handdator

Visa fullständig version : nyttig bulk?


purplehaze
2008-03-22, 19:54
Jag vill hålla mig nyttig igenom bulken. Mycket jag inte äter såsom rött kött, mejeriprodukter o.s.v.
Detta ska ju dock inte vara en personlig rekommendations-tråd. Tänkte höra med er om allmänna tips på bra, hälsosam, energität mat.

Havregryn:hbang:

Eddie Vedder
2008-03-22, 20:01
Utesluter du rött kött och mejeriprodukter kan jag ju inleda med att pusha för fet fisk, ägg och sojabönor.

Troligtvis topp 3 bland proteinkällor i mina ögon, eller iofs håller jag mjölkprodukter mycket högt också. Ska dock inte vara fjantig och skriva "varför äter du inte det och det?", bättre att ge lite konstruktiva tips.:)

Till proteinkällorna finns ju alltid potatis, råris, fullkornspasta, baljväxter och massa frukt och grönt i varierade former och färger.:thumbup:

Animalistic
2008-03-22, 20:02
varför inte kött och mejeriprodukter?, är bara nyfiken :)

isf baljväxter:
linser
kikärter
bönor!
osv..

(edit: eddie hann före, attans :D)

Morty
2008-03-22, 20:22
Fet fisk för bulk, mager fisk är ju extremt energifattigt.
Linser är energirikt, men man blir å andra sidan väldigt mätt. Det enda som jag klarar av att äta hur mycket som helst av är gröt. Tänker äta 1000 kcal gröt nån gång i veckan. Det blir nog en stor portion.

pragmatist
2008-03-22, 22:48
Olivolja. Mer hälsosamt och energirikt får man leta efter.

Martin.V
2008-03-22, 23:03
Som redan skrivits, fet fisk is da shiiet.

purplehaze
2008-03-23, 13:34
varför inte kött och mejeriprodukter?, är bara nyfiken :)

isf baljväxter:
linser
kikärter
bönor!
osv..

(edit: eddie hann före, attans :D)

Snarare så att jag har svårt att bestämma mig för ifall jag vill äta mejeriprodukter och kött. Får sämre hy av förstnämnda och av sistnämnda har jag helt enkelt blivit avskräckt med argument såsom; det tar tre dagar att smälta (därmed startad förrutnelseprocess) etc.

Jag vill väll egentligt först och främst undersöka möjligheterna. För i det här läget är det fördelar kontra nackdelar. Dvs - kommer det ha en stor negativ påverkan på min träning (som består primärt i styrketräning) så kommer jag
fortsätta äta ovanstående.

Att äta ovanstående emellanåt kanske skulle vara ett alternativ. Vad jag först och främst måste komma fram till är ett bra protein att använda istället.

tack för hjälp!

purplehaze
2008-03-23, 13:36
Som redan skrivits, fet fisk is da shiiet.

Då har man självklart gått och blivit rädd för tungmetaller och övrigt skit.*gah!*

Ska man bulka - får man inta vara rädd.
haha. Eller?

Eddie Vedder
2008-03-23, 13:51
Ska man bulka - får man inta vara rädd.
haha. Eller?

Är man sådär nojjig över allt som kan tänkas vara dåligt med all mat så gäller det inte bara bulka utan LEVA överhuvudtaget. Du tar en risk varje gång du kliver upp på morgonen ju.;)

Visst innehåller våran en fisk en viss mängd tungmetaller, det varierar väldigt från art till art och främst olika fångstområden. Men Livsmedelsverket har gått ut och klargjort att deras ståndpunkt otvivelaktigt är den att de hälsomässiga fördelarna med en regelbunden fiskkonsumtion helt klart överväger eventuella nackdelar såsom tungmetaller och miljögifter. Är man gravid bör man vara mer försiktig.

Jag skulle kunna räkna upp förekomst av tungmetaller, konserveringsmedel, färgämnen, naturligt förekommande växtgifter, bakterier etc. i så mycket livsmedel att du inte skulle kunna äta ett dugg till slut med den där inställningen.:D Just därför är en varierad kost där inget överdrivs och få saker utesluts alltid det bästa.:thumbup:

regus
2008-03-23, 14:27
Att inte äta sig fet för snabbt... för att sedan deffa ner sig.. för att sedan äta sig fet igen - Lär vara mer hälsosamt än att vara optinyttig.

Koloftw
2008-03-23, 14:35
Det är väl bara viktuppgången som är ohälsosam?

Svält, kalorirestriktion osv. har ju visat sig vara positivt för hälsan. (Inom rimliga gränser).

Sverker
2008-03-23, 14:36
Snarare så att jag har svårt att bestämma mig för ifall jag vill äta mejeriprodukter och kött. Får sämre hy av förstnämnda och av sistnämnda har jag helt enkelt blivit avskräckt med argument såsom; det tar tre dagar att smälta (därmed startad förrutnelseprocess) etc.


Rent nonsens*grr27*
Kött är alldeles utmärkt näringskälla och du utnyttjar köttet lika bra som vilken annan proteinkälla som helst. I de flesta fallen är rent kött t o m bättre än andra proteinkällor.

purplehaze
2008-03-23, 15:47
tack för mycket tillfredställande svar!