handdator

Visa fullständig version : Rysk förskoleträning


bompa
2008-03-22, 21:14
http://gptv.abcdn.net/abPlayer2/default.html?path=gptv.abcdn.net/Ovrigt&playfile=18870_Barnen_hardas_med_isbad_32329.pls&autostart=1&clipindex=0&volume=50

Ser lite kyligt ut det där:Virro ... Röda armén nästa?

Fat tony
2008-03-22, 21:22
tro fan man blir pig av det

YTS
2008-03-22, 21:31
http://gptv.abcdn.net/abPlayer2/default.html?path=gptv.abcdn.net/Ovrigt&playfile=18870_Barnen_hardas_med_isbad_32329.pls&autostart=1&clipindex=0&volume=50

Ser lite kyligt ut det där:Virro ... Röda armén nästa?

Jag vet inte om de fortfarande har kvar det turkiska badet på Vallhalla i Göteborg, men det var hyfsat kallt det med. Minnen därifrån på 70 talet.

Sleigh
2008-03-22, 21:47
Sådana som badar i isvakar och sånt knäppt bildar mer brunt fett som håller värme bättre. Kommer inte ihåg vart jag läste det men de barnen kan nog få bra värmeisolering isf :) Fast med deras gymnastikpass så lär de ju ändå aldrig lägga på sig något fett.

krellik
2008-03-23, 08:36
Enligt en artikel av Pavel Tatsouline i fightermag så ska det där vara riktigt riktigt bra för imunförsvaret. Fast tricket var tydligen att man var tvungen att bada ute 1-2 gånger i veckan från sommaren och framåt för att bygga upp, missar man några veckor mitt i vintern är det bara att börja om nästa år...
Efter liten ovetenskaplig koll på äldre vinterbadare i släkten så verkar de faktiskt inte vara förkylda så ofta, ska erkänna att jag är sugen på att ge det en chans efter sommaren... I värsta fall lär det väl vara grymt skönt med bastun efter....

Sparven från Minsk
2008-03-23, 09:08
Det går hårt till i ryssland :hbang:
Men nog kan jag hålla med lite där. Kan säkert öka ens kylatålighet och immunförsvar.

/Sparven

KaptenKnäsvag
2008-03-23, 11:13
Det går hårt till i ryssland :hbang:
Men nog kan jag hålla med lite där. Kan säkert öka ens kylatålighet och immunförsvar.

/Sparven

Jag är väldigt sällan sjuk och jag är väldigt orädd i kyla. Går ofta i shorts vintertid.

larkan
2008-03-23, 12:15
Dom blir härdade till kallt. Tänk dom när dom blir äldre och har övat så mycket gymnastik och andra sporter. Dom kommer vara värre än dom i "300", born to kill. LÄTT

stevebc
2008-03-23, 12:24
Herrejävlar! Hoppas de inte får reumatiska sjukdomar om 30 år bara... lite farligt att leka med barnens liv på det där sättet.

IggaN
2008-03-23, 12:34
Vetifan om det det är bra :P, man borde kanske forska inom det och sedan tvinga barnen till det innan det är försent.

major Pectoralis
2008-03-23, 13:06
Äh, svenska inställning kan vara så jäkla bomull - åtminstone på det teoretiska "snacke-planet". Det finns defakto massor med barn som bevisligen mår dåligt i också det svenska skolsystemet - trots (eller tack vare) att det är så ideologiskt "kissnödigt och försiktigt" som det kan bli.
När det gäller barnuppfostran i allmänhet så är det viktiga inte vad man gör utan hur man gör det. Finns där en uppenbar godhet och välvilja från ledarens/lärarens/fröknarnas sida så kan barn utstå ofantligt mycket utan att lida illa. Man kan forma människor till det mesta om man bara börjar smida i tid.
Jag gillar deras mantra/indoktrinering: "vi skall bli starka, inte svaga". Det är en långt mycket bättre inställning än den implicita klassiska svenska: "hjälp mig, jag är ett spec-offer".
Jag är övertygad om att ryssarna vet vad de gör i det här fallet.

sunkan
2008-03-23, 13:27
1:16 in i filmen gör ju en av pojkarna en pull-up t.om. det gör väl ändå inte en helt vanlig pojke i den där åldern?

major Pectoralis
2008-03-23, 13:30
1:16 in i filmen gör ju en av pojkarna en pull-up t.om. det gör väl ändå inte en helt vanlig pojke i den där åldern?

Njao, det är faktiskt inte så ovanligt. Barn som hänger och klänger mycket (vilket många ofta spontant gör) är faktiskt i regel ganska starka i förhållande till sin kroppsvikt.

