handdator

Visa fullständig version : Förbränning


ztiggee
2008-03-22, 22:39
Hejsan allesammans! :)

Var och träffade släkten och såg på lite bilder ifrån när vi var i Thailand, och som vanligt började alla mammor att tjata om hur det såg ut på foto:P Så då kom vi in på hur man förbränner fett. Min kusin och hans morsa sa att man ska äta hela tiden för att håklla förbräningen igång (små måltider alltså) för det påpekade om man inte åt nåt började man förbränna, men så fort man åt igen la man på sig allt man åt om man inte åt flera små måltider per dag förstås.

medan jag sa att det inte spelar någon roll om man äter 2 stora måltider per dag lr 10 små måltider bara du hamnar på underkilokalorier så förbränner. Och att det inte riktigt stämmde att om man inte åt flera måltider så skulle man lägga på sig allt när man väl åt. Jag sa också om man åt flera gånger per dag och måltiderna innehåller kolhydrater så bränner man inte så mkt feett eftersom kolhydrater när det ska brytas ner så stoppas förbränningen utav fett, men då sa dem att det beror på vilka kolhydrater man äter.

Så nu lämnar jag över frågan till er:P Vilka utav dessa påstånde är rätt? ( lr mest rätt kanske man ska säga)


tack på förhand

Yuffie
2008-03-23, 02:12
Vad jag har hört så lägger kroppen sig i "svältläge" om det tar för långt tid innan den få energi. Så 4-5 måltider är väl lagom.

King Grub
2008-03-23, 05:24
Vad jag har hört så lägger kroppen sig i "svältläge" om det tar för långt tid innan den få energi. Så 4-5 måltider är väl lagom.

Du har hört fel.

King Grub
2008-03-23, 05:25
medan jag sa att det inte spelar någon roll om man äter 2 stora måltider per dag lr 10 små måltider bara du hamnar på underkilokalorier så förbränner

Vid ett energiunderskott totalt över dygnet går man ner i kropps- och fettvikt, oavsett om den energin kommer från 1 eller 10 mål.

ztiggee
2008-03-23, 08:43
Haha så då hade jag rätt då^^ Tack för svaren.

Men stämmer det som dem sa att man ska äta ofta för att hålla förbränningen igång?

King Grub
2008-03-23, 08:51
Nej, energiförbrukningen per dygn blir lika stor oavsett antalet måltider.

Det tar mer än två dygn utan födointag för att energiförbrukningen skall sjunka. Innan dess ökar den i fastande stadie.

ztiggee
2008-03-23, 08:57
oKEY tackar så mkt för svaret ^^

Cohen
2008-03-23, 22:38
Det tar mer än två dygn utan födointag för att energiförbrukningen skall sjunka. Innan dess ökar den i fastande stadie.

Lite OT men kapar tråden:

Vet att du har visat en graf med värden för detta tidiagre. Har sökt men finner den inte. Vore mycket tacksam om man kunde få se den igen!

Mega_man1000
2008-03-23, 23:06
jag har hört nått annat rykte typ att om man äter mer kolhydrater än vad kroppen behöver vid ett tillfälle så lagras det in som fett tills vidare :S:S stämmer detta?

Eddie Vedder
2008-03-24, 06:35
jag har hört nått annat rykte typ att om man äter mer kolhydrater än vad kroppen behöver vid ett tillfälle så lagras det in som fett tills vidare :S:S stämmer detta?

Efter en måltid kommer nästan allt fett du äter lagras in, kolhydraterna omvandlas väldigt sällan till fett i sig men kolhydratförbränningen hämmart fettförbränningen.

Kolhydrater "behövs" aldrig om vi talar om essentiella näringsämnen, kolhydrater är inte essentiellt. Dock syftar du troligtvis på prestationsförmåga och återhämtning i det här fallet.:)

Men vad du menar med "mer kolhydrater än vad kroppen behöver vid ett visst tillfälle" förstår jag inte. En kolhydratladdningen är ju knappast något man gör för att man är i akut behov av det, utan för att det behövs till senare tillfällen.

King Grub
2008-03-24, 09:19
Lite OT men kapar tråden:

Vet att du har visat en graf med värden för detta tidiagre. Har sökt men finner den inte. Vore mycket tacksam om man kunde få se den igen!

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e0c.htm#2.%20the%20effects%20of%20different%2 0levels%20of%20energy%20intake%20on%20protein%20me tabolism

bollio
2008-03-24, 10:32
jag har hört nått annat rykte typ att om man äter mer kolhydrater än vad kroppen behöver vid ett tillfälle så lagras det in som fett tills vidare :S:S stämmer detta?

Om glykogenlagren i levern och musklerna är fyllda och kroppens celler har så hög intracellulär koncentration av glukos (kolhydrat) att de inte vill släppa in mer, så måste kroppen göra något åt överskottsglukosen. Då kommer levern att omvandla glukosen till fett som sen lagras in i fettcellerna. För detta krävs dock stora mängder kolhydrat, men är inte svårt att åstadkomma vid en hyperkalorisk diet. Oavsett om kolhydrat lagras in som fett eller inte så är det energibalansen som gäller. Det går inte att lura kroppen.

Cohen
2008-03-24, 22:50
http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e0c.htm#2.%20the%20effects%20of%20different%2 0levels%20of%20energy%20intake%20on%20protein%20me tabolism

Tack så mycket för det!

bengdoktor
2008-03-28, 13:47
Evig diskussion underskott över dygnet men det bör finnas metoder för att höja förbränningen. Hur ligger det till med vad som brukar sägas, typ att flera mindre mål om dagen ökar förbränninge eller typ ämnesomsättningen? Stark mat påverkar förbrännignen osv?

Det bara måste finnas sätt att höja antingen ens förbränning eller ämnesomnsättning, eller båda!

Koloftw
2008-03-28, 13:57
Evig diskussion underskott över dygnet men det bör finnas metoder för att höja förbränningen. Hur ligger det till med vad som brukar sägas, typ att flera mindre mål om dagen ökar förbränninge eller typ ämnesomsättningen? Stark mat påverkar förbrännignen osv?

Det bara måste finnas sätt att höja antingen ens förbränning eller ämnesomnsättning, eller båda!

Hur man delar upp målen kommer inte påverka nämnvärt, = inte alls. Men Lyle skrev en gång att ett mål/dag kunde snurra till det med leptinet.

Det som ger den starka smaken i mat är ett ämne som kallas capsaicin. Det är termogent.

bengdoktor
2008-03-28, 14:30
Hur man delar upp målen kommer inte påverka nämnvärt, = inte alls. Men Lyle skrev en gång att ett mål/dag kunde snurra till det med leptinet.

Det som ger den starka smaken i mat är ett ämne som kallas capsaicin. Det är termogent.

Inte? Är det bara en väldigt stor myt att man skadeal upp dagens intag på flera mindre än typ 3 stora? Klart man blir skeptisk..

Och vad innebär det att det är termogent? Jag frågade efter hur förbränningen kan höjas, inte vad saker och ting innehåller.

Acquiescence
2008-03-28, 15:03
Och vad innebär det att det är termogent? Jag frågade efter hur förbränningen kan höjas, inte vad saker och ting innehåller.

Termogeniskt används för att stimulera fettförbränning genom att öka metabolismen av kroppens adipopösa vävnad genom att generera värme genom thermogenesis. Termogeniska produkter inkluderar koffein och ingefära.

Många "viktnedgångs"-produkter innehåller därför koffein och ingefära.

simmarn
2008-03-28, 17:42
Inte? Är det bara en väldigt stor myt att man skadeal upp dagens intag på flera mindre än typ 3 stora? Klart man blir skeptisk..
.

Anledningen till att man skall dela upp måltiderna i mindre men fler tillfällen är väl för att hålla blodsockret på en jämn nivå?

Eddie Vedder
2008-03-28, 17:50
Anledningen till att man skall dela upp måltiderna i mindre men fler tillfällen är väl för att hålla blodsockret på en jämn nivå?

Ja det är anledningen. Dock är det en anledning som i praktiken inte är nödvändig för en frisk individ. Finns ingen anledning att leva som en diabetiker om man inte har diabetes.

Det är en myt att blodsockret åker bergochdalbana såvida man är frisk och inte äter en jättedålig kost.

Shamrock
2008-03-29, 00:34
Hur man delar upp målen kommer inte påverka nämnvärt, = inte alls. Men Lyle skrev en gång att ett mål/dag kunde snurra till det med leptinet.

Det som ger den starka smaken i mat är ett ämne som kallas capsaicin. Det är termogent.

Ja fick capsaisin injektioner när jag var med i en studie för inte sålänge sedan, kanske det effektivaste sättet att öka sin förbränning:Virro
Gör hur som helst SATANS ont!