget har jag för mig, därav "världspelare" :)
åh nej:confused: jag börjar gråta för dissen om att jag går på förskola:cryout:

Seså, spring till mamma och be henne trösta dig :D

Stoltz
2008-03-23, 13:43
Inte normalt sett, men om de samtidigt är gympalärare är det en helt annan sak.

Helt rätt, blev skitförvånad när jag läste det med.

(The world according to Flashback, 2008; 6:49-53, Bonniers)

ha:cl
2008-03-23, 13:44
Han var proffs ett tag och var med i världslaget har jag för mig, därav "världspelare" :)


Seså, spring till mamma och be henne trösta dig :D

Tänker jag, för min mamma är mycket bättre än din!!!!!!!!!!:hbang:

petah
2008-03-23, 13:55
Det bör inte gå att klara testet, eftersom min gympalärare som spelar fotboll i div 2 damer och är allmänt vältränad inte klarade sista nivån helt utvilad.

Bara så du vet är div 2 damer i fotboll ungefär div 5 herrar. Dvs knappast något väldigt krävande.

edit: såg nu att många påpekat detta.

larkan
2008-03-23, 13:56
Bara så du vet är div 2 damer i fotboll ungefär div 4 lr 5 herrar. Dvs knappast något väldigt.

Div 6-7* eller jag menar korpen

Jan
2008-03-23, 13:57
Tänker jag, för min mamma är mycket bättre än din!!!!!!!!!!:hbang:

Varför kan du inte bara vara tyst?

ha:cl
2008-03-23, 14:00
Varför kan du inte bara vara tyst?

För jag har problem. Något fel med det? Nä just det. Resten tas över PM.

Jorgen
2008-03-23, 14:05
För jag har problem. Något fel med det? Nä just det. Resten tas över PM.

Ja, det är fel. Skall du finnas på detta forumet skall du sköta dig. Det är inte svårare än så.

Jag hoppas att det är uppfattat.

Bahir
2008-03-23, 14:06
När jag gick i 8:an klarade jag 14,2. Vete fan hur mycket jag skulle klara idag vid 20 års ålder, men det skulle nog vara mindre än förr i alla fall.

KlopFer
2008-03-23, 14:10
Jag kommer inte ihåg hur långt jag klarade. Jag sprang bara och vänta på att minst 3 st skulle gå av före mig innan jag klev av annars är det pinsamt.

Dav0d
2008-03-23, 14:12
Jag var 2 månader i Iran under somaren, och beeptestet hängde med på mp3 spelaren eftersom jag skulle träna kondition samt fettförbränna. Första gången klarade jag det på 15 har jag för mig, men det var nog mer ovana. Men på slutet satte jag 18 på mina 85 feta kilogram. Tror jag aldrig varit så nöjd gällande kondition eftersom jag är mer brottare än löpare.

Men jag tror att det finns många i dagsläget som klarar det, högsta nivån är väl 22 eller 24 har jag för mig. I princip borde ju målet att klara beeptestet vara varenda fotbollsspelares konditions mål.

Fat tony
2008-03-23, 14:15
fan vad jobbigt med 20 meter intervaller, känns nästan mer som explosivitet än overload anaerob system men det blir det ju ändå

Emil_Larsson
2008-03-23, 14:22
Senast jag gjorde det testet (och även den enda gången jag sprungit) var i 6an. Jag var rätt dum för jag tog ut mig hårt i början, fråga mig inte varför, plus att jag kände av astman så det blev en riktigt värdelös mix. Kom trots allt till 11 om jag inte minns fel.

Trance
2008-03-23, 14:29
Väldigt tveksam till att Håkan Mild eller de andra som ryktats har klarat det. Svenska wikipedia visar ju återigen sin låga standard. Dåligt med källor och rena spekulationer. Även Lance Armstrong och Beckham är jag tveksam till innan man hittar lite bättre källor, det står lite överallt på Internet att de har klarat det men aldrig när det skedde.

23 nivåer är väl det vanliga nu och på den sista måste man springa i 19.5 km/h, vilket är rätt snabbt med vändningar och accelerationer hela tiden.

Trance
2008-03-23, 14:49
Jag var 2 månader i Iran under somaren, och beeptestet hängde med på mp3 spelaren eftersom jag skulle träna kondition samt fettförbränna. Första gången klarade jag det på 15 har jag för mig, men det var nog mer ovana. Men på slutet satte jag 18 på mina 85 feta kilogram. Tror jag aldrig varit så nöjd gällande kondition eftersom jag är mer brottare än löpare.

Men jag tror att det finns många i dagsläget som klarar det, högsta nivån är väl 22 eller 24 har jag för mig. I princip borde ju målet att klara beeptestet vara varenda fotbollsspelares konditions mål.

18 betyder att enligt de kalkyleringar jag hittat så har du en VO2 Max på 78.10. Vilket är tillräckligt för att hålla sig runt värdsklass för uthållighetsidrottare.

Avesst
2008-03-23, 15:26
Klarade 15:5 för två år sen.

Dav0d
2008-03-23, 15:30
18 betyder att enligt de kalkyleringar jag hittat så har du en VO2 Max på 78.10. Vilket är tillräckligt för att hålla sig runt värdsklass för uthållighetsidrottare.

Det tvivlar jag på, har väldigt bra kondition men inte så bra.
Isåfall har jag räknat fel på 20 meters avståndet - om de stämmer det du säger att man måste ha världsklass uthållighet för att klara nivå 18, dock kan jag inte ha gjort det mer än några få meter. I alla fall, får ta och testade det med måttband igen denna sommar.

Trance
2008-03-23, 15:40
Det tvivlar jag på, har väldigt bra kondition men inte så bra.
Isåfall har jag räknat fel på 20 meters avståndet - om de stämmer det du säger att man måste ha världsklass uthållighet för att klara nivå 18, dock kan jag inte ha gjort det mer än några få meter. I alla fall, får ta och testade det med måttband igen denna sommar.

Det verkar även finnas lite olika test, kan ju vara därför du har lite högre. Eller så har du helt enkelt talang för det.

Men om man tittar på det vanligaste så ser man ju rätt snabbt varför det är rätt orimligt att folk når 23. Det kräver ju en vo2 max över 94. Enda personerna som varit uppe och nosat där i mätningar vad jag läst har väl varit någon norsk längdskidåkare.
http://www.brianmac.co.uk/msf.pdf

Även springa 20 meter i 19.5 km/h och vända 17 gånger bör ju vara rätt tufft när man är på nivå 23. Någon vältränad som kan ge sig ut och rapportera hur det är om man enbart kör nivå 23?

Nithian
2008-03-23, 15:46
Inte normalt sett, men om de samtidigt är gympalärare är det en helt annan sak.

:laugh:

Yankeee
2008-03-23, 18:22
Även springa 20 meter i 19.5 km/h och vända 17 gånger bör ju vara rätt tufft när man är på nivå 23. Någon vältränad som kan ge sig ut och rapportera hur det är om man enbart kör nivå 23?

Jag ids inte försöka, men jag kan däremot säga att det är förbannat svårt att springa i 19 km/h utan att behöva vända och det är få som klarar att hålla den farten i mer än 30 sek.

Koloftw
2008-03-23, 18:27
Alla kan inte väga 64 kg med 15 bf%.

:laugh:

skaparn
2008-03-23, 19:09
Det bör inte gå att klara testet, eftersom min gympalärare som spelar fotboll i div 2 damer och är allmänt vältränad inte klarade sista nivån helt utvilad.

Alltså, om kolo ska leverera i en sådan här strid ström kommer mina signaturer att bli väldigt kortlivade.

ha:cl
2008-03-23, 19:29
Det verkar även finnas lite olika test, kan ju vara därför du har lite högre. Eller så har du helt enkelt talang för det.

Men om man tittar på det vanligaste så ser man ju rätt snabbt varför det är rätt orimligt att folk når 23. Det kräver ju en vo2 max över 94. Enda personerna som varit uppe och nosat där i mätningar vad jag läst har väl varit någon norsk längdskidåkare.
http://www.brianmac.co.uk/msf.pdf

Även springa 20 meter i 19.5 km/h och vända 17 gånger bör ju vara rätt tufft när man är på nivå 23. Någon vältränad som kan ge sig ut och rapportera hur det är om man enbart kör nivå 23?

Jag ids inte försöka, men jag kan däremot säga att det är förbannat svårt att springa i 19 km/h utan att behöva vända och det är få som klarar att hålla den farten i mer än 30 sek.

Som sagt Yankeee?

Yankeee
2008-03-23, 19:31
Som sagt Yankeee?

Va?

XroW
2008-03-23, 19:38
Tycker det är lite gullig att ha:cl är kär i sin gympalärarinna.

Kommer göra testet om 2-3 veckor ska bli kul och se om lumpen förbättrat min kondis något :)

Trance
2008-03-23, 19:40
Som sagt Yankeee?

Jag tror poängen är att du deklarerade huruvida testet var möjligt beroende om din gympalärare kunde springa så fort som krävs på sista nivån. Det är ju ett ganska dåligt mått, hon skulle förmodligen inte kunna hänga med Haile Gebreselassie i 100 meter men det betyder ju inte att han inte kan hålla den takten i 10 kilometer.

[EDIT]: Någon som vet om det finns någon "svensk" specifikation. Vad som ses som högsta nivån, utgångshastighet och hur snabbt det ökar etc?

ha:cl
2008-03-23, 19:57
Tycker det är lite gullig att ha:cl är kär i sin gympalärarinna.

Kommer göra testet om 2-3 veckor ska bli kul och se om lumpen förbättrat min kondis något :)

Jag blev dissad igen:cryout:

Yankeee är trångsynt och oläskunnig, men okej då.

Jax
2008-03-23, 20:05
Underbar tråd. Kolo kan verkligen förgylla mina kvällar.

Angående själva frågan så har jag bara sprungit en gång och var någon gång under fotbollsgymnasiet. Fick 14,7 och var femma av 12-13 grabbar vill jag minnas. Borde slå det där ganska lätt nu, men att springa och vända hela tiden är trots allt inte riktigt min grej.

z_bumbi
2008-03-23, 20:54
I princip borde ju målet att klara beeptestet vara varenda fotbollsspelares konditions mål.

Fel idrott men även i idrotter där det är ett lämpligt test så är inte själva testet så viktigt för spelresultatet eftersom det är för automatiserat.

Exdiaq
2008-03-23, 20:59
Jag blev dissad igen:cryout:

Yankeee är trångsynt och oläskunnig, men okej då.



Tagga ner, varför spyr du ur dig dumheter?

Lyset
2008-03-25, 20:36
Det verkar även finnas lite olika test, kan ju vara därför du har lite högre. Eller så har du helt enkelt talang för det.

Men om man tittar på det vanligaste så ser man ju rätt snabbt varför det är rätt orimligt att folk når 23. Det kräver ju en vo2 max över 94. Enda personerna som varit uppe och nosat där i mätningar vad jag läst har väl varit någon norsk längdskidåkare.
http://www.brianmac.co.uk/msf.pdf

Även springa 20 meter i 19.5 km/h och vända 17 gånger bör ju vara rätt tufft när man är på nivå 23. Någon vältränad som kan ge sig ut och rapportera hur det är om man enbart kör nivå 23?


Jag skulle vilja skjuta in att det där testvärdet på 94 bara är en uppskattning. Man kan inte få fram någons faktiska syreupptagningsförmåga genom ett rent löpresultat. Ett bättre sätt att avgöra om det är möjligt (för någon) att springa ut nivå 23 är ju att helt enkelt utgå från hur snabbt de bästa löparna i världen springer.

Världsrekordet på 5000m ger en snitthastighet på nästan 24 km/h. Utan vändningar skulle ett stegringslopp som avslutningsvis går i 19,5 km/h vara rena semestern för de bästa långdistansarna. Frågan är alltså hur stor skillnad vändnignarna gör. Min personliga uppskattning är att jag skulle kunna nå 6-7 nivåer högre om jag inte behövde göra några vändningar och det är troligt att skillnaden är ännu större för de som är allra bäst.

Men världslöparna har trots allt en del att gå på. 24 km/h var alltså snitthastigheten vid världsrekordet på 5000m. På slutet kan det naturligtvis gå avsevärt snabbare. Till exempel gjorde Bekele sista varvet på otroliga 53 sekunder vid 10000m i OS 2004. Det ger drygt 27 km/h vilket skulle motsvara nivå 38. I ett stegringslopp där hastigheten höjs 0,5 km/h varje minut skulle han naturligtvis inte nå riktigt lika högt. Kanske är 25,5 km/h (motsvarande nivå 35) en rimlig uppskattning. Då skulle han ha råd att förlora 12 nivåer på vändningarna och ändå slutföra testet.

Sammantaget verkar det alltså inte orimligt att eliten bland långdistansarna skulle kunna springa ut Bip-testets nivå 23. Att Håkan Mild skulle ha gjort det är däremot mer tveksamt.

För den som undrar hur utvilade fotbollsspelande damer i division 2 står sig mot en manlig löparstjärna som redan sprungit en mil, kan det vara intressant att jämföra Bekeles avslutande 53 sekunder ovan med den bästa 400-meterstid som gjordes av en svensk kvinna förra året. Nämligen 53:34.

skaparn
2008-03-25, 21:03
Tagga ner, varför spyr du ur dig dumheter?

Vad menar du? För att du är trångsynt och oläskunnig(!) såklart.

Jorgen
2008-03-25, 21:09
*suck* Sluta tjafsa är ni snälla.

egge
2008-03-25, 22:03
Jag fick 10,6 som bäst. Var en som jag bara var tvungen att slå, han fick 10,5. Boooyah!

Flykt
2008-03-25, 22:19
Jag fick 10,6 som bäst. Var en som jag bara var tvungen att slå, han fick 10,5. Boooyah!
Samma här, alltså var tvungen att slå en polare :D

Fick 12.2 för två år sedan, har inte kört i år än.

tobbo
2008-03-25, 22:30
Tror jag fått ungefär 8,2 och då var jag helt död.. Men min kompis som sprang samtidigt som springer milen på under 35min fick 15,2 och då var han ganska trött.

Scratch89
2008-03-25, 23:12
Jag fick 12 eller 13 nånting. Tydligen var det rätt så bra, för jag var näst sist i klassen, efter en handbollsspelare och distanslöpare.

klappa_hunden
2008-11-08, 12:39
Någon som vet en tabell där man kan jämföra resultatet från beeptest och få en uppskattad maximal syreupptagningsförmåga?

Flickan
2008-11-08, 13:10
9,1 i sjuan, då var jag alltså 13 år. :D

Mourten
2008-11-08, 14:48
oj sprungit 5-6 ggr, oftast runt 12-13 men mitt rekord är 14.2. (vid denna nivå sprang jag även 5 km på 18.28)
Sista jag sprang (runt ett år sedan) fick jag 12.1 (nu springer ja 5an på kanske 22 min)

Ervin
2008-11-08, 21:26
ska testa det asap! iaf när min vänstra fot börjar bli bättre efter en spark på en sandsäck. *slap* men jag har för mig att jag hade 13.5 eller något när jag var i lumpen.

Chrillee
2008-11-08, 21:34
13.2 i Idrott B (bäst i klassen med 2 fotbollsspelare :D), mer eller mindre helt otränad.

Idag...kanske 15?

von huff
2008-11-08, 21:48
Testade idag..klarade 16,3 så är ganska nöjd

bear.flowertwig
2008-11-08, 22:04
...och Håkan Mild har inte klarat det.

"Matte: Jag har hört ett rykte att du har sprungit ut Beep-testet. Stämmer detta?
Håkan Mild: Nej, jag har inte sprungit ut det, men kommit ganska långt för 15 år sedan. 19.20 tror jag jag sprang på."

http://www.gt.se/nyheter/1.976787/las-chatten-med-arets-goteborgare-hakan-mild

L-Sami
2008-11-08, 22:20
15 klarade i 9:an på högstadiet..var nog 16 t om.

hockeyfreddan
2008-11-08, 22:20
Men läs det om min gympalärare igen. Kan tänka mig att Mild och gubbarna är både snabbare och har sjuk kondis. Men att dom ska springa snabbare än henne efter 18 nivåer eller vad det nu är, det är knappast rimligt. Källa? Och nej inte wikipedia.

Är du seriös när du jämför din gympalärare med Lance Armstrong, som förövrigt har vunnit tour de france 7 ggr?

bustz0rz
2008-11-08, 23:14
Att folk fortsätter tjafsa med ha:cl. Släpp det istället. Förresten så säger han att hon testade att springa sista nivån enbart, och ändå inte klarade det. Lance och de andra som sägs ha klarat det sprang hela, då är man ganska trött inför de sista nivåerna.

Ont: Sprang det för nåt år sen, men jag har glömt bort vad jag fick, har för mig att det var 12. Kommer dock inte ihåg vilken nivå på 12.
Skulle nog få runt samma i dagsläget.

GymTT
2010-11-28, 18:28
Återupptar tråden något. Är det någon som vet vart man kan köpa skivan?

Mvh