Här kommer Olga 6:
OJUjuC86cw8

krellik
2008-03-23, 13:43
Äh, svenska inställning kan vara så jäkla bomull - åtminstone på det teoretiska "snacke-planet". Det finns defakto massor med barn som bevisligen mår dåligt i också det svenska skolsystemet - trots (eller tack vare) att det är så ideologiskt "kissnödigt och försiktigt" som det kan bli.
När det gäller barnuppfostran i allmänhet så är det viktiga inte vad man gör utan hur man gör det. Finns där en uppenbar godhet och välvilja från ledarens/lärarens/fröknarnas sida så kan barn utstå ofantligt mycket utan att lida illa. Man kan forma människor till det mesta om man bara börjar smida i tid.
Jag gillar deras mantra/indoktrinering: "vi skall bli starka, inte svaga". Det är en långt mycket bättre inställning än den implicita klassiska svenska: "hjälp mig, jag är ett spec-offer".
Jag är övertygad om att ryssarna vet vad de gör i det här fallet.

Mkt klokt sagt, jag håller med, nånstans tror jag vi till viss del måste gå tillbaka till sånt här tänk själva.

bestof
2008-03-26, 20:16
Det går hårt till i ryssland :hbang:
Men nog kan jag hålla med lite där. Kan säkert öka ens kylatålighet och immunförsvar.

/Sparven

Sparven har helt rätt.
Det stärker immunförsvaret.
Föreställ dig en unge som är uppvuxen med överbeskyddande föräldrar, med största sannolikhet kommer de barnet att utveckla någon slags allergi eller liknande i sitt vuxna liv.
Det beror på att om kroppen stöter på mjölk, djur, smuts, nötter osv i senare ålder, vet inte immunförsvaret vad det är och kan inte försvara sig mot det.

Lite off topic kanske, men allergier och liknande är en välfärdssjukdom. I fattigare länder där barnen är uppvuxna i svinstior, förekommer inga allergier. Vi är för rena och svenska här.

Tror det som visas på filmen är en bra idé, dessutom verkar det ju som barnen tycker det är jättekul så!

L-Sami
2008-03-26, 20:25
:D haha! Roligaste var ungen som körde pullups.

Durre
2008-03-26, 20:32
Ganska coolt, ser inge fel i det :)

dyxeldoff
2008-03-26, 23:18
Det beror på att om kroppen stöter på mjölk, djur, smuts, nötter osv i senare ålder, vet inte immunförsvaret vad det är och kan inte försvara sig mot det.

nja
snarare att imunförsvaret leker att dessa saker är fiender för att träna lite fighting då det fins lite riktigt motstånd

dessutom är mjölkalergi inte pga att man varit i för steril miljö osv

på stenåldern var i princip all intolerant mot mjölk från andra sjur, kroppen kunde inte ta vara på det. Några få individer kunde dock det och fick bättre förutsättinginar och blev fler.

i asien är fortfarnde de flästa laktointoleranta för de har alldrig använt kor för mjölkning på samma sätt som vi.

detta var ju totalt of topic men men :em:

bestof
2008-03-27, 00:16
Det beror på att om kroppen stöter på mjölk, djur, smuts, nötter osv i senare ålder, vet inte immunförsvaret vad det är och kan inte försvara sig mot det.

nja
snarare att imunförsvaret leker att dessa saker är fiender för att träna lite fighting då det fins lite riktigt motstånd

dessutom är mjölkalergi inte pga att man varit i för steril miljö osv

på stenåldern var i princip all intolerant mot mjölk från andra sjur, kroppen kunde inte ta vara på det. Några få individer kunde dock det och fick bättre förutsättinginar och blev fler.

i asien är fortfarnde de flästa laktointoleranta för de har alldrig använt kor för mjölkning på samma sätt som vi.

detta var ju totalt of topic men men :em:

Du får ju skilja på laktosintolerans och mjölkallergi som är två helt olika sjukdomstillstånd.

Laktosintolerans är genetiskt betingat, och handlar om att laktosen inte kan absorberas i tunntarmen. Enzymet laktas saknas och det kan inte ske någon nedbrytning.

Mjölkallergi å andra sidan, är toleransutvecklat och uppkommer därför att immunförsvaret bildar antikroppar mot de födoämnet som det tror är farligt. Därefter frisätts histamin och hela den historian. Det vill säga, det beror alltså på att man som ung inte vanligen blivit introducerad för mjölk.

tjabon
2008-03-27, 00:30
Barnen är pigga, friska, trivs och har roligt.
De verkar ha en genuin sammanhållning och ska "bli starka och inte svaga".

Pectoralis formulerade det väldigt bra